"Natuurlijk huishouden"

02-10-2016 08:42 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén van de dingen die ik leuk vind om te doen, is blogs doornemen of op Pinterest kijken als het gaat over "natuurlijk huishouden", going green, afval verminderen, energiebesparende tips en dat soort dingen.



Langzaamaan ben ik dingen gaan veranderen of uitproberen. Van heel simpele dingen die ook nog eens heel goed werken, zoals azijn gebruiken in de wasmachine tot man proberen te overtuigen van een ingebouwde regentank voor de nieuwe wc (nog niet gelukt).



Aan de andere kant ga ik liever op reis dan dat ik zonnepanelen op het dak laat leggen en zou ik mijzelf zeker niet omschrijven als consuminderaar... Maar nadat ik m'n eigen wasmiddel had gemaakt, kon ik ook niet meer wachten om de ontvetter uit te testen en na de wasbare luiers kwamen de wasbare watjes voor m'n gezicht.



Ik ben benieuwd wat jullie tips of succesrecepten zijn (of juist niet).
Alle reacties Link kopieren
Tassen meenemen doe ik ook wel, maar ik vergeet ze ook soms. Hier bij het winkelcentrum dichtbij doen ze aan leentassen. Dan betaal je €1,50 voor de tas en als je 'm de volgende keer weer inlevert krijg je je geld weer terug



Leuk, kevers, heb je nog tips over wat je door wat vervangen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zo'n opvouwbaar tasje in je handtas! Of twee.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!!



Ik gebruik ook overal natuurazijn voor, de allergoedkoopste. Gaat bij de was en ik maak ermee schoon. (soms met 1 drupje afwasmiddel erbij, bijv. als ik de ramen lap) Ook gebruik ik de azijn in het bakje van de vaatwasser waar het glansspoelmiddel in moet. Sla je 3 vliegen in 1 klap: de vaat blinkt als een malle, de vaatwasser wordt er schoner dan schoon van en je belast het milieu niet. En je portemonnee ook niet! En nee, je vaatwasser stinkt niet naar azijn na afloop.



Een wasdroger heb ik nooit gehad, ik laat alles in de zon drogen of gewoon binnen met een raam open.



In al mijn tassen zit standaard een eigen tasje dus in de winkel hoef ik er niet om te vragen. Veel spullen halen wij ook via MP of de kringloop en ik (ver) maak veel kleding zelf. Beddengoed van ons dat ik niet meer gebruik omdat ik het bijv. niet mooi meer vind vermaak ik tot beddengoed voor zoon. (bijv. dekbedovertrek maak ik 2 hoeslakens van)



Toevallig van de week met man en kind afgesproken dat we gaan aankijken hoe lang we het volhouden om geen verwarming aan te zetten. Eerst een extra trui aan en dan zien we wel.



Vlees eten wij sowieso al veel minder dan vroeger, misschien maar 2x per week. Afval scheiden doen wij ook keurig. Zo probeer ik zoon ook mee te geven dat we goed voor onze planeet moeten zorgen. Ik vind het wel heel leuk om te zien dat echtgenoot hier ook steeds meer aan mee doet. Toen we net een relatie kregen snapte hij er allemaal niks van maar nu doet hij ook zijn best.



De genoemde blogs ga ik eens bekijken want ik hou wel van dit soort tips! Beetje consuminderen eigenlijk ook, hè.
Alle reacties Link kopieren
Ja, azijn is echt een wondermiddel hè tantejo Nog eentje: Als je iets in de koelkast hebt met een sterke geur dan zet ik er een bakje water met azijn naast, dat neutraliseert de geur.



Consuminderen is niet zo aan mij besteed... Wel als het om vlees gaat en dat we proberen niet te verspillen. En we proberen wel 'bewuste keuzes' te maken en zijn zuinig op onze spullen. Maar ik laat het eerlijk gezegd niet dingen te kopen als ik die wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
@Kerenza: ik ben op dit moment bezig wasbare wattenschijfjes te maken, maar dat is nog best een gepiel. Heb geen naaimachine namelijk, hoewel naailessen wel hoog op mijn verlanglijstje staan. Ook ben ik me aan het oriënteren op een recept voor zelfgemaakt wasmiddel, aangezien de fles op zijn eind loopt. Daar ben ik echter nog niet helemaal uit. Ik kan nog niet genoeg vinden over het effect op je wasmachine en kleurbehoud etc. Wellicht dat iemand dat hier al doet en daar tips voor heeft! Ook hebben wij een stoomreiniger aangeschaft. Wellicht dat daar ook wel nadelen aanzitten milieutechnisch gezien, maar ik vind het wel heel fijn dat ik zo onze vloeren, badkamer en ramen kan reinigen zonder dat ik rotzooi hoef te gebruiken, dat daarna in het riool belandt. Heel hard gaat het dus ook niet, maar ik heb de tijd. Zeker gezien wij ook een klushuis hebben, dus veel van de vrije tijd gaat daarin zitten.



En tot slot probeer ik steeds meer eetwaren te vervangen door hun biologische variant of zelf maken. Zo maak ik al zelf granola, repen voor tussendoor en brood. Mijn vriend vindt het prima, maar hij wil het niet voelen in de portemonnee dus dat is nog een hele uitdaging. En als hij boodschappen doet, haalt hij dus de normale variant.



Wat Kerenza zegt over consuminderen heb ik ook nog niet echt. Zo koop ik graag mijn kleren in de 'goedkopere' ketens als Vero Moda e.d., maar ook bij de H&M. De Primark sla ik over trouwens. Dit om twee redenen: ik ben heel snel uitgekeken op mijn kleren, dus een mooi, duurzaam stuk dat jaren meegaat hangt na één jaar waarschijnlijk nutteloos in mijn kast; ten tweede, wij zijn allebei nog redelijk starters op de arbeidsmarkt en hebben een huis waar dus veel geld in gaat zitten. Duurzame kleren kosten nu eenmaal wat meer. Er zullen mensen zijn die dan zeggen dat je ook bij een tweedehands kledingwinkel terecht kan, maar die grens ben ik nog niet over gegaan. Wel verkoop ik heel veel van de overbodige producten uit huis of inboedel via MP, of ik geef ze weg. Er wordt dus niet zomaar iets weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
@kevers: Wel grappig, we doen het een beetje hetzelfde. Ik heb onlangs zelf waspoeder 'gemaakt', en daar was ik wel blij mee, maar dat was nog best prijzig en ik wil nu nog vloeibaar wasmiddel maken en kijken hoe dat werkt. Maar daar moet ik zeep voor koken en wij zijn nu de keuken aan het verbouwen. Heb wel alles al in huis, dus ik laat het wel weten!



Je kunt zelfs met wasnoten wassen, doet iemand dat?



Ik gebruik (wasbare) zoogcompressen wasbare wattenschijfjes. Maar zelf maken is wel leuker, zeker als je het van oude handdoeken ofzo kan maken die je toch niet gebruikt. Veel succes, lijkt me een werk met de hand!
Ik heb mijn wasbare wattenschijfjes van deze webwinkel.



Mijn gezicht reinig ik met kokosolie, daar krijg ik alle makeup mee weg, en daarna met een warme washand/doekje een paar keer er overheen. Werkt echt meer dan prima!



's Ochtends gebruik ik wel micellair water en daar gebruik ik de wattenschijfjes voor.



Kan iemand samenvatten waar je groene zeep, soda, baksoda en azijn voor gebruikt? Ik zou graag weten wat waarvoor effectief is.



Mijn moeder wast met wasballen, daar is ze al jaren enthousiast over. Ik heb ze ook gebruikt, maar was na verloop van tijd toch niet zo tevreden.
quote:Kerenza schreef op 02 oktober 2016 @ 10:32:

Ik gebruik als wasbaar wattenschijfje dunne zoogcompressen Gebruikte doe ik meteen in een waszakje, was het met de handdoeken mee.



Billendoekjes was ik niet mee begonnen, ben wel van plan om voor de tweede er meer aan te schaffen en misschien wel zo'n cheeky wipes-systeem met natte doekjes te maken. Wassen moet ik toch al.



Ik heb die cheeky wipes. Grote fan van! Ik merk amper verschil in hoeveelheid was, zoals je zegt: wassen moet je toch al. Dan gooi je bij elke was gewoon wat vuile doekjes er bij.



Enige negatieve: de doos met mucky wipes is niet van super kwaliteit. In de eerste week ging het ophangsysteem van het waszakje stuk (kreeg onmiddelijk vervanging), een week later moesr het waszakje er aan geloven. Achja. Dan maar zonder waszakje, gaat ook.



Eigenlijk betaal je veel geld voor twee plastic dozen, wat doekjes en een flesje olie. Maar ik had geen zin om alles zelf te gaan zoeken.
quote:Frizz schreef op 02 oktober 2016 @ 10:45:

[...]





Hmmm... ik zie voor me dat je commode dan volgebouwd staat wat weer een uitdaging is voor grijpgrage handjes.



Ik vind water en een washandje prima werken, maar gun m'n kind dan warm water. En dat vereist een wandeling naar de badkamer maar als ik dag bedenk ligt kind al op het aankleedkussen.



Tja, de dozen nemen wat plaats in. Maar ze sluiten goed af zodat grijpgrage handjes geen ramp zijn. Nu bewaar ik ze wel op een plek waar mijn baby er net niet aan kan.



Wat de temperatuur betreft, veel mensen gebruiken wegwerpbillendoekjes. Die zijn toch ook gewoon op kamertemperatuur? Net als cheeky wipes.
Alle reacties Link kopieren
@tinypotato:

Op Pinterest kun je heel veel vinden over wat je allemaal waar mee kunt, zoals over azijn:





Baking soda (zuiveringszout) wordt vaak gebruikt bij de wat heftigere schoonmaakwerkzaamheden, zoals de badkamer en de wc. Als het echter door elkaar mixt, azijn en baking soda, dan schijnen de effecten te neutraliseren.



Wat precies groene zeep doet, weet ik niet. Zeep ontvet. In veel schoonmaakmiddelenrecepten wordt neutrale vloeibaar zeep gebruikt (wat je ook weer zelf kunt maken van gewone zeep).



Zout wordt vaak als scrub/schuurmiddel gebruikt en het houdt olie vast (bijv. als wasverzachter in de wasmachine dat de olie niet meteen wordt weggespoeld).



Etherische oliën hebben ook allemaal weer eigen eigenschappen, zoals bacteriëndodend. Citroen, tea tree, lavendel en eucalyptus worden veel in schoonmaakmiddelen gebruikt.



Als iemand wil aanvullen, graag, ik ben er nog niet zo erg in thuis.
Alle reacties Link kopieren
@lilapie: Ik ben nu aan het experimenteren met spray of nat met een gewone brooddoos. Want er is toch niet zoveel speciaal aan die dozen, of wel?



Ik moet alleen nog meer doekjes erbij. Helemaal straks met weer een kleine baby.
quote:Kerenza schreef op 07 oktober 2016 @ 20:39:

@lilapie: Ik ben nu aan het experimenteren met spray of nat met een gewone brooddoos. Want er is toch niet zoveel speciaal aan die dozen, of wel?



Ik moet alleen nog meer doekjes erbij. Helemaal straks met weer een kleine baby.



Het zijn idd twee gewone dozen. De mucky wipe-doos heeft haakjes waar je een waszakke kan aanhangen. Wij hebben op verschillende plaatsen in huis schone wipes staan in plastic lunchdozen van ikea.



Je krijgt bij de kit ook twee soorten olie, lavendel voor de fresh wipes en citroen voor de mucky wipes. Dat vind ik wel een aanrader (je kan ook gewoon ergens anders die geur-olie kopen), de doekjes ruiken altijd lekker fris en de mucky doos begint nooit te stinken.



Ik heb 25 wipes en vind dat genoeg voor 1 baby. Als ze allemaal in de was zitten dan gooi ik wel eens katoenen washandjes in de clean wipe doos.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, lilapie! Citroen- en lavendelolie heb ik al en ook tea tree, ik begreep dat je die bij de vieze doet. Ik heb er nu ook van die washandjes in gedaan, heb er ongeveer 10. Monddoekjes heb ik ook nog wel maar die liggen in de keuken. (Daarmee ben ik ook aan het experimenteren. Ik krijg zoontjes gezicht heel makkelijk schoon met een een beetje amandelolie erbij).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ook helemaal tevreden over mijn allesreiniger



Allesreiniger:

Mix in een lege sprayflacon ca. 40ml azijn, 30 druppels olie en 400ml (gekookt afgekoeld) water. Schudden voor gebruik.

Ik vind de lekkerste: 15 druppels citroen en 15 druppels sinaasappel.
Ik doe even een TVP. Interessant topic!
Ik heb voor de fresh wipes "lavendel en kamille" en voor de mucky "tea tree & lemon".



Qua doekjes heb ik de standaard (white cotton terry noemen ze op de website). Ik denk dat het vergelijkbaar is met badhanddoekstof. Die kan je gebruiken voor gezicht en billen.



Ons "systeem" is zo: we maken 's ochtends doekjes en leggen die in de dozen in woonkamer en keuken. Wat 's avonds niet gebruikt is, gaat in de doos naast de verschoontafel. Zo zijn er elke dag frisse wipes voor het gezicht en handen, en aan de verschoontafel gaan die doekjes er altijd snel door.
Alle reacties Link kopieren
En in de doos met fresh wipes doe je water, olie en doekjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 08 oktober 2016 @ 08:38:

Bedankt, lilapie! Citroen- en lavendelolie heb ik al en ook tea tree, ik begreep dat je die bij de vieze doet. Ik heb er nu ook van die washandjes in gedaan, heb er ongeveer 10. Monddoekjes heb ik ook nog wel maar die liggen in de keuken. (Daarmee ben ik ook aan het experimenteren. Ik krijg zoontjes gezicht heel makkelijk schoon met een een beetje amandelolie erbij).



Ik gebruik daarvoor alleen water, alleen kwam ik er gister achter dat zoete aardappel vast koekt aan z'n velletje.

En met dat doekje doe ik direct stoel en vloer.
quote:Frizz schreef op 08 oktober 2016 @ 10:21:

En in de doos met fresh wipes doe je water, olie en doekjes?



Ja, je vult de doos met water en een druppeltje olie (olie is optioneel natuurlijk). Daarna gooi je er de doekjes in. De hoeveelheid water is net zoveel dat de doekjes vochtig maar niet kletsnat zijn. Ik reken voor 1 kind ongeveer 15 doekjes per dag en gebruik ze ook om de tafel schoon te maken en voor mezelf.



Lavender, Chamomile, Mandarin, Rose and Rose Geranium are all renowned for their calming effect on babies and skin care benefits. Their hygiene and anti-septic qualities and fragrance make them perfect for soaking in water for fresh wipes
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dat natuurlijk prima proberen met een bakje en hydrofiele washandjes. Heb wel pure amandelolie staan.



En die mucky wipes... ik heb hier zowat een emmertje met water met zeep staan met een bevlekte romper/broek/hydrofiel. Gaat nooit ruiken.
quote:Frizz schreef op 08 oktober 2016 @ 11:05:

Ik kan dat natuurlijk prima proberen met een bakje en hydrofiele washandjes. Heb wel pure amandelolie staan.



En die mucky wipes... ik heb hier zowat een emmertje met water met zeep staan met een bevlekte romper/broek/hydrofiel. Gaat nooit ruiken.



Dat doe ik ook wel eens, als er echt vuile dingen zijn gooi ik wat wasmiddel in de mucky wipes doos. Maar die lemon tree oil ruikt zo heerlijk de hele kamer ruikt naar citroen.



Ik gooi ook vuile rompers, slabbetjes etc in de mucky wipe container.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Frizz dat is ook het principe; als je het nat/vochtig genoeg houdt gaat het niet stinken. Alleen als je ook wasbare luiers hebt dan heb je echt een hele kliko vol water nodig haha. Dus dan kun je bijv. 'wetbags' gebruiken dan blijft het ook vochtig. Of dan zo'n doosje.



Ik gebruik die dingen ook voor vieze vaatdoekjes enzo, hoef ik ze nergens meer te drogen te hangen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn probleem is eerder dat ik nu continu vuile slabbetjes en doekjes heb slingeren en inderdaad te drogen heb hangen beneden.



Ik heb wel olie met geurtjes maar dat heb ik gekregen bij een geurbrander. Is vast geen essentiële olie en dat 'moet' wel toch?
Thanks Kerenza voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag, spoel je het nog uit voor je het in de wasmachine doet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven