Mijn hondje is doof.

06-07-2015 22:27 42 berichten
Sinds 3 weken heb ik een lieve border collie.

Sky is een teefje van 10 maanden. Ze is sinds haar geboorte doof.

Dit is ook de reden dat zij bij haar vorige baas weg moest.

Ik heb haar al wat geleerd met gebaren. Als ik binnen ben dan volgt Sky mij overal.

Echter buiten is het heel moeilijk om contact met haar te krijgen. Ze focust zich volledig op alle auto's en fietsers.

Waardoor ze geen oog heeft voor mij. Ze trok in het begin heel erg aan de riem en dat ben ik aan het afleren, ze loopt nu al wel wat rustiger naast mij. Nu wil ik vragen of iemand misschien weet hoe ik haar aandacht kan trekken?
Alle reacties Link kopieren
kan ze niet achter je lopen?
Alle reacties Link kopieren
Wat geweldig dat jij haar handicap niet als een belemmering ziet. Petje af.

Ik heb eerlijk gezegd geen tips voor je.

Mijn oudste hondje is ook doof (geworden), maar wij hebben natuurlijk al jaren een band.

Sinds mijn hondje doof is, let zij op straat heel goed op mij ( ze loopt altijd los), en ik stuur haar met gebaren.

Hoe dat aan te leren bij zo'n jonge speelse hond, zou ik echt niet weten.

Ik ga wel meelezen.

Sterkte meis, ik vind je een kanjer !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips voor je maar ik wil je wel even laten weten dat ik het heel leuk vind dat je hem eens kans geeft!



Een kennis van mij heeft ook een dove border collie. Op de hondenschool zei iedereen dat er met het diertje niets te bereiken viel, maar ondertussen heeft ze toch maar mooi haar eerste doggydance wedstrijd met hem gedaan. Het is dus volgens mij zeker wel mogelijk om contact met hem te krijgen, al kost het veel tijd, moeite en energie. Wat je ervoor terugkrijgt is natuurlijk ook wel onbetaalbaar!



Veel succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Misschien wel hartstikke leerzaam om een puppycursus te gaan volgen of doe je dat al? Aandacht houden lukt vaak wel met koekjea en snoepjes geloof ik. Anders een speeltje of popje mee naar buiten nemen waar ze helemaal gek op is?
Alle reacties Link kopieren
Een hond kun je prima op handgebaren en lichaamstaal leren gehoorzamen. Mijn hond (niet doof) 'luistert' er ook goed naar.



Wat betreft haar gedrag buiten, heb je al iets met (zachte) aanraking geprobeerd, om haar aandacht te trekken? Of heeft ze een speeltje waar ze erg dol op is? Trekken aan de lijn afleren lijkt me niet zo anders bij een dove hond als bij een hond die kan horen. Het is een jonge hond, dus snel afgeleid zijn hoort er een beetje bij, doof of niet :-)
Gebarentaal vilgens mij is er wel een en ander te vinden op internet? Succes!
http://petsie.nl/brammetje-de-dove-pup/

Veel leesplezier
Alle reacties Link kopieren
Je kunt met zo'n laserlichtje haar aandacht trekken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat focussen is natuurlijk wel een border collie dingetje. Heeft denk ik niet zoveel met de doofheid te maken.

Nu antwoord op je vraag hoe je haar aandacht buiten krijgt. Ik heb op de hondenschool geleerd om jezelf interessant te maken met een snoepje/knakworstplakje/blokje kaas. Heb je dat al geprobeerd?



Verder denk ik dat deze handicap niet in de weg hoeft te staan om de hond goed op te kunnen voeden. Ga met haar op hondentraining. Zeker een border collie die veel energie heeft zal het na de basistrainingen, leuk vinden om bijvoorbeeld fly bal of parcours te doen.



Veel plezier met je hond!
http://www.hondentraining ... gen/dove-honden-training/
Lieve reactie Eindeloos. Het is echt een heel lief hondje, Heel veel mensen zeiden dat ik het niet moest doen.

Maar ik was al verliefd en wil haar graag van alles leren en zorgen dat ze buiten in ieder geval rustig kan leren lopen. Nu schrikt ze nog van alles. Ik moet dan haar vertrouwen winnen maar dat lukt vast niet als ik het contact niet met haar kan maken. Ze heeft nu natuurlijk ook al bijna 10 maanden aan de riem mogen trekken dus dat krijg ik er ook niet gelijk uit. Jij hebt natuurlijk dat vertrouwen van jouw hond, ik zou Sky echt niet los kunnen laten omdat ze er dan gelijk vandoor gaat.
Alle reacties Link kopieren
http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... e-hond.php
Alle reacties Link kopieren
Misschien een tijdje met van die oogklepjes op laten lopen zodat ze alleen kan zien wat er voor haar gebeurd en niet schrikt van van alles om haar heen? En gebarentaal idd.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik heb al veel op internet nagezocht. Op You Tube zie je ook van allerlei filmpje en ik heb ook de gebaren al uitgezocht. Ook al navraag gedaan bij een hondenschool voor een cursus maar daar stonden ze niet echt te springen om mij te helpen. Ook al gelezen over een laserlichtje maar hoorde dat het bij de border collie ook weer averechts kan werken. Ook heb ik het met beloningsbrokjes geprobeerd, ze ruikt dan wel even maar staart daarna gelijk weer naar voren. Achter mij lopen zou het mooist zijn en dat wil ik ook leren. Nu loopt ze al kort naast mij maar toch nog iets te ver voor mij uit. Ik ben nu aan het oefenen met zo'n stok waar je een tennisbal mee kan werpen. Als ze net wat teveel trekt dan raak ik haar daar iets mee aan en dan houd ze wel wat in.
tien_voor_tien dat heb ik ook al te horen gekregen bij een hondenschool. Ik ga nog wel verder zoeken naar een cursus waar ze mij wel willen helpen. Wel gaaf dat jouw kennis dat al heeft kunnen bereiken. Ik weet zeker dat het met Sky ook goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Je moet zorgen dat je onvoorspelbaar bent zodat ze voordurend kijkt van wat doet de baas nu?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Retrostar, ook dat probeer ik maar om haar aandacht te krijgen moet ik dan toch eerst aan haar riem trekken of haar aanraken. Daarom ga ik nu oefenen dat ze als ware iets achter mij loopt dan zou ze gelijk kunnen zien wat ik doe.
bromelia bedankt voor de linkjes naar diversen sites. Die van Brammetje kon ik nog niet dus die ga ik zeker bekijken.
@retrostar, volgens mij wordt het dan een neurotische hond die altijd maar alert moet zijn omdat de baas onvoorspelbaar is. De hond moet juist vertrouwen krijgen in de baas.



TO ik vind je een kanjer. Succes met je hond. Veel liefde en aandacht geven. Dan komt het vanzelf goed. Ik weet niet hoe je woont, drukke stad of rustige gemeente maar oefen vooral op rustige tijden en plekken. En idd ga kijken bij een honden school of plaats een bericht op sociale media. Misschien woont een ervaringsdeskundige bij jou in de buurt. Succes meid!
Alle reacties Link kopieren
Heb je al een trilband voor buiten overwogen? Als je eerst binnen aanleert dat trillen betekent dat er iets lekkers volgt, wordt het buiten een signaal om contact met je te zoeken. Als dat er goed in zit, zou je je hond ook gewoon los kunnen laten spelen.



Verder is netjes volgen aan de riem voor veel honden (doof én horend) niet makkelijk. Ik zou daar dan ook op dezelfde manier op trainen als met een horende hond: stilstaan als de hond trekt/te ver vooruit loopt en pas doorlopen als ze inhoudt en contact met je zoekt. Verder ben jíj degene die het initiatief neemt bij aanlijnwandelingen, dus jij bepaalt waar je heen gaat en in welk tempo. Maak bijvoorbeeld eens onverwachte wendingen, sla ineens af of keer 180 graden om. Zo móet ze wel opletten. Het netjes meelopen en aandacht hebben voor jou beloon je met iets heel lekkers (in het begin heel vaak, naarmate het beter gaat kun je met intervallen gaan belonen om het spannend te houden).



Veel succes en plezier met je hond!



Edit: maak ook onderscheid tussen volgen aan de riem en 'vrij' wandelen aan de riem, waarbij je hond letterlijk en figuurlijk meer ruimte krijgt. Daarvoor moet je hond wel het commando (in gebarentaal) voor 'volg' leren en de betekenis van 'vrij'. Op een hondenschool kunnen ze je uitleggen hoe dat moet
dianavankrimpen Ik woon wel in een drukke wijk maar heb heek veel plekken waar ik nu al rustig kan oefenen. Ik kan bv langs het kanaal lopen daar is alleen een fietspad en rijden de auto's aan de andere kant van het kanaal. Ik heb ook al via @bromelia een hele leuke Facebook site ontdekt.
Alle reacties Link kopieren
Een trilband is inderdaad een goede oplossing voor dove honden. Ik ken mensen met een dove hond die op die manier hun hond los laten lopen. Trillen = contact zoeken. Werkt heel goed!



Maar zoals gezegd is dat focussen wel een Border Collie dingetje... Hoewel het met een dove hond natuurlijk wel nóg moeilijker is om contact te krijgen als ze eenmaal gefocust zijn op andere dingen.
dance_in_the_rain Die dingen die je omschrijft probeer ik ook allemaal uit. Ook met het 'vrij' lopen in het park of bij het water dan laat ik haar aan een flexie riem uit. Zo heeft ze toch een beetje vrijheid. Maar als ik echt ga trainen dan hou ik haar aan een korte riem. Als ze nu aan de lange riem loopt en ik wil dat ze omkijkt dan ga ik stilstaan en wijs (als het contact er is) dan naast mijn been. Ze komt dan wel naar mij toe en dan beloon ik haar ook. Ook gaat ze al zitten en ze gaat down op gebaren, ook dit gaat binnen beter als buiten. Maar goed ik weet dat ik heel veel geduld moet hebben en dat komt goed. Ben tenslotte pas 3 weken bezig
Ik zou nog even afwachten. Je hebt de hond pas 3 weken en alles is nieuw voor haar. Ze moet niet alleen wennen aan nieuwe looproutes waar natuurlijk van alles te ontdekken is maar ook aan jou. 3 weken is echt niet genoeg om jou te leren kennen en andersom ook niet. Blijf consequent, rustig en werk belonend. Het contact komt vanzelf wel. Het gaat nu toch al veel beter dan in het begin. Met kleine stapjes kom je er ook.



Een cursus is sowieso aan te raden, maar ook daar zou ik nu mee wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven