Muziekoverlast buren

15-03-2017 11:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik en mijn vriend wonen sinds een jaar in een koophuis in het Oosten van het land. Het is een gewoon rijtjeshuis, met aan beide kanten buren. Nu hebben we aardig overlast van de harde muziek van de buurman. Van de andere kant hebben we echter helemaal geen last (af en toe wc doortrekken o.i.d. maar dat is geen probleem).



Het zit zo: De vrouw (van de buurman welke muziek draait) heeft 2 á 3 keer per week avond dienst, dan werkt ze van 18:00-22:00. (o.i.d.). De buurman zit sinds 3 maanden zonder werk, en heeft volgens mij nog geen nieuw werk. Wat hij in het begin (toen hij net werkloos was) deed was volop de muziek aanzetten vanaf 18:00-22:00. Hier hebben we 2 á 3 keer wat van gezegd (op het moment zelf - hij had ook een aantal biertjes op). Nu doet hij het vaak nog op de dagen dat zijn vrouw werken is, nu dus deze week al 2 keer: Zondag van 18:30-20:00 en maandag van 19:00-20:00.



Zelf hebben ik en mijn vriend er niet heel veel last van, we vinden het wel asociaal. Want het is in elke kamer van ons te horen, zelfs op zolder kan je heel het nummer meezingen (!). De bass is het dus niet, maar hij staat gewoon helemaal voluit denken we. Buiten op straat hoor je het ook echt goed. Als zijn vrouw thuis is hoor je amper wat, kijken ze samen tv denk ik. Het probleem: We hebben een kind van nu 1,5 jaar. Zij slaapt in principe overal doorheen en wordt ook niet wakker van de muziek (terwijl het op haar kamer echt heel hard is). Maar gewoon het gevoel van: Zij kan elk moment wakker worden, door die asociale muziek. Die muziek maakt me nerveus.. Je weet nooit of het 's avonds een keer stil is of dat hij muziek gaat draaien - dat is vrij irritant.



Wat vinden jullie? Stel ik me aan? Of is dit niet normaal? Ik heb 'm al 2 á 3 keer geconfronteerd, maar hij gaat dus gewoon door. Nu wel minder dan eerst, maar ergens ben ik ook bang dat hij weer 4 uur lang gaat doen zeg maar.
Als je het buiten op straat hoort en je kunt bij jou in huis elk nummer meezingen, dan stel je je niet aan. Blijf klagen, leg desnoods een logboekje aan hoe vaak, wanneer je hebt geklaagd, etc. Ga ook eens met z'n vrouw praten. Dat het een koophuis is, maakt het wat lastiger, je kunt de woningbouw niet inschakelen. Als het echt uit de klauwen loopt, is de enige uitwijkmogelijkheid de wijkagent/politie.
Alle reacties Link kopieren
Installeer een app waarmee je kunt meten hoe hard het precies is. Dan heb je wat munitie in handen als je het gesprek aan wil gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je het een keer ludiek aanpakken? Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet onder de indruk zullen zijn van allerlei lijstjes die je aan gaat leggen....

(Wel even tegen je andere buren zeggen, vooraf.. )

En dan om half acht 's ochtends even muziek waarvan je vrij zeker weet dat hij het teringherrie vindt, vol open zetten. Grote kans dat hij op dat tijdstip nog in z'n nest ligt te meuren, het irritant vindt en dan ineens het licht gaat zien.



Dit deed wonderen bij mijn klassieke muziek-onderbuurman bij m'n vorige huis, die had de gewoonte om elke ochtend dezelfde volledige symfonie af te draaien op standje trillende ruiten...
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat jullie er niet heel veel last van hebben en jullie kindje er ook doorheen slapen. Naast dat het dus verdomd hard staat, maar jullie er geen last van hebben zie ik dus niet zo goed het probleem. Als je nou zegt dat je er daadwerkelijk last van hebt en ook je eigen tv niet meer hoort of geen fatsoenlijk gesprek kan houden.



Maar als je er dus wel echt last van hebt zou ik of eens met de buurvrouw praten of met de buren van de andere kant praten om te zien of zij er last van hebben en zo ja een keertje met zijn drietjes of viertjes op de stoep staan om het probleem te bespreken
Stel voor dat hij een koptelefoon koopt (of koop er zelf eentje voor hem). Kan hij ongehinderd zijn muziek luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties. We moeten onze eigen tv altijd wel (flink) harder zetten, anders horen we de tv niet.

Echter horen we dan ons kind niet huilen - mocht dat voorkomen.. Dus dat is een beetje lastig.



Ludiek aanpakken: Ik ben niet zo opgevoed om ze 'terug te pakken', ik doe dit dus liever niet. Ook zal ik het niet netjes vinden eigenlijk.



Koptelefoon: Hebben we gezegd tegen hem (toen hij paar biertjes, teveel, op had). Maar hij zei: Ik heb een mooi systeem, dan ga ik toch geen koptelefoon opzetten? Hij is blijkbaar echt een muziekliefhebber die het zo hard mogelijk wil en 'voelen'.. (?)



Hij is gewoon een beetje een aso denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je niet aan de buurman of hij eens bij jullie wil komen luisteren hoe hard zijn muziek bij jullie klinkt? Misschien heeft hij dan door hoe aso hij eigenlijk bezig is.
Ik zou het met zijn vrouw er bij er over praten. Harde muziek dat te horen is in je kind's kamer vind ik niet kunnen. Die hebben hun nachtrust goed nodig en het zou zomaar kunnen dat je dochter niet vast slaapt door de muziek. Kinderen moeten in rust kunnen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn vrouw hebben we er inderdaad nog nooit op aangesproken, misschien weet zij het ook wel niet. Ga binnenkort eens een goed gesprek - overdag aan. Mocht het nog aanhouden, je weet het niet met hem - soms is het ook één week stil..



Ik zal vragen of het sowieso zachter kan, of hij al dan niet een koptelefoon wil kopen (of ik leg bij) en of hij misschien een keer bij ons wil luisteren. Al heb ik het idee dat hij dondersgoed weet dat zijn muziek veels te hard staat. Nu hopen dat zijn vrouw niet tegen gaat staan en juist gaat zeggen dat hij maar lekker hard muziek moet gaan draaien als zij er niet is :'(.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anoniempje001 schreef op 15 maart 2017 @ 13:13:

Al heb ik het idee dat hij dondersgoed weet dat zijn muziek veels te hard staat. Nu hopen dat zijn vrouw niet tegen gaat staan en juist gaat zeggen dat hij maar lekker hard muziek moet gaan draaien als zij er niet is :'(.

Natuurlijk weet hij dat het veel te hard is.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat zijn vrouw er helemaal niet zo gelukkig mee is dat hij zijn muziek zo hard zet anders zou hij het ook wel doen als zij thuis is.

Klinkt mij als een gevalletje "als de kat van huis is"
Alle reacties Link kopieren
Dus het gaat sec om 2 of 3 keer per week een uur en je kind wordt er niet wakker van...



Eerlijk gezegd vind ik dat het moet kunnen. Mijn buurvrouw heeft een paar keer per week een Hazes-uurtje. De mensen aan die aan de overkant op de stoep lopen, zingen ook wel eens mee.



Moet ik haar dat pleziertje afpakken? Als het zo beperkt blijft denk ik 'ach zet ik de tv toch even wat harder'



Ze zullen jouw baby ook vaak genoeg gehoord hebben denk ik zo. En die gaat later ook de hele dag luidruchtig spelen in de tuin, als zij rustig willen zitten.
quote:Dropdrop schreef op 15 maart 2017 @ 13:32:

Dus het gaat sec om 2 of 3 keer per week een uur en je kind wordt er niet wakker van...



Eerlijk gezegd vind ik dat het moet kunnen. Mijn buurvrouw heeft een paar keer per week een Hazes-uurtje. De mensen aan die aan de overkant op de stoep lopen, zingen ook wel eens mee.



Moet ik haar dat pleziertje afpakken? Als het zo beperkt blijft denk ik 'ach zet ik de tv toch even wat harder'



Ze zullen jouw baby ook vaak genoeg gehoord hebben denk ik zo. En die gaat later ook de hele dag luidruchtig spelen in de tuin, als zij rustig willen zitten.

Kijk, mijn buurvrouw heeft in de zomer ook graag haar pui open met Tiroler muziek op standje 'meegenieten'. Da gebeurt 3x ongeveer in de hele zomer en kan er dan ook om lachen. Geen probleem. Moet kunnen.



Maar als ze het zo hard zou draaien dat ik het in mijn eigen huis kon horen, 3x per week, nee, dan was ik er ook niet blij mee. Dan gaat de slaap van mijn kinderen er onder lijden en dat wil ik niet. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dropdrop & Fleet,



Dropdrop ik begrijp jouw punt, daarom vraag ik me nou af of ik me aanstel.. Kijk nu is het dan toevallig 2x een uurtje, maar dat weten we van te voren niet uiteraard. Als het zo blijft denk ik af en toe ook wel eens: Laat hem lekker. Maar elke keer als hij zijn muziek aanzet, weten we niet of het 1 uur is of 3 uur zeg maar - dat is beetje ja irritant zeg maar. Ik denk ook dat hij dadelijk ons kind gaat horen, als zij lekker buiten gaat spelen in onze tuin - vandaar denk ik ook vaker 'laat hem lekker'.



Fleet, ook jou snap ik, het is alsnog gewoon niet fijn om in je eigen huis niet lekker te zitten - mede zelf (tv heel hard moeten zetten om te horen) en mede vanwege ons kind, nu wel doorslapend - maar slaapt ze echt vast // wordt ze zo niet wakker?



Ik ben ook geneigd om sneller te kijken naar andere huizen welke te koop staan, doe ik onbewust. Maar ik wil eigenlijk helemaal niet verhuizen..
Alle reacties Link kopieren
Dus hij heeft 2 soms 3 keer per week 2 uurtjes de muziek aan of minder... Ik vind dat je zeurt.

Mág die man 2 x per week. Als het iedere dag is en laat heb je een punt. Kind zal ook zeker wel eens huilen en vast ook vaker dan 2 x per week, zal hij ook wel last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja en over een paar jaar weet hij ook niet hoe lang jouw kinderen buiten zullen spelen. Als het echt maar een of twee keer per week is, kun je nog een keer vragen of het iets zachter mag, omdat je je tv harder moet zetten, maar verder zou ik het een beetje laten gaan denk ik
Alle reacties Link kopieren
Het is voor 22.00 uur en niet in de nacht. Het is irritant aan de andere kant. Er ligt nog niemand wakker. Hoeveel energie wil je hierin steken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Daar heb je gelijk in. Maar in principe mag je voor 22:00u ook geen overlast veroorzaken, ook al is het 13:00u (oid).

Ik ga even kijken wat ik ga doen, bedankt voor de reacties. Mocht het nog een paar keer voorkomen zal ik het sowieso bespreken met hem en zijn vrouw. En dan maar even aankijken. Als hij het 2 keer per week 1 á 2 uurtjes doet is het inderdaad niet zo erg. En op tijd stoppen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over geluidsisolatie, maar stel 'm wel in dit topic. Aangezien ik het meeste zit dat met mijn dochter er misschien wakker van wordt (alhoewel dat dus niet gebeurt, wat ik raar vind want het is écht hard in haar kamer) wil ik iets met geluidsisolatie gaan doen.



Als eerst gaan we haar een andere kamer geven. De kamer welke ze nu heeft zit direct aan het huis van de buren (met het overlast). We gaan haar nu een kamer ernaast geven, welke dus aan het andere huis van de buren zit (zonder overlast). Hierdoor zit er dus al een (extra) betonnen muur tussen de muziek van de buurman. Je hoort het daar wel minder, maar alsnog best goed (zelfde als in onze slaapkamer).



Wat zou ik kunnen doen qua geluidsisolatie in de oude kamer van mijn kind? Dit wordt de kledingkamer, dus hier komen onze kledingkasten en kledingrekken met truien/vesten etc. Als ik op het internet lees helpt dit ook al tegen de geluidsgolven? (nogmaals het is de muziek, niet de bass welke je hoort). En helpen de kledingkasten direct tegen de muur ook enigszins?



Ik ben niet van plan om extra wand te maken en al die dure grappen. Ik hoor graag tips over goedkope oplossingen met middelen welke al beschikbaar zijn. Zit ik een beetje goed met mijn ideeën?
Alle reacties Link kopieren
De buren vragen om de aanpalende wand met eierdoosjes te beplakken Zonder ongein, ik heb het even aan man gevraagd die geluidstechnicus is. Als je kledingkasten tegen die wand zet lost dat al veel op. Je kan eventueel ook een dikke foam tegen de muur plakken en daar de kasten tegen plaatsen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Oudblond.



Zou het denk je ook helpen om alle tussendeuren en kamerdeuren dicht te doen? Of helpt dat niets?



Is het beter om trouwens de foam tegen de muur direct aan te plakken of het op de achterkant van de kledingkasten te plakken?
Alle reacties Link kopieren
Deuren dicht doen helpt zeker, vooral voor de hogere tonen. De foam isoleert redelijk goed en absorbeert vooral de basgeluiden die door de muren en vaste structuren 'denderen'. Ik zou die tegen de muur bevestigen en dan de kasten een cm van de wand af plaatsen zodat er nog een 'buffer' ontstaat.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven