Netto inkomen versus woonlasten

15-01-2017 15:44 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zekerheidsdieren zijn wij.. goed gesprek met een financieel adviseur gehad, we kunnen een aardig bedrag aan hypotheek krijgen en willen ook graag iets groter (dus duurder..)

Momenteel gaat 1/4 deel van ons netto inkomen naar de (bruto) hypotheek. We willen altijd het bruto deel gewoon betalen en eens per jaar het bruto/netto verschil via de belasting aangifte terug vragen (ook weer zekerheid hè..)

Woningen waar we nu naar kijken gaan met rentestand nu en dat 10 jaar vast ongeveer richting 28 procent van ons maandinkomen.

Blijf het spannend vinden allemaal, wat als....



Hoe is de verhouding bij jullie tussen netto inkomen en hypotheek?
Ik vind het een opluchting dat zoveel mensen veel hogere percentages hebben. Ik hang een beetje tegen een burnout aan, als ik stop met werken zitten we op 33%. Dan overleven we blijkbaar dus ook gewoon. Dat is echt een pak van m'n hart.
quote:Pantax schreef op 16 januari 2017 @ 08:17:

Ik vind het een opluchting dat zoveel mensen veel hogere percentages hebben. Ik hang een beetje tegen een burnout aan, als ik stop met werken zitten we op 33%. Dan overleven we blijkbaar dus ook gewoon. Dat is echt een pak van m'n hart.Dat ligt toch helemaal aan jezelf. Zulke berekeningen kan je toch gewoon maken?
Alle reacties Link kopieren
28% prima te doen. De kinderen kosten meer
Not my circus, not my monkeys
quote:Pantax schreef op 16 januari 2017 @ 08:17:

Ik vind het een opluchting dat zoveel mensen veel hogere percentages hebben. Ik hang een beetje tegen een burnout aan, als ik stop met werken zitten we op 33%. Dan overleven we blijkbaar dus ook gewoon. Dat is echt een pak van m'n hart.Sterkte, Pantax. Naar om te horen...
quote:tatlitatli schreef op 15 januari 2017 @ 18:16:

Ik bedoel, al er bij mij 15k nettto binnenkomt kan ik er daar ook wel 8k van verwonen.

Als ik maar 1500 netto verdien wil ik geen huis dat me 800 p/maand kost.



Snap ik deels, bij 700 euro "over" p/m (na enkel aftrek woonlasten) zul je misschien meer moeten nadenken over wat je doet of laat. Bij 7000 euro "over" zul je dat nauwelijks hebben of voel je je uitgaven niet.

Toch vind ik het tweede scenario logischer klinken onder het mom van: wonen is duur. Bij het tweede secenario zou ik denken: 8000 euro enkel aan WOONlasten?
quote:Pieps2016 schreef op 15 januari 2017 @ 16:02:

[...]



Komt gewoon omdat de huurprijzen echt bizar zijn. Nu weet ik alle bruto en netto bedragen eigenlijk niet maar ons vorige huis ( kleine 3 kamer eensgezinswoning) waren we 800 pm aan huur kwijt, nu met ons koophuis ( ruime 5 kamer eensgezinswoning) zijn we 450 pm kwijt.Aan maandelijkse vaste lasten, maar daarnaast ben je ook geld kwijt aan onderhoud: schilderen, de cv-ketel, plat dak eens in de zoveel tijd nalopen en evt vervangen, en verbeteringen aan de woning. Volgens de vereniging Eigen Huis is dat gemiddeld toch zo'n 300 euro per maand. Zoveel duurder is huren dus niet perse, maar mensen laten deze kosten vaak achterwege in het vergelijk:

https://www.eigenhuis.nl/onderhoud/onderhoudskosten





TO, het gaat, zoals anderen al zeggen, niet zo heel erg om het percentage. Het gaat ook om de hypotheekvorm (bij lineair worden je kosten vanzelf lager), hoeveel spaar je nu per maand, ga je extra aflossingen doen, etc etc
Waarom zet je de rente maar 10 jaar vast nu hij zo laag is? Dat vind ik niet passen bij iemand die zo van de zekerheid is.
Alle reacties Link kopieren
quote:silent-witness schreef op 16 januari 2017 @ 09:49:

28% prima te doen. De kinderen kosten meer

Bij ons ook. Aanzienlijk meer .



Het percentage is bij ons nog aanzienlijk lager, maar onze hypotheek is aflossingsvrij. Als je ook in rekening brengt dat we sparen om aan het eind van de looptijd af te kunnen lossen verandert het plaatje weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 16 januari 2017 @ 08:17:

Ik vind het een opluchting dat zoveel mensen veel hogere percentages hebben. Ik hang een beetje tegen een burnout aan, als ik stop met werken zitten we op 33%. Dan overleven we blijkbaar dus ook gewoon. Dat is echt een pak van m'n hart.Off topic, maar weet je zeker dat stoppen met werken de oplossing is? Je komt op mij niet over als iemand die gelukkig wordt van thuiszitten.
quote:Tale schreef op 16 januari 2017 @ 10:38:

[...]



Bij ons ook. Aanzienlijk meer .



Het percentage is bij ons nog aanzienlijk lager, maar onze hypotheek is aflossingsvrij. Als je ook in rekening brengt dat we sparen om aan het eind van de looptijd af te kunnen lossen verandert het plaatje weer.Goed om te weten ben ik blij dat ons percentage hypotheek vrij laag is, als t "ergste" nog moet komen
quote:Tale schreef op 16 januari 2017 @ 10:38:

[...]



Bij ons ook. Aanzienlijk meer .



Het percentage is bij ons nog aanzienlijk lager, maar onze hypotheek is aflossingsvrij. Als je ook in rekening brengt dat we sparen om aan het eind van de looptijd af te kunnen lossen verandert het plaatje weer.Dat is bij ons ook zo. Mag ik vragen waarom je pas aan het eind van je looptijd aflost? Ik bekijk het per kwartaal of en hoeveel ik aflos. Rente op hypotheek is hoger dan op spaarrekening, het scheelt direct weer in de maandelijkse rentenota's en gevoelsmatiger fijner om nu al te beginnen met aflossen dan pas over dertig jaar of bij evt verkoop te zien of je overwaarde hebt of op dat moment spaargeld moet bijleggen. Inmiddels dusdanig veel overwaarde dat ik daar wel gerust op ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:heavenorhell schreef op 15 januari 2017 @ 16:19:

[...]





Ik durf al bijna niet meer te typen dat wij dus op 15% zitten (netto inkomen / bruto hypotheek) ..... met de kanttekening dat we een goedkoop huis hebben (75 m2, buiten de randstad, klushuis, lage rentestand) en het destijds op een inkomen hebben gekocht omdat er eentje nog studeerde. Ging toen nét en toen zaten we op 30%. Nu heeft de ander dus ook een baan en zitten we op 15%. Wij zijn ook zekerheidsdieren en vonden structureel 30% van ons inkomen kwijt zijn aan de hypotheek echt te gortig. Omdat er eentje aan het afstuderen was hebben we het risico durven nemen en dat betaalt zich nu uit. Maar het ligt ook helemaal aan hoe hoog je inkomen is (hebben we het over 30% van 1500 euro of van 4500 euro, dat maakt nogal wat uit) of je kinderen hebt, of je waarde hecht aan luxe, groot huis of juist aan regelmatig op vakantie kunnen en buiten de deur eten etc.



edit: hypotheek uit 2015, dus absurd lage rente.



Hier hetzelfde hoor, Heavenorhell. Ook een goedkoop huis gekocht op 1 salaris, ik studeerde namelijk nog. Volgende maand begin ik aan mijn nieuwe baan en is de nettohypotheek 14,5% van ons netto inkomen. Bruto hypotheek komt op 17,5% van ons netto inkomen.



Ons huis is nu vrij klein maar we willen het uit gaan breiden. Door dit met spaargeld te doen zal ons hypotheekbedrag gelukkig niet stijgen.
quote:maaike_92 schreef op 16 januari 2017 @ 12:31:

[...]





Hier hetzelfde hoor, Heavenorhell. Ook een goedkoop huis gekocht op 1 salaris, ik studeerde namelijk nog. Volgende maand begin ik aan mijn nieuwe baan en is de nettohypotheek 14,5% van ons netto inkomen. Bruto hypotheek komt op 17,5% van ons netto inkomen.



Ons huis is nu vrij klein maar we willen het uit gaan breiden. Door dit met spaargeld te doen zal ons hypotheekbedrag gelukkig niet stijgen.Hier ook. Ik zou geen hypotheek willen waarbij we allebei verplicht zijn fulltime te blijven werken, maar ik ben me er ook van bewust dat je in sommige steden bijna geen keus hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 16 januari 2017 @ 10:45:

[...]





Dat is bij ons ook zo. Mag ik vragen waarom je pas aan het eind van je looptijd aflost? Ik bekijk het per kwartaal of en hoeveel ik aflos. Rente op hypotheek is hoger dan op spaarrekening, het scheelt direct weer in de maandelijkse rentenota's en gevoelsmatiger fijner om nu al te beginnen met aflossen dan pas over dertig jaar of bij evt verkoop te zien of je overwaarde hebt of op dat moment spaargeld moet bijleggen. Inmiddels dusdanig veel overwaarde dat ik daar wel gerust op ben.

We lossen ook tussentijds af, maar aan het eind van de looptijd zou het echt urgent worden

De bedoeling is (ruim) voor die tijd klaar te zijn met aflossen.
quote:Coco87 schreef op 16 januari 2017 @ 09:43:

[...]



Dat ligt toch helemaal aan jezelf. Zulke berekeningen kan je toch gewoon maken?Natuurlijk kan dat, maar zover ben ik nog niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 16 januari 2017 @ 14:29:

[...]



Hier ook. Ik zou geen hypotheek willen waarbij we allebei verplicht zijn fulltime te blijven werken, maar ik ben me er ook van bewust dat je in sommige steden bijna geen keus hebt.Nou ja, je hebt dan dus de keus om ergens anders te gaan wonen.........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 16 januari 2017 @ 14:56:

[...]



Nou ja, je hebt dan dus de keus om ergens anders te gaan wonen.........Klopt, maar als je je ergens thuisvoelt in de randstad dan zou ik iig niet naar een boerendorp verhuizen omdat ik dan meer huis voor m'n geld heb. Maar das ieder voor zich uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 16 januari 2017 @ 15:35:

[...]



Klopt, maar als je je ergens thuisvoelt in de randstad dan zou ik iig niet naar een boerendorp verhuizen omdat ik dan meer huis voor m'n geld heb. Maar das ieder voor zich uiteraard.Ja, het is een kwestie van prioriteiten. Vind je het belangrijker dat je precies in de juiste straat in de juiste stad woont, of vind je het belangrijker dat je niet perse twee fulltime inkomens moet hebben om je huis te kunnen betalen? En ieder mag daarin zijn/haar eigen afwegingen maken.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 16 januari 2017 @ 10:45:

[...]





Dat is bij ons ook zo. Mag ik vragen waarom je pas aan het eind van je looptijd aflost? Ik bekijk het per kwartaal of en hoeveel ik aflos. Rente op hypotheek is hoger dan op spaarrekening, het scheelt direct weer in de maandelijkse rentenota's en gevoelsmatiger fijner om nu al te beginnen met aflossen dan pas over dertig jaar of bij evt verkoop te zien of je overwaarde hebt of op dat moment spaargeld moet bijleggen. Inmiddels dusdanig veel overwaarde dat ik daar wel gerust op ben.Wij hebben ook een deel aflossingsvrij. Ik heb het eens een overzicht gemaakt met aan de ene kant niet aflossen op de hypotheek maar het bedrag op een spaarrekening zetten van onszelf en aan de andere kant wel jaarlijks eenzelfde bedrag aflossen als wat we nu sparen. Wij kwamen tot de conclusie dat voortijdig aflossen minder 'oplevert' dan eerst sparen en later aflossen. De reden is dat door extra af te lossen nu je hypotheekschuld daalt, daarmee je rentekosten. Daardoor kun je minder rente aftrekken wat betekent dat het verzamelinkomen stijgt. Dit verzamelinkomen is de basis voor het berekenen van toeslagen (in ons geval kindgebonden budget en zorgtoeslag) met als consequente dat we daar minder van krijgen. Plus je loopt de rente (ook al is het maar 0,45%) op je spaargeld mis. Als je dit allemaal tegen elkaar afzet schieten wij er in onze situatie niets mee op om nu al af te lossen. Dan houd ik het gespaarde geld liever tot mijn beschikking en kunnen we altijd gaan aflossen als het te hoog wordt (ivm rendementsheffing).
Alle reacties Link kopieren
onze bruto hypotheek bedraagt net geen 23% van onze netto inkomsten per maand. Onder netto inkomsten versta ik alle inkomsten op jaarbasis omgerekend naar maandelijks (vakantiegeld, toeslagen, bonussen, kinderbijslag, belastingteruggave). Als ik puur kijk naar salaris zonder de extra's dan is het 31%. Wij hebben 54% spaardeel en 46% aflossingsvrij.



Wij hebben het trouwens destijds ook gekocht op 1 inkomen omdat ik nog studeerde. Momenteel hebben we iets meer dan een modaal inkomen.
Alle reacties Link kopieren
mijn bruto hypotheek is ongeveer 8% van mijn netto inkomen, door aanbetaling bij aanschaf van het huis
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hier is de hypotheek 1100 netto, ofwel10% van mijn netto inkomen. De kinderen kosten idd veel meer omdat we veel opvang nodig hebben. Helaas hang ik ook een beetjetegen burnout aan. Stoppen verlaagt mn inkomen met 75% (ww), en dan is 1100 wel weer veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 16 januari 2017 @ 08:17:

Ik vind het een opluchting dat zoveel mensen veel hogere percentages hebben. Ik hang een beetje tegen een burnout aan, als ik stop met werken zitten we op 33%. Dan overleven we blijkbaar dus ook gewoon. Dat is echt een pak van m'n hart.Ik denk dat als je wilt stoppen met werken je je niet alleen moet focussen op de hypotheek. Een groter huis betekent namelijk ook meer onderhoud, meer stookkosten. Hogere verzekeringspremie, hogere gemeentelijke lasten (woz waarde is waarschijnlijk hoger) etc. Eigenlijk zou je alle vaste en variabele lasten onder elkaar moeten zetten voor huidige situatie en wanneer je zou stoppen met werken. Zelfde met de inkomsten. Dan pas kun je zien of het reëel is.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameJean schreef op 16 januari 2017 @ 15:56:

Hier is de hypotheek 1100 netto, ofwel10% van mijn netto inkomen. De kinderen kosten idd veel meer omdat we veel opvang nodig hebben. Helaas hang ik ook een beetjetegen burnout aan. Stoppen verlaagt mn inkomen met 75% (ww), en dan is 1100 wel weer veel.Als je tussen een kwart miljoen en drie ton per jaar verdient, zijn die kosten voor kinderopvang toch niet zo'n probleem?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
heb trouwens laatst een artikel gelezen over verhouding vaste lasten tov je inkomen. Ideaal is 50% van je inkomen besteden aan (noodzakelijke) vaste lasten, 30% aan variabele lasten (dingen die je kunt schrappen) en 20% sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven