Muizen...?

02-05-2016 12:47 39 berichten
Ojee. Ik wilde net een crackertje pakken uit de keukenkastjes, en het hele pak is aangevreten.. Foto: http://nl.tinypic.com/r/2wc4679/9



WTF! Ik heb nooit iets gehoord, en zie zo ook geen keuteltjes oid liggen.. Kastjes zijn wel gedeeltelijk open aan de achterkant ivm leidingen, maar is aan de voorkant helemaal afgekit dus kan (volgens mij) ook niks de keuken inkomen.



Mijn kat had de afgelopen tijd wel iets meer interesse in het betreffende kastje (onder het fornuis), maar niks bij gedacht. Hij is een binnenkat en een held op sokken dus ik vermoed dat hij eerder bang is voor die muis (of rat?! Kijk hoe groot het gat is!) dan andersom



Iemand enig idee wat dit is of wat te doen? Ik ben trouwens niet bang voor muizen, maar zolang ik niet zeker weet wat het is ben ik wel een beetje huiverig haha.
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat je het pak zo uit de supermarkt hebt meegenomen. Daar zijn zeker muizen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit is aangevreten door muizen. Ik zou een muizenval zetten naast dit pak. En dit een paar nachten herhalen.



Ik ben voor de muizenval, er zijn genoeg muizen en het is zeer effectief.
Alle reacties Link kopieren
p.s. die crackers zijn al een paar maanden over de datum. Zijn ze nog een beetje te nassen?
Alle reacties Link kopieren
De grote van het gat hoeft niks uit te maken, als je er een potlood doorheen kan steken past er een muis door (hun fontanellen groeien niet dicht zoals bij mensen)



Zou inderdaad voor de zekerheid een val plaatsen.b



Edit: ik bedoel de grote van de gaten en kieren waar ze doorheen zouden kunnen komen, niet het in het pak geknaagde gat
quote:winkelfanaat schreef op 02 mei 2016 @ 12:51:

Het kan zijn dat je het pak zo uit de supermarkt hebt meegenomen. Daar zijn zeker muizen.Nee dat niet, heb 'm laatst nog in handen gehad en toen was ie nog dicht. En qua over datum, sja.. Ben geen viespeuk hoor haha, maar alles wat "droog" is en een tht i.p.v. tgt datum heeft (crackers, rijst, pasta etc) doe ik niet zo moeilijk over als het over datum is.
Alle reacties Link kopieren
Een muis ja.



Ach poezenbeest hier is ook een held op sokken, zat een paar maanden terug ook avonden bij een kast of bij de verwarming bleef maar zitten. Tot ik op een ochtend een dode muis voor me geworpen kreeg. Nooit verwacht dat ze het inzich had een muis te vangen. Ook nooit keutels gezien oid, wel achter de kast nog gevonden maar dat muisje heeft daar dagen achter gezeten.
quote:Dahlia74 schreef op 02 mei 2016 @ 12:51:

Ja, dit is aangevreten door muizen. Ik zou een muizenval zetten naast dit pak. En dit een paar nachten herhalen.



Ik ben voor de muizenval, er zijn genoeg muizen en het is zeer effectief.Heb 'm al weggegooid... Maar daar dacht ik dus ook al aan. Zou niet weten hoe ik ze anders wegkrijg. Zijn er ook muisvriendelijke vallen? Gif wil ik niet gebruiken, stel dat kat dat perongeluk binnenkrijgt.
quote:Derpina schreef op 02 mei 2016 @ 12:58:

Een muis ja.



Ach poezenbeest hier is ook een held op sokken, zat een paar maanden terug ook avonden bij een kast of bij de verwarming bleef maar zitten. Tot ik op een ochtend een dode muis voor me geworpen kreeg. Nooit verwacht dat ze het inzich had een muis te vangen. Ook nooit keutels gezien oid, wel achter de kast nog gevonden maar dat muisje heeft daar dagen achter gezeten.Hmmm misschien het keukenkastje eens een nacht openzetten dan.
quote:Dormouse schreef op 02 mei 2016 @ 12:56:

De grote van het gat hoeft niks uit te maken, als je er een potlood doorheen kan steken past er een muis door (hun fontanellen groeien niet dicht zoals bij mensen)



Zou inderdaad voor de zekerheid een val plaatsen.b



Edit: ik bedoel de grote van de gaten en kieren waar ze doorheen zouden kunnen komen, niet het in het pak geknaagde gat O god Misschien toch een plank aan de achterkant maken dat het echt goed dichtzit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een muizenval gaan, katten zijn gemeen ze spelen er heel lang mee zodra ze hun prooi hebben gevangen. De beestjes gaan uiteindelijk dood omdat ze door het spelen gewond zijn. Dat is best zielig, katten willen spelen ze hebben het niet nodig als voedsel.

Het dode muisje bij mij was een hoofdje met wat ingewanden er aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:szrr_91 schreef op 02 mei 2016 @ 12:59:

[...]



Heb 'm al weggegooid... Maar daar dacht ik dus ook al aan. Zou niet weten hoe ik ze anders wegkrijg. Zijn er ook muisvriendelijke vallen? Gif wil ik niet gebruiken, stel dat kat dat perongeluk binnenkrijgt.Als je de val in de kast zet, kan de kat door toch niet bij? Ik ben voor de ouderwetse val, zo'n beest is dan meestal gelijk dood. Ik vind dit de effectiefste methode.
quote:Dahlia74 schreef op 02 mei 2016 @ 13:13:

[...]





Als je de val in de kast zet, kan de kat door toch niet bij? Ik ben voor de ouderwetse val, zo'n beest is dan meestal gelijk dood. Ik vind dit de effectiefste methode.Nee klopt, maar ik bedoel sommige mensen gebruiken ook gif(korrels) toch? Dat bedoelde ik, stel dat kat er toch iets van te pakken krijgt. Zometeen maar even naar de Praxis en kijken naar een muizenval Aan de ene kant ben ik ook wel weer zo'n softie dat ik zo'n diervriendelijke val wil kopen, maarja.. Dan zet ik 'm buiten en is hij waarschijnlijk zo weer terug haha.
Alle reacties Link kopieren
Valleen en gif zijn allebei gemeen. Een val vind ik persoonlijk toch net vriendelijker omdat het over het algemeen, als de muis er "goed" inkomt, korter lijden is. Van gif drogen ze uit/verhongeren ze en dat vind ik toch wel erg sneu. Ook kan gif idd gevaarlijk zijn voor andere huisdieren (kunnen ten slotte uit het kastje vallen).

Diervriendelijke vallen klinken heel mooi maar muizen zijn erg terretoriaal en daarnaast is er de vuistregel dat voor elke muis die je ziet, je er 10 niet ziet, en als je weet hoe snel ze zich voortplanten is dat een heeeeeele lange zit (als het al werkt). Hoe zielig ook, dood is dan beter. Voor jou dan, de muis is het daar vast niet mee eens



Het spelen met muizen van katten heeft trouwens ook een functie: ze slaan de muis ermee KO zodat ze niet gebeten worden. Zowel een kat die de muis erna op eet als een die hem laat liggen zal dat doen. Heeft dus niet altijd met wel of geen honger te maken.
Alle reacties Link kopieren
ja er bestaan muisvriendelijke vallen, ik heb zo'n val gebruikt en de muis achter in de tuin bevrijd. Voorlopig is hij nog niet teruggekomen.

Naar 't schijnt eten ze graag pindakaas maar hier is het gelukt met een stukje pure chocolade.

succes!
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging mbt diervriendelijke vallen: wanneer je de muis niet ver weg genoeg uitzet komen ze inderdaad terug, wanneer het wel ver weg genoeg is staat de muis ook de dood te wachten gezien het geen solitaire dieren zijn en een andere groep geen buitenstaanders welkom zal heten.



Tip voor de vallen; lok ze met pindakaas, niet met gewone kaas. Daar zijn muizen he-le-maal dol van



Oh, en mocht het onverwacht een rat zijn is gif vaak geen optie. Bij ratten eet de laagste in rang er het eerst van en wanneer die binnen een bepaalde tijd sterft zal de rest het niet aanraken, ook niet wanneer er geen ander voedsel is. Er zijn soorten langzaam werkend gif voor maar ook hier zijn gewone vallen efficienter.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger ook muizen en die ving ik op een muisvriendelijke manier. Dat doe je met een emmer, die vet je met zonnebloemolie/olijfolie of wat je in huis hebt aan de binnenkant in. Op de bodem leg je wat pindakaas. Nu zet je de emmer zo neer dat de muis er makkelijk in kan springen. Als de muis er in springt dan kan hij er niet meer uit omdat de wanden te glad door de olie.

Zo kan je de muis dan vangen en weer buiten zetten. (ver weg van je huis ) ik heb zo 2 muizen gevangen en ze niet meer terug gezien.
Alle reacties Link kopieren
Enige wat hier hielp was uitvinden waar ze vandaan kwamen ebde gaten dicht stoppen met aluminiumfolie. Daar kunnen ze niet doorheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 02 mei 2016 @ 13:28:

Er zijn soorten langzaam werkend gif voor maar ook hier zijn gewone vallen efficienter.In mijn ervaring niet. Als er een rat in zo'n val terecht komt zal de rest de val vermijden. Maakt niet uit wat je er in stopt, ze komen er niet meer in de buurt. Langzaamwerkend gif is het beste, zodat ze geen relatie leggen tussen het gif en de dode collega.
Alle reacties Link kopieren
quote:Birdynumnum schreef op 02 mei 2016 @ 13:39:

[...]





In mijn ervaring niet. Als er een rat in zo'n val terecht komt zal de rest de val vermijden. Maakt niet uit wat je er in stopt, ze komen er niet meer in de buurt. Langzaamwerkend gif is het beste, zodat ze geen relatie leggen tussen het gif en de dode collega.



Dat had ik nog niet eerder gehoord, juist omgekeerd. Dan dus toch langzaamwerkend gif in geval van ratten weer wat geleerd.



Ik heb deze beestjes alleen als huisdieren gehad dus nooit heel erg bezig geweest met hoe ze het efficientst om te leggen (tot ik er een in heb moeten laten slapen, maar om ze nou te vangen en naar de dierenarts te brengen als oplossing voor ze in huis hebben... Haha).
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 02 mei 2016 @ 13:32:

Ik had vroeger ook muizen en die ving ik op een muisvriendelijke manier.



Oh ja, de muisvriendelijke val.



Traditionele val. Muis: hé, pindakaas. Lekker! En dat ligt hier zomaar op......KLATS, muis dood.



Muisvriendelijke val: muis zit uren in een val, waar hij niet uitkan. Stress!!! Vervolgens komt er een enorm wezen aan waaraan hij niet kan ontkomen, want val, nog meer stress. Muis wordt ergens buiten weer vrijgelaten, maar muizen houden helemaal niet van buiten. Paniek! Schuilplaats, help! Als hij heel veel geluk heeft weet hij een ander huis te bereiken, waar de kans is op herhaling van het voorgaande. Kans dat hij door een roofdier wordt gegrepen en opgepeuzeld is groter.



Nee, héél muisvriendelijk, zo'n val.
quote:Birdynumnum schreef op 02 mei 2016 @ 13:45:

[...]





Oh ja, de muisvriendelijke val.



Traditionele val. Muis: hé, pindakaas. Lekker! En dat ligt hier zomaar op......KLATS, muis dood.



Muisvriendelijke val: muis zit uren in een val, waar hij niet uitkan. Stress!!! Vervolgens komt er een enorm wezen aan waaraan hij niet kan ontkomen, want val, nog meer stress. Muis wordt ergens buiten weer vrijgelaten, maar muizen houden helemaal niet van buiten. Paniek! Schuilplaats, help! Als hij heel veel geluk heeft weet hij een ander huis te bereiken, waar de kans is op herhaling van het voorgaande. Kans dat hij door een roofdier wordt gegrepen en opgepeuzeld is groter.



Nee, héél muisvriendelijk, zo'n val.OK je hebt me overtuigd.. Daarbij woon ik midden in de stad, dus echt natuurgebied om 'm in vrij te laten is er ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij ontdekten van 't weekend dat we muizen in de schuur hebben. Ik ben dus wél zo'n softie die straks bij de dierenwinkel even een muisvriendelijke val gaat halen........
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:szrr_91 schreef op 02 mei 2016 @ 13:47:

[...]



OK je hebt me overtuigd.. Daarbij woon ik midden in de stad, dus echt natuurgebied om 'm in vrij te laten is er ook niet.Het enige diervriedelijke is om je huis met ze te delen anders is het even doorbijten.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me een rat geweest te zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven