"Natuurlijk huishouden"

02-10-2016 08:42 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén van de dingen die ik leuk vind om te doen, is blogs doornemen of op Pinterest kijken als het gaat over "natuurlijk huishouden", going green, afval verminderen, energiebesparende tips en dat soort dingen.



Langzaamaan ben ik dingen gaan veranderen of uitproberen. Van heel simpele dingen die ook nog eens heel goed werken, zoals azijn gebruiken in de wasmachine tot man proberen te overtuigen van een ingebouwde regentank voor de nieuwe wc (nog niet gelukt).



Aan de andere kant ga ik liever op reis dan dat ik zonnepanelen op het dak laat leggen en zou ik mijzelf zeker niet omschrijven als consuminderaar... Maar nadat ik m'n eigen wasmiddel had gemaakt, kon ik ook niet meer wachten om de ontvetter uit te testen en na de wasbare luiers kwamen de wasbare watjes voor m'n gezicht.



Ik ben benieuwd wat jullie tips of succesrecepten zijn (of juist niet).
Gebruik je dan schoonmaakazijn als wasmiddel of azijn waar je mee kookt? Gaat je was dan niet zuur ruiken (horror voor man) en hoeveel? Gewoon een scheutje?
Alle reacties Link kopieren
Volg!
quote:-Belle- schreef op 02 oktober 2016 @ 09:25:

[...]



Nee joh, ik heb hier echt geen troep van gehad. 4 Gaten in de muur om hem op te hangen en een pijpje voor de kabels. Ze hebben hier zelfs staan stofzuigen achteraf echt, daar hoef je niet tegenop te zien hoor.

Ik ben een zeikerd.

Ik wil geen kabels in het zicht en al helemaal geen omvormer.

En moet er natuurlijk sowieso voor thuis blijven dus dat vergt ook iets planning.
Alle reacties Link kopieren
quote:mango82 schreef op 02 oktober 2016 @ 09:51:

Gebruik je dan schoonmaakazijn als wasmiddel of azijn waar je mee kookt? Gaat je was dan niet zuur ruiken (horror voor man) en hoeveel? Gewoon een scheutje?Ik was begonnen met af en toe bij een kookwas gebruiken voor de ontkalkende werking in plaats van zo'n wasmachinereiniger (had last van zeepresten in de machine), maar er is meer wat azijn doet voor de was

Ik ruik het niet, maar je hebt ook nog bijv. lavendelazijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:mango82 schreef op 02 oktober 2016 @ 09:51:

Gebruik je dan schoonmaakazijn als wasmiddel of azijn waar je mee kookt? Gaat je was dan niet zuur ruiken (horror voor man) en hoeveel? Gewoon een scheutje?

Ik gebruik een flinke scheut schoonmaakazijn als wasverzachter, en neen, de was gaat niet zuur ruiken. Misschien mis je de penetrante kunstmatige 'frisse' bloemengeur .....

Het voordeel is tevens dat ik de schoonmaakdoekjes die hun werking verliezen door wasverzachter gewoon met de was mee kan draaien.

Badkamer poets ik ook met schoonmaakazijn, alle kalk verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Hier geen wasverzachter/azijn. Nog milieuvriendelijker



Eenvoudig leven volg ik ook maar die vind ik de laatste tijd vrij saai.
Weg naar zelfvoorziening vind ik een leuke blog.

Zij heeft net een dochter gekregen en wel leuk om te lezen welke keuzes zedaarin maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik sinds dit jaar wasbare wattenschijfjes, echte wattenschijfjes gebruik ik nu alleen nog voor nagellak te verwijderen. Wasbaar maandverband nog niet, is me nog net iets teveel werk.
Ik doe al jaaaaaaaren een scheut huishoudazijn bij de was. Geen schoonmaakazijn omdat ik het idee heb dat die chemischer wordt geproduceerd.

En nee, je ruikt het echt niet. Iedereen om mij heen is altijd verbaasd als ik het vertel. Incl mijn schoonmaakster die weleens helpt de was op te hangen

Heel soms ruik je het een heel klein beetje bij het ophangen, maar dat vervliegt zo.



Verder ben ik nog steeds heel tevreden over mijn menstuatiecup, aangeschaft na het lezen van het topic hierover
Alle reacties Link kopieren
@modus: wasbare luiers heeft dan nu sowieso inderdaad geen zin meer, en het is volgens mij niet zozeer een besparing op energie dan wel op (rest)afval. Maar de wegwerpluiers worden ook al steeds duurzamer gemaakt, en volgens mij zijn meer gemeenten bezig met ideeën over apart inzamelen etc.



En leuk zo'n tuin! Ik heb pas het boek Een eetbare tuin gekregen, en we zijn wel van plan om te kijken wat wij daar allemaal mee kunnen. Hier in de omgeving heb je wel veel (hobby)boeren waar we af en toe het e.e.a. van krijgen of waar je wat kunt kopen af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Doorslaan is weer het andere uiterste. Ik heb zoiets van: als het gemakkelijk te doen is en het is goed voor het milieu en de portemonnee, dan doe ik mee. Zo proberen wij hier bijvoorbeeld ook om zoveel mogelijk spullen en klusmateriaal tweedehands te kopen. Scheelt bakken met geld. Verder doen we zoveel mogelijk zelf. De zonnepanelen heeft mijn man zelf gelegd op het platte dak van de garage. Omvormer zit ook in de garage, ook zelf gedaan. Het aanpassen van de meterkast daarentegen hebben we wel laten doen. Dat kan manlief zelf, maar dat mag niet. Moet door een gecertificeerde vakman gebeuren. Hetzelfde met het plaatsen van een superzuinige combi ketel. Hebben we ook laten doen...

Ik denk dat het al veel scheelt om wat bewuster om te gaan met energie, en te proberen minder rotzooi te gebruiken. Wc hoeft niet perse met chloor schoongemaakt, de vaatwasser gaat een half blokje vaatwasmiddel in ( ik ga dus echt niet met de hand afwassen, vind ik vreselijk!) en ook wasmiddelen in de wasmachine gebruik ik de helft.

Ik heb ook wel wasmiddel zelf gemaakt, maar dat vond ik uiteindelijk toch minder plezierig ruiken.

Iedereen doet t op zijn eigen manier, geforceerd natuurlijk huishouden kost me uiteindelijk teveel tijd.

Ik heb veel bewondering voor mensen als Teunie en Green Evelien van verschillende blogs, maar zoals zij het doen, lukt mij niet. Ik werk volledig en heb een chronische aandoening die energie slurpt.

Dus doe ik het op mijn eigen manier...
Hier is niets groen of duurzaam, behalve onze zonnepanelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:drakenvlieg schreef op 02 oktober 2016 @ 10:08:

Ik doe al jaaaaaaaren een scheut huishoudazijn bij de was. Geen schoonmaakazijn omdat ik het idee heb dat die chemischer wordt geproduceerd.

En nee, je ruikt het echt niet. Iedereen om mij heen is altijd verbaasd als ik het vertel. Incl mijn schoonmaakster die weleens helpt de was op te hangen

Heel soms ruik je het een heel klein beetje bij het ophangen, maar dat vervliegt zo.



Verder ben ik nog steeds heel tevreden over mijn menstuatiecup, aangeschaft na het lezen van het topic hierover

Een cup zou ik misschien nog overwegen, maar wasbaar maandverband niet. Ik gebruik sowieso geen maandverband, dat vind ik gewoon niets. Tegen de tijd dat het weer zover is over een paar maanden zal ik het topic eens opzoeken...



En azijn werkt trouwens ook goed in de oven en magnetron. In een bakje, even aanzetten en daarna veeg je het vuil zo weg. Ik vind dan wel dat het gaat stinken in huis, dus dan doe ik een paar druppeltjes citroenolie erbij of een schijfje
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 02 oktober 2016 @ 09:59:

[...]



Ik ben een zeikerd.

Ik wil geen kabels in het zicht en al helemaal geen omvormer.

En moet er natuurlijk sowieso voor thuis blijven dus dat vergt ook iets planning.Tja, als je hem niet in het zicht wil zal je er een kast omheen moeten bouwen ofzo. Ik vind het hier geen lelijk gezicht eigenlijk. Hij hangt op zolder, naast de wasmachine en droger. Die staan daar ook niet omdat ik ze zo mooi vind, dus die omvormer ernaast valt mij niet eens op. De centrale afzuiging hangt er ook nog bij maar goed, ik vind die zonnepanelen op het dak ook niet super mooi. Maar ik sta dan ook niet de hele dag naar mijn dak of de omvormer te kijken ik ben daar niet zo moeilijk mee. De voorzolder is nou eenmaal niet de meest mooie plek in huis. Maar het is dan ook niet een plek waar ik veel tijd doorbreng
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een stoomreiniger, telt dat?
Alle reacties Link kopieren
Wasverzachter gebruik ik wel gewoon. Ik ben gek op al die verschillende geuren ik hang in de zomer wel regelmatig de was buiten. Dat vind ik wel lekker!
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:17:

Ik heb een stoomreiniger, telt dat?Hahaha Frizz..
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heb ik ook, hoor Tuingravin. Wij hebben dus niet eens zonnepanelen o.i.d. En ik weet echt wel dat beter kan, en dat ik de aardbol niet verbeter met m'n zelfgemaakte allesreiniger...



Ik doe ik wat ik kan en zodat ik het ook nog leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:17:

Ik heb een stoomreiniger, telt dat?Haha jij weer... ;) Telt wel, punt voor jou. Als je er nog een zonnepaneel op laat zetten krijg je 2 punten.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 02 oktober 2016 @ 10:20:

[...]



Hahaha Frizz.. Dan heb je niet eens schoonmaakazijn of baking soda nodig hoor!
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:23:

[...]





Dan heb je niet eens schoonmaakazijn of baking soda nodig hoor!Baking soda gebruik ik ook niet,wel gewone soda voor het reinigen van de wasmachine en vaatwasser..
Alle reacties Link kopieren
Die zonnepanelen zaten wel in de pijpleiding, m'n vader ging dag voor zichzelf uitzoeken en dan kon ik mooi meedoen.



Ik vind wasbare wattenschijfjes wel wat, waar koop je die?



En hier zijn billendoekjes wel een ding. Ik heb nu vrij dure, ecologische, en ik gebruik vaak gewoon een washandje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:17:

Ik heb een stoomreiniger, telt dat?Eg wel, petje af!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouja, dat dus!

Iedereen moet voor zichzelf kijken wat haalbaar is. Ik denk dat er qua milieu al een boel verbetert als we er met z'n allen wat bewuster mee om gaan. En de fabrikanten van voedingsmiddelen zouden misschien eens wat minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Al die plasticjes overal omheen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook even op de wattenschijfjes gegoogeld maar ik weet het niet. Ik gebruik waterproof mascara, lipstick en foundation en gebruik 2 schijfjes om alles eraf te halen. Volgens mij krijg ik die wasbare nooit meer schoon.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven