Mijn dochter overdrijft de verbouwing

16-04-2015 11:52 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik heb 3 dochters en een zoon. Mijn oudste dochter (21) gaat op zichzelf wonen. Ze heeft in december een leuk appartement gekocht. Er zat een eenvoudig keukenblok in het appartement, en de badkamer was ook heel standaard met een verouderde WC. Toen ze de sleutel kreeg wilde ze gelijk alles verbouwen. Ik vind het logisch dat ze een leuk keukentje erin wil, en wil douchen in een normale badkamer, maar wat ze allemaal heeft en nog gaat laten doen vind ik (voor een appartement) persoonlijk overdreven en zonde van haar geld. Als ik er wat van zeg heb ik gelijk ruzie met haar. Vinden jullie dit ook niet overdreven? Hoe kan ik haar op andere gedachten brengen? Of stel ik me helemaal aan?



- Ze heeft haar badkamer, slaapkamer, woonkamer en hal laten stucen en sauzen.

- Ze heeft om alle radiatoren in huis een ombouw laten bouwen met roosters omdat ze het niet mooi vond.

- Ze heeft alle leidingen ook weg laten werken op die manier.

- Haar badkamer is compleet betegeld MET natuursteen?! Ze heeft een muur laten bouwen, want ze wilde perse een inloopdouche. Ook heeft ze een hangtoilet laten plaatsen en daarboven wederom een vensterbank laten zetten van natuursteen. Nog niet te spreken over haar douchepaneel en badkamermeubels. Dit kan toch allemaal veel eenvoudiger voor een 21-jarige in een appartement?



Dan de keuken: een rechte keuken met nog eens een eiland met alles erop en eraan (2 ovens etc). Wederom alles afgewerkt met graniet en granieten randen. Ze heeft in totaal ¤550 uitgegeven voor een spoelbak en kraan. De grond op de slaapkamer is van marmer en de rest is graniet. Ik vind dit zo zonde van haar geld.



Maar nu komt het, ze is deze week bezig met een elektricien om de hele woning af te laten werken met heel duur schakelmateriaal, en ze wil een inbouwradio in haar keuken laten plaatsen (materialen alleen al ¤600 zegt ze). Is dit nou niet bijzonder overdreven allemaal? Hoe breng ik haar op een andere gedachte? Ze kan hier mijns inziens namelijk ook nieuwe kleren van kopen, of een vakantie tussendoor boeken of sparen, dat is toch veel leuker?



Ik hoor graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Zolang zij het zelf kan bekostigen snap ik niet waarom jij er bezwaar tegen hebt. Ze is een volwassen vrouw, ze maakt haar eigen beslissingen. Het wordt tijd je haar loslaat moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het volkomen normaal wat ze doet. Het is een koopappartement, dus heeft de intentie er langere tijd in te wonen. Moet ze dan in een huis wonen dat niet naar haar smaak is maar waar ze wel 150.000 E voor betaald heeft? Ik neem aan dat ze de verbouwing ook zelf betaalt? Laat haar lekker met rust of doe een kleedje voor haar mooie badkamer kado.
Ja, weet je, je hebt er eigenlijk niets van te vinden. Het is haar huis, haar geld en haar hypotheek. Als ze het allemaal zelf betaald of er zelf een eerlijke hypotheek voor heeft afgesloten en ze komt er niet van in de financiële problemen... Tja, wie ben jij om te bepalen dat een andere manier van geld uitgeven beter is?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is je dochter volwassen. Ze heeft geld zat, lijkt het, dus als het verantwoord is (geen absurde leningen): lekker laten doen. Haar keuze, ze wil graag haar droomhuis. Ze weet gerust welke keuzes ze maakt. Geniet samen met haar in haar paleisje
Zonder oorzaak geen gevolg
Tsja, als ze het kan betalen en zich niet in de schulden (excl. hypotheek) werkt... Het is koop en geen huur zeg je, dus ze zal er waarschijnlijk wel 10 jaar in willen wonen? Dan lijken zulke investeringen eerder een plus dan een min. Daarbij, ze is volwassen natuurlijk en bij volwassen worden hoort ook eigen keuzes maken.
Is dit een trol? Ik kan namelijk niet echt geloven dat je je hier serieus zo druk om maakt to.



Schijnbaar heeft zij zoveel geld op haar 21e om dit mogelijk te kunnen maken, dus waarom zou je haar tegen houden? Als zij liever een naar haar mening orachtig appartement heeft dan dat ze dit jaar op vakantie gaat of haar garderobe aanvult, waarom niet? Ik vind het erg knap dat ze op deze leeftijd al een appartement kan kopen, laat staan helemaal verbouwen. Wees trots op haar!
Waar bemoei je je mee? Met mij zou je ook ruzie krijgen met al je commentaar.

Als ze het kan betalen, zie ik het probleem niet. Haar huis, haar woongenot, haar geld.
uit de op:

Ze kan hier mijns inziens namelijk ook nieuwe kleren van kopen, of een vakantie tussendoor boeken of sparen, dat is toch veel leuker?



Ik vind nieuwe kleren of een vakantie geen een betere investering dan wat ze nu doet. Ze heeft hier waarschijnlijk hard voor gespaard.

Misschien moet jij wennen aan een uitgave patroon wat heel ver van het jouwe afstaat? Ik zou alleen maar trots zijn als mijn dochter haar zaakjes zo goed op orde heeft dat ze kan doen wat ze wil.
Je schrijft het al, ze is 21 en gaat op zichzelf. Oud genoeg dus om eigen keuzes en misschien ook wel fouten te maken, en voor jou om je er niet meer tegenaan te bemoeien!
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is wel een beetje overdreven want die kosten krijgt ze er bij verkoop nooit meer uit. Maar als zij daar geen problemen mee heeft, dan kun je er verder weinig aan doen. Haar huis, haar geld, haar leven.
Am Yisrael Chai!
Ik val niet van mijn stoel hoor. En het is haar eigen geld en haar eigen leven, lijkt me. Dat jij dat soort dingen niet belangrijk vindt, betekent niet dat iemand anders dat ook zo vindt.
Zolang ze dit niet bekostigt met leningen her en der is er toch niets aan de hand?

De waarde van haar appartement stijgt hierdoor alleen maar.

Ik vind het knap dat een vrouw van 21 zo serieus en zelfstandig is, kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je ervan om gewoon een hobby te zoeken TO? Er is werkelijk niemand, inclusief je dochter, die het ook maar iets interesseert wat jij er van vindt. Je hebt er namelijk helemaal niets over te vinden, je bent geen partij. Dus hoezo wil jij haar overtuigen en vertellen wat ze wel of niet moet doen? Wees blij dat je dochter dit op 21-jarige leeftijd al weet te doen!
Alle reacties Link kopieren
Het is haar eigen huis, dus het is logisch dat zij het helemaal wilt hebben zoals zij dat wil. Waarom met minder genoegen nemen als je weet dat je het nu allemaal wel kan betalen? Ze gaat echt spijt krijgen als ze dingen niet doet omdat JIJ het niet nodig vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ze kan het wel betalen en hoeft er niet voor te lenen (de hypotheek uiteraard wel), maar als ik naar haar leeftijdsgenoten kijk gaat het allemaal heel anders. Ik ben bang dat ze heel materialistisch wordt en dat dat straks de overhand krijgt in haar 'geluk'. Maar misschien valt het allemaal wel mee, en zijn het zorgen voor niks.
Haar geld, haar huis, haar keuze.



(ik hoop dat dit bericht niet echt is, stel je voor, zo'n bemoeizuchtige moeder!)
Niet jouw zaak. Haar huis, haar geld, haar beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Betaal jij die verbouwing ? Of heb je haar een grote som geld gegeven waarvan zij die verbouwing betaald ?

Zoniet, dan heb je er niets over te zeggen en begrijp ik wel waarom ze boos wordt...

ik vind het trouwens erg goed, 21 jaar en al een koopflat, petje af hoor!
Alle reacties Link kopieren
Dat je dochter haar huis opknapt naar eigen smaak snap ik wel (is ook goed voor de waarde van de woning). Je moet je prettig voelen in je eigen huis. Als zij alles zonder problemen kan betalen zie ik het probleem niet! Ik vind het slimmer om geld in je huis te investeren dan in een vakantie...

Een inbouwradio in de keuken vind ik dan wel weer zonde van het geld persoonlijk, maar het is haar keuze.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 16 april 2015 @ 11:55:

Ja, weet je, je hebt er eigenlijk niets van te vinden. Het is haar huis, haar geld en haar hypotheek. Als ze het allemaal zelf betaald of er zelf een eerlijke hypotheek voor heeft afgesloten en ze komt er niet van in de financiële problemen... Tja, wie ben jij om te bepalen dat een andere manier van geld uitgeven beter is?Dit. Het klinkt mooi hoe het wordt!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze dit met eigen geld doet, dan is het haar keuze. Er voor lenen zou ik niet doen. Lenen is gewoon hartstikke duur en zonde van het geld. Maar ja, ik ben ouderwets, en wil altijd eerst sparen en dan pas uitgeven. En alleen voor het hoogst noodzakelijke lenen.



Kleding boeit me niet zo, dus daar zou ik niet veel geld aan uitgeven. Vakantie meer waard dan verbouwing? Na de vakantie is je geld ook op, van een badkamer heb je nog jaren plezier.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hoe komt het overigens dat je 21 jaar de tijd hebt gehad voor de opvoeding en dat je kennelijk nu een nogal verwend prinsesje blijkt te hebben voortgebracht?

In het geval dat ze het eigenlijk niet kan betalen dan. Als ze dat wel kan vind ik het niet zo gek dat ze kiest voor een luxe huis en wat minder vakantie of kleding. Je huis heb je elke dag plezier van, vakantie is maar eens per jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moedervan4 schreef op 16 april 2015 @ 11:59:

Bedankt voor de reacties. Ze kan het wel betalen en hoeft er niet voor te lenen (de hypotheek uiteraard wel), maar als ik naar haar leeftijdsgenoten kijk gaat het allemaal heel anders. Ik ben bang dat ze heel materialistisch wordt en dat dat straks de overhand krijgt in haar 'geluk'. Maar misschien valt het allemaal wel mee, en zijn het zorgen voor niks.Zolang ze er altijd zelf hard voor werkt en zelf bekostigt dan is het toch geen probleem dat ze graag mooie spullen wil hebben? Pas als ze boven haar stand gaat leven, dan kan je aan de bel trekken. Voor nu gewoon blij zijn voor je dochter dat ze zichzelf dit kan veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Je komt over als een bemoeizuchtige moeder. Je mag het overdreven vinden, je mag dat tegen haar zeggen maar overdrijf het niet. Dat lijkt alleen maar tot ruzie en afstand tussen jullie. Je wilt geen zeur moeder worden.



Haar huis, haar geld.

Had je het ook overdreven gevonden als het een eengezinswoning was?

Jij mag het overdreven vinden voor een appartement maar het betreft een koopappartement en dan neem ik aan dat ze hier voor lange tijd wil blijven.

Ik snap haar wel ze wil alles meteen hup goed aanpakken. Had ik ook gedaan als ik daar het geld voor had.

Klinkt allemaal erg mooi wat ze laat doen.

Wees gewoon blij voor haar.

Of vind je het misschien gewoon moeilijk haar los te laten?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven