Mijn hond is dood

26-09-2014 10:44 57 berichten
Vorige week heb ik totaal onverwacht mijn hond moeten laten inslapen. Ik heb hem 11 jaar gehad en we hebben alles samen meegemaakt. Verkeringen, op straat geleefd, huwelijken, scheiding, geboorte kind. Mooie dingen, stomme dingen. Daarom heb ik een kort stukje geschreven over hoe ik mij voel. En dat wilde ik graag delen. Misschien vinden anderen een beetje troost hierin.



Honden gaan niet dood



Iedereen die een hond -of huisdier- moet missen, kent het gevoel wel. Je leest verhalen, mensen sturen je mooie gedichten. Plaatjes, verhalen over de Regenboogbrug waar alles weer vrolijk rondhuppelt. Troostende woorden, goede raad en mooie herinneringen die ze met jou delen. Virtuele gedenkplaatsen, "In Memorian-pagina's". Het lijkt erop dat geen enkele hond daadwerkelijk sterft, maar altijd blijft leven in woorden, gedachten, foto's, liedjes. Niet te beginnen over de begraafplaatsen met namen, riemen, blikken met hondenkoekjes, standbeelden, bloemenzeeën en een hoeveelheid Favoriete Speeltjes waar menig dierenwinkel niet aan kan tippen en die eenzaam liggen te wachten op grote en kleine grafheuvels tot ze weer in een bek worden meegezeuld of stuk gekauwd.



De onverwachte dood van Bikkel, (ik bedoel; wie verwacht er nou dat een hond zomaar binnen een dag weg is?) heeft mij ertoe gedwongen na te denken over de dood van je trouwe vriend, en wat te doen met al die gevoelens, gedachten en het gemis.

Ik heb zitten snotteren bij Frankenweenie, fantaserend over een Bikkelstein, met schroeven uit zijn oren en een staart die ik elke keer opnieuw aan zijn grijze kont moet nieten. Natuurlijk zou de meest bizarre bijkomstigheid zijn dat Bikkel door mijn experiment zou kunnen praten en dan zouden we samen zitten; ik aan de rand van zijn mand, hij met zijn begripvolle blik en grote ogen. Pratend over het leven, de hoeveelheid drollen op het uitlaatveld, de rotzak van verderop die altijd te hard blaft en of ik dat leuke teefje van een blok verder al had gezien. We zouden ons verbazen over Fien die al zo groot werd en samen RTL Boulevard kijken. Maar helaas, Frankenweenie is een film, en ook al zou je de doden tot leven kunnen wekken, het zou een oneindige klus worden om elkaar nooit te hoeven overleven.



Ik doe het anders.



Oude honden gaan op den duur meer slapen. Ze liggen op hun plek, ogen dicht, de buik die zachtjes op en neer beweegt. Een trillende snorhaar op de grijze snuit, geluiden, geknor en een trappelende poot. Als je hun naam roept, dan komen ze tot leven. De staart kwispelt, de nagels krabbelen enthousiast over het laminaat en voor je het weet hebben de stramme poten het binnen een minuut gered naar de voordeur.



Hoezo oud?



Omdat ze zoveel slapen hebben ze genoeg energie om nog een heel rondje om te kunnen. En ze halen je in met rennen. Rollen door het gras is een eitje en schreeuwen tegen andere honden ook, een kunstje doen voor de hangjeugd (Bikkel kon op 2 poten ruim 7 meter afleggen EN een dansje doen) om vervolgens opgewonden te raken van de plek waar een teefje haar plasje heeft gedaan. Zodra de voordeur in het zicht komt, wordt de pas rustiger. Zodra je binnen bent zoekt je Oude Vriend zo snel mogelijk zijn plek op om verder te slapen. Niks aan de hand.

Gewoon een oude hond die slaapt.

En wakker wordt, kwispelt en gekke geluiden maakt zodra je zijn naam roept.



Bikkel zit in een blikje. Mijn grote, sterke Vriend zijn hele mooie hondenlichaam past in een aluminium blikje. Met een pootje en zijn naam erop. Het blikje doet mij niks en ik kan mij niet voorstellen dat dát het enige is wat overbleef van mijn 20 kilo wegende Zwarte Schrik die op 2 poten, 7 meter aflegde en daarna een dansje deed.



Mijn Bikkel slaapt. Hij slaapt naast mijn hart. Als de Oude Hond die ik elke ochtend op zijn dikke dekbed onder de trap zag slapen. Zijn oogleden trillen, zijn grijze pootje trappelt. En elke keer dat ik onder de trap in gedachten Bikkel zie slapen en zachtjes zijn naam roep, -Bikkel!- dan voel ik zijn staart. Ik voel dat hij kwispelt en zijn staart tikt tegen mijn hart. Het doet pijn, maar de wetenschap dat hij op zijn plekje naast mijn hart, kan horen dat ik hem roep en nog steeds kwispelt betekend dat hij nooit, maar dan ook nooit écht dood zal zijn.
Wauw... de tranen schieten in mijn ogen. Weet precies wat je voelt en bedoeld want het gaat ook op voor katten.



Prachtig..
Alle reacties Link kopieren
Het begin snapte ik niet helemaal, maar die laatste alinea's pff, tranen in mn ogen. Sterkte.
Cum non tum age
Wat prachtig geschreven, herinneringen komen zo weer boven aan mijn oude dibbes die toch al weer 6 jaar dood is.

Bedankt hiervoor en veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mooi.....
En nou is het afgelopen!
quote:noa schreef op 26 september 2014 @ 10:51:

Het begin snapte ik niet helemaal, maar die laatste alinea's pff, tranen in mn ogen. Sterkte.Ja, ik bedoelde een beetje te schetsen wat er gebeurd als je hond doodgaat. Er zijn zoveel manieren waarop mensen troost vinden en gedichten en verhalen met je delen. Zo lief en mooi. Maar het is toch de kunst om zelf een manier te vinden om het te verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen weten hoe dit voelt. Ik ben er slechts 1 van.

Heel veel sterkte.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Vind t stukje 'als twee bruine ogen vragen' ook zo mooi...

Krijg hier ook echt kippenvel van Masquenada..



Ook even een bloem voor mijn Golden Retriever Djoy, die alweer 12 jaar dood is
Alle reacties Link kopieren
Heel mooi geschreven
Never give up hope.




Precies, voor alle lieve Harige (en Gladde) Dierenvriendjes die we bij ons dragen in mooie herinneringen en ons Hart.
Sterkte!

Ik ben zelf trouwens nogal een sucker voor die Regenboog-tekst. Mega sentimenteel maar het geeft me troost.
Alle reacties Link kopieren
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:vivamila schreef op 26 september 2014 @ 10:59:

Sterkte!

Ik ben zelf trouwens nogal een sucker voor die Regenboog-tekst. Mega sentimenteel maar het geeft me troost.



Die vertelde ik aan Dochterlief en die vroeg zich toch af hoe we dan in Hemelsnaam een raket konden bouwen die zo sterk en snel was dat we er mee achter de zon konden vliegen.



I love de Kinderzienswijze.
Alle reacties Link kopieren
Mijn maatje is alweer ruim een jaar dood en ik heb alweer 2 nieuwe maatjes. Maar mijn ogen schoten vol, zo mooi!

Alle reacties Link kopieren
Onze hond was een gezinslid.

Knuffel voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verdriet.. Heel veel sterkte. Weet precies hoe je je voelt. Heb 1 van onze honden 3 weken geleden moeten laten inslapen.
Tranen met tuiten, met mijn ouwe trut gelukkig nog naast me op de bank. Voor zo lang het duurt. Dankjewel, heel veel sterkte met je verdriet.
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada, 2 minuten geleden





Precies, voor alle lieve Harige (en Gladde) Dierenvriendjes die we bij ons dragen in mooie herinneringen en ons Hart.



Dat is precies wat ik Mason heb verteld toen we onze poes overleed, dat ze voortaan voor altijd hartje zit en dat ie alleen over zijn hart hoeft te aaien om haar te aaien.



Onze Brutus gaat ons na bijna 17 jaar ook op korte termijn verlaten. We zijn inmiddels begonnen met pijnmedicatie en ik werk zoveel mogelijk vanuit huis, om de laatste weken (maanden?) nog te genieten van zijn gesnurk en hem te helpen bij opstaan.



Wat is het een geweldig beest geweest, zo sterk, onverschrokken en wijs en altijd naast mijn zijde, soms voor me. Ik heb mooie herinneringen, we hebben het zo leuk gehad. Nu is het een demente, schooiende, eten stelende ouwe brombeer die af en toe doet alsof ie een pup is als ie er de energie voor heeft. Ik ga het mormel zó missen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:MrsStanleyWalker schreef op 26 september 2014 @ 11:13:

[...]





Dat is precies wat ik Mason heb verteld toen we onze poes overleed, dat ze voortaan voor altijd hartje zit en dat ie alleen over zijn hart hoeft te aaien om haar te aaien.



Onze Brutus gaat ons na bijna 17 jaar ook op korte termijn verlaten. We zijn inmiddels begonnen met pijnmedicatie en ik werk zoveel mogelijk vanuit huis, om de laatste weken (maanden?) nog te genieten van zijn gesnurk en hem te helpen bij opstaan.



Wat is het een geweldig beest geweest, zo sterk, onverschrokken en wijs en altijd naast mijn zijde, soms voor me. Ik heb mooie herinneringen, we hebben het zo leuk gehad. Nu is het een demente, schooiende, eten stelende ouwe brombeer die af en toe doet alsof ie een pup is als ie er de energie voor heeft. Ik ga het mormel zó missen.Stom he? De Ouwe Hondenstank mis ik zelfs. Want hij meurde een eind weg. Nu ruikt het naar geurkaarsen thuis. :-)
quote:masquenada schreef op 26 september 2014 @ 10:59:





Precies, voor alle lieve Harige (en Gladde) Dierenvriendjes die we bij ons dragen in mooie herinneringen en ons Hart.En Gevederde Dierenvriendjes. Van vogels, zoals parkietjes, kun je ook ontzettend veel houden...
Veel sterkte.
quote:milna schreef op 26 september 2014 @ 11:16:

[...]





En Gevederde Dierenvriendjes. Van vogels, zoals parkietjes, kun je ook ontzettend veel houden...Zeker weten! Ik geniet zelfs van de mussen die het konijnenvoer stiekem oppeuzelen in de tuin. Heerlijk om naar te kijken, en vogels zijn echt tof!
Alle reacties Link kopieren
quote:masquenada, 15 minuten geleden



Stom he? De Ouwe Hondenstank mis ik zelfs. Want hij meurde een eind weg. Nu ruikt het naar geurkaarsen thuis. :-)Wat kunnen ze toch stinken, hè?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Jouw stuk heeft me diep ontroerd. Niet alleen is je beschrijving zeer raak over hoe het is om je maatje voor het leven te verliezen en is het ook ontroerend om te lezen hoe liefdevol je over Bikkel praat; het brengt me ook weer terug naar het moment dat ik mijn hondje heb verloren. En nog wat verder terug: toen hij nog leefde en zoveel mooie momenten in mijn leven heeft gegeven.

Dankjewel daarvoor en ik wens je heel veel sterkte met je verlies.
Alle reacties Link kopieren
Oef.... boekdelen!



Heel veel sterkte! Er zal een andere hond komen die een plek in jouw hart inneemt. Want weet je, honden zijn gemakkelijk om van te houden.



Gewoon, omdat het honden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven