minder heet wassen

19-08-2013 13:07 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hier iemand een tip?



Ik was alle goed max. Op 40 graden. Ongeveer een maal per maand draai ik een 90 graden was. Soms heb ik er wat goed in, vaak is de trommel leeg. Nou loop ik al een hele tijd te "klooien" met de sanitairdoeken. Tijdje wegwerp gebruik, tijdje met spray en keukenpapier geprobeerd.

Ik wil gewoon doeken blijven gebruiken, tweemaal in de week.

Zouden jullie die bij de 40 graden was doen? Of toch 60 of 90 graden wassen?



Lees graag jullie tips
Alle reacties Link kopieren
Joh, iemand die verschillende doekjes heeft voor elk vertrek maakt heus wel zo vaak schoon dat je in een mum van tijd een trommel vol hebt met die doekjes.



Draait die kookwas ook eens niet voor niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 19 augustus 2013 @ 13:27:

Maar waar laat je ze dan drogen Dreamer?Over de rand van je (lege) emmer?
Alle reacties Link kopieren
Dreamer, nat of droog, de bacteriën blijven er toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 19 augustus 2013 @ 13:28:

Dat vind ik dus wel vies, die doekjes ergens te drogen hangen :ril:Dan spoel je ze eerst uit in een emmer.
quote:haarspeld schreef op 19 augustus 2013 @ 13:29:

Ondergoed was ik niet heter. Kan het niet eens, volgens de etiketten. Beddengoed eigenlijk ook niet.

Vandaar ook die lege trommel bij de kookwas, die draai ik inderdaad voor de machine.



Ah, ivetje, jij draait ze dus ook op 40 graden mee?Ja hoor, gewoon met de normale was mee. Ik heb al genoeg wassen met verschillende kleuren en zwart en wit enzo. Vind het wel prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:haarspeld schreef op 19 augustus 2013 @ 13:29:

Ondergoed was ik niet heter. Kan het niet eens, volgens de etiketten.



Meestal kunnen onderbroeken daar wel tegen.En handdoeken zeker!



Beddengoed eigenlijk ook niet.

Vandaar ook die lege trommel bij de kookwas, die draai ik inderdaad voor de machine.



Ah, ivetje, jij draait ze dus ook op 40 graden mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 19 augustus 2013 @ 13:25:

[...]





toch niet als je ze droog in de emmer doet?Zo doe ik het ook. De natte vaatdoekjes drogen over de rand van de wasmand en dan als ze droog zijn erin
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Gewoon 30 doekjes kopen, en dan 1x per maand een kookwas, goed voor je machine en wel zo hygienisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi ze ook gewoon bij de handdoeken op 40 graden. Ik heb er nog nooit over nagedacht dat ze dan niet schoon zouden worden. Ik was eigenlijk alleen maar op 30 en 40 graden.
Alle reacties Link kopieren
Ik was doekjes en handdoeken op 60 graden. Meestal 1x per week (gezin met veel sporters, veel handdoeken etc). Op de dag dat de werkster is geweest. Zij heeft haar favoriete zemen etc, dan weet ik zeker dat alles fris is als ze weer komt.



Toilet maak ik schoon met wc-papier. (onder de rand met een borstel natuurlijk) Mara de bril etc spuit ik in met schoonmaakmiddel en maak schoon met papier, kan nl gewoon in de wc weg
Alle reacties Link kopieren
Goed, 40 graden doen er dus meer. En anders met de kookwas erbij. Eens kijken of dat in de magnetron mij wat lijkt. Dan evt. Opsparen in een bak of bij de 40 graden wasjes.



Mijn slipjes mogen maar op 30 graden. Als ik die bij de kookwas doe kan een barbiepop ze aan denk
Alle reacties Link kopieren
Vaatdoeken, ondergoed, handdoeken, washandjes, beddengoed, sokken op 60 graden. Witte was meestal op 60 graden en soms op 90 graden. Bovenkleding op 30 graden behalve als het vrij vies is dan op 40 graden.



Ik gebruik ook regelmatig wegwerpvaatdoekjes voor tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:maiskip schreef op 19 augustus 2013 @ 13:24:

Wij wassen de handdoeken / theedoeken / sokken en ondergoed op 95 graden.Dan komen mijn slipjes er maatje Barbiepop weer uit vrees ik, als ze uberhaupt nog heel zijn .
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Mijn huisgenootje wilde per se alle sanitair- en keukendoekjes op 30 graden kort programma wassen. Daarna niet in een hete droger, maar op het wasrek.

Toen ik haar vertelde dat ik dat niet hygiënisch vond kreeg ik een grote bek...



Zulke doekjes dus heter wassen, vind ik. Bij voorkeur sowieso op 60 graden.
Beddengoed, gastendoekjes en handdoeken was ik op 95 graden. Ik gebruik alleen microvezel doekjes van de ramen en af en toe voor de keuken maar bijna niet. Verder gebruik ik Glorix doekjes, dan hoef je ook niet met hetzelfde doekje de hele wc te doen ook al spoel je hem uit, dwalen doe ik daarom ook niet. Ik gebruik een stoommachine voor de vloer.
Alle reacties Link kopieren
Van omaweetraad.nl:



Vieze vaatdoeken zet je een nacht in de bleek met koend water.Hetzelfde doe je met schuursponzen en afwasborstels. Het doodt de bacterieen.

- Eef- Rammstein



Vaatdoekjes elke vaatwasbeurt mee in de vaatwasser (in een hoekje of in het bestekbakje) en ze komen er weer schoon gewassen uit.

- Karin



Vaatdoekje mee laten wassen in de vaatwasser. Wel vastzetten, anders gaat deze "zweven" in de vaatwasser. Makkelijk en snel schoon en fris!

- Jacqueline



Voor een steriele vaatdoek, met schoon water uitspoelen, dan 60 seconden in de magnetron,[pas op is heet.

- Else



Als uw vaatdoek nog maar pas in gebruik is kan hij toch wel eens onfris gaan ruiken. Als u hem 3 minuten op 900 watt in de magnetron legt is het geurtje verdwenen.

- Ad Schuurman



Leg de vochtige vaatdoekin de magnetron en laat de magnetron 1 minuut op de hoogste stand draaien. Doodt de bacteriën en verjaagd de vieze luchtjes.

- Willem



Wanneer je eieren hebt gekookt, het kokende water afgieten op het vaatdoekje. Twee in een klap, water besparend en een ontsmet vaatdoekje.

- Milly
Alle reacties Link kopieren
Beddengoed, katoenen ondergoed, tennissokken, alle hand-, thee- en vaatdoeken, die gaan allemaal op 60 graden.

Omdat bacterien inderdaad pas dood gaan op 60 graden.

Wel zo fris. (Elke dag een schone handdoek en vaatdoek in de keuken)

En huisstofmijt, gaat ook pas dood op 60 graden, daarom beddengoed dus ook op 60 graden.



De rest van de kleding gaat op 30 graden.
Alle reacties Link kopieren
Odi, dat vind ik een goeie! Dat kookvocht over het doekje gooien. Kan denk van de aardaapels en rijst.. doekje wordt daarna toch gewassen.
Alle reacties Link kopieren
Sweetfirefly, haha, jij wilt oook geen barbieslipjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Uncharted schreef op 19 augustus 2013 @ 13:46:

Mijn huisgenootje wilde per se alle sanitair- en keukendoekjes op 30 graden kort programma wassen. Daarna niet in een hete droger, maar op het wasrek.

Toen ik haar vertelde dat ik dat niet hygiënisch vond kreeg ik een grote bek...



Zulke doekjes dus heter wassen, vind ik. Bij voorkeur sowieso op 60 graden.Maar waarom wil ze dat perse? Is dat een vage manier om geld te besparen ofzo?
Elke dag een schone handdoek en vaatdoek in de keuken doe ik ook niet. Ding word alleen gebruikt voor handen af te drogen nadat ze gwassen, en dus schoon, zijn. Vaatdoek gebruik ik alleen voor het water in de bodem van de kopjes als ze uit de vaatwasser komen. Denk dat ik die doeken eens in de week of eens in de 2 weken vervang ofzo. Als ik er weer eens aan denk en me realiseer dat ie er toch alweer lang hangt
Elke dag een schone vaatdoek doen denk ik de mensen zonder vaatwasser. Hier wordt dat ook alleen maar gebruikt om gewassen handen af te drogen dus gaat ook wel een weekje mee. Dat plan ik niet op de dag ofzo, gewoon als ik het tijd vind hang ik een schone op.
Alle reacties Link kopieren
quote:polala schreef op 19 augustus 2013 @ 15:34:

Elke dag een schone vaatdoek doen denk ik de mensen zonder vaatwasser. Hier wordt dat ook alleen maar gebruikt om gewassen handen af te drogen dus gaat ook wel een weekje mee. Dat plan ik niet op de dag ofzo, gewoon als ik het tijd vind hang ik een schone op.waar neem jij dan je aanrecht mee af? of je fornuis?
Alle reacties Link kopieren
@lilalinda, dat heet een aanrechtdoekje, een vaatdoek gebruik je om je vaat mee af te drogen
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op 50/55 graden en eens het jaar de vieze poetsdoeken op 95 graden met flinke kop soda inweken en dat is alles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven