"Natuurlijk huishouden"

02-10-2016 08:42 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eén van de dingen die ik leuk vind om te doen, is blogs doornemen of op Pinterest kijken als het gaat over "natuurlijk huishouden", going green, afval verminderen, energiebesparende tips en dat soort dingen.



Langzaamaan ben ik dingen gaan veranderen of uitproberen. Van heel simpele dingen die ook nog eens heel goed werken, zoals azijn gebruiken in de wasmachine tot man proberen te overtuigen van een ingebouwde regentank voor de nieuwe wc (nog niet gelukt).



Aan de andere kant ga ik liever op reis dan dat ik zonnepanelen op het dak laat leggen en zou ik mijzelf zeker niet omschrijven als consuminderaar... Maar nadat ik m'n eigen wasmiddel had gemaakt, kon ik ook niet meer wachten om de ontvetter uit te testen en na de wasbare luiers kwamen de wasbare watjes voor m'n gezicht.



Ik ben benieuwd wat jullie tips of succesrecepten zijn (of juist niet).
quote:Frizz schreef op 08 oktober 2016 @ 13:38:

Mijn probleem is eerder dat ik nu continu vuile slabbetjes en doekjes heb slingeren en inderdaad te drogen heb hangen beneden.



Ik heb wel olie met geurtjes maar dat heb ik gekregen bij een geurbrander. Is vast geen essentiële olie en dat 'moet' wel toch?



Ik ken niet zoveel van olie, daar kunnen anderen in dit topic vast iets meer over zeggen. Toen de cheeky wipes olie op was heb ik gewoon weer bij hen besteld omdat ik niet weet welke olie geschikt is voor een baby-huid. Ik had ook twee vriendinnen (met babies) die de kamer met verschoontafel zo lekker ruiken vonden, dat ik voor hen ook een flesje mocht bestellen, dus dat scheelde wel transportkosten.



Ik spoel de doekjes niet uit. Ik giet de vloeistof uit in de wasbak en gooi daarna alle vuile doekjes in de wasmachine + droger
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 08 oktober 2016 @ 13:38:



Ik heb wel olie met geurtjes maar dat heb ik gekregen bij een geurbrander. Is vast geen essentiële olie en dat 'moet' wel toch?



Ja! Die geurbranderolie is soms echt troep.

Ik doe trouwens in mijn geurbrander ook altijd water met essentiele olie, zelf een beetje geurtjes mixen



Ik doe ook aan oilcleansing als make up remover. Het hoeft niet per se met kokosolie, ik gebruik ook vaak amandelolie of ik combineer er een paar. Verder inderdaad azijn, zelf allesreiniger maken, menstruatiecup. Mocht ik ooit kinderen werpen dan ga ik zeker ook voor de wasbare doekjes en luiers.



Ik heb trouwens een tijdje met wasnoten gewassen, daar was ik best fan van! Geen idee waarom ik er mee ben opgehouden, misschien maar weer eens nieuwe bestellen.



Leuk topic
Oeh leuk topic! Ik ben nog een beetje zoekend. Ik gebruik (schoonmaak)azijn voor vanalles, een menstruatiecup, afval scheiden is hier verplicht en je kosten zijn afhankelijk van je hoeveelheid afval (vuilniszakken zijn van de stad zelf en al stevig aan de prijs), wasbare wattenschijfjes... Ik ben wel aardig op weg maar het kan beter.



Tegelijkertijd ben ik qua huishouden ook een lui wijf, dus het is ook een beetje experimenteren om voor handige snelle dingetjes, die vaak wegwerp zijn, een even handig maar herbruikbaar alternatief te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 08 oktober 2016 @ 13:39:

Nog een vraag, spoel je het nog uit voor je het in de wasmachine doet?

Ik doe de doekjes & luiers wel eerst op een kort, koud, spoelprogramma en daarna pas wasprogramma. Dus de wasmachine spoelt alles uit voor mij ;)



En inderdaad niet olie van een brander gebruiken. Daar zit misschien ook alcohol ofzo in. Olie is best wel duur, maar je hebt ook altijd maar een paar druppels nodig voor van alles.
Alle reacties Link kopieren
@Pinda-Kaas, dus je vond het goed schoon wassen? En deed je dan nog wat voor de geur? En wat is jouw allesreinigerrecept?



@Marquise: Dat laatste herken ik wel, hoor. Het is voor mij ook altijd een beetje zoeken naar een manier die wel echt werkt voor mij. Dus het moet me niet te omslachtig zijn, want dan houd ik het weer niet vol. Dus probeer ik wel alles zo makkelijk mogelijk te maken.
Ja, ze proberen hier deels ook het statiegeld in te voeren. De Delhaize doet dat hier. Allemaal leuk en aardig, maar flessen van andere supermarkten accepteert die machine niet en ik onthoud zelden waar ik precies een fles wijn vandaan heb gehaald. Dan denk ik ook 'Ja, laat maar, ik gooi het wel in de glasbak.'



Ik had laatst wel iets gevonden als vervanger voor mijn wegwerp schoonmaakdoekjes. Ontzettend simpel eigenlijk maar zo'n doekjescontainer vinden is momenteel een ramp.
Alle reacties Link kopieren
Had laatst een verkoop party van schoonmaakmiddelen en daar verkochten ze ook wasbare wattenschijfjes ed.

Ik weet niet of ik het merk hier mag noemen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Paardebloempjee schreef op 08 oktober 2016 @ 16:47:

Had laatst een verkoop party van schoonmaakmiddelen en daar verkochten ze ook wasbare wattenschijfjes ed.

Ik weet niet of ik het merk hier mag noemen?Ja, van mij wel? Zo lang je niets komt verkopen mag dat toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 08 oktober 2016 @ 16:31:

@Pinda-Kaas, dus je vond het goed schoon wassen? En deed je dan nog wat voor de geur? En wat is jouw allesreinigerrecept?

.



Ja ik was best tevreden met die wasnoten, deed het vooral voor 'normale' was (dus zonder erge stank of vlekken).



Mijn allesreiniger is water en azijn, verhouding ongeveer 5/1

Ik verander de etherische olie die ik erbij doe per seizoen

Dus in de lente citroen/sinaasappel, in de zomer lavendel en in de herfst/winter kruidnagel/patchouli

ik maak het elke keer een beetje anders, gewoon bijdruppelen tot ik het lekker vind
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 08 oktober 2016 @ 16:26:

[...]



Ik doe de doekjes & luiers wel eerst op een kort, koud, spoelprogramma en daarna pas wasprogramma. Dus de wasmachine spoelt alles uit voor mij ;)



En inderdaad niet olie van een brander gebruiken. Daar zit misschien ook alcohol ofzo in. Olie is best wel duur, maar je hebt ook altijd maar een paar druppels nodig voor van alles.Slim!
quote:vlinder021 schreef op 02 oktober 2016 @ 11:10:

Leuk topic. Hier geen zonnepanelen, ik vind ze zo gruwelijk lelijk en ze moeten bij ons aan de voorzijde, vol in het zicht. Dat weerhoud ons echt. Misschien toch nog eens kijken of het niet anders opgelost kan worden.

Je hebt er in dakpan-vorm.
quote:tantejo schreef op 03 oktober 2016 @ 22:40:

Leuk topic!!



Ik gebruik ook overal natuurazijn voor, de allergoedkoopste. Gaat bij de was en ik maak ermee schoon. (soms met 1 drupje afwasmiddel erbij, bijv. als ik de ramen lap) Ook gebruik ik de azijn in het bakje van de vaatwasser waar het glansspoelmiddel in moet. Sla je 3 vliegen in 1 klap: de vaat blinkt als een malle, de vaatwasser wordt er schoner dan schoon van en je belast het milieu niet. En je portemonnee ook niet! En nee, je vaatwasser stinkt niet naar azijn na afloop.

...

Hee, dat is een goede tip! Dat ga ik ook proberen, heb echt de pe aan dat glansspoelmiddel, maar als ik het er niet bij doe wordt alles zo 'stroef', daar krijg ik echt de rillingen van als ik dan een glas vastpak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 09 oktober 2016 @ 08:08:

[...]



Ja, van mij wel? Zo lang je niets komt verkopen mag dat toch? Ik verkoop niks, volgens mij kun je het gewoon via de site bestellen van Jemako
Alle reacties Link kopieren
Leuk onderwerp!



Ik heb een menstruatiecup, scheid plastic, papier en glas. Ik gooi vrijwel nooit eten weg en kook zelf, dus met vrij weinig verpakkingsmateriaal (al heb ik niet elke week tijd om naar de markt te gaan, en de supermarkt verkoop groenten wel weer flink verpakt).



Ik vaatwas met halve blokjes en gebruik weinig wasmiddel. En ik gebruik eco-wasmiddel. Schoonmaakmiddelen vind ik lastig: ik ben vóór azijn en soda enzo, maar vind dat ik dat aan mijn schoonmaker moet laten. En die gebruikt eng spul dat stinkt (manlief doet de communicatie met de schoonmaker en koopt de schoonmaakspullen - ik ben dus (hoera!) nauwelijks bij de schoonmaak betrokken).
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Dat heb je goed geregeld may_ka ;)



Even tussendoor: Ik kijk nu toevallig Rot toch op met je milieu. Nieuw NPO-programma. Mensen met verschillende ideeën over het milieu moeten samen in een huis leven met allerlei maatregelen om de milieubelasting inzichtelijk te maken (als ik het tot nu toe begrijp).



Wel interessant. Sommigen hebben per 2 weken een half pedaalemmerzakje restafval en een ander heeft weer 10 volle vuilniszakken per week. En ze denken er (dus) ook allemaal heel anders over.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik trouwens ook vrijwel altijd het halfuur-programma op de vaatwasser, en het korte programma van de wasmachine (maar dan wel weer bijna alles op 60 graden, anders krijg ik de zweetlucht niet uit mijn kleren)



En ik ga ook maar weer eens over op halve vaatwasblokjes. Halve porties wasmiddel is makkelijker.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Helaas wordt m'n afwas niet schoon op kort programma. Baal ik van!
Alle reacties Link kopieren
Leuke tip Kerenza. Ik ga eens kijken of je die afleveringen terug kan kijken!



Frizz, wij hebben een ecostand op de vaatwasser. Die gebruik ik altijd. Wordt de vaat goed schoon van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag niet alleen het vaatwasblokje dat ik in de machine wilde doen gehalveerd, maar alvast het halve pakje. (Dan kan mijn man, als hij het doorgeslagen onzin vindt om met halve blokjes te vaatwasseren, een hele pakken.)



En ik heb vaatwaspoeder gekocht. Dat scheelt weer halveren
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Kevers ja zo'n stand heeft mijn vaatwasser ook. Een Bosch met eco-knop. Maar het wordt dan dus echt niet schoon. Gaat alleen goed als ik alles eerst afspoel, inclusief yoghurt schaaltjes ed.
Alle reacties Link kopieren
Is eco-stand niet dat het water minder warm wordt? Zoiets is het bij m'n wasmachine.



Ik was zelf net aan het proberen met vaatwaspoeder.

Recept van hier

1 deel zuiveringszout (baksoda/baking soda)

1 deel zeezout

3 delen Driehoek Kristalsoda

(geen zilversoda of gewone driehoek soda want die is te vochtig)

3 delen citroenzuur

eventueel citroen etherische olie (optioneel)



Ook nog azijn als glansspoelmiddel. Ik heb het 2x geprobeerd tot nu toe, nog zonder de olie, en het wordt schoon! Maar ik weet niet met pannen, want die was ik af. Ik zal het eens opmaken en dan vergelijken met een tablet.
Alle reacties Link kopieren
O ja, leuke tip: Ik had roestaanslag op messen. En na een nachtje in de citroensap is het weg!
Alle reacties Link kopieren
Zet net de vaatwasser aan. Gejokt! Ik gebruik altijd de ecostand. Alleen soms kies ik voor de snelle stand en die maakt niet goed schoon.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden afgelopen twee weken slechts een halve zak restafval en een volledige zak plastic (wij werken met speciale vuilniszakken). Ik ben daar best trots op gezien de tijd dat we hier mee bezig zijn, maar vroeg mij af of dit ook daadwerkelijk weinig is? Hoe veel afval verbruikt jullie 'natuurlijk huishouden'?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven