"Natuurlijk huishouden"

02-10-2016 08:42 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén van de dingen die ik leuk vind om te doen, is blogs doornemen of op Pinterest kijken als het gaat over "natuurlijk huishouden", going green, afval verminderen, energiebesparende tips en dat soort dingen.



Langzaamaan ben ik dingen gaan veranderen of uitproberen. Van heel simpele dingen die ook nog eens heel goed werken, zoals azijn gebruiken in de wasmachine tot man proberen te overtuigen van een ingebouwde regentank voor de nieuwe wc (nog niet gelukt).



Aan de andere kant ga ik liever op reis dan dat ik zonnepanelen op het dak laat leggen en zou ik mijzelf zeker niet omschrijven als consuminderaar... Maar nadat ik m'n eigen wasmiddel had gemaakt, kon ik ook niet meer wachten om de ontvetter uit te testen en na de wasbare luiers kwamen de wasbare watjes voor m'n gezicht.



Ik ben benieuwd wat jullie tips of succesrecepten zijn (of juist niet).
Alle reacties Link kopieren
quote:Tuingravin schreef op 02 oktober 2016 @ 10:27:

Nouja, dat dus!

Iedereen moet voor zichzelf kijken wat haalbaar is. Ik denk dat er qua milieu al een boel verbetert als we er met z'n allen wat bewuster mee om gaan. En de fabrikanten van voedingsmiddelen zouden misschien eens wat minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Al die plasticjes overal omheen...



Zonde is dat he? Veel tijdschriften ook. Wat een tassen aan plastic ik steeds verzamelen om weg te brengen!

En het kromme is, ik koop plastic tasjes om het in te verzamelen want die krijg je nergens meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik als wasbaar wattenschijfje dunne zoogcompressen Gebruikte doe ik meteen in een waszakje, was het met de handdoeken mee.



Billendoekjes was ik niet mee begonnen, ben wel van plan om voor de tweede er meer aan te schaffen en misschien wel zo'n cheeky wipes-systeem met natte doekjes te maken. Wassen moet ik toch al.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:26:

Die zonnepanelen zaten wel in de pijpleiding, m'n vader ging dag voor zichzelf uitzoeken en dan kon ik mooi meedoen.



Ik vind wasbare wattenschijfjes wel wat, waar koop je die?



En hier zijn billendoekjes wel een ding. Ik heb nu vrij dure, ecologische, en ik gebruik vaak gewoon een washandje.Ik heb de mijne van een eco-webshop, maar weet niet meer dewelke. Als je even googled op 'eco wattenschijfjes' krijg je vele opties. Ik heb zowel gewone katoenen en ook microvezel-achtige stof, en ik vind de gewone katoenen de meest aangename. Die microvezel dingen gebruik je in principe gewoon door ze nat te maken en dus zonder reiniger, en dat werkt wel, maar ik gebruik toch liever de andere.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 oktober 2016 @ 10:30:

Ik heb ook even op de wattenschijfjes gegoogeld maar ik weet het niet. Ik gebruik waterproof mascara, lipstick en foundation en gebruik 2 schijfjes om alles eraf te halen. Volgens mij krijg ik die wasbare nooit meer schoon.



Kun je niet 1 watje doen en de rest met schuimende facewash?

Wist je trouwens dat je kokosolie kan gebruiken als make-up remover? Ook als het waterproof is heb ik begrepen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 02 oktober 2016 @ 10:32:

Ik gebruik als wasbaar wattenschijfje dunne zoogcompressen Gebruikte doe ik meteen in een waszakje, was het met de handdoeken mee.



Billendoekjes was ik niet mee begonnen, ben wel van plan om voor de tweede er meer aan te schaffen en misschien wel zo'n cheeky wipes-systeem met natte doekjes te maken. Wassen moet ik toch al.Wat is dat voor systeem? Ik ken alleen de zelfgemaakte oliedoekjes met keukenrol. Maar dat vind ik te vettig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:33:

[...]





Kun je niet 1 watje doen en de rest met schuimende facewash?

Wist je trouwens dat je kokosolie kan gebruiken als make-up remover? Ook als het waterproof is heb ik begrepen!Vind ik stinken. Ik doe eerst reinigingsmelk en dan tonic.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 oktober 2016 @ 10:30:

Ik heb ook even op de wattenschijfjes gegoogeld maar ik weet het niet. Ik gebruik waterproof mascara, lipstick en foundation en gebruik 2 schijfjes om alles eraf te halen. Volgens mij krijg ik die wasbare nooit meer schoon.Eerst even met wat kokosolie het meeste van je makeup verwijderen, en dan met wettenschijfje de laatste restjes? Zelfs waterproof makeup krijg ik eraf met kokosolie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 oktober 2016 @ 10:36:

[...]





Vind ik stinken. Ik doe eerst reinigingsmelk en dan tonic.Oh, mijn kokosolie ruikt eigenlijk naar niets.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2016 @ 10:33:

[...]





Ik heb de mijne van een eco-webshop, maar weet niet meer dewelke. Als je even googled op 'eco wattenschijfjes' krijg je vele opties. Ik heb zowel gewone katoenen en ook microvezel-achtige stof, en ik vind de gewone katoenen de meest aangename. Die microvezel dingen gebruik je in principe gewoon door ze nat te maken en dus zonder reiniger, en dat werkt wel, maar ik gebruik toch liever de andere.Even Googlen leverde me een DIY op. Dat wordt in mijn geval iets wat ik m'n moeder ga vragen. Die naait veel met badstof en heeft altijd onwijs veel kleine stukjes over!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:35:

[...]

Wat is dat voor systeem? Ik ken alleen de zelfgemaakte oliedoekjes met keukenrol. Maar dat vind ik te vettig.

Dat zijn wasbare doekjes en dan heb je één doosje voor de schone + water en wat voor olie of anders je er eventueel bij wil doen. En een doosje/wet bag met tea tree oil, waar je de vieze meteen nat in kan doen en dat gaat dan niet schimmelen/stinken, gooi je ze zo in de wasmachine.



Cheeky wipes is een pakket van een merk dat je meteen alles hebt, maar ik ben van plan zelf het eea samen te stellen. Ik test nu sprays op mijn zoontje ;) en ik heb nog niet de perfecte gevonden, vandaar dat ik denk dat helemaal nat misschien beter werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 02 oktober 2016 @ 10:36:

[...]





Vind ik stinken. Ik doe eerst reinigingsmelk en dan tonic.Je hebt ook ontgeurde. Schijnt wel iets minder gezond te zijn (maar veegt vast net zo lekker).
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 02 oktober 2016 @ 10:42:

[...]



Dat zijn wasbare doekjes en dan heb je één doosje voor de schone + water en wat voor olie of anders je er eventueel bij wil doen. En een doosje/wet bag met tea tree oil, waar je de vieze meteen nat in kan doen en dat gaat dan niet schimmelen/stinken, gooi je ze zo in de wasmachine.



Cheeky wipes is een pakket van een merk dat je meteen alles hebt, maar ik ben van plan zelf het eea samen te stellen. Ik test nu sprays op mijn zoontje ;) en ik heb nog niet de perfecte gevonden, vandaar dat ik denk dat helemaal nat misschien beter werkt.



Hmmm... ik zie voor me dat je commode dan volgebouwd staat wat weer een uitdaging is voor grijpgrage handjes.



Ik vind water en een washandje prima werken, maar gun m'n kind dan warm water. En dat vereist een wandeling naar de badkamer maar als ik dag bedenk ligt kind al op het aankleedkussen.
quote:himalaya schreef op 02 oktober 2016 @ 08:49:

Bij je topictitel 'natuurlijk huishouden' dacht ik aan 'de deuren tegen elkaar open zetten en het stof er uit laten waaien', maar je bedoelt iets anders.



Aan mij heb je niet veel, ik ben een luie huisvrouw, doe zo weinig mogelijk, haal mijn wasmiddel in de aanbieding en ben vooral van het gemak.



Maar goed dat jij er zo mee bezig bent hoor!
Leuk topic. Hier geen zonnepanelen, ik vind ze zo gruwelijk lelijk en ze moeten bij ons aan de voorzijde, vol in het zicht. Dat weerhoud ons echt. Misschien toch nog eens kijken of het niet anders opgelost kan worden.



De blogs die genoemd worden ken ik niet, leuk, ik ga eens kijken.



Verder heb ik eigenlijk altijd wel in me gehad om bewust om te gaan met dingen om te gaan omdat ik het dan zonder, verspilling, onnodig afval, etc vind. Ben ook meestal zuinig op spullen. Mijn plantengieter staat op de aanrecht en vul ik al ik de kraan warm laat worden of met het water van de gekookte eieren na afkoeling, ik zet de oven na gebruik open, vind het van de zotte de koeler aan te laten slaan terwijl ook de verwarming in huis aan is, ik weiger allerlei rommel waar ik niks mee doe en die extra afval is, zoals van stevigere tassen voor hergebruik, folders die uitgedeeld worden, proefmonsters die ik niet gebruik, etc. verder gebruik ik geen wasverzachter, geen wattenschijfjes want ik was gewoon mijn gezicht twee keer met zeepvrije waslotion, door mirenaspiraal nauwelijks een menstruatie. Wasbare billendoekjes en luiers heb ik nooit bij stilgestaan voordat we kinderen kregen, nu we bijna iedereen zindelijk hebben overdag is dat moment hier ook wel voorbij en ben ik vooral aan het opmaken wat we hebben.

ik kijk regelmatig bij de kringloop en op mp als we iets nodig hebben, dan wordt het hergebruikt en veel voordeliger. En ik geef ook weer weg, aan mensen die ik er blij mee kan maken en dan worden onze spullen gewoon weer opnieuw gebruikt. Als het de moeite echt waard is gaat het eerst op mp, zoals de babykamer en die komt daar ook vandaan.



Ik maak het niet allemaal heel moeilijk, maar wat makkelijk kan doe ik, deed ik altijd al. En soms kies ook weleens voor de makkelijke weg, de droger gebruik ik niet als de was naar buiten kan, alleen voor een lading sokken en ondergoed, word er helemaal kriegel van zoveel kleine dingen op te hangen ieder apart en dan weer af te halen en er is al zoveel was. Dus daar ben ik iets makkelijker in geworden, dat is dan één keer de droger per week ondanks mooi weer



Kerenza, hoe dat je dat met het reinigen van de oven? Bakje azijn erin? Hoe werkt dat precies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:23:

[...]





Dan heb je niet eens schoonmaakazijn of baking soda nodig hoor!Uiteraard niet, als je dat las in mijn post bedoelde ik het niet samen maar als twee milieuvriendelijke huishoudmiddelen stond er wat onduidelijk )
Alle reacties Link kopieren
quote:modus_ schreef op 02 oktober 2016 @ 13:23:

[...]



Uiteraard niet, als je dat las in mijn post bedoelde ik het niet samen maar als twee milieuvriendelijke huishoudmiddelen stond er wat onduidelijk )Nee joh zit gewoon te dollen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:45:

[...]





Hmmm... ik zie voor me dat je commode dan volgebouwd staat wat weer een uitdaging is voor grijpgrage handjes.



Ik vind water en een washandje prima werken, maar gun m'n kind dan warm water. En dat vereist een wandeling naar de badkamer maar als ik dag bedenk ligt kind al op het aankleedkussen.Wij hebben een thermosfles met warm water op de commode staan. 's Ochtends vullen en blijft warm tot hij naar bed gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roki schreef op 02 oktober 2016 @ 13:55:

[...]





Wij hebben een thermosfles met warm water op de commode staan. 's Ochtends vullen en blijft warm tot hij naar bed gaat.Zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal blogs/websites (o.a. hier genoemd):

Green Evelien

Weg naar zelfvoorziening

Eenvoudig leven

Mindful mama

Trash is for tossers

Leven zonder afval
Alle reacties Link kopieren
@vlinder: Leuk om te lezen Het is denk ik inderdaad zo dat als je zuinig bent (op bepaalde gebieden) je dan vanzelf zulke dingen gaat doen. Zoals water opvangen/hergebruiken. Maar ik lees ook weer vaak dingen die zo simpel zijn, maar waar ik zelf helemaal niet opgekomen was.



Over het azijn: een bakje (magnetronbestendig natuurlijk) met water en azijn erin zetten, en dan de magnetron even aanzetten. Dan weekt het vuil los en kun je het daarna heel makkelijk wegvegen! Ik doe een klein scheutje azijn. Citroen of citroenolie werkt ook en is lekker erbij voor de geur.

Oven hetzelfde idee, bakje erin zetten als de oven nog heet is.
Dank je kerenza, ga ik proberen! En handig die lijst met links naar blogs.
Alle reacties Link kopieren
Succes! ;)



Ook leuk:

http://happyhealthymama.com/5-simple-ti ... _p=4135818

Papierloze keukens zijn ook hip.
Alle reacties Link kopieren
Clean my space is ook ern leuke website. Er staan allerlei artikelen & filmpjes op over natuurlijk huishouden. De link verwijst naar een stukje over wat de verschillende oliën doen, citroen, lavendel etc.
Alle reacties Link kopieren
Interessant! Wij scheiden glas, papier en plastic. Nemen zoveel mogelijk eigen tasjes mee, hebben er nu een paar van bruna en hema. Het kan allemaal veel beter dus ik lees hier graag mee
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ben er toevallig ook veel mee bezig. Ben van plan om zo veel mogelijk producten te vervangen door de milieuvriendelijke variant als ze op zijn. Een halve verpakking weggooien vind ik namelijk ook erg zonde. Dus alle tips en ideeën zijn welkom.



Op dit moment kopen we al zo min mogelijk producten in een verpakking, scheiden we alles zo goed mogelijk en hebben we een plekje ingeruimd voor een moestuin. Verder hebben we een groente- en fruitabonnement bij een lokale boerderij. Voor het wassen gebruik ik inderdaad azijn. Ook probeer ik het eten van vlees tot een paar keer per week te verminderen. Mijn vriend interesseert het allemaal wat minder, maar als ik het voortouw neemt doet hij wel mee. Dat maakt het soms wel lastig. En ik ben zelf heel chaotisch. Dan neem ik me bijvoorbeeld voor om zelf tasjes mee naar de winkel te nemen en dan laat ik ze op tafel liggen. Of ik vergeet ze terug in de auto te leggen wanneer ik de boodschappen heb gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven