Met kat naar dierenarts?

27-09-2015 00:10 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel over iets en zou graag jullie mening horen. Ik ben wat bezorgd om mijn kater van 13.

Een paar weken geleden ben ik met hem bij de dierenarts geweest omdat hij buiten vast was komen te zitten in doornstruiken. Hij had toen een flink abces aan zijn wang, dat is behandeld en intussen mooi genezen. Bikkel was wel behoorlijk vermagerd (had 4 dagen niets gegeten). Voorheen woog hij 4,5 kilo.

Hij heeft een aantal dagen echt flink meer gedronken dan anders maar wat vooral opvalt is zijn neusje. Dit lijkt 'bleek' / verkleurd, in elk geval niet meer zwart (is een volledig zwarte kater ). Ook blijft hij ondanks goed eten erg mager, je voelt duidelijk zijn ruggegraat en de botjes bij zijn staart...

Hij maakt verder geen zieke of lusteloze indruk.



Wel of niet met hem bij de dierenarts langsgaan?
Wel.



Duh.



Hij kan van alles onder de leden hebben. Bleke neus (of tandvlees) lijkt op bloedarmoede.

Maar je weet het niet als je niet laat onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even met de praktijk bellen en uitleggen waar je je zorgen over maakt, denk dat zij je het beste kunnen adviseren om wel of niet langs te komen
Alle reacties Link kopieren
Gaan. Een oudere kat van mij kreeg schildklierproblemen op latere leeftijd en werd ook erg mager.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou wel gaan, het is al mosterd maar ik dacht ook aan bloedarmoede.
Ik zou ook even zijn temperatuur meten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandrasvw schreef op 27 september 2015 @ 00:15:

Ik zou even met de praktijk bellen en uitleggen waar je je zorgen over maakt, denk dat zij je het beste kunnen adviseren om wel of niet langs te komen Dit zou ik ook doen. Als je dan langs moet komen, kun je meteen een afspraak maken.
quote:miekemv schreef op 27 september 2015 @ 00:22:

Ik zou ook even zijn temperatuur meten.

En dat is best lastig bij een kat. (Qua hoe diep moet de thermometer)

Kan de DA secuurder.
Alle reacties Link kopieren
Ik had donderdag al met de dierenarts gebeld en die leek het niet echt nodig te vinden om langs te komen met de symptomen die ik beschreef. Hij gaf aan sowieso wel even bloed te kunnen prikken om te onderzoeken. Maar ik moet er sowieso komende week heen omdat Bikkel dieetbrokken krijgt (ex-blaasgruiskater). Niet zijn hele neus is verkleurd, het is echt het stukje zeg maar boven zijn neusgaten.
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 27 september 2015 @ 00:24:

[...]



En dat is best lastig bij een kat. (Qua hoe diep moet de thermometer)

Kan de DA secuurder.



Voor sommigen kan dat idd lastig zijn. Voor mezelf niet en het geeft me een indicatie onder of boventemperatuur = afspraak dierenarts hoe dan ook.



TO is het neusje misschien ook geraakt door een doorn? Is de kleur van het tandvlees mooi roze?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 27 september 2015 @ 00:25:

Ik had donderdag al met de dierenarts gebeld en die leek het niet echt nodig te vinden om langs te komen met de symptomen die ik beschreef. Hij gaf aan sowieso wel even bloed te kunnen prikken om te onderzoeken. Maar ik moet er sowieso komende week heen omdat Bikkel dieetbrokken krijgt (ex-blaasgruiskater). Niet zijn hele neus is verkleurd, het is echt het stukje zeg maar boven zijn neusgaten.Als je DA zegt dat het niet nodig is om meteen langs te komen (waarschijnlijk omdat je toch al aankomende week langskomt) dan zou ik gewoon voor aankomende week die afspraak maken en hem dan meteen even laten checken.
Alle reacties Link kopieren
Bel eerst DA en vraag advies en/of een spreekuur handig is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 27 september 2015 @ 00:25:

Ik had donderdag al met de dierenarts gebeld en die leek het niet echt nodig te vinden om langs te komen met de symptomen die ik beschreef. Hij gaf aan sowieso wel even bloed te kunnen prikken om te onderzoeken. Maar ik moet er sowieso komende week heen omdat Bikkel dieetbrokken krijgt (ex-blaasgruiskater). Niet zijn hele neus is verkleurd, het is echt het stukje zeg maar boven zijn neusgaten.Huh? Waarom dan hier nog een keer vragen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Misschien kan je wat extra krachtvoer geven, kan je bij de Dierenarts vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie hier dat mensen zeggen dat een wit neusje teken van bloedarme is. Mijn kat heeft de ene keer een heel rose neusje en andere keer is die spierwit. Ik heb hier eigenlijk nooit iets achter gezocht maar ik ga nu toch twijfelen. Ik heb niet het idee dat ze iets mankeert.
Nee dat geeft ook niet dat ligt vaak aan de temperatuur of opwinding. Dat zie ik ook bij die van mij. Pigmentverkleuring kan ook, door beschadiging bijvoorbeeld. Maar als een neusje structureel lichter van kleur is zou ik bloed laten prikken.



Dus wat de dierenarts ook al wilde doen, begrepen we later.
Ik zou denk ik even bellen en voorleggen. Maar wel pas vanaf maandagochtend. Misschien is ie gewoon nog niet helemaal fit na het abces.
Ow mosterd!
quote:83angel schreef op 27 september 2015 @ 10:48:

Ik zie hier dat mensen zeggen dat een wit neusje teken van bloedarme is. Mijn kat heeft de ene keer een heel rose neusje en andere keer is die spierwit. Ik heb hier eigenlijk nooit iets achter gezocht maar ik ga nu toch twijfelen. Ik heb niet het idee dat ze iets mankeert.Je kan dan checken of ze bleek tandvlees heeft. Dat heeft echt te maken met bloedarmoede (of een inwendige bloeding)
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn tandvlees niet echt goed zien...
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
Omdat hij dat niet goed toelaat...



Ben net met kat terug van dierenarts. In gewicht was Bikkel niet vermagerd maar dierenarts vond het wel opvallend dat zijn botten veel meer voelbaar waren. Hij vond de nieren groot aanvoelen, hoewel Bikkel geen pijn leek te hebben bij het onderzoeken daarvan. Ook het veel drinken kan wijzen op nierproblemen. Om te beginnen is er bloed afgenomen om de werking van nieren, lever en glucose te onderzoeken en de fructosamine. Komt daar niets afwijkends uit dan gaan ze verder met urine onderzoeken. Nog even afwachten dus op de bloeduitslagen...
Alle reacties Link kopieren
Toch goed dat je het nog even hebt laten onderzoeken dus, hopelijk valt het mee. Succes.
Oke laat je het nog weten ? Ik leer daar weer van
Alle reacties Link kopieren
Ja hopelijk valt het idd mee, het zou kunnen dat ze hem laten overstappen van anti-blaasgruisbrokken naar nierdieetvoer. Heb nog niks gehoord over het bloedonderzoek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven