Nieuw huis tijdelijk verhuren aan gescheiden vriendin?

30-01-2015 15:49 30 berichten
Dit topic had ook onder Relaties of Geld&recht kunnen staan.



Nadat vriend en ik jarenlang hebben samengewoond, besloot ik om een eigen woning te kopen.

Hij wilde dichtbij zijn ouders blijven wonen, ik wilde al jaren naar de buurplaats. Hij heeft een onregelmatig ritme, waardoor ik 's avonds laat of 's morgens vroeg gewekt werd. Er waren nog meer redenen om te verhuizen en voortaan te LAT-ten, maar daar gaat het nu niet om.



Ik heb sinds kort dus een eigen woning, met extra ruimte voor het bedrijf dat ik (naast mijn kantoorbaan) wil gaan opzetten. Daar volg ik dit jaar nog een opleiding voor.



Een vriendin van me, met twee tienerkinderen, ligt in scheiding. Ze is naastig op zoek naar woonruimte. Voor sociale huur heeft ze te korte inschrijving en verdient ze iets te veel. Commercieel huren is schreeuwend duur.



Dus ik dacht: misschien kan ik mijn woning een half jaar aan haar verhuren. (Edit: dan zou ik nog een half jaar bij vriend blijven wonen, niet tussen 2 pubers dus.)

Ik heb nog niets tegen haar gezegd.



Ik wil graag jullie mening en ervaring horen.
Alle reacties Link kopieren
Op zich een mooi idee, maar waar gaat ze over een half jaar heen?

Daarnaast moet je toestemming hebben van de hypotheekverstrekker, heb je die?

En wat voor gevolgen heeft het voor inkomen en toeslagen van jullie allebei?
Alle reacties Link kopieren
mag het van je hypotheekverstrekker inderdaad?

je moet haar wel een marktconforme huur vragen, anders ziet de fiscus het wellicht als schenking. dekt de huur al jouw kosten voor de woning?

je mag als de woning verhuurd is geen hypotheekrente aftrekken en de woning (en hypotheek) verhuist naar box3 van de inkomstenbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Het mag niet... je gaat geen toestemming krijgen van de hypotheekverstrekker.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar een heel goed huurcontract opstellen. Straks wil ze er niet meer weg en heb jij geen poot om op te staan, en ja, dat gebeurd ook bij vrienden.



Daarnaast is verhuur ook een vorm van inkomen, waar belastingen over geheven worden. En laat het huurbedrag dat je afspreekt goed onderbouwen, want jouw lasten qua verzekeringen etc lopen gewoon door ookal woon jij daar niet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Jij woont in deze woning? Het is dus je hoofdverblijf en zij komt met haar 2 pubers dan bij je in wonen. Voor een half jaar wil je dit vastleggen. Volgens mij is er dan geen sprake van onderhuur, maar van kostgangers en kun je een kostgangersovereenkomst maken. Maar wat gebeurt er na 6 maanden? En wat gebeurt er als de pubers zich wanstaltig gedragen? Wat als zij zich niet aan de regels houdt die jullie van tevoren afgesproken hebben? Het kán goed gaan natuurlijk, maar het kan ook jullie vriendschap verpesten.



Of ga jij een half jaar bij je vriend wonen? Dan gelden bovenstaande adviezen.
Alle reacties Link kopieren
Na die 6 maanden heeft ze nog steeds een te hoog inkomen voor sociale huur, en is particulier huren nog even duur.



'Met vrienden moet je wandelen, niet handelen' lijkt me hier ook wel van toepassing.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:jaw schreef op 30 januari 2015 @ 15:56:

Laat maar een heel goed huurcontract opstellen. Straks wil ze er niet meer weg en heb jij geen poot om op te staan, en ja, dat gebeurd ook bij vrienden.



Daarnaast is verhuur ook een vorm van inkomen, waar belastingen over geheven worden. En laat het huurbedrag dat je afspreekt goed onderbouwen, want jouw lasten qua verzekeringen etc lopen gewoon door ookal woon jij daar niet.Een tijdelijk huurcontract geeft geen garantie op vertrek... als je die opstelt voor een half jaar en zij weigert eruit te gaan na dat half jaar heb je een groot probleem (huurdersbescherming). En daarom zal de hypotheekverstrekker niet akkoord gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je kan geen huurcontract afsluiten voor 6 maanden. Je vriendin heeft recht op huurbescherming en als ze na 6 maanden niet weg wil krijg je haar er nooit meer uit.



Ze kan natuurlijk wel 6 maanden bij je komen wonen en contant huur aan je betalen.

Maar wat doe je als ze na 6 maanden nog niets anders heeft of als het je wel erg tegenvalt om geen privacy te hebben en 2 pubers om je heen is ook niet erg rustig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed bedoeld ook: 6 maanden is echt maar heel kort. Behalve als ze anders letterlijk op straat staat zou ik er niet aan beginnen.

Sowieso is het al lastig te regelen allemaal en dan na 6 maanden staat ze alsnog op straat. Of je zit dan in de situatie dat je haar dat eigenlijk niet aan wilt doen en ze nog langer blijft wonen.
quote:himalaya schreef op 30 januari 2015 @ 16:03:

Na die 6 maanden heeft ze nog steeds een te hoog inkomen voor sociale huur, en is particulier huren nog even duur.



'Met vrienden moet je wandelen, niet handelen' lijkt me hier ook wel van toepassing.+1
Alle reacties Link kopieren
Je hebt niet voor niks nu een eigen plek.



grote kans dat ze na 6 maanden niet eens weg wil (als het überhaupt mag van de bank) en dat ze alles op alles zal zetten om niet met kinderen op straat te komen staan.

De kans dat zoiets gaat escaleren is zwaar aanwezig.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Bezint eer ge begint. Echt!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 30 januari 2015 @ 15:55:

Het mag niet... je gaat geen toestemming krijgen van de hypotheekverstrekker.

Niet voor een huurcontract voor onbepaalde tijd nee. Wel voor tijdelijke verhuur.



Of het slim is om aan vrienden te verhuren... Hoe goed ken je die vriendin.

Een mens is een raar dier en maakt rare sprongen als het om het behoud/veiligheid etc van de kinderen gaat.

Dus TO denk je dat je je vriendin genoeg vertrouwt om zéker te weten dat ze na die 6 maanden ook echt weggaat? Of je moet het gewoon via een bureau laten lopen. Dan heb jijzelf daar geen zorgen van.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is of jij de gevolgen van de mogelijke scenario's kunt dragen. Wat als ze over 6 maanden na hard zoeken niets gevonden heeft? Is dat voor jou een probleem? Hoe goed ken je haar en haar kinderen, zou je daar eventueel mee kunnen wonen mocht de situatie zo lopen?



Het is mooi om een vriendin te helpen, maar niet als dat ten koste gaat van jezelf. Jij kent jezelf het beste en dus ook tot hoever je wilt en kunt gaan in een vriendschap.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs voor een goede vriendin zou ik mijn huis niet verhuren.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 30 januari 2015 @ 17:59:

[...]



Niet voor een huurcontract voor onbepaalde tijd nee. Wel voor tijdelijke verhuur.



Of het slim is om aan vrienden te verhuren... Hoe goed ken je die vriendin.

Een mens is een raar dier en maakt rare sprongen als het om het behoud/veiligheid etc van de kinderen gaat.

Dus TO denk je dat je je vriendin genoeg vertrouwt om zéker te weten dat ze na die 6 maanden ook echt weggaat? Of je moet het gewoon via een bureau laten lopen. Dan heb jijzelf daar geen zorgen van.Nee Nina ook niet voor tijdelijke huur, dat bestaat niet eens....
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Waarom moet zij met kinderen uit het huidige huis? Waar woont haar ex nu?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Goede reacties en adviezen hierboven. Niet doen, jij wilt graag in dat huis wonen. Het is haar probleem, dat hoef je niet op te lossen. Evt als ze bv bij overgang naar andere woning een logeeradres nodig heeft voor een paar weken, ok. Maar ik zou er zelf sowieso gaan wonen.

En zij kan ook elders kijken in woonplaatsen die goedkoper zijn. Dat zij in die plaats wil blijven wonen, ze kan ook haar kids op een andere school doen en/ of meer reisafstand naar werk voor lief nemen.
Ik vind het zo naar om haar met tranen in haar ogen te zien. (Intussen vroeg ik me af: waarom gaat haar man niet bij zijn broer ofzo wonen?)

Maar ik ben blij dat ik advies heb gevraagd op het VF. Met hypotheek/huurbescherming/huisverzekering zitten er nogal wat haken en ogen aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Heel verstandig. Het is jouw huis. Gaaf. Geniet ervan!
Je kan je vriendin nu alvast helpen door mee te zoeken naar woonruimte. Ze kan ook langdurig op een vakantiepark gaan wonen. Dat kost in deze tijd van het jaar niet heel veel geld. Maar voor je je woning aan haar openstelt, zou ik eerst alle andere opties bekijken die zij heeft.
Je moet even nagaan of het correct is wat ik zeg, maar als jij als hospita verhuurt, dan kan je tot 9 maanden na aanvang huurcontract je huurder eruit zetten ( netter gezegd : de huur opzeggen.)
Alle reacties Link kopieren
quote:andante36 schreef op 31 januari 2015 @ 23:04:

Je moet even nagaan of het correct is wat ik zeg, maar als jij als hospita verhuurt, dan kan je tot 9 maanden na aanvang huurcontract je huurder eruit zetten ( netter gezegd : de huur opzeggen.)Dan moet je na 6 maanden opzeggen want de opzegtermijn is 3 maanden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Tickel schreef op 01 februari 2015 @ 00:41:

[...]



Dan moet je na 6 maanden opzeggen want de opzegtermijn is 3 maanden.





Ik heb even een deel van een hospita contract gekopieerd en daarin staat, dat wat Tickel al beschrijft klopt:

E. HET EINDE VAN DE HUUROVEREENKOMST

Art. 17

Indien het gehuurde deel uitmaakt van een woning waarin de verhuurder zijn hoofdverblijf

heeft, kan de verhuurder in de eerste negen maanden na het aangaan van deze overeenkomst

opzeggen op andere dan in de wet genoemde gronden. De huurovereenkomst eindigt in dat

geval zonder rechterlijke tussenkomst. De voor de verhuurder geldende opzegtermijn blijft

wel van toepassing.

Art. 18

De opzegtermijn voor de verhuurder is drie maanden en wordt verlengd met een maand voor

ieder jaar dat de huurder ononderbroken heeft gehuurd, tot een maximum van zes maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven