nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 27 juli 2015 @ 14:09:

[...]





Bizar... bouwplaatsen worden toch deugdelijk afgesloten? Dus hoe kan dit dan zo veel voorkomen? Bouwers die er zelf met de buit vandoor gaan?!



Bij zeer grote projecten hebben aannemers wel een beveiliger lopen nachts,maar dat kost teveel bij kleine projecten.

Dure afbouwmaterialen worden massaal gejat,ik weet van een installateur die de cv ketels alvast klaar zette voor zijn monteurs,die waren de volgende dag weg.

Aanleveren op de dag van plaatsing en meteen verwerken geeft ook nog geen garantie,dieven slopen het er wel uit met de slijptol.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook bij een onafhankelijk adviseur geweest, die hebben we ¤2500 betaald. Bij van die hypotheekadvies 'ketens' moet je wel even opletten dat er geen verborgen abonnementen achteraf zijn.



Keuken hebben we uitgezocht na het meerwerk gesprek. We kregen een deadline voor het leidingwerk in de keuken, voor die tijd hebben we bij een keukenboer een opstelling uit laten tekenen en die heeft het leidingsschema opgestuurd naar de aannemer. Was niet de project leverancier overigens, we kregen gelukkig nog genoeg terug om elders een keuken te kopen. Keuken zou hoe dan ook worden geplaatst ná oplevering. Niet alleen vanwege het jatten, maar ook omdat je misschien eerst je vloer wilt egaliseren/leggen voor de keuken erin gaat.



Ik hoor ook wel veel over het jatten, zeker van CV ketels. Zodra het huis is opgeleverd gooien we gelijk een beveiligingssysteem erin en m'n vriend gaat er dan alvast kamperen. Ondanks dat we op een groot project zitten laten de (onder)aannemers alsnog wel eens na werktijd het hek open staan.
Alle reacties Link kopieren
Keuken zou hoe dan ook worden geplaatst ná oplevering. Niet alleen vanwege het jatten, maar ook omdat je misschien eerst je vloer wilt egaliseren/leggen voor de keuken erin gaat.



Dit is altijd de werkwijze,aanmemer/projectonwikkelaar levert de woning op volgens overeenkomst.

En dan pas mogen de kopers of andere bedrijven aan de slag in de woning.
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 27 juli 2015 @ 15:03:

Keuken zou hoe dan ook worden geplaatst ná oplevering. Niet alleen vanwege het jatten, maar ook omdat je misschien eerst je vloer wilt egaliseren/leggen voor de keuken erin gaat.



Dit is altijd de werkwijze,aanmemer/projectonwikkelaar levert de woning op volgens overeenkomst.

En dan pas mogen de kopers of andere bedrijven aan de slag in de woning.Bij ons zou de keuken, als je het via de ontwikkelaar zou doen (lees: via Bruynzeel), wel voor de oplevering worden geplaatst. In principe was koopprijs ook incl. keuken en badkamer. Laat je die 2 casco opleveren, dan mag je pas na de oplevering met je eigen leveranciers aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 27 juli 2015 @ 15:13:

[...]





Bij ons zou de keuken, als je het via de ontwikkelaar zou doen (lees: via Bruynzeel), wel voor de oplevering worden geplaatst. In principe was koopprijs ook incl. keuken en badkamer. Laat je die 2 casco opleveren, dan mag je pas na de oplevering met je eigen leveranciers aan de slag.



Bij ons was het huis ook incl keuen en badkamer, maar als we de keuken van de projectleverancier (dus via projectontwikkelaar) afnamen, werd die toch echt geplaatst na oplevering, juist vanwege diefstal en idd egaliseren vloer.



Anyway, wij hoeven ons pas volgend voorjaar echt druk te maken om de volledige planning, maar ikheb ook nog 2 vragen:

- hoe hebben jullie de muren afgewerkt? Wij wilden stucen, maar dat is weer niet zo handig met vochtige nieuwbouw

- hadden/hebben jullie inmeet dagen, waarop keukenleverancier ed terecht kunnen in het huis tijdens de bouw? Ik had hier nog nooit van gehoord, maar volgens keukenleverancier was dit heel normaal?
Alle reacties Link kopieren
quote:sterrenmunt1 schreef op 27 juli 2015 @ 16:04:

[...]



Anyway, wij hoeven ons pas volgend voorjaar echt druk te maken om de volledige planning, maar ikheb ook nog 2 vragen:

- hoe hebben jullie de muren afgewerkt? Wij wilden stucen, maar dat is weer niet zo handig met vochtige nieuwbouw

- hadden/hebben jullie inmeet dagen, waarop keukenleverancier ed terecht kunnen in het huis tijdens de bouw? Ik had hier nog nooit van gehoord, maar volgens keukenleverancier was dit heel normaal?Ik heb ook nog geen idee hierover, dus ik lees de reacties mee Inmeetdagen is een goede, die ga ik direct voorleggen aan de woonbegeleider als die terug is met vakantie.
Alle reacties Link kopieren
De inmeetdagen weet ik ook nog niet precies. Ik begreep van de keukenleverancier dat zodra de relevante muren staan de aannemer en inmeter gewoon een afspraak kunnen maken.



Wij nemen waarschijnlijk renovlies als muurbedekking, het plafond wordt gespoten voor nu, en we laten de V-naden voor wat ze zijn. We zijn vooral bang voor scheuren, dus we kijken over een paar jaar wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is de bouwplaats alleen afgesloten met een hangslot en als je zou willen kan je zo langs het hek. Ze hebben daarom ook nog niks geplaatst in de woningen qua ketels enzo. In het begin gingen we nog wel eens de bouwplaats op, toen hadden ze een cijferslot met code 123 echt zo stupid. Inmiddels wel een beter slot maar ik verbaas me er nog steeds over. Bij ons wordt de keuken ook voor oplevering geplaatst. Donderdag hebben we ons laatste gesprek over de keuken, de puntjes op de i. Daarna wordt hij besteld.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook even een update!



Wij hebben geloof ik 2500 euro betaald aan de Hypotheker voor advies. Onze hypotheek moet nu toch wel echt rondkomen, we gaan deze week waarschijnlijk voor de 2e keer uitstel vragen bij de aannemer. We zijn namelijk al over de termijn van 2 maanden heen. Elke keer is er weer iets kleins mis: de overlijdensrisicoverzekering van mijn vriend die ineens torenhoog werd vanwege zijn 'gevaarlijke' hobby (klimmen), de offerte van onze zonnepanelen, die niet goed was ingediend en nu weer blijkt er een foutje te staan in mijn intentieverklaring. Niet echt iemand als schuldige aan te wijzen, maar wel irritant... :-) hopelijk deze week of volgende week dan toch officieel rond!



Wij zijn vandaag voor een keuken wezen kijken in Duitland. Echt een tip! Wij zijn ook op aanraden van vrienden daar wezen kijken. Was erg fijn, goed gesprek met een Nederlands sprekende adviseur en vooral belangrijk: geen bullshit prijzen. Meteen een hele 3d-tekening gemaakt. En aan het einde van het gesprek maar een klein beetje druk om meteen te tekenen :-). Uiteraard niet gedaan. Even over slapen.



Wij moeten het meerwerkgesprek ook nog doen. Maar we zijn wel alvast gaan kijken voor een keuken, omdat het me fijn leek om daar genoeg tijd voor te nemen.



Vandaag een mailtje gehad van de aannemer: na de bouwvak gaan ze starten met de bouw! :-)
Alle reacties Link kopieren
Ha Suuz93, klinkt goed die Duitse keukenboer! Heb je toevallig een naam?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meerdere goede heb ik gehoord, maar wij zijn bij Meda Kuchen geweest in Kleve, net over de grens bij Nijmegen. Ze hebben ook een enorme showroom. En in ieder geval 1 verkoper die vloeiend NL spreekt, de rest verstaat het geloof ik wel, maar dan krijg je wel een Duits antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Op qasa.nl vind je ook reviews van ondermeer (duitse) keukenboeren. Kuechenland Ekelhoff staat ook heel goed aangeschreven, een van onze toekomstige buren heeft daar ook naar tevredenheid de keuken gekocht. Vriendin van mij is bij Gerwens Kuechen geweest, en is daar ook heel tevreden over, maar daar zijn de reviews minder goed van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me alleen af of de kosten voor montage niet heel hoog worden als je niet dicht bij de grens woont zoals ik. Ze moeten in ieder geval een behoorlijk stuk rijden vanuit Duitsland.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Duitse keuken, besteld via een bouwcenter in Nederland. Ook daar waren ze erg te spreken over eerlijke prijzen en weinig gedoe bij nabestellen of iets op maat bestellen.



Even iets heel anders, wij zijn nu op vakantie en vandaag ben ik tegen een bamboe vloer aangelopen (lag in een restaurantje). Iemand daar wel eens van gehoord? Gezien? Ik vond het schitterend en ben nu erg benieuwd naar de duurzaamheid, het onderhoud, de prijs en de geschiktheid met vloerverwarming. Terug in NL zal ik een flink op onderzoek uit gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 28 juli 2015 @ 14:04:

Ik vraag me alleen af of de kosten voor montage niet heel hoog worden als je niet dicht bij de grens woont zoals ik. Ze moeten in ieder geval een behoorlijk stuk rijden vanuit Duitsland.Dit vraag ik me ook af. Daarnaast moet je wellicht nog een paar keer bij de keukenboer zijn om puntjes op de i te zetten (kleuren keuken uitzoeken bijv), en ik zag het niet zitten daar steeds een behoorlijke reis voor te maken. Als je dicht bij de grens woont, is het wel ideaal volgens mij. Wij hebben onze keuken besteld bij Keurkeukens in Haarlem, erg prettig en geen gepingel om prijzen. Ook erg transparant in prijzen, wat ik tov de andere leveranciers erg prettig vond. En heel goed gereviewd op qasa, dus dat geeft ook vertrouwen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit gehoord dat er hogere leverings- of montage kosten zijn vanwege de afstand, de mensen die ik ken die in Duitsland een keuken kochten wonen in de buurt van A'dam. Maar goed, ik weet het niet zeker. Dat je zeker 2x naar Duitsland moet rijden heeft ons wel ervan weerhouden daar een keuken te kopen. Wij hebben bij Bemmel en Kroon in Cruqius een keuken gekocht, ook goed aangeschreven en niet al te veel gepingel (vaste prijzen, maar bijna altijd acties, en dan nog krijg je er misschien wat af). Keur keukens wilden we toen ook heen, maar daar konden we niet meer tijdig een afspraak krijgen. Liefst was ik gewoon bij Ikea een keuken gaan kopen, maar dan hadden we i.v.m. de maat/opstelling van onze keuken wel grote passtukken nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Bij Meda hebben ze ons verteld dat het zeker niet duurder is om in NL te leveren en te monteren. Op zich ook wel logisch: Den Helder is voor hen altijd nog een stuk dichterbij dan het uiterste puntje in noordoost Duitsland. Ze zijn nou eenmaal gewend om lange afstanden te bereizen in een groot land.



Wat betreft de reis die je zelf moet maken: als je verder van de grens woont kan ik me dat zeker voorstellen! Helemaal als je ziet hoeveel afspraken je toch al overal moet inplannen voor je nieuwe huis... :-)



Bamboe vloer: nooit van gehoord! Ik ga even Googelen.
Alle reacties Link kopieren
Bamboe vloer heb ik wel van gehoord, vriendinnetje van me nam het ook in overweging. Het ziet er mooi uit, iig op plaatjes. Het kan op vloerverwarming, moet waarschijnlijk wel verlijmd worden, maar het geleidt de warmte goed. Ik lees wel dat het vrij kwetsbaar is, dus voor ons is het denk ik niks. Wil de vloer (zeker beneden) zo hufterproof mogelijk hebben, i.v.m. honden/katten/naaldhakken, vandaar dat we voor tegels kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Even een updatetje van mij. Inmiddels makelaar terugkoppeling gegeven over koopovereenkomst en volgens mij zijn we wel overal uit. Alleen het gaat allemaal toch wel lang duren. Ik dacht dat het huis wel zomer 2016 af zou zijn maar het wordt eerst kerst 2016 denk ik. Moeten nog een aantal mensen tekenen voordat het echt gebouwd kan worden, dus dat zal nog best weleens oktober kunnen worden. Nou ja, we'll see
Alle reacties Link kopieren
Ook bij ons duurt het tot circa kerst 2016. Maar ach, in ieder geval genoeg tijd voor nog duizend dingen die we moeten bedenken

Wat wel leuk is, is dat we eerder deze week een kijkje konden nemen in soortgelijke huizen als die wij nu gaan krijgen. Je krijgt dan een goed beeld van de ruimte, allerlei opties die je wel of niet kan nemen.. Heel nuttig! Ik sta nu ook helemaal achter de keuze om keuken en badkamer casco te laten opleveren. Vond de kwaliteit van de standaard keuken en badkamer echt tegenvallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luisindepels schreef op 29 juli 2015 @ 15:53:

Even een updatetje van mij. Inmiddels makelaar terugkoppeling gegeven over koopovereenkomst en volgens mij zijn we wel overal uit. Alleen het gaat allemaal toch wel lang duren. Ik dacht dat het huis wel zomer 2016 af zou zijn maar het wordt eerst kerst 2016 denk ik. Moeten nog een aantal mensen tekenen voordat het echt gebouwd kan worden, dus dat zal nog best weleens oktober kunnen worden. Nou ja, we'll see



Luis, Fijn dat jullie er met de makelaar uit zijn gekomen

en het wachten is irritant, maar tegelijkertijd ook wel handig om alle keuzes voor vloeren en inrichting uit te zoeken. En misschien beginnen ze wel eerder met bouwen bij jullie dan ze nu zeggen. Bij ons beginnen ze ook een maand eerder met bouwen dan ze vooraf hadden gezegd, en naar alle waarschijnlijkheid gaat de bouw ook sneller dan ze hadden verteld, dat zien we nu ook in de fases van ons project waar ze aan het bouwen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier ging de verkoop als een tierelier, de tweede fase ging ook daarna gelijk in de verkoop en die bouwen ze nu tegelijk met de eerste. Wij moesten alleen nog een tijdje op de omgevingsvergunning wachten voor de eindelijk gingen bouwen.



Ons huis zit voorin de bouwrouting, we staan voor de volgende bouwvak op de planning. Nieuwbouw vergt nou eenmaal geduld, wat ik overigens niet heb. Tot dusver verloopt het soepel, er is nu zelfs tijdens de bouwvak activiteit waargenomen. Hopen op het beste maar. Het huis van een vriendinnetje heeft nu al 1,5 maand vertraging opgelopen, er staat nog geen muur, maar je bent soms ook afhankelijk van hoe hard de bouw van andere huizen om je heen gaat.



Het is inderdaad wel fijn ruim de tijd te hebben, ben wel even klaar met beslissingen maken. Volgend jaar gaan we wel op vloerenjacht enzo. Maar het liefste zou ik vandaag nog in m'n nieuwe huisje zitten, vraag me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het rustig sinds 2/3 dagen.

Hier weinig te melden.....bij jullie blijkbaar ook
Alle reacties Link kopieren
Gheghe, bouwvak hè.
Alle reacties Link kopieren
haha de bouwvak. Nog 2 weekjes en dan start de bouw weer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven