Mij kat is ziek

27-07-2016 16:39 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gewoon even van mij afschrijven omdat ik mij zo'n zorgen maak.



Vorige week begon het. Kat begon vaak over te geven en was ineens zijn stem kwijt.

We zijn toen meteen bij de dierenarts geweest. Deze kon niets vinden, en we gingen er toen maar vanuit dat het door kattengras kwam. Dat krijgen ze nooit maar hadden we van vrienden gekregen. Dierenarts dacht ook dat het daar aan zou kunnen liggen.



Vanaf daarna (vorige week donderdag) leek het weer goed te gaan. Stem terug en niet meer overgegeven. Vanaf zaterdag/zondag had ik weer vertrouwen dat het goed zat.



Maandagochtend voordat ik naar mijn werk wilde ik onze katten eten geven en toen wilde hij ineens niet meer eten. In de middag nog geprobeerd en savonds. Van kipfilet tot kattenmelk van alles. Uiteindelijk heeeel klein beetje kattenmelk erin gekregen en miezerig stukje van een worstje.



Dinsdagmorgen gelijk weer naar dierenarts geweest. Temperatuur is aan de lage kant. Verder niets te vinden. Hij gaf aan dat zijn blaas wel volzat, en dat we even in de gaten moesten houden wanneer hij ging plassen. En hij heeft toen wat vocht toegediend gekregen omdat vochtbalans niet goed was. En prikje tegen misselijkheid om te kijken hoe dat zou gaan.



Daarna heeft hij niet meer gegeten en gedronken en ging pas om 22 uur plassen (terwijl dierenarts zei dat blaas volzat om 10 uur in de ochtend) en rond 22.30 uur ging hij weer en had toen diarree.



Vanmorgen dus gelijk weer gebeld en we zijn om 15 uur geweest en heeft hij een roesje gekregen zodat hij bloed kon aftappen (vrij veel nodig voor onderzoek) en weer vocht gekregen want was nog niet goed en weer prikje tegen misselijkheid.



Ze verwachten dat ze morgen een deel van de uitslag krijgen en de rest vrijdag. Ze zullen ons morgen sowieso bellen.



Nu ligt mijn kat nog steeds stoned te zijn van zijn roesje.



Ik maak mij zo'n zorgen. Onze katten betekenen zoveel voor ons. En hij is nog maar 4 jaar.



Dierenarts gaf aan bang te zijn voor iets aan de alvleesklier. Maar zonder uitslag bloedonderzoek weten we niets. Als dat maar binnen is dan kunnen we er iets mee.



Denk dat ik de rest van de week maar vrij neem. Heb nu al twee dagen vanuit huis gewerkt. Op het werk doen ze er niet moeilijk over maar vol mezelf beetje bezwaard. En mijn hoofd staat er ook niet naar. Denk dat veel mensen het onzin zouden vinden om zoveel stress om je kat te hebben.



Sorry voor het lange verhaal. Maar moest het even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Oh, hoe kan ik het onderwerp aanpassen? Typo.
Sterkte, ik hoop dat snel duidelijk wordt wat hem mankeert!
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat verdrietig. Heel veel sterkte . Poes is onder behandeling meer kan je nu niet voor hem/haar doen (behalve heel veel knuffelen).
Wat verdrietig! Mijn katten waren vorige week ook ziek. Eerst dachten ze vergiftiging en eentje heeft het dmv infuus op het nippertje gered. Paar dagen later begon de ander te kwijlen enzo. Die was gelukkig sneller beter zonder poespas. Man man wat een zorgen levert dat op. Die van mij zijn nog maar 1, maar het was vreselijk. Ik moest ook overwegen om vrij te nemen van het werk. Voelde me ook heel erg bezwaard, maar de katten zijn toch echt belangrijker. Heel veel sterkte!! Dikke knuffel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat had ook opeens geen stem meer vorige week! Is ook nu sinds een paar dagen weer terug...Hij at/dronk er wel goed bij en dat was voor mij een reden om het nog even aan te kijken. Inmiddels is alles weer back to normal. Wel raar, want ik heb al jaaaaren katten en nog nooit heeft er een kat geen stem gehad. Toevallig dat ik er dan nu opeens wat over lees hier.



Verder geen tips of adviezen, het klinkt namelijk alsof je al heel grondig te werk gaat en alles. Hopelijk loopt het met een sisser af!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!
aan het typen...
Alle reacties Link kopieren
Even op het eten letten na 3 dagen niet eten kan een kat leververvetting krijgen.

Dit is dodelijk en kan worden verkomen dmv dwangvoeding. Onze kat heeft vorig jaar ook een fase van niet eten gehad, uit de onderzoeken kwam niets naar voren. Uiteindelijk is het met prednison gelukt hem weer aan het eten te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Snap helemaal dat je je zorgen maakt. Mijn kat was dit jaar ook doodziek en ik was daardoor ook enorm van slag. Heb ook vrij genomen van mijn werk, vond mijn kat echt belangrijker.



Ook bij mijn kat was bloed afgenomen, maar daar kwam niets uit. Wat mij uiteindelijk verder heeft geholpen is dat ik mijn kat heel erg goed in de gaten hield. Niet zodat het irritant voor het beestje was ( je moet nu vooral stress zoveel mogelijk vermijden) maar van een afstand. Uiteindelijk kon ik door mijn observaties de DA op het goede spoor zetten en is het met heel veel medicijnen en aandacht goed gekomen.



Ook tijdens de behandeling ben ik mijn kat heel goed in de gaten blijven houden. Zij kreeg bijv prednison en daar wilde ik zo snel mogelijk vanaf, vanweg de bijwerkingen, maar natuurlijk niet te snel. Bovendien mag je bij langer gebruik niet in een keer stoppen maar moet je afbouwen. Door goed op te letten (gaat het iets beter of juist slechter) heb ik de prednison uiteindelijk na twee maanden kunnen afbouwen, terwijl mijn DA bang was dat ik levenslang moest blijven geven. Daar ben ik nu heel blij mee en ik blijf haar heel goed in de gaten houden.



Veel succes met jouw kat. Je bent goed bezig, ik duim dat het goed komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 27 juli 2016 @ 17:03:

Wat verdrietig! Mijn katten waren vorige week ook ziek. Eerst dachten ze vergiftiging en eentje heeft het dmv infuus op het nippertje gered. Paar dagen later begon de ander te kwijlen enzo. Die was gelukkig sneller beter zonder poespas. Man man wat een zorgen levert dat op. Die van mij zijn nog maar 1, maar het was vreselijk. Ik moest ook overwegen om vrij te nemen van het werk. Voelde me ook heel erg bezwaard, maar de katten zijn toch echt belangrijker. Heel veel sterkte!! Dikke knuffel.Dank je. Oh gossie, zo jong nog. Maar zijn ze er dan nog achter gekomen wat het was of is dat niet bekend geworden? Je geeft aan dat ze dachten ook vergiftiging.
Alle reacties Link kopieren
quote:padme84 schreef op 27 juli 2016 @ 17:22:

Mijn kat had ook opeens geen stem meer vorige week! Is ook nu sinds een paar dagen weer terug...Hij at/dronk er wel goed bij en dat was voor mij een reden om het nog even aan te kijken. Inmiddels is alles weer back to normal. Wel raar, want ik heb al jaaaaren katten en nog nooit heeft er een kat geen stem gehad. Toevallig dat ik er dan nu opeens wat over lees hier.



Verder geen tips of adviezen, het klinkt namelijk alsof je al heel grondig te werk gaat en alles. Hopelijk loopt het met een sisser af!



Oh, toevallig. Ik had dat ook nooit nooit bij een kat meegemaakt. Omdat we toen uitgingen van kattengras als oorzaak dacht ik dat stem kwam door overgeven of omdat kattengras ruw is.

Hoop dat het met jouw kat goed blijft gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wat Hills AD halen? Wil zelfs bij de meest ellendig-voelende katten nog wel eens leiden tot eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luca12 schreef op 27 juli 2016 @ 18:01:

Even op het eten letten na 3 dagen niet eten kan een kat leververvetting krijgen.

Dit is dodelijk en kan worden verkomen dmv dwangvoeding. Onze kat heeft vorig jaar ook een fase van niet eten gehad, uit de onderzoeken kwam niets naar voren. Uiteindelijk is het met prednison gelukt hem weer aan het eten te krijgen.



Ja, daar maak ik mij ook druk om. Dierenarts minder. Hij gaf aan dat katten van leeuwen afstammen en dat die in het wild ook wel eens een tijd zonder eten en drinken zitten....vond ik opzich vreemd omdat ik overal lees dat ze dat niet kunnen inderdaad met lever etc.



Maar weet je dan dus niet wat je kat gehad heeft? Gewoon niet eten en niets gevonden en ineens weer over mbv prednison?

Ik ken prednison alleen van verhalen van mensen en dat het best heftig spul is.



Heel raar, maar ik heb ergens ook het gevoel dat er niets uit bloedonderzoek naar voren gaat komen. Nergens op gebaseerd alleen een gevoel.



Dierenarts zei dat als er niets uitkomt dat hij de alvleesklier verdenkt en dan daar stukje van wil nemen om op te sturen voor onderzoek. Vind ik best eng want is dan toch een operatie voor een kat terwijl je niet weet of dat het wel is.



Vraag me nu ook ineens af of hij niet beter ook een echo of een foto had kunnen maken. Stel dat hij iets heeft gegeten wat niet eetbaar is ofzo. Daar heeft de dierenarts het niet over gehad. Morgen misschien ook aankaarten.



Dierenarts heeft volgens mij wel wat jaren ervaring maar ergens ben ik bang dat hij iets simpels over het hoofd ziet omdat hij telkens over de alvleesklier begint.
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 27 juli 2016 @ 19:08:

Misschien wat Hills AD halen? Wil zelfs bij de meest ellendig-voelende katten nog wel eens leiden tot eten.Goede tip. Dat gaf ik ook, aangelengd met een klein beetje warm water, zodat het gemakkelijker te eten was en ze ook vocht binnen kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Maar een ontsteking vd alvleesklier haal je toch ook juist uit het bloedonderzoek? Mijn kat is daarop getest (maar had het niet). Of denkt jouw Da aan een andere aandoening van de alvleesklier?
Alle reacties Link kopieren
quote:titta schreef op 27 juli 2016 @ 18:56:

Snap helemaal dat je je zorgen maakt. Mijn kat was dit jaar ook doodziek en ik was daardoor ook enorm van slag. Heb ook vrij genomen van mijn werk, vond mijn kat echt belangrijker.



Ook bij mijn kat was bloed afgenomen, maar daar kwam niets uit. Wat mij uiteindelijk verder heeft geholpen is dat ik mijn kat heel erg goed in de gaten hield. Niet zodat het irritant voor het beestje was ( je moet nu vooral stress zoveel mogelijk vermijden) maar van een afstand. Uiteindelijk kon ik door mijn observaties de DA op het goede spoor zetten en is het met heel veel medicijnen en aandacht goed gekomen.



Ook tijdens de behandeling ben ik mijn kat heel goed in de gaten blijven houden. Zij kreeg bijv prednison en daar wilde ik zo snel mogelijk vanaf, vanweg de bijwerkingen, maar natuurlijk niet te snel. Bovendien mag je bij langer gebruik niet in een keer stoppen maar moet je afbouwen. Door goed op te letten (gaat het iets beter of juist slechter) heb ik de prednison uiteindelijk na twee maanden kunnen afbouwen, terwijl mijn DA bang was dat ik levenslang moest blijven geven. Daar ben ik nu heel blij mee en ik blijf haar heel goed in de gaten houden.



Veel succes met jouw kat. Je bent goed bezig, ik duim dat het goed komt.



Ben gelukkig dan niet de enige die vrij neemt voor de kat. Heb net geregeld dat ik de rest van de week vrij ben. Fijn idee om bij hem te zijn en daarnaast ben ik doodmoe van de stress.



Maar jij weet dus ook niet wat je kat dan precies had? Hm, prednison dan misschien even onthouden. Ga er zo even op googelen want weet niet precies meer wat het is.



Toch goed wat ervaringen te lezen. Zijn wel dingen die ik morgen in ieder geval kan aankaarten.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 27 juli 2016 @ 19:08:

Misschien wat Hills AD halen? Wil zelfs bij de meest ellendig-voelende katten nog wel eens leiden tot eten.Heb het even opgezocht want ik kende het niet. Klinkt wel als het proberen waard! Ik zie het voornamelijk op internet te koop. Kan je het ook in een winkel kopen of bij de dierenarts?
Alle reacties Link kopieren
quote:titta schreef op 27 juli 2016 @ 19:13:

Maar een ontsteking vd alvleesklier haal je toch ook juist uit het bloedonderzoek? Mijn kat is daarop getest (maar had het niet). Of denkt jouw Da aan een andere aandoening van de alvleesklier?



Nou, wat ik begreep was dat hij aangaf dat die waardes heel erg schommelen en dat het kan zijn dat je net op verkeerde moment bloed afneemt en het niet naar boven komt. Hij gaf aan dat als er niets uitkwam dat hij dan stukje weg wil nemen en opsturen voor onderzoek.



Maar het gaat dan voor mijn idee steeds langer duren en dan wordt mijn kat alleen maar zieker en zwakker.
Alle reacties Link kopieren
quote:titta schreef op 27 juli 2016 @ 19:10:

[...]



Goede tip. Dat gaf ik ook, aangelengd met een klein beetje warm water, zodat het gemakkelijker te eten was en ze ook vocht binnen kreeg.



Wil dit wel proberen. Maar heb echt het idee dat eten in alle vormen hem tegenstaat. Vanmorgen hield ik bakje bij hem en begon hij meteen te kokhalzen zonder het te hebben geproefd.



Vraag mij af of het dan wel zin heeft om te proberen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees dat Hills Ad te koop is bij dierenarts of bij dierenwinkel. Ga ik morgen zeker achteraan!
Alle reacties Link kopieren
Ach, het klinkt helemaal niet goed. Blijf zelf ook goed meedenken wat je wel en niet wilt voor je kat, hoor. Nu gaan opereren klinkt mij niet goed in de oren, maar ik ken de situatie niet, alleen wat jij beschrijft.



ik heb steeds goed bedacht wat ik wel en niet wilde voor mijn kat. Ik heb de verschrikkelijkste beslissingen moeten nemen en uiteindelijk heeft het goed uitgepakt. Maar als het verkeerd was afgelopen (en mijn kat was echt bijna dood) had ik nog achter die beslissingen kunnen staan. Ik denk dat dat heel belangrijk is.



Prednison is een ontstekingsremmer trouwens. Het geneest niet, maar kan ontstekingen wel afremmen. Heeft veel nare bijwerkingen, dus nooit lukraak gaan geven. Maar in gevallen dat het echt nodig is kan het levensreddend zijn.
quote:vicodin schreef op 27 juli 2016 @ 18:59:

[...]





Dank je. Oh gossie, zo jong nog. Maar zijn ze er dan nog achter gekomen wat het was of is dat niet bekend geworden? Je geeft aan dat ze dachten ook vergiftiging.

Bij de eerste dachten ze aan vergiftiging vanwege het acute speekselen (kwijlen), maar ze werd later ook duf en dat paste weer niet bij de symptomen. Ze heeft een nacht aan het infuus gelegen en de volgende nacht krabbelde ze opeens weer op. In de avond nergens meer last van. 3 dagen later ging haar broer speekselen, maar vergiftiging was uitgesloten want binnen was helemaal niks (ze gaan niet naar buiten), de dierenarts heeft ons huis doorzocht en kon niks vinden. Ze denken dus nu dat ze gewoon "griep" hebben gehad en dat de 1 de ander heeft aangestoken.. ze zijn er iig beiden met een weekje weer helemaal bovenop gekomen, maar de oorzaak is nog steeds niet helemaal duidelijk.



Observeren is heel belangrijk! Bij ons heeft de dierenarts ook veel gedaan obv onze observaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:gympie26 schreef op 27 juli 2016 @ 19:08:

Misschien wat Hills AD halen? Wil zelfs bij de meest ellendig-voelende katten nog wel eens leiden tot eten.



Dit inderdaad. Royal Canin heeft ook zo'n variant: Recovery. Is ook met een spuitje te voeren. Mijn kat is hier al 2 keer helemaal van opgeknapt toen hij alles van eten weigerde en meer dood dan levend leek.



Sterkte! Een zieke kat in huis is zo sneu
Alle reacties Link kopieren
Schildklier en Alvleesklier zijn beide getest (bloedonderzoek) allebei kwam er niks uit. Meneer heeft nog een nacht bij de dierenarts geslapen maar hij weigerde te eten. Prednison was de laatste optie en daar reageerde hij uiteindelijk op. We hebben ook anti-misselijkheid geprobeerd maar dat had geen effect. Na 3 maanden hadden we de prednison volledig afgebouwd. Het is nu een jaar later. Als meneer slecht eet (10 gr per 24h of minder) dan krijgt hij Prednison en daar reageert hij snel op en eet hij meer. Het heeft flinke bijwerkingen maar het alternatief was toen euthenaseren. Onze kat is wel een heel stuk ouder, eergisteren is hij 17 geworden.

Nierfunctie is afgelopen week weer geprikt maar is nog altijd goed voor een 17 jarige.

Wij gaven hem Recovery trokken het op met een spuit en spoten het in zijn wangzak.
Alle reacties Link kopieren
Net zelf maar de dierenarts gebeld. Uitslag is nog niet binnen. Beestje heeft nu al 4 dagen amper wat gegeten en gedronken. Gaf ik net ook aan en ja ze snapt dat ik mij zorgen maak maar moest toch de uitslag (deel vandaag en deel morgen) afwachten.



Zit me helemaal niet lekker.

Gisteravond had hij trouwens even een korte opleving. Zijn broer kreeg wat brokjes (krijgen ze altijd tegen 20 uur savonds als snackje ) en ineens liep hij er op af en at hij alsof er niets aan de hand was. Ik had maar heel weinig neergelegd en durfde hem niet ineens meer te geven (leek mij ook niet goed na dagen niets) dus hij heeft maar een paar brokjes gegeten (ik gok 6 ofzo).

Ik was helemaal blij en dacht van dan krijgt hij voor we naar bed gaan ook nog wat zodat het beter verdeeld is. Maar toen wilde hij niets meer. Ook geen kipfilet. Had wat kattenmelk op schoteltje gedaan en wilde hij ook niet. Alleen paar keer beetje van mijn vingers gelikt als ik er wat kattenmelk aan deed.



Vanmorgen wilde hij weer helemaal niets. Hij ligt alleen maar. Net stond hij op en liep naar ander plekje en ligt daar nu.



Vind het zo zielig en voel me zo machteloos.



Denk dat ik zo maar opzoek ga naar Hills ad en dat maar probeer. Alhoewel ik denk dat het niet gaat werken want hij wil gewoon echt niet eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven