Mijn kat eet sinds 2 dagen niet meer

18-05-2015 15:01 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames.

Zoals de titel al zegt; mijn kat (gesteriliseerde poes, 16 jaar), eet sinds een kleine twee dagen niet meer.

Omdat ik dit niet eerder met mijn twee katten heb meegemaakt, weet ik niet of dit een onschuldig griepje is of dat ik me zorgen moet maken. Mijn kat heeft al een aantal jaar last van 'chronische bronchitis/verkoudheid' die niet te genezen is, volgens de dierenarts. Ze is voordat ik haar adopteerde, verwaarloosd en afgedankt, en heeft hierdoor katten- en niesziekte opgelopen.

Zelfs het natvoer dat ik haar net gaf at ze niet op (ze likte de saus eraf). Ook heeft ze haar vacht iets overeind staan, alsof ze 't koud heeft en ze loopt wat wiebelig, langzaam door de kamer. Nu ligt ze bij mij op schoot.



Hebben jullie enig idee wat ze zou hebben? Onschuldig griepje of niet? Tips?

Moet ik het nog even aan zien of kan ik beter de volgende dag al naar de dierenarts gaan?

Ik wil er namelijk alles aan doen om haar beter te krijgen, ben ontzettend aan dit dier gehecht.



Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar alles geven nu wat ze wil eten, beter wel eten dan niet eten. Kun je vandaag echt niet meer terecht? Sterkte, hoor!
Alle reacties Link kopieren
Sterkte! Ik heb idd een nare ervaring met een (al zieke) oude kat. Ben toen ook gewaarschuwd door de DA om geen dag te wachten. Ik zou idd van alles proberen, vis, paté, als het maar eten is. Desnoods dwangvoeren, als je een pipetje in huis hebt??



Mijn DA heeft ook avondspreekuur. Heb jij dat in de buurt. Nogmaals, wil je niet van streek maken en hoop dat je kat snel opknapt! Sterkte.
Heb je al geprobeerd wat brokjes te wellen, of een beetje vlees met afgekookt (warm) water te mengen? Dan komt de geur goed vrij en is het extra aantrekkelijk. Beterschap... Hou je ons op de hoogte?
quote:greeneyedcoco schreef op 18 mei 2015 @ 16:25:

Even googelen en dan opgelost? Niet eten kan zoveel betekenen dan iets met de lever.



Die leververvetting die genoemd wordt, is niet de oorzaak van het niet eten, maar een gevolg.

Als een kat een tijdje niet eet, kan leververvetting optreden. Poes wordt dan misselijk, gaat nog minder eten en kan daaraan doodgaan. Dus nee, niet googelen en dan opgelost. Alleen ander bedoeld dan jij het leest.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Splinter, precies mijn punt.
Hoe gaat het nu met je kat? Ik hoop dat je nu met de dierenarts belt als de situatie niet beter is.
Naar de dierenarts gaan. Niet wachten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu? Wat zei de dierenarts?
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor jullie betrokkenheid.



Ik vertrouwde het gister begin v d avond niet toen mijn kat ook ak niet dronk (ze dronk de kattenmelk niet meer, ook niet meer het nat van het vleesvoer).

Ik heb toen de dierenartsen spoedlijn gebeld en mijn kat is gisteravond behandeld. (spoeddienst)Ze heeft ontstekingsremmers en het eerste deel van de antibioticakuur gehad. Ik heb tevens antibiotica meegekregen, dat ik in moet brengen, dagelijks, mbv een pipetje. Daarnaast heb ik pate (recovery van Royal Canin) meegekregen om haar te voeren. Ze heeft hier gisteravond zelfstandig een paar theelepels, aangelengd met lauw (gekookt) water van gegeten, plus een dot slagroom, ook aangelengd met kattenmelk. Ze heeft zelfs een beetje nat/olie van een blikje sardientjes opgelikt.

Vanochtend heeft ze ook een paar theelepeltjes pate gehad, meer wilde ze nog niet. Straks maar weer iets proberen, en vanavond helpt mijn vriend mij met het oraal toedienen v d antibiotica.

Daarnaast zorgen we er samen voor dat mijn kat weer meer aan het eten komt (dwangvoeren dmv vloeibaar eten in een spuit in haar bekje laten lopen). Dit doen wij vanavond, aangezien ik dit niet zonder de hulp van mijn vriend kan.

De antibiotica moet ik minimaal 7 dagen dagelijks toedienen. Als ze achteruit gaat, moet ik direct bellen, en dan krijgt ze bloedonderzoek.

De dierenarts heeft verder niets abnormaals bij haar aangetroffen (abces, tumor in bekje, bulten in de buik, vreemde blik in ogen etc). Ze was verder niet per se ongezond. Wel had ze koorts; 39,6 graden.
Alle reacties Link kopieren
Goed gehandeld. Blijf op haar voeding letten en in de gaten houden als ze lusteloos wordt.



Mijn eerste kat was oud, te mager en kon zichzelf niet meer warmhouden. Heb toen ook die recovery paté gehad, zitten veel calorieën in dacht ik. Het is uiteindelijk niet meer goed gekomen, het beestje was op.



Met mijn huidige kat was het ook in een keer mis. Niet eten en lusteloos. Meteen naar de DA, hij had koorts en beginnende niesziekte. Heb net als jij toen antibiotica (spuit en oraal) gehad. Kat knapte met het uur op en begon vrij snel zelf te eten en wilde weer naar buiten. Zo zie je maar, het kan allemaal goed komen. Soms redden de beestjes het niet op eigen kracht, dus altijd hulp inschakelen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat het met jouw (oude) kat zo is afgelopen. Mijn kat heeft nog steeds niet veel eetlust, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat het bij haar best hardnekkig is en wellicht lang gesluimerd heeft, voor het toe sloeg. Wel zat er een klein beetje leven in haar, want ze sprong zelf in de vensterbank en liep naar me toe (miauwend) toen ik de pate klaarmaakte. Ook heeft ze aan de krab mat gekrabt. Nu ligt ze opgerold naast me te slapen. Ze oogt verder niet heel vreemd. Ze kijkt normaal uit haar ogen. Vacht staat ook minder overeind dan gister.

Hopen dat ze weer meer gaat eten ipv alleen kattenmelk en pate. Dierenarts zei dat dit in haar geval niet de volgende dag (vandaag) ging gebeuren, maar dat het antibioticum eerst moest aan slaan, vervolgens hoort ze dan ook meer eetlust te krijgen door zakken v d koorts.
Wat fijn dat je een update komt geven, TO. Ik hoop dat de AB aanslaat en dat alles goed komt met je beestje.
Alle reacties Link kopieren
Gee sardientjes enz geven. Olie en zout is erg slecht
Alle reacties Link kopieren
Oh, oke. DA zei dat dat wel kon onder het mom ' beter iets dan helemaal niets binnenkrijgen'. Ik geef haar anders wel het nat, de saus van natvoer. Ruikt voor een kat ook lekker, dus eet ze dat misschien wel.



Ik hoop echt dat het goed komt. Ik doe er iig alles aan om haar beter te krijgen.
Fijn dat je nu een plan hebt en dat ze zich wat beter lijkt te voelen. Leg haar maar lekker in de watten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu een beetje moedeloos. Ik heb mn kat gevoerd, later ook onder dwang, maar ze heeft alles uigespuugd. Ik kijk vanavond aan. Hopen dat ze de antibiotica niet uitspuugt, want die is van levens gelang. Anders maar weer DA bellen voor opname en bloedonderzoek morgen, en dat ze haar maar dagelijks antibiotica gaan spuiten, direct in de bloedbaan. En misschien dat zij dagelijks voer in kunnen brengen. Ik voel me nu ff verdrietig
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik niet zo gaan aanmodderen met mijn huisdier.

Ik snap dat je nog geen afscheid van haar wil nemen, maar ze is behoorlijk op leeftijd. En je moet je afvragen voor wie je dit nu allemaal overhoop aan het halen bent, voor je kat of voor jezelf omdat je nog geen afscheid van haar wil nemen?



Ik zeg niet dat ze terminaal is hoor, maar probeer je bovenstaande wel te beseffen en vraag het je eens eerlijk af.

Ik heb op deze manier kortgeleden afscheid genomen van twee van mijn honden. Ze waren ook echt op leeftijd (16,5 en 15 jaar), gingen iets mankeren. Ik ben niet gaan dokteren, het was duidelijk dat het iets inwendigs was. Heb ze verder gedokter, gedoe en lijden bespaard. Einde verhaal. Beter gingen ze toch niet meer worden op die leeftijd.

(Ik zeg dit nu heel klinisch, maar het brak mijn hart dat ik afscheid moest nemen hoor, alleen ben ik dan wel heel realistisch, ik heb weken erna nog lopen snotteren)
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Wat vervelend TO.



Ik vind het een beetje vreemd dat je dierenarts wil wachten met het doen van een bloedonderzoek. In het bloed kunnen ze direct waardes aflezen en eventueel zien of er meer speelt dan alleen de koorts en er dus meer nodig is dan antibiotica.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mutsje,



Hier helaas ook ervaring met dwangvoeren. Wat vervelend dat je kat alles weer heeft uitgespuugd. Hoeveel heb je hem/haar gegeven? Je moet echt maar kleine beetjes per keer geven, hoor. 10 ml is al genoeg en dan zo om de 2 uur. De maag kan niet gelijk weer grote hoeveelheden voedsel aan. Als ze blijft spugen, gelijk weer de dierenarts bellen. Misschien is opnemen en sondevoeding een optie.

Sterkte en houd ons op de hoogte!

Ik weet hoe het is om je zorgen te maken om je poezenbeest...
Sterkte, Mutsje. Het is zo naar om je kat ziek te zien.

Ik zou het zeker nog niet opgeven hoor, al snap ik je wanhoop nu heel goed. 16 is senior, maar zeker niet stokoud.

Hopelijk doen ze idd snel bloedonderzoek en kijken ze haar goed na.

En in de tussentihd: alles laten eten wat ze maar enigszins lekker vindt. De tip kwam al voorbij: soms helpt het om wat warm water over het eten te doen, dan gaat het 'lekker' ruiken.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, wat Ikbenanoniem zegt.....ik heb soms ook het idee dat dierenartsen te lang rekken en dokteren.

Bij een vorige dierenarts had ik ook echt de indruk dat ze aan het rekken waren en telkens liep ik met tórenhoge rekeningen de deur uit. Achteraf had ik er spijt van. Van de kosten, maar vooral van het gerommel aan het zieke diertje die toch niet meer beter zou worden.



Als je dat als eigenaar fijn vindt prima. Maar ik heb van te voren al bij mijn huidige dierenarts aangegeven hoe ik er in stond. Die heeft dus bloedonderzoekjes gedaan, maar verder niet lopen rekken en rommelen. De bloedwaardes waren niet goed en toen was het al duidelijk dat het dus einde verhaal betekende.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Ik houd jullie op de hoogte. Ze heeft net weer een klein beetje kattenmelk gedronken, al was het maar een scheutje. Ze eet trouwens sneller van mijn vinger of van een lepeltje dan uit een bakje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat zaliger at ook nauwelijks, ze zat vol met gezwellen maar ze had nog geen pijn, voorzover dat te constateren was natuurlijk. De DA zei dat ik haar maar lekker moest verwennen, ze kreeg ook medicijnen. De laatste maanden heeft ze geleefd op room, garnalen, zalm, rosbief en tartaar, ik moest haar voeren, op schoot, maar het ging erin en het kwam er niet weer uit, alleen de laatste dagen voor we haar moesten laten inslapen. Toen merkte ik dat ze ook pijn kreeg en dat wil je je huisdier echt niet aandoen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Oh jee, dat klinkt ook vervelend ja. Iid, een kat te zien lijden hakt er behoorlijk in. Bij mijn kat kwam het van de een op andere dag (zo leek het). Ze lijkt geen pijn te hebben, maar helaas kunnen dieren niet praten. Ik houd er stiekem idd rekening mee dat het een aflopende zaak kan zijn. Toch waag ik er nog wel een bloedonderzoek aan, om eea uit te sluiten.

Hiervoor mankeerde ze nooit echt iets.
Ik smeerde het recovey voer op de voorpoot van poeslief. Die was niet te dwangvoeren. Hij ging steeds zijn poot schoon likken en kreeg hij steeds wat binnen. Wel uitkijken voor een smeerbende in de keuken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven