nieuw wasmachine: harde was

10-10-2016 09:08 26 berichten
Een lekker andijvie-topic op de mistige maandagochtend.



Sinds kort hebben we een nieuwe wasmachine, en de was komt er zo hard uit! Kleding, m'n badjas, theedoeken en handdoeken....



Nou kan ik wel alles opfluffen in de droger, maar dat ben ik toch ook niet van plan.



Hoe zou dit komen en wat kan ik eraan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ander wasmiddel??wasverzachter?
Schoonmaakazijn erbij gooien. Ruik je niet, maar lost kalk op zodat je was zachter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Scheutje azijn als wasverzachter gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Centrifugeert ie op een hoger toerental dan je vorige? Dat dan iets lager instellen.



En azijn helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook aan het toerental waar op hij centrifugeert. Ik kan die bij mijn wasmachine lager of hoger zetten. Misschien kan jij hem in dit geval lager zetten.
"I am not Abnegation. I am not Dauntless. I am Divergent."
Ik heb geen ander wasmiddel.



Azijn gebruik ik altijd al, bij elke was, in het wasverzachterbakje.



Het hoogste toerental is 1400, en de was zit dan helemaal aan de wanden van de trommel geplakt, misschien dat het centrifugeren inderdaad te hard gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het komt omdat een nieuwe wasmachine minder water gebruikt.

Minder hard centrifugeren wil helpen.

Ik heb het bij mijn normale programma's ook maar bij de korte programma's niet.

Denk dat er dan meer water gebruikt wordt.



Gewoon wat uitproberen dus.
quote:BAMmetjebamie schreef op 10 oktober 2016 @ 09:20:

Ik denk dat het komt omdat een nieuwe wasmachine minder water gebruikt.

Minder hard centrifugeren wil helpen.

Ik heb het bij mijn normale programma's ook maar bij de korte programma's niet.

Denk dat er dan meer water gebruikt wordt.



Gewoon wat uitproberen dus.



Ja dat zou ook wel eens kunnen, ik gebruik de eco-stand, en dan doet ie 4 uur over een programma.



Goeie inzichten allemaal!
quote:clemance schreef op 10 oktober 2016 @ 09:22:

[...]





Ja dat zou ook wel eens kunnen, ik gebruik de eco-stand, en dan doet ie 4 uur over een programma.



Goeie inzichten allemaal! Probeer eens de gewone stand en niet de eco.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 10 oktober 2016 @ 09:22:

[...]





Ja dat zou ook wel eens kunnen, ik gebruik de eco-stand, en dan doet ie 4 uur over een programma.



Goeie inzichten allemaal!



Vier uur???

In die tijd kan je naar de rivier lopen en het op de rotsen schoonslaan!



Ik was alles op het 30 minuten programma. Ik ben nogal ongeduldig
Ik doe alles op 60 minuten/40 graden. Met 30 minuten wordt het niet schoon en langer kan niet, want dan krijg ik het allemaal niet op één dag gedaan. Dat 4u programma heeft mijn wasmachine ook, maar heb ik nog nooit gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Schijnt dat eco programma juist niét werkt waarvoor het bedoeld is, door de lange tijd. Heb ik eens gezien bij programma als Keuringsdienst van Waren of Rekenkamer of zoiets. Dus zou gewoon programma aanhouden en kijken wat er dan gebeurt
quote:BAMmetjebamie schreef op 10 oktober 2016 @ 09:26:

[...]





Vier uur???

In die tijd kan je naar de rivier lopen en het op de rotsen schoonslaan!



Ik was alles op het 30 minuten programma. Ik ben nogal ongeduldig



Ik weet het! Op mijn vorige machine heb ik het ook nooit gebruikt.



Maar in de winkel waar we 'm hebben gekocht, heb ik het me laten uitleggen. Het is (volgens de witgoed-meneer) een programma dat zuinig(er) is met stroom en water (dan een 'normaalprogramma').



Hij vertelde ook dat je zo'n snelprogramma alleen moet gebruiken als de kleding echt niet al te vies is, want anders heeft het niet genoeg tijd om alle vuil (vooral vettigheid van je huid) op te lossen.



En er zit een timer op, dus ik doe het er 's avonds in, dan springt de machine 's nachts aan, en kan ik 's ochtends de was ophangen.
Ik gebruik ook altijd het ecoprogramma van mijn wasmachine. Alleen duurt dat 1 uur en 38 minuten, dat is nog te overzien.
Ik gebruik altijd het extra water programma, anders krijgen we jeuk en wordt de was hard en met minder poeder wordt de was niet schoon.
Hier ook bij mijn nieuwe machine het advies gekregen het eco-programma te gebruiken. Duurt 3.30 bij mij. Ik kan ook per programma het waterverbruik en het energieverbruik zien en eco is inderdaad op beiden vlakken het zuinigst. Volgens mijn witgoedmeneer en volgens de display van de machine dus. Trommel is megagroot. Waar ik eerst dagelijks een was draaide, doe ik dat nu om de dag.
Alle reacties Link kopieren
Zitten jullie altijd op je wasmachine te wachten dan? Ik zet hem meestal 's ochtends aan, met de klok zo ingesteld dat hij klaar is als ik thuiskom. En als ik 2 wassen wil doen, dan draai ik er 's nachts nog 1 die dan klaar is als ik opsta. Het maakt mij echt niet uit hoe lang het programma duurt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Nog een kleine toevoeging/verklaring: bij een kort programma is er in korte tijd heel veel energie nodig om het water te verwarmen. Bij een lang programma kan dat heel rustig aan. Schijnt dus voordeliger te zijn. Aldus de verkoper he, heb ik niet zelf bedacht.



Realiseer me nu dat het topic helemaal niet over zuinige machines gaat naar over harde was. Pardon, ben gewoon erg in m'n sas met mijn nieuwe zuinige machine!
Ik heb maar één dag om te wassen, dus alles moet achter elkaar.
Bij lage temperaturen gaan niet alle bacteriën dood. Laat zeker 1 keer in de maand de machine op 90 graden draaien.
quote:duende12 schreef op 10 oktober 2016 @ 10:29:

Bij lage temperaturen gaan niet alle bacteriën dood. Laat zeker 1 keer in de maand de machine op 90 graden draaien.Ja, en ik begreep ook dat je warm genoeg en met genoeg wasmiddel moet wassen, om al het vet op te lossen. Je kunt ook vetluis krijgen in je machine.
quote:clemance schreef op 10 oktober 2016 @ 10:35:

[...]





Ja, en ik begreep ook dat je warm genoeg en met genoeg wasmiddel moet wassen, om al het vet op te lossen. Je kunt ook vetluis krijgen in je machine.Dat zou best kunnen, idd.
quote:appagante schreef op 10 oktober 2016 @ 10:19:

Hier ook bij mijn nieuwe machine het advies gekregen het eco-programma te gebruiken. Duurt 3.30 bij mij. Ik kan ook per programma het waterverbruik en het energieverbruik zien en eco is inderdaad op beiden vlakken het zuinigst. Volgens mijn witgoedmeneer en volgens de display van de machine dus. Trommel is megagroot. Waar ik eerst dagelijks een was draaide, doe ik dat nu om de dag.Gooi je alles bij elkaar?
Nee hoor, maar ik doe wel spijkerbroeken, donkere kleding en handdoeken (1x gebruikt dus echt niet heel vies) bij elkaar. En dat is iedere dag wel een flinke wasmand vol. Voorheen dus iedere dag een trommel maar nu met mijn grote trommel kan ik het om de dag doen. Wit en bont in het weekend. Pubers in huis, dan kom je er wel aan....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven