Mijn dochter overdrijft de verbouwing

16-04-2015 11:52 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik heb 3 dochters en een zoon. Mijn oudste dochter (21) gaat op zichzelf wonen. Ze heeft in december een leuk appartement gekocht. Er zat een eenvoudig keukenblok in het appartement, en de badkamer was ook heel standaard met een verouderde WC. Toen ze de sleutel kreeg wilde ze gelijk alles verbouwen. Ik vind het logisch dat ze een leuk keukentje erin wil, en wil douchen in een normale badkamer, maar wat ze allemaal heeft en nog gaat laten doen vind ik (voor een appartement) persoonlijk overdreven en zonde van haar geld. Als ik er wat van zeg heb ik gelijk ruzie met haar. Vinden jullie dit ook niet overdreven? Hoe kan ik haar op andere gedachten brengen? Of stel ik me helemaal aan?



- Ze heeft haar badkamer, slaapkamer, woonkamer en hal laten stucen en sauzen.

- Ze heeft om alle radiatoren in huis een ombouw laten bouwen met roosters omdat ze het niet mooi vond.

- Ze heeft alle leidingen ook weg laten werken op die manier.

- Haar badkamer is compleet betegeld MET natuursteen?! Ze heeft een muur laten bouwen, want ze wilde perse een inloopdouche. Ook heeft ze een hangtoilet laten plaatsen en daarboven wederom een vensterbank laten zetten van natuursteen. Nog niet te spreken over haar douchepaneel en badkamermeubels. Dit kan toch allemaal veel eenvoudiger voor een 21-jarige in een appartement?



Dan de keuken: een rechte keuken met nog eens een eiland met alles erop en eraan (2 ovens etc). Wederom alles afgewerkt met graniet en granieten randen. Ze heeft in totaal ¤550 uitgegeven voor een spoelbak en kraan. De grond op de slaapkamer is van marmer en de rest is graniet. Ik vind dit zo zonde van haar geld.



Maar nu komt het, ze is deze week bezig met een elektricien om de hele woning af te laten werken met heel duur schakelmateriaal, en ze wil een inbouwradio in haar keuken laten plaatsen (materialen alleen al ¤600 zegt ze). Is dit nou niet bijzonder overdreven allemaal? Hoe breng ik haar op een andere gedachte? Ze kan hier mijns inziens namelijk ook nieuwe kleren van kopen, of een vakantie tussendoor boeken of sparen, dat is toch veel leuker?



Ik hoor graag van jullie!
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 16 april 2015 @ 15:06:

BGB: Grappig, ik zie in dit topic juist ook heel veel mensen goedbetaalde mbo-banen aandragen: Is een hoog opleidingsniveau echt een must?



Of bedoel je nog een ander topic?Nee, dat topic bedoelde ik. Lezen we het allebei met een andere bril, waarschijnlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 16 april 2015 @ 15:06:

Nee, het gaat niet om goed, of slecht, het gaat om 'knap', het woord dat hier veelvuldig gebezigd wordt. Er is niks 'knap' aan om een handtekening onder een hypotheekcontract te zetten, of dure lichtknoppen te bestellen. Wat is daar 'knap' aan? Het is gewoon haar eigen beslissing, niet meer, niet minder.Oké, daar ben ik het wel mee eens.
quote:NYC schreef op 16 april 2015 @ 15:04:

[...]





En als ze die ton nou op haar rekening liet staan, meubels bij Ikea ging halen en een vinylvloer bij Carpetright, handelde ze dan wel goed volgens jou?







Iedereen geniet ergens anders van. Als zij hier nou van geniet en het kan, wat is daar dan mis mee. Je kan je geld inderdaad ook uitgeven aan vakanties of kleding, maar vakanties gaan voorbij en kleding past na een tijdje ook niet meer , van je huis geniet je toch elke dag wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 16 april 2015 @ 15:09:

[...]









Iedereen geniet ergens anders van. Als zij hier nou van geniet en het kan, wat is daar dan mis mee. Je kan je geld inderdaad ook uitgeven aan vakanties of kleding, maar vakanties gaan voorbij en kleding past na een tijdje ook niet meer , van je huis geniet je toch elke dag wel.Dit dus.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 16 april 2015 @ 14:56:

[...]



Zo lang het haar eigen zelfverdiende geld is zie ik het probleem niet. Hoeveel studenten feesten er rond die leeftijd ook 30k doorheen in 5 jaar tijd? Het enige wat ze kwijt is is het geld dat ze tot haar 21e heeft gespaard. So what? Genoeg mensen die op hun 21e een lege bankrekening en een huurkamer hebben, in plaats van een naar eigen smaak ingericht huis, dus ze zit nog steeds op een enorme voorsprong.





.Ik zou als moeder liever hebben dat mijn kind dat geld er niet doorheen zou jagen. En ik zou daar ook best - pittige- gesprekken voor over hebben om mijn kind daarvan te proberen te weerhouden. Eenmaal op jezelf wonend is het wel over met het makkelijke sparen, want dan heb je ineens vaste lasten die je thuis niet hebt en al je spaargeld - dat alleen maar zoveel heeft kunnen worden omdat ik al die jaren je dak boven je hoofd, je eten, je kleding, je verzekeringen, je school, je alles voor je heb betaald - er doorheen jagen zou me weinig vertrouwen geven in hoe goed je met geld kunt omgaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 16 april 2015 @ 15:04:

[...]





En als ze die ton nou op haar rekening liet staan, meubels bij Ikea ging halen en een vinylvloer bij Carpetright, handelde ze dan wel goed volgens jou?Er zit nog een heel groot gebied tussen een ton aan overpriced onzin uitgeven of lelijke meuk bij goedkope kiloknallers kopen. Ik zou in de situatie van TO lekker samen met mijn kind zijn gaan shoppen voor dingen die ook mooi zijn, maar niet het hele spaargeld opmaken. Maar goed, ik ben dan ook een moeder die vantevoren al regels over het "zelfverdiende" spaargeld zou hebben opgesteld.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, feit is dat ze met 21 meerderjarig is.

Ze draagt haar eigen verantwoordelijkheid, maakt haar eigen fouten en zit ook op haar eigen billen als ze er blaren op komen.

Je kan als ouder de adviserende rol in nemen, maar als dat niet gewaardeerd wordt dan is dat jammer maar ook haar keuze.
Alle reacties Link kopieren
Is toch ook een kenmerk van deze generatie: zo lang mogelijk thuis wonen en dan meteen alles het nieuwste van het nieuwste en het beste van het beste. Die slaan gewoon de hele fase van op kamers gaan en met weinig geld omgaan over. Dat doet echt wel wat met je karakter, zeker als je ooit financiele tegenslag hebt. En geloof me, die komt vroeger of later. Hoeft maar een crisisje tussen te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 16 april 2015 @ 15:20:

[...]





Er zit nog een heel groot gebied tussen een ton aan overpriced onzin uitgeven of lelijke meuk bij goedkope kiloknallers kopen. Ik zou in de situatie van TO lekker samen met mijn kind zijn gaan shoppen voor dingen die ook mooi zijn, maar niet het hele spaargeld opmaken. Maar goed, ik ben dan ook een moeder die vantevoren al regels over het "zelfverdiende" spaargeld zou hebben opgesteld.



Hoe bedoel je dat?

Je kan regels gaan verzinnen, maar als ze 21 zijn en niet thuis wonen hebben ze zich niet meer aan jouw regels te houden.

Maar misschien bedoel je dat anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 16 april 2015 @ 15:21:

Nou ja, feit is dat ze met 21 meerderjarig is.

Ze draagt haar eigen verantwoordelijkheid, maakt haar eigen fouten en zit ook op haar eigen billen als ze er blaren op komen.

Je kan als ouder de adviserende rol in nemen, maar als dat niet gewaardeerd wordt dan is dat jammer maar ook haar keuze.Hier ben ik het niet mee eens. Zolang je kind onder jouw dak woont (en dat woonde de dochter van TO tot voor kort) heb je als ouder wel meer dan alleen een "adviserende rol".
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En ook grappig hoe hier ineens van Het Enorme Belang om te backpacken en om met niets te beginnen en de eindjes aan elkaar te moeten knopen vanwege broodnodig om volwassen te worden in het zwarte gat verdwijnt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2015 @ 15:25:

En ook grappig hoe hier ineens van Het Enorme Belang om te backpacken en om met niets te beginnen en de eindjes aan elkaar te moeten knopen vanwege broodnodig om volwassen te worden in het zwarte gat verdwijnt.A-men.
Alle reacties Link kopieren
Niet mee bemoeien. Ze is 21 en volwassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 16 april 2015 @ 15:24:

[...]





Hier ben ik het niet mee eens. Zolang je kind onder jouw dak woont (en dat woonde de dochter van TO tot voor kort) heb je als ouder wel meer dan alleen een "adviserende rol".



Dat zie ik idd anders, onder je dak wonen betekent idd dat er huisregels zijn waar ze zich aan dienen te houden.

Niet dat je alles bepaalt wat ze met hun leven en hun geld willen doen. Je kan er wat van vinden, advies geven maar ze zijn volwassen.

Als ze van de wet een contract mogen tekenen dan mag dat. Wat wil je doen dan als je het ze verbiedt en ze maken toch hun eigen keuze.

Huisarrest? Bankpas inleveren?
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 16 april 2015 @ 15:23:

[...]





Hoe bedoel je dat?

Je kan regels gaan verzinnen, maar als ze 21 zijn en niet thuis wonen hebben ze zich niet meer aan jouw regels te houden.

Maar misschien bedoel je dat anders.



Maar ze woonde wel thuis, dit appartement is haar eerste zelfstandige woning, dus toen ze dit kocht woonde de dochter gewoon bij TO.



Ik zou bijvoorbeeld al niet toestaan dat mijn kind dankzij mijn sponsoring een aantal jaarsalarissen bij elkaar zou kunnen sparen zonder daarover harde afspraken te maken met hoe dat geld uitgegeven mag worden. Waarschijnlijk zal ik tegen de tijd dat mijn zoon die leeftijd heeft bijvoorbeeld, juist om dit soort scenario's te voorkomen, hem een deel van zijn salaris via mij laten sparen ofzo. Of kostgeld vragen. Of weet ik het, ik heb daar nu nog geen concrete ideeën over maar ik weet wel al zeker dat als mijn zoon dankzij mij in de gelegenheid is om "een goede start" bij elkaar te sparen, dat ik wel degelijk invloed zal hebben en afspraken met hem zal maken op wat "die goede start" dan concreet inhoudt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 16 april 2015 @ 15:28:

[...]





Dat zie ik idd anders, onder je dak wonen betekent idd dat er huisregels zijn waar ze zich aan dienen te houden.

Niet dat je alles bepaalt wat ze met hun leven en hun geld willen doen. Je kan er wat van vinden, advies geven maar ze zijn volwassen.

Als ze van de wet een contract mogen tekenen dan mag dat. Wat wil je doen dan als je het ze verbiedt en ze maken toch hun eigen keuze.

Huisarrest? Bankpas inleveren?Als 21 jarige kun je alleen een ton bij elkaar sparen omdat alles door je ouders voor je betaald wordt. Of omdat je het van diezelfde ouders krijgt. Natuurlijk kun je daar dan als ouder ook voorwaarden aan stellen. Het is of je aan de voorwaarden houden, of het (geld of sponsoring) niet meer krijgen. Simple as that.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
TO is bang dat haar dochter te materialistisch wordt, en zou daarom liever zien dat ze haar geld aan kleding uitgeeft? Want bergen kleding kopen is niet materialistisch of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2015 @ 15:25:

En ook grappig hoe hier ineens van Het Enorme Belang om te backpacken en om met niets te beginnen en de eindjes aan elkaar te moeten knopen vanwege broodnodig om volwassen te worden in het zwarte gat verdwijnt.Ik zat net al te denken dat van dat hysterische sparen (alles op Marktplaats kopen en macaroni met smac vreten ook al verdien je gewoon een salaris, want dat salaris moet volledig gespaard worden) ook ineens niks meer over is.
Am Yisrael Chai!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2015 @ 15:25:

En ook grappig hoe hier ineens van Het Enorme Belang om te backpacken en om met niets te beginnen en de eindjes aan elkaar te moeten knopen vanwege broodnodig om volwassen te worden in het zwarte gat verdwijnt.Een verbouwing vind ik anders ook nogal wat gedoe. Je moet een hoop plannen, dingen regelen. Ik zou zelf eerder voor backpacken kiezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 16 april 2015 @ 15:29:

[...]





Maar ze woonde wel thuis, dit appartement is haar eerste zelfstandige woning, dus toen ze dit kocht woonde de dochter gewoon bij TO.



Ik zou bijvoorbeeld al niet toestaan dat mijn kind dankzij mijn sponsoring een aantal jaarsalarissen bij elkaar zou kunnen sparen zonder daarover harde afspraken te maken met hoe dat geld uitgegeven mag worden. Waarschijnlijk zal ik tegen de tijd dat mijn zoon die leeftijd heeft bijvoorbeeld, juist om dit soort scenario's te voorkomen, hem een deel van zijn salaris via mij laten sparen ofzo. Of kostgeld vragen. Of weet ik het, ik heb daar nu nog geen concrete ideeën over maar ik weet wel al zeker dat als mijn zoon dankzij mij in de gelegenheid is om "een goede start" bij elkaar te sparen, dat ik wel degelijk invloed zal hebben en afspraken met hem zal maken op wat "die goede start" dan concreet inhoudt.



Maar dan maak je een deal.

Als je zegt, mijn kind betaalt kostgeld, dan is het niet meer zijn geld maar jouw geld. Dat jij daarmee vervolgens besluit waar dat aan uit te geven is aan jou.
quote:fashionvictim schreef op 16 april 2015 @ 15:29:

[...]





Maar ze woonde wel thuis, dit appartement is haar eerste zelfstandige woning, dus toen ze dit kocht woonde de dochter gewoon bij TO.



Ik zou bijvoorbeeld al niet toestaan dat mijn kind dankzij mijn sponsoring een aantal jaarsalarissen bij elkaar zou kunnen sparen zonder daarover harde afspraken te maken met hoe dat geld uitgegeven mag worden. Waarschijnlijk zal ik tegen de tijd dat mijn zoon die leeftijd heeft bijvoorbeeld, juist om dit soort scenario's te voorkomen, hem een deel van zijn salaris via mij laten sparen ofzo. Of kostgeld vragen. Of weet ik het, ik heb daar nu nog geen concrete ideeën over maar ik weet wel al zeker dat als mijn zoon dankzij mij in de gelegenheid is om "een goede start" bij elkaar te sparen, dat ik wel degelijk invloed zal hebben en afspraken met hem zal maken op wat "die goede start" dan concreet inhoudt.Uuuh? Vind ik toch érg vreemd om zo met je kinderen om te gaan (op die leeftijd!)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2015 @ 15:01:

Wat ontzettend grappig om hier te lezen hoe de laagopgeleide, maar goedbetaalde banen worden opgelepeld en bejubeld en hoe ze worden afgekraakt in een ander topic op " werk en studie " waar ik nog verdedigde ( en voorbeelden gaf ) dat er best banen waren waar je flink mee kon verdienen maar dat dat afgedaan werd als onzin.

Heel typisch weer.Ik denk dat je mij er niet mee bedoeld, want ik heb mijn betoog over goedbetaalde MBO-ers al eerder gedaan. Ik vind het dus helemaal geen onzin.
quote:fashionvictim schreef op 16 april 2015 @ 15:29:

[...]





Maar ze woonde wel thuis, dit appartement is haar eerste zelfstandige woning, dus toen ze dit kocht woonde de dochter gewoon bij TO.



Ik zou bijvoorbeeld al niet toestaan dat mijn kind dankzij mijn sponsoring een aantal jaarsalarissen bij elkaar zou kunnen sparen zonder daarover harde afspraken te maken met hoe dat geld uitgegeven mag worden. Waarschijnlijk zal ik tegen de tijd dat mijn zoon die leeftijd heeft bijvoorbeeld, juist om dit soort scenario's te voorkomen, hem een deel van zijn salaris via mij laten sparen ofzo. Of kostgeld vragen. Of weet ik het, ik heb daar nu nog geen concrete ideeën over maar ik weet wel al zeker dat als mijn zoon dankzij mij in de gelegenheid is om "een goede start" bij elkaar te sparen, dat ik wel degelijk invloed zal hebben en afspraken met hem zal maken op wat "die goede start" dan concreet inhoudt.'Dankzij jou'vind ik erg overtrokken, dat 'kind' werkt hard en is verstandig door te sparen en daarom moet ze (hij in jouw geval) kostgeld gaan betalen? Als hij niet zo verstandig was geweest mocht hij wel genieten van papa's en mama's gratis onderdak en voedsel?
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 16 april 2015 @ 15:33:

[...]





Ik zat net al te denken dat van dat hysterische sparen (alles op Marktplaats kopen en macaroni met smac vreten ook al verdien je gewoon een salaris, want dat salaris moet volledig gespaard worden) ook ineens niks meer over is.



Inderdaad.



Misschien brengt dit topic iedereens ware aard naar boven: zou iedereen heimelijk het allerallerliefste een koophuis hebben vol natuursteen, een goedbetaalde doch laagopgeleid werk en een auto die door papa is gesponsord. Dat zou namelijk veel verklaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 16 april 2015 @ 15:34:

[...]





Maar dan maak je een deal.

Als je zegt, mijn kind betaalt kostgeld, dan is het niet meer zijn geld maar jouw geld. Dat jij daarmee vervolgens besluit waar dat aan uit te geven is aan jou.



Mijn zoon heeft nu ook al (voor zijn leeftijd) veel spaargeld. Dat is van hem, maar hij moet wel degelijk toestemming aan mij vragen voor grote aankopen. Ik heb laatst nog een zoveelste gadget verboden, bijvoorbeeld.

Ik verwacht niet dat ik daarin erg zal veranderen, of ie nu wel of niet kostgeld gaat betalen tzt. Zolang hij onder mijn dak woont en ik dus zijn spaargeld faciliteer, zullen er wat mij betreft grenzen zitten aan wat hij met dat geld mag doen. Dat klinkt nu redelijk autoritair (en is het ook), maar aangezien voor hem al van jongs af aan de norm is dat ik inspraak heb in hoe zijn eigen geld besteed wordt, verwacht ik eerlijk gezegd dat dat tzt ook vrij natuurlijk zal verlopen.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven