nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Djoels schreef op 22 juli 2015 @ 16:57:

Hier ligt beneden 70m2 vloerverwarming met laminaat.



Serieus echt perfect heerlijke vloer. Temperatuur gaat echt goed goed.

Warmteverlies is een mooi verhaal om pvc te verkopen.



Vroeger had je hout en dat hield warmte tegen toen kwam laminaat en dát was perfect met met vloerverwarming.



En toen was er pvc en was laminaat niet meer perfect.



Mijn droomvloer blijft een houten vloer , maar de variant met vloer verwarming had even niet onze eerste prioriteit .



Dat wordt wel een spaarobject. Want ik vind dat echt het mooist .



Maar vloerverwarming met de juiste laminaat en de juiste ondervloer is gewoon prima.



Laminaat is prima, maar pvc laat toch echt meer warmte door. Bij de winkels waar wij waren die alles verkochten gaven ze aan dat tegels het meeste warmte doorlaten gevolgd door gelijmd pvc. Maar ze gaven ook aan dat alles behalve vloerbedekking (met ondervloer heeft dat een hogere weerstand dan wordt aanbevolen) prima is voor op vloerverwarming.



Wij hebben gekozen voor pvc, ook omdat het wat meer geluid dempt en minder snel beschadigd dan laminaat. Vonden tegels met houtlook ook mooi, maar wel duur en hard.



Op zolder doen we laminaat met heatfoil eronder. (Hebben vloerverwarming en koeling).
Alle reacties Link kopieren
Je huis zal ook vast wel warm worden met laminaat op vloerverwarming, maar ik vraag me wel af welke invloed het heeft op de stookkosten.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Super leuk topic! Ik schrijf graag mee. Ons huis wordt nou gebouwd en is waarschijnlijk in december klaar. We zitten nou te wachten op finaal akkoord heel spannend! Ik trek tien flessen wijn open als we finaal akkoord krijgen
vergeven en vergeten
Alle reacties Link kopieren
quote:kastjenaardemuur schreef op 23 juli 2015 @ 15:14:

Hallo allemaal,



Super leuk topic! Ik schrijf graag mee. Ons huis wordt nou gebouwd en is waarschijnlijk in december klaar. We zitten nou te wachten op finaal akkoord heel spannend! Ik trek tien flessen wijn open als we finaal akkoord krijgen Gefeliciteerd! December is echt al snel zeg, wat leuk. *stiekem wel heel erg jaloers op je*
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 23 juli 2015 @ 16:22:

[...]





Gefeliciteerd! December is echt al snel zeg, wat leuk. *stiekem wel heel erg jaloers op je* Dankjewel! Ze waren al aan het bouwen toen wij voor dit huis gingen. Het nadeel daarvan is dat we niks meer aan het huis konden veranderen, zoals een grotere badkamer met bad. Wat wij heel graag hadden gewilt! Heb net een offerte binnen gehad voor een gat in de muur voor de afzuigkap. Ik schrok me een hoedje ik boor hem zelf wel hihi!
vergeven en vergeten
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wel jammer! Een badkamer vergroot je ook niet eventjes achteraf. Hopelijk kunnen jullie er, ondanks de beperkingen, toch wat moois van maken.



Bij ons kostte het gat voor de afzuiging bijna ¤400, en dan kregen we een koof langs het plafond. Door het plafond kon helaas niet, koof wilden we niet, dus we krijgen nu recirculatie.
Alle reacties Link kopieren
Hi Amby,

Dat verschil zal er misschien wel kunnen zijn , ik zal eens op de afrekening letten aan het einde van het jaar

Maar het verwarmt in ieder geval prima, heb ook goed gekeken naar soort en ondervloer.



Kastjenaardemuur, dat is inderdaad duur. Wij hebben het ook laten doen , duur maar mooi afgewerkt met mooi rooster .

Achteraf moesten wij nog een gat boren voor de pijp van de gashaard . Dat was beduidend goedkoper , had het ook gelijk in 1 keer kunnen doen !



Wel tof dat je er zo snel in kunt , zet de drank maar vast koud !
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Iusco en kastjenm welkom!



Iusco hoever zijn jullie met de hypotheek? Spannend allemaal he?! Er komt inderdaad heel veel op je af. Elke beslissing is belangrijk....

Wij hebben ongeveer 2 weken terug getekend voor het huis. En zijn nu met de hypotheek bezig.



Kastjenm wanneer verwachten jullie die finale akkoord te krijgen? Top joh, dat jullie huis waarschijnlijk in december klaar is! Dan beginnen ze die van ons pas te bouwen.

Spannend kastjenm!



Amby,

Ja apart he?! Ik snap dat niet hoor, die onaardigheid! Dank voor de tip en waarschuwing.



Djoels,

Welke laminaat en ondervloer hebben jullie, als ik vragen mag?



All

We hebben eergisteren de analyse van de hypotheekadviseur gekregen en gister al de offerte van Nationale Nederlanden. We dachten dat we eerst nog een tekenafspraak zouden hebben voor de offerteaanvraag......maar dat was schijnbaar niet nodig.

We hebbenaankomende dinsdag de tekenafspraak voor de offerte.

Ik vind het allemaal maar spannend!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat het traaaag... Koopovereenkomsten doorgenomen en veel fouten gevonden (of nouja, m'n ouders, die allebei rechten hebben gestudeerd). Dingen die niet kloppen of niet up to date zijn. Dus maandag maar weer mee terug naar de makelaar. Wil gewoon graag tekenen maar dan moet alles wel kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn dat je juridische hulptroepen hebt Luis! We hebben wel rechtsbijstand afgesloten (kan ik iedereen aanraden tijdens dit proces), maar die lezen natuurlijk niet je KOA door.



Blijft daarmee natuurlijk wel vervelend dat het zo traag gaat, en dat zal mogelijk ook nog wel even gaan duren als de makelaar weer met de aannemer moet gaan schakelen over de inhoud. Duim voor je dat 't een beetje opschiet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo nerveus omdat onze hypotheekadviseur nou niet echt een adviseur is! Heb twee weken geleden echt alle documenten opgestuurd en het is nog steeds niet naar de bank. Onze ontbindende voorwaarden lopen tot 25 augustus... een gat voor de afzuigkap koste ¤650. Och en de assistente vertelde mij ook dat er flinke vertragingen zijn toen zei ik is dat niet gewoon altijd.
vergeven en vergeten
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn: ik denk binnen nu en twee maanden teminste wat ik allemaal op internet lees. Mijn zus en haar vriend hebben 4 maanden gewacht erg vervelend!
vergeven en vergeten
Alle reacties Link kopieren
Luis,

Wat vervelend dat er van alles niet klopt! Heb je een voorbeeld? Wij hebben al getekend, maar misschien ook wel dingen over het hoofd gezien

Fijn dat je op juridisch gebied 2 je gratis hulptroepen kunt inschakelen! Erg handig, want volgens mij klopt er vaak meer niet dan wel in contracten en overeenkomsten. Alleen zien wij, de mensen met weinig juridische kennis, dit vaak niet.

Ik hoop voor je dat je binnenkort kan tekenen!



Kastjenm,

Woh 4 maanden .....ik hoop echt niet dat het bij ons ook zo lang gaat duren.

Wat vervelend dat die adviseur de papieren nog niet doorgestuurd heeft! Heel naar als je afhankelijk bent van iemand anders en er zoveel op het spel staat. Zeker als er dan "laks" omgegaan wordt met belangrijke actie punten.

Ik hoop dat hij/zij snel wat actie gaat ondernemen en dat je binnenkort verrast wordt met een finaal akkoord!



All,

Wat is/was voor jullie de afstand tussen je huidige woonplaats en de nieuwbouw woning?

Voor ons is het tussen de 5/10 min, ligt eraan of je met de fiets/de auto/lopend bent.

Ik heb nu al de drang om steeds te kijken terwijl er niets staat!

Ze zijn net klaar met de riolering en ander netwerk leggen in de grond.

Voor fase 1(wij zijn fase 2b) zijn ze volgens mij aan het graven voor de fundering. Met andere worden er valt echt weinig te zien....dus Oh oh wat moet dat gaan worden met mij



Hoe lang duurde alle stappen om de financiering rond te krijgen bij jullie?

Bij ons:

2 weken tussen het oriënterend gesprek en het vervolggesprek.

2 weken tussen het vervolg gesprek en tekenen van de offerte (aankomende dinsdag).
Alle reacties Link kopieren
@Fonteyn er staan bijv oude bedragen in (huis werd eerst met pp verkocht, nu zonder), maar ook zaken waarvan m'n ouders zeggen: doe dat maar niet. Bijv al betalen voordat de grond is overgedragen.

Wij wonen deur tot deur een klein uurtje van ons nieuwe huis, maar vooral omdat het eerst kwartier fietsen naar het station is, dan 25 minuten met de trein en dan nog een kwartier fietsen / halfuur lopen als ik jou was, zou ik wrs ook elke dag gaan kijken, hahaha. Al ben ik ook wel een beetje neurotisch.

Amby, dat zeiden mijn ouders ook al maar dit is voor mij extra bevestiging om rechtsbijstand af te sluiten. Erg bedankt voor de tip!!
Alle reacties Link kopieren
Ha allen, ik reageer even op diverse berichten



... Hypotheek loopt goed, wij hebben nu een offerte voor 3,0%, 20 jaar vast. We leggen circa 20% eigen geld in maar dan nog zijn we erg blij met deze offerte. Aangezien we lang in ons komende huis blijven durf ik 20 jaar vast wel aan. Zeker toen adviseur zei dat de rente bij onze aanbieder inmiddels 0,2 is gestegen dus een scherpere offerte hadden we volgens mij echt niet kunnen krijgen



.. De koopovereenkomst was bij ons ook een heel proces. Ik ben jurist en had best veel commentaar dat bijna allemaal werd weggewimpeld met onzinnige argumenten. 1 punt was voor ons cruciaal. Daar heb ik dus niet op toegegeven en na veel onderhandelen en dreiging dat ik de stekker eruit zou trekken lukte het uiteindelijk om dat punt in de overeenkomst te krijgen. Maar een fijne eerste indruk met de ontwikkelaar was het niet!



Dan tot slot: wij gaan circa 1,5 a 2 km van onze huidige woning wonen. De omgeving is dus ons bekend, maar het 'buurtje' niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 26 juli 2015 @ 16:36:

Ha allen, ik reageer even op diverse berichten



... Hypotheek loopt goed, wij hebben nu een offerte voor 3,0%, 20 jaar vast. We leggen circa 20% eigen geld in maar dan nog zijn we erg blij met deze offerte. Aangezien we lang in ons komende huis blijven durf ik 20 jaar vast wel aan. Zeker toen adviseur zei dat de rente bij onze aanbieder inmiddels 0,2 is gestegen dus een scherpere offerte hadden we volgens mij echt niet kunnen krijgen



.



Dat is een mooie rente voor 20 jaar vast,die zou ik ook vast zetten.

Ik betaal 2.75% variabele rente over de eerste helft van 2015.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in totaal wel 2,5 maand bezig geweest met de hypotheek. Ik vond onze adviseur, hoe goed inhoudelijk dan ook, wel vrij laks. Hij heeft ook uitstel van de ontbindende voorwaarden moeten aanvragen bij de makelaar/aannemer. Dat was geen probleem, maar wij zaten wel in de rats. Je bent afhankelijk van je adviseur, de geldverstrekker, en evt. de aannemer voor de meerwerklijst, kan altijd ergens fout gaan.



Wij gaan zo'n 20 km verderop wonen, wel op een plek die ons beide bekend is. We gaan niet zo vaak bij de bouwplaats kijken, maar we zien wel veel foto's. De aannemer heeft timelapse camera's hangen aan een paar kranen, die foto's zien we wekelijks. En andere bewoners die wél in de buurt wonen gaan ook vaak langs en maken dan foto's die ze op de FB groep posten. Laatst had ik al een weekje geen foto's gezien, heb ik op FB gevraagd of iemand die week nog foto's had gemaakt, werden ze gewoon op verzoek gemaakt. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 26 juli 2015 @ 13:27:

Wat vervelend dat er van alles niet klopt! Heb je een voorbeeld? Wij hebben al getekend, maar misschien ook wel dingen over het hoofd gezien





Onze makelaar had wel al geregeld dat we geen bouwrente hoefden te betalen tot er aan de opschortende voorwaarden voldaan was, want dat kan je potentieel klauwenvol geld kosten. En zou ook bij voorkeur geen geld over gaan maken tot de overdracht, zoals Luis ook al zei.



Bij ons klopte uiteindelijk het aantal termijnen ook niet, dat hebben ze later nog met een erratum aangepast. Ze wilden dat we in één termijn voor twee woonlagen zouden betalen, en dat mocht schijnbaar niet van het waarborgfonds.



Verder hebben ook nog onze vragen gesteld over de kwaliteit van de grond waarop gebouwd wordt, zoals je dat ook bij bestaande bouw zou doen. Nou is er bij ons ook wel zwaar gesaneerd, omdat de grond zo vuil was, dan wil je ook wel garantie dat het in orde is.
Alle reacties Link kopieren
Afstand tot ons nieuw huis is ongeveer 5 km. Ik ga nu 1 x per 2 weken kijken, aan ons huis zijn ze nog niet begonnen, maar wel al aan een aantal andere huizen.



Ik ben echt verbaasd over jullie nare ervaringen met hypotheekadviseurs, projectontwikkelaars en makelaars! Erg vervelend!



Bij ons is het allemaal tot nu toe wel goed geregeld: wij zijn allebei juridisch geschoold, maar omdat we allebei nooit iets te maken hebben met kao, hebben we deze laten nalezen door advocaten van VEH. zij hadden eigenlijk geen opmerkelijkheden, het was een prima opgestelde overeenkomst. Wij gaan ook pas betalen na overdracht van de grond. Ook over de makelaar niets dan lof, ze reageerde snel en duidelijk op vragen en zet nu nog wel eens wat druk op de aannemer om dingen gedaan te krijgen.



Wij hebben ook te maken met gesaneerde grond en ik heb hiervoor het bodemrapport opgevraagd. Grond voldoet na sanering aan de milieu-eisen die worden gesteld bij woningbouw, dus dat is ook in orde! Dat vond ik nog wel een spannend punt, maar advocaat van VEH gaf aan dat ze anders ook geen vergunning krijgen voor woningbouw.

Hypotheek was binnen 4,5 week rond.

Ik communiceer overigens met alle partijen per mail, omdat ik geen zin heb in gedoe avhteraf door verkeerde interpretatie.



Ik ben nu echt aan het wachten tot we mogen gaan tekenen voor de grond, en daarna mag de bouw van ons huis ook echt wel beginnen!!
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik blij dat ik dit topic heb gevonden. Sterrenmunt1, fijn dat jullie ook pas zijn gaan betalen na overdracht van de grond. Nu weet ik al helemaal zeker dat ik op dit punt sowieso voet bij stuk ga houden.



Misschien als alle huizen af zijn maar een viva-nieuwbouwtour door NL gaan doen
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel hebben jullie trouwens betaald voor financieel advies? Ik vind ontzettend veel tarieven.
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 vraag (sorry voor alle dubbele posts zo), maar hebben jullie het meerwerkgesprek met de aannemer gehad voor of na het uitzoeken van een keuken? Ben namelijk benieuwd hoe dat gaat. Als we een keuken uitzoeken bij een leverancier die met de aannemer samenwerkt, wordt de keuken ingebouwd voordat het huis wordt opgeleverd, anders moeten we het zelf doen. Maar je moet op een gegeven moment toch aangeven waar alle leidingen moeten zitten, dus vraag me af hoeveel haast we moeten maken met uitzoeken keuken.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen EUR 2650,- voor hypotheekadvies en hebben daarvoor een onafhankelijke adviseur die een eenmanszaak heeft (dus geen Hypotheker o.i.d.). We konden ook bij een ander terecht die EUR 2.000,- rekende en wel via een soort collectief werkte, maar de scherpste rente die hij ons kon bieden was 3,4% terwijl we bij die van EUR 2650,- een rente van 3,0% konden krijgen. Dus die meerkosten van het advies halen we er wat dat betreft heel snel uit.



Verder vond ik de 'duurdere' adviseur bij de intake veel professioneler en kundiger overkomen dan de ander, bij wie we ook een intake hebben gehad. Dus mijn advies; zoek er 2 uit (3 is misschien wat veel, gelet op de tijd die ook een intake kost) en ga in zee met de persoon die je het meeste vertrouwen geeft. Focus zeker niet alleen op de prijs want de kosten zijn aftrekbaar dus een groot deel krijg je al terug.



Wij hebben trouwens onze adviseur uitgezocht via independer, waar ook lyrische reacties over hem stonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luisindepels schreef op 27 juli 2015 @ 10:57:

Nog 1 vraag (sorry voor alle dubbele posts zo), maar hebben jullie het meerwerkgesprek met de aannemer gehad voor of na het uitzoeken van een keuken? Ben namelijk benieuwd hoe dat gaat. Als we een keuken uitzoeken bij een leverancier die met de aannemer samenwerkt, wordt de keuken ingebouwd voordat het huis wordt opgeleverd, anders moeten we het zelf doen. Maar je moet op een gegeven moment toch aangeven waar alle leidingen moeten zitten, dus vraag me af hoeveel haast we moeten maken met uitzoeken keuken.



Wij betalen 2600 euri voor het advies. Tarieven variëren inderdaad, bij Rabo was dit bijvoorbeeld maar 1000 euro. Maar Rabo kon ons totaal geen aantrekkelijke rente bieden, 0,8 % hoger dan de rente die we nu hebben. Inderdaad goed om met een paar adviseurs te praten.



Over de keuken: in ons huis was een standaardkeuken van een grote keukenleverancier opgenomen. Type sociale huur keuken, waar niets mis mee is, maar wat ik nou niet helemaal voor ogen had in mijn nieuwe huis.we konden deze keuken wel aanpassen bij de bestaande keukenleverancier, voordeel was dat de keukenleverancier dan alles al aan de aannemer doorgaf, je had er geen omkijken naar verder.

Wij zijn nog in gesprek gegaan met 2 andere leveranciers, en gebben uiteindelijk voor 1 van die leveranciers gekozen. Keukenopstelling uitgezocht, kleur van werkblad en kastjes komt later. Die leverancier heeft aansluittekeningen gemaakt, die wij weer naar de aannemer hebben verstuurd.



Mijn tip is om te kijken naar de afbouwdeadline. Wij hadden 2 maanden voor de afbouwdeadline, dus tijd genoeg om rond te kijken. Als je weinig tijd hebt, is het ook nog wel een optie om de keuken casco of standaard uit te laten voeren en na de bouw aan te passen. Dit vooral om het voor jezelf nog een beetje leuk te houden.



Bij ons werd de keuken ook door de projectleverancier pas geplaatst na oplevering. Het schijnt dat er tegenwoordig nogal veel gejat wordt in nieuwbouwhuizen die nog niet zijn opgeleverd..
Alle reacties Link kopieren
quote:sterrenmunt1 schreef op 27 juli 2015 @ 13:36:

[...]





Bij ons werd de keuken ook door de projectleverancier pas geplaatst na oplevering. Het schijnt dat er tegenwoordig nogal veel gejat wordt in nieuwbouwhuizen die nog niet zijn opgeleverd..Bizar... bouwplaatsen worden toch deugdelijk afgesloten? Dus hoe kan dit dan zo veel voorkomen? Bouwers die er zelf met de buit vandoor gaan?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven