Netto inkomen versus woonlasten

15-01-2017 15:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zekerheidsdieren zijn wij.. goed gesprek met een financieel adviseur gehad, we kunnen een aardig bedrag aan hypotheek krijgen en willen ook graag iets groter (dus duurder..)

Momenteel gaat 1/4 deel van ons netto inkomen naar de (bruto) hypotheek. We willen altijd het bruto deel gewoon betalen en eens per jaar het bruto/netto verschil via de belasting aangifte terug vragen (ook weer zekerheid hè..)

Woningen waar we nu naar kijken gaan met rentestand nu en dat 10 jaar vast ongeveer richting 28 procent van ons maandinkomen.

Blijf het spannend vinden allemaal, wat als....



Hoe is de verhouding bij jullie tussen netto inkomen en hypotheek?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met mijn huur op 45% van mijn netto inkomen (huurtoeslag meegerekend). Maar ik heb een wia uitkering, dus dat is sowieso geen vetpot.

Weinig ruimte, maar toch nog goed te doen. Ik kom ermee rond en kan zelfs af en toe iets sparen.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
1/3 van mijn inkomen gaat op aan de huur. Dat blijf ik krom vinden hoor, ik moest na de scheiding onze koopwoning uit omdat ik de hypotheek niet op mijn naam kon krijgen, maar ik betaal aan huur nu 200 euro meer dan dat ik destijds aan de koopwoning betaalde.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 15 januari 2017 @ 16:48:

Bij ons is het ongeveer 25%. Hypotheek uit 2010.



Maar belangrijker dan het percentage is het risico dat je loopt als er iets misgaat. W,ij werken beiden deeltijd en kunnen naar voltijd als er iets met de ander gebeurt. Met wat we dan overhouden kunnen we het ook (net) betalen. Of in ieder geval een tijdje uitzingen tot de verkoop.Bij mijn berekening zit er iig een overlijdensrisico verzekering al in, en inderdaad kan ik fulltime werken als mijn man dat niet meer kan. Als ik niet meer zou kunnen werken kunnen we het ook nog wel betalen,m,aar niet meer zo makkelijk (ik ga dan nog wel uit van een ziektewet uitkering)
Hier 1 inkomen, huur bijna 40 %, ik kan er makkelijk met 2 personen van rond komen. ( tweede persoon studeert en betaald alles voor zichzelf alleen het eten betaal ik)
15,5% van ons netto inkomen gaat naar de bruto hypotheek. Bewust op 1 inkomen gekocht, zodat we nog behoorlijk wat ruimte hebben als we parttime willen gaan werken (of 1 werkloos enz). Moet er wel bij zeggen dat het toevallig ook liefde op het eerste gezicht was met het huis. Anders hadden we het niet gedaan en hadden we ook voor een duurder huis kunnen gaan. T moest in eerste instantie klikken met het huis. Wij werken voor onze vrije tijd (vakanties e.d.) en niet voor het huis dus een hypotheek spelen we altijd wel op safe.
quote:Coco87 schreef op 15 januari 2017 @ 17:28:

15,5% van ons netto inkomen gaat naar de bruto hypotheek. Bewust op 1 inkomen gekocht, zodat we nog behoorlijk wat ruimte hebben als we parttime willen gaan werken (of 1 werkloos enz). Moet er wel bij zeggen dat het toevallig ook liefde op het eerste gezicht was met het huis. Anders hadden we het niet gedaan en hadden we ook voor een duurder huis kunnen gaan. T moest in eerste instantie klikken met het huis. Wij werken voor onze vrije tijd (vakanties e.d.) en niet voor het huis dus een hypotheek spelen we altijd wel op safe.15,5% van mijn netto inkomen is een kamer met gebruik van kdt in een dorp zonder OV of zo. Of een sociale huurwoning maar daar kom je niet in als je bovenmodaal verdient.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 15 januari 2017 @ 17:32:

[...]



15,5% van mijn netto inkomen is een kamer met gebruik van kdt in een dorp zonder OV of zo. Of een sociale huurwoning maar daar kom je niet in als je bovenmodaal verdient.



Woon je in de randstad? Dat scheelt natuurlijk een hoop. Ik hoor van vrienden daar dat het zelfs lastig is om te kopen op twee inkomens.



Ik woon in een van de Brabantse steden (dus goede voorzieningen) in een matige buurt en je vindt hier nog gezinswoningen voor 100-125.000 als je geen moeite hebt met een woning die een beetje gedateerd is. In het zuiden en noorden is het echt nog wel mogelijk om op een modaal inkomen te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik alleen woon, is mijn hypotheek straks 24% van mijn netto inkomen. Als mijn vriend intrekt dan word het 12% of minder zelfs. Maar ik heb wel een belachelijk lage hypotheek, zeker voor 2 personen.
Iets minder dan 20% van ons netto inkomen gaat naar de netto hypotheek. Als we die bruto zouden betalen is het iets meer dan 25% van ons netto inkomen. We wonen in de randstad en hebben voor de huidige standaard een hypotheek met hoge rente.
Alle reacties Link kopieren
Totaal nutteloze vergelijking, maakt nogal uit of je een hoog of laag inkomen hebt en of je een annuitaire dan wel aflossingsvrije hypotheek hebt.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
netto 4500/ bruto hypo 1500/ 100% annuitair/kostwinnersgezin



lijkt me handiger vergelijken dan een percentage
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:tatlitatli schreef op 15 januari 2017 @ 18:07:

Totaal nutteloze vergelijking, maakt nogal uit of je een hoog of laag inkomen hebt en of je een annuitaire dan wel aflossingsvrije hypotheek hebt.Nee hoor, het geeft inzicht in wat mensen acceptabel vinden. Ik ben niet anders gewend dan dat minimaal 30% van mijn salaris naar wonen gaat, en het is ook wel veel meer geweest.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat acceptabel is is toch mede afhankelijk van wat je overhoudt nadat je dat percentage aan woonlasten hebt uitgegeven en of je met je woonlasten iets opbouwt of feitelijk alleen maar rente aftikt.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel, al er bij mij 15k nettto binnenkomt kan ik er daar ook wel 8k van verwonen.

Als ik maar 1500 netto verdien wil ik geen huis dat me 800 p/maand kost.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
4.5% gaat naar onze bruto hypotheek.

Wel aflossingsvrij,maar willen misschien wel verhuizen,vandaar nog niet overgezet.
30%, iets meer.
quote:tatlitatli schreef op 15 januari 2017 @ 18:16:

Ik bedoel, al er bij mij 15k nettto binnenkomt kan ik er daar ook wel 8k van verwonen.

Als ik maar 1500 netto verdien wil ik geen huis dat me 800 p/maand kost.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Toen we de hypotheek drie jaar geleden afsloten, wilden we liever niet meer dan 25% en het werd iets van 22%. Nu is onze netto hypotheek 17% van onze gezamenlijke netto inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 15 januari 2017 @ 16:01:

30% gaat naar de huur. We bungelen onderaan in de vrije sector qua inkomen dus het is niet anders helaas.



De enige zekerheid die je in het leven hebt, is dat je op een dag doodgaat. O ja en dat de zon elke dag opkomt. Tenzij die ermee ophoudt.



Dat kan erger. Was bij mij 40% in vrije sector.



Nu is bruto hyp 34% van twee netto inkomens. Maar ligt eraan wat er binnenkomt. Bij ons kan er meer overblijven per maand dan bij iemand die op 20% zit.



Ik zou je vaste lasten op een rij zetten en wat je maandelijks aan boodschappen en kleding ed uitgeeft. Dan kijken hoeveel er over blijft en dan kijken of dat goed voelt en of er genoeg gespaard kan worden e.d. Kun je blijven leven zoals je nu doet? Waar moet je anders op inleveren? Wat maakt je gelukkiger om je geld aan uit te geven?



Mijn percentage geeft jou geen antwoord. Je zult zelf moeten rekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:tatlitatli schreef op 15 januari 2017 @ 18:10:

netto 4500/ bruto hypo 1500/ 100% annuitair/kostwinnersgezin



lijkt me handiger vergelijken dan een percentageYup.
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek is bij ons ca 2% van het inkomen, lage rente en veel afgelost. Werken beide. Mijn internet abonnement is duurder dan de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het 30%. Verdienen samen rond 4500 euro netto, bruto hypotheek ligt rond 1300 euro. Vind het persoonlijk wel een vrij groot deel, mede omdat we daarnaast nog een restschuld van de vorige woning aflossen, maar hopelijk stijgt met name mijn salaris komende jaren nog flink. Is gelukkig wel de verwachting.
quote:MinkeDeWit schreef op 15 januari 2017 @ 17:32:

[...]



15,5% van mijn netto inkomen is een kamer met gebruik van kdt in een dorp zonder OV of zo. Of een sociale huurwoning maar daar kom je niet in als je bovenmodaal verdient.Ik woon in een middelgrote stad in een eengezinswoning. Wel in een deel van het land waar de huizenprijzen wat lager zijn dan in de randstad. We hebben een deel eigen geld betaald waardoor de hypotheek wat lager uitviel. En we hebben een rentepercentage van 2.65 dus dat scheelt ook al.
Alle reacties Link kopieren
Toen we de hypotheek afsloten zaten we op 25%. Met aflossing en salarisstijging zitten we na 2jr op 21%.



Doe waar jij je goed bij voelt TO!
Alle reacties Link kopieren
Wow, als ik dit lees verbaas ik me over de lage percentages die mensen noemen. Blijkbaar besteden wij erg veel aan onze hypotheek: 56% van het netto loon aan de bruto lasten, 38% van het netto loon aan de netto lasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven