Meubilair/inrichting: praktisch vs. mooi

27-11-2014 11:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn zoektocht naar een nieuwe bank (de huidige is oud en zit vol vlekken die er niet meer uit te poetsen zijn), kwam ik gisteren eindelijk een bank tegen die heerlijk zat. Ik heb niet zulke lange benen, en bij veel banken is de zitdiepte voor mij gewoon te groot, en hang ik dus half onderuit. Bij deze zat ik heerlijk, met ook een fijne steun in de onderrug. Daarnaast is er ook wel redelijk op te hangen, met je benen opgetrokken of met nog een voetenbankje erbij. Ook heeft deze bank genoeg ruimte eronder om speelgoed eronderuit te halen en er goed te kunnen stofzuigen. Helaas is de bank optisch niet zo heel aantrekkelijk; hij is netjes, maar doet wat oud (bejaardenmodel) aan. Maar hij zit zo fijn....



Toen we voor ons huis voor boven een vloer zochten, hebben we uiteindelijk kurk gekozen i.p.v. laminaat. Hoofdreden: het voelt een stuk aangenamer aan, als je geen schoenen aan hebt. En voor kinderen die veel op de vloer spelen is het ook een stuk prettiger. Maar vind ik kurk nu echt het mooiste, nee.



Hoe sterk neigen jullie naar praktisch danwel mooi, als het gaat om woninginrichting/meubilair. En dan ben ik ook wel nieuwsgierig in hoeverre dat samenhangt met/veranderd is met de komst van kinderen in het huishouden.
Ik hou van praktisch. Liefst zoveel mogelijk achter deurtjes/in laatjes, zodat het niet zo druk lijkt en je snel klaar bent met afstoffen. En ik ben dol op dingen met meerdere functies (bank waar je dingen in kunt opbergen, e.d.).



Als je bank optisch niet mooi is, kun je er toch een grand foulard overheen doen?
Alle reacties Link kopieren
Voordat ik (redelijk onverwacht) zwanger werd had ik alles met dat licht whitewash roze (was toen zwaar mode ) en veel glas. Toen ik zwanger bleek rigoureus de boel omgegooid. Ten eerste was het niet kindvriendelijk, kon snel beschadigt en stuk, plus was duur. Toen heb ik voor donker gebeitst gekozen en geverfde ipv behangen muren. Laminaat op de grond (jak vond ik toen) Veel zelf opgehangen planken ed. Dat is namelijk met beschadigen makkelijk te herstellen. Plus dat tweedehands meubels makkelijk bijpassend gemaakt kunnen worden.

Ik ben namelijk altijd overal op voorbereid Ik wilde dus geen problemen krijgen als ik niet zo fris uit de bevalling kwam, kind niet onder kon brengen etc.

Dat was maar goed ook want ik heb idd daarna niet meer kunnen werken. Na een jaar een vervangende kracht te hebben gehad gaf mijn baas het wachten op (logisch)

Ben blij dat ik toen voor praktisch heb gekozen. Heb mijn gespaarde geld niet uit hoeven geven aan dure meubels en al heel wat speelbeschadigingen van de tafel hersteld met .....bruine stift
Alle reacties Link kopieren
Dus idd, ik zou voor praktisch gaan en met kussentjes, lapjes, foulards de bank opleuken.
Alle reacties Link kopieren
Drie gekleurde kussentjes erop, en voor mij is hij okee. Maar m'n partner heeft ook wat te zeggen, en heeft de bank puur om z'n uiterlijk afgekeurd



We hebben nu een hoekbank, met opbergfunctie en als slaapbank te gebruiken. Opbergen doen we er al jaren niets meer in, en we hebben twee prima logeerbedden (en zonodig nog andere slaapplekken. Eigenlijk wil ik af van een bank over de hoek. Het neemt zo veel plek in, en eigenlijk kun je er weinig volwassenen op kwijt. Lekker hangen gaat prima, dat wel. Deze bank heeft m'n partner ooit overgenomen van een vriend. Nu dus voor het eerst samen op zoek naar een nieuwe bank, met echt vrije keuze (hoewel geld natuurlijk wel een rol speelt). Lastig...



Normaalgesproken kies ik inderdaad voor functioneel. Afstoffen doe ik niet; een kwestie van geen vinger door het stof halen en de laag dus egaal houden, dan valt hij niet op
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit een bank of vloer kopen die ik niet mooi vind. Dan zoek ik nog wel een tijd door naar een betere bank of koop ik een paar sloffen voor het laminaat.



Ik zit te denken, ik kan niets verzinnen in huis waar ik concessies heb gedaan. Behalve dan dat we soms een meubelstuk niet kopen omdat een van tweeën het toch niet het gedroomde exemplaar vindt.
Ik ga voor compromis Ik koop geen lelijke dingen, maar ik kies voor mooi èn praktisch. Dat is niet altijd wat ik het allermooist vind, maar lelijk is het nooit.



Ik zou in jouw geval dus verder zoeken naar een mooiere bank
Alle reacties Link kopieren
O wacht, toch een soort van concessie: de duurste kunst staat niet op kindergrijphandjeshoogte
Alle reacties Link kopieren
Ik neig meer naar mooi. Er staat nu een stoffen witte bank in de kamer, dus dat zegt genoeg.

Welliswaar met wasbare hoes, maar toch, praktisch is het allerminst.



Ben toch geneigd voor het mooie te kiezen, maar ik kan ook echt heel gelukkig worden van rondkijken in mijn mooi ingerichte huis.
Ik ga zonder meer voor praktisch. Maar dat ligt gewoon aan mij, interieurzaken boeien me niet zo heel erg. Comfort wel, daar heb ik elke dag profijt van. Ik moet wel zeggen dat ik geen zaken koop die ik lelijk vind, maar mijn smaak is breed.
Alle reacties Link kopieren
quote:commotion schreef op 27 november 2014 @ 12:10:

Ik neig meer naar mooi. Er staat nu een stoffen witte bank in de kamer, dus dat zegt genoeg.

Welliswaar met wasbare hoes, maar toch, praktisch is het allerminst.



Ben toch geneigd voor het mooie te kiezen, maar ik kan ook echt heel gelukkig worden van rondkijken in mijn mooi ingerichte huis.Dat klinkt naar geen kinderen in huis...
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 27 november 2014 @ 12:18:

[...]



Dat klinkt naar geen kinderen in huis...Mijn schoonouders hebben altijd een crèmekleurige bank gehad. Ziet er nog heel aardig uit na 5 kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 november 2014 @ 12:06:

Ik zou nooit een bank of vloer kopen die ik niet mooi vind. Dan zoek ik nog wel een tijd door naar een betere bank of koop ik een paar sloffen voor het laminaat.



Ik zit te denken, ik kan niets verzinnen in huis waar ik concessies heb gedaan. Behalve dan dat we soms een meubelstuk niet kopen omdat een van tweeën het toch niet het gedroomde exemplaar vindt.Ik ook niet. Ik heb lichte meubels, maar wel met wasbare hoezen. Onze bank vind ik nog steeds mooi en hij zit heel lekker. We hebben lang naar de eettafel gezocht, is een combi van stijlvol en robuust en praktisch.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 november 2014 @ 12:24:

Mijn schoonouders hebben altijd een crèmekleurige bank gehad. Ziet er nog heel aardig uit na 5 kinderen.

Dat hangt vast met de huisregels samen. Als je als regel hebt dat er alleen aan de keukentafel gegeten en gedronken wordt, dan is dat misschien haalbaar. Maar zelf zit ik graag met een kop thee (en wat erbij) op de bank, dan kan ik moeilijk van mijn kinderen verwachten dat ze het niet doen.... Verder his het afhankelijk van het materiaal (leer/stof - hoeveel structuur erin) en in hoeverre die een speciale anti-vlekkenbehandeling heeft ondergaan.



In het gezin met 3 kleine kinderen (3 rustige exemplaren) waar ik vroeger oppaste, hadden ze een cremekleurig leren bankstel aangeschaft. Die begon er na een poosje toch erg groezelig uit te zien, en de eerste ballpointstreep erop kan ik me ook nog herinneren. Dat eerste hangt vast samen met onderhoud, maar ik ben geen slaaf van mijn meubilair, en ik ben geen huishoudsfreak. Vlek wegpoetsen en eens afzuigen prima, maar meer dan dat moet het ook niet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kies nu voor praktisch.

ALs de kinderen groter zijn ga ik weer voor mooi design.

Wil geen stress van mijn dure meubelen hebben.

Onlangs een nwe bank gekocht, een grijze hoeksnelheid met stevige zitting en vaste kussens, 700 euro.

Een koopje vergeleken de bank die we hiervoor hadden.

Voor die 700 euro wil ik er weer 5 jaar mee doen, dan koop ik weer nieuw dan zit je er altijd netjes bij.
Alle reacties Link kopieren
Hoeksnelheid😂😂 hoekbank dus....
Alle reacties Link kopieren
Ik kies voor practisch én voor mooi. Ik zoek net zo lang tot ik de perfecte combinatie heb gevonden binnen mijn budget (die ook nog eens heel klein is, dus dat verkleint de opties ook).



Ik heb trouwens via MP een Karlstad (hoek)bank van de ikea overgenomen voor 150 euro. Ik zit daar as we speake op te typen en realiseer mij ineens dat ik heel mooi strak met mijn rug tegen de rugkussens zit, mijn voeten goed op de vloer kan plaatsen en hij ook nog eens lekker zit verder. Misschien die eens uittesten bij de Zweed?
Alle reacties Link kopieren
Praktisch én mooi krijgen ook mijn stem. Waar de ideale combinatie er niet is binnen mijn budget moet het iig niet lelijk zijn, die bank zou er dus niet komen. Ik tip donkergrijs grof geweven, ietwat gemêleerde stof voor een bank trouwens, na 7 jaar, altijd (wij en kind) met schoenen op de bank, meerdere glazen rode wijn, minstens een liter koffie, mondjes borstvoeding van 2 kinderen, limonade, kind+ balpen/ stift er overheen is ie nog steeds om aan te zien en begint nu pas de eerste slijtage te vertonen. Bank van 700 euro van de Leen Bakker btw, echt geen heel duur exemplaar. Als donkergrijs niet bij je interieur past raad ik je er een home-makepver bij aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook voor praktisch én mooi, waarbij ik een meubelstuk allereerst echt mooi moet vinden voor ik kijk hoe praktisch het is. Het scheelt waarschijnlijk dat hier geen kinderen wonen, dus daar hoevenwe geen rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe erg de kinderen van Tof zijn maar met mijn oudste die qua destructief vermogen vergelijkbaar is met zijn lichaamsgewicht in TNT staat praktisch hoog op het verlanglijstje. Toch is het best mogelijk om een enigszins smaakvol en volwassen interieur te hebben (en houden) mét kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is alles design, duur en zwaar onpraktisch...Een wit leren bank ( groezelig) een stenen vierkante grote,maar lage salontafel, een marmeren vloer ( laat daar nou geen tomaat of sap opvallen!) Graniet in badkamer en keuken..Allemaal prachtig hoor, maar noooooit meer. Doe mij maar gebruikers gemak en geen delicate spullen. Als ik kon gooide ik alles eruit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit iets kopen wat ik niet mooi vind. Als ik moet kiezen tussen prima en praktisch of prachtig en onpraktisch, ok, dan wordt het prima en praktisch. Maar iets wat ik echt niet mooi vind, nee.

Ik ben trouwens opgegroeid in een huis met marmeren vloeren, en die hebben mij en mijn broertje gewoon overleefd. Ik vind het ook onzin om je hele huis olifant-proof te maken voor de kinderen. Ze leren dat ze niet overal aan mogen komen, en niet te panisch zijn als er ergens een keer iets mee gebeurt helpt ook een heel eind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven