nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie reacties stellen me wel wat gerust. Ik ging er eigenlijk alleen heen ter oriëntatie, beetje kijken wat er te koop is, misschien wat uit laten tekenen. Maar voor ik het wist had ik een keuken gekocht haha. Ik heb helemaal niet onderhandeld ofzo, vandaar mijn twijfels over de prijs. Het is ook wel fijn om dit definitief te hebben, maar het ging gewoon zoveel sneller dan ik had verwacht. Worden jullie soms ook niet gek van alle besluiten die je moet maken? Er is zoveel op de markt!



@roxy21, ik ga 1 lade gebruiken voor de pannen, die zit dan denk ik zo vol en voor de andere haal ik denk ik wel bakken of van die scheidingsdingetjes bij Ikea denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje- schreef op 25 september 2015 @ 18:19:

Jullie reacties stellen me wel wat gerust. Ik ging er eigenlijk alleen heen ter oriëntatie, beetje kijken wat er te koop is, misschien wat uit laten tekenen. Maar voor ik het wist had ik een keuken gekocht haha. Ik heb helemaal niet onderhandeld ofzo, vandaar mijn twijfels over de prijs. Het is ook wel fijn om dit definitief te hebben, maar het ging gewoon zoveel sneller dan ik had verwacht. Worden jullie soms ook niet gek van alle besluiten die je moet maken? Er is zoveel op de markt!



@roxy21, ik ga 1 lade gebruiken voor de pannen, die zit dan denk ik zo vol en voor de andere haal ik denk ik wel bakken of van die scheidingsdingetjes bij Ikea denk ik.

O jah, met pannen is die grote la wel heel handig! Ik krijg lades van 60 cm, het leek me heel handig voor gewoon losse troep/pakken meel en pasta en andere houdbare zooi e.d., maar ik kan nog niet zo goed inschatten of dat ook echt zo is.

Ik vind eigenlijk ook dat er veel te veel keuzes zijn en dat voor elke ruimte in het huis

Welke deurknoppen, zitten er genoeg stopcontacten en op goede hoogtes, wat voor een tegels, welke kleur voor de keukenkastjes, wat voor een soort kranen in de badkamer etc.

Maar juist ook wel weer leuk als het klaar is en helemaal naar je zin is
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Kaatje,

Klinkt goed hoor, die prijs!

Onze is groter en iets duurder....rond de ¤7000



Nil,

Wat heb je gekozen? Wel of niet het zand in de achtertuin laten storten?



Iusco,

Inderdaad nog even naar een verklaring vragen voor het lage bedrag bij casco oplevering van de 2e badkamer. Is inderdaad niet in verhouding.



All

Wij hebben gister het eerste gesprek met de aannemer gehad. Is het heel apart dat ik me 'een vieze(stof, zand enz) bouwvakker met helm op in een bouwkeet op de bouwplaats' had voorgesteld bij dit gesprek.......?

We hadden wel een afspraak in een bouwkeet, alleen niet op de bouwplaats en onze gesprekspartner was een nette man in pak en hij rook van een afstand best fris....



Het was een goed gesprek, waarin hij goed mee dacht over meerwerkopties die wel of niet handig zouden zijn. Hij was onder de indruk van mijn zelfgemaakte keukentekening met beperkte renvooi. Hij adviseerde me om de tekening iets uit te breiden met afmetingen en dan zou het goedgekeurd worden. Volgens beide mannen heb ik mijn roeping gemist



Wat teleurstellend was is dat er geen meerwerk in de badkamer en wc wordt uitgevoerd, omdat wij hem naar alle waarschijnlijkheid casco op laten leveren. Nu moeten we dus gaan kijken of het mogelijk is om langs/tussen de vloerverwarmingsbuizen te boren enz. Vind alleen het idee al doodeng....

Volgens de aannemer is het prima te doen, omdat je de leidingen kunt zien liggen....



Zometeen even een berekening maken van alle meerwerk en dan zal ik het hier even plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie trouwens ook de mogelijkheid om de deuren, deurklinken en deurkozijnen aan te passen? Wij kunnen deurpakketen afnemen van ¤800 tot ¤1300. Of elke deur individueel veranderen. Van standaard deurkozijnen en deur naar hardhouten deurkozijn en deur met bijv. Glas erin.

Hard houtenkozijn is zo'n ¤450 per stuk.



Wij gaan misschien allen de deurklinken en deur van de woonkamer veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Wij konden inderdaad de deuren, beslag en vensterbanken aanpassen. We hebben ander beslag gekozen, en één deur vervangen door een (mat)glazen deur.
Alle reacties Link kopieren
Wij konden deuren/deurkozijnen en vensterbanken kiezen, niet het deurbeslag. We nemen de standaard (metalen) kozijnen, maar laten wel alle bovenlichten dichtmaken. Bij ons kan je overigens maar voor één soort deur kiezen, en evt. glazen deuren toevoegen aan het pakket. Vensterbank wordt bij ons ook standaard. Moet daarbij overigens zeggen dat we de deuren en vensterbanken in het echt bekeken hebben, en toen voor iets heel anders hebben gekozen dan oorspronkelijk vanaf de plaatjes.
Alle reacties Link kopieren
O ja, wij konden ook nog kiezen voor opdek- of stompe deuren. Bovenlicht zaten er standaard al niet.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb niets te kiezen in deuren, kozijnen of vensterbanken :(

Ik ga sommige deuren zelf wel vervangen, maar vind het jammer dat ik verder niets kan aanpassen. De kozijnen zijn van staal en in 9010 gespoten, maar dat vind ik eigenlijk al een veel te gele wittint.
Alle reacties Link kopieren
9010 is wel wit hoor, nóg witter is bijna lichtgevend wit. Ik denk dat je in de war bent met 9001? Dat is ook een kleur die vaak gebruikt wordt, en die is echt een stuk geler dan 9010.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu mijn halve huis in 9010 geverfd, maar het is mij te gelig. Leg er maar eens een a4tje naast dan zie je wel wat ik bedoel. (niet dat ik het zó wit wil hoor, maar gewoon iets witter dan 9010).
Alle reacties Link kopieren
Onze kozijnen worden gewoon wit. Hier konden we ook niet kiezen wel zijn ze van hout dus kunnen we altijd aanpassen maar aangezien ons huis ook wit word is het toch wel mooier als de kozijnen ook echt wit zijn. deurklinken kunnen wij hier niet kiezen ook geen idee wat erin komt ik zie het wel. Opdek of stompe deuren weet ik eigenlijk ook niet denk er nu pas over na nu jullie het erover hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal van jullie kunnen/konden dus wel kiezen en een aantal niet....

Angel wat gaaf dat jullie houtekozijnen krijgen, dat had ik ook graag gehad.

Maar met ¤450 per kozijn, wordt dat een duur grapje waar we geen budget voor hebben.



Hier nog een lijst met meerwerk wat wij uit gaan laten voeren:

Trapkast ¤560

Uitbouw 1,2m ¤9950

Vorstvrije kraan ¤420

5x loze leiding ¤460

5x wandcontactdoos verplaatsen ¤225

3x extra dubbele wandcontactdoos ¤390

Muur verplaatsen ¤100

Verplaatsen leiding en afvoer keuken ¤100
Alle reacties Link kopieren
Qua deuren enz hadden wij ook geen keuzes. Wel leuk om de meerwerklijsten van anderen te zien met de bedragen. Wij hebben:



Uitbouw 2,4m ¤15.230

Trapkast ¤1.205 (wat een verschil fonteyn!)

Aanpassingen leidingen/electra keuken ¤1.369

Badkamer ¤1.022

3x loze leiding ¤300

Extra groep voor droger ¤170

Lichtpunt verplaatsen ¤65

Vloerverwarming zolder ¤1.500



Straks weer even kijken hoe ver ze zijn. Het rijtje baast ons hadden in 1 week de eerste verdieping + bij 2 huizen de tweede verdieping staan. Gaat echt heel hard
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn lijstje ook even opgezocht haha!



Uitbouw 2,4m 12.490 (valt me mee als ik naar bovenstaande kijk)

Dakkapel voorgevel 1.80m 6330

Dakkapel achtergevel 3.40m 8370

Indeling zolder veranderen 2525 (wordt waarschijnlijk nog meer omdat ik 2 kamers wil en niet 1)

Slaapkamer 2+3 samenvoegen -240

Dichtzetten bovenlichten BG 415

" 1e verdieping 380

Schrobput + kraan buiten 555

Aansluiting droger 65

Trap naar zolder dichtmaken 420

Andere deuren (nog onbekend)

Badkamer aanpassen (nog onbekend)

Structuurspuitwerk laten vallen -285

Vloerplinten laten vallen -210

Extra stopcontacten (nog onbekend)



Hele lijst haha
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, bij ons was de uitbouw van 2,4m bijna 18K! En voor die prijs kreeg je ook nog houtskeletbouw, geen steen. Daar hebben we voor bedankt, bij nader inzien dus niet zo'n gek idee.



Verder hebben wij:

Wandje inloopdouche: 650

Tweede badkamer: 8700

Leidingwerk keuken: 900

Keuken: 4000

Slaapkamers samenvoegen: -500

Muur woonkamer laten vervallen: 350

Lichtkoepel: 2300

Dichtzetten bovenlichten (10x): 550

WCD verplaatsen (2x): 140

DWCD extra (3x): 500

WCD buiten: 275



Bij ons lijkt het ook vrij hard te gaan. Kreeg deze week alweer de rekening voor de 5e termijn (van de 8). We zijn dus over de helft wat dat betreft, maar vermoed dat het de komende periode wat langzamer zal gaan. Anders kunnen we over 4 maanden al ons huis in i.p.v. volgende zomer.
Alle reacties Link kopieren
WoW amby, dat is helemaal de hoofdprijs. Bij ons is het gewoon net als de rest van het huis. Ook met vloerverwarming enz. En dan openslaande deuren met brede ramen ernaast.

Er was aan ons rijtje niks gedaan deze week, ze gaan eerst die naast ons afmaken. Ze zijn nu bezig met muren van het dak zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, wij hebben toevallig vorige week ook naar deuren gekeken. Wat een keuzes!

We waren eerst van plan om alle 8 deuren (beneden en 1e verdieping) stompe deuren te maken. À 450 per stuk. Maar toen kwamen we erachter dat je ook nog een flinke duit neerlegt als je mooiere deuren en klinken wil. Nu dus gekozen voor beneden stomp en boven opdekdeuren. En dan wel dezelfde deuren (strak design, met 4 horinzontale lijnen erin gefreesd). In de deur van de hal naar de keuken komt helder glas. En dan kiezen we nog voor mooiere klinken.



Leuk om jullie meerwerklijsten te zien. Dit is de onze:

- uitbouw 2,4 meter: ¤ 10.900

- dakkapel: ¤ 5300

- openslaande deuren tuin: ¤ 1450

- 4x stompe deuren: ¤1700

- wandcontactdoos buiten ¤ 176

- buitenkraan: 235

- zonnepanelen (doen we zelf): ¤ 6000

En dan nog wat loze leidingen en wandcontactdozen extra/verplaatsen.



Afgelopen vrijdag trouwens getekend voor de keuken, voor de prijs die wij voor ogen hadden!! Helemaal happy! :-)
Alle reacties Link kopieren
wij betalen zo te zien de hoofdprijs voor de trappenkast



trappenkast 1950,-

2x dakraam 1250 ps

leiding verleggen keuken 45,-

badkamer extra (gootje, bad, design radiator) 2180,-

tegels badkamer 1000.-
Alle reacties Link kopieren
Prijs van een uitbouw hangt natuurlijk ook af van de grootte van de woning. Alhoewel wij een 'normale' tussenwoning hebben en een vrij dure uitbouw zo te zien. Wel dus met vloerverwarming etc.

Lekker he suus om dat klaar te hebben. Wij hebben die van ons in maart al uitgezocht, wel fijn om zo'n bepalende keus klaar te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja de uitbouw hangt natuurlijk af van de grootte. Ons huis is ook 'gewoon' 5,1 meter, standaard maat voor een rijwoning. De vloerverwarming wordt ook doorgelegd in de uitbouw. Als ik de prijzen vergelijk, zitten we vrij goed met onze aannemer.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die meerwerlijsten incl prijzen. Wat een verschil per aannemer.



Shiroi,

Ik heb helemaal niet over plinten gedacht! Zouden ze die overal standaard plaatsen? Wij willen dat niet..... Dat wordt even mailen met de aannnemer



Bij ons project is de aanbouw van 2,4m ¤13950, incl vloerverwarming en extra stopcontacten en het verplaatsen van het plafondlichtpunt.



Wat is bij jullie de lengte van de begane grond( dus van voor naar achter kant) excl. en incl. uitbouw? En hoe diep is jullie tuin excl. en incl. aanbouw?



Bij ons:

Lengte huis

Excl. Aanbouw 1,2m = 9,11m

Incl. Aanbouw 1,2m = 10,31m



Tuin diepte

Tussen poort en huis:

Excl. Aanbouw 1,2m = 12,5m

Incl. Aanbouw 1,2m = 11,3m



Tussen schuur en huis:(schatting)

Excl. Aanbouw 1,2m = 10m

Incl. Aanbouw 1,2m = 8,8m



Wij hebben flink getwijfeld over een uitbouw van 1,2m en van 2,4m. Als je kijkt naar het prijsverschil, dan is de 2,4m uitbouw veel aantrekkelijker. Wij vinden een "ruime" tuin ook erg fijn voor ons kind. Dit laatste weegt zwaarder voor ons, dus hebben we gekozen voor de 1,2m uitbouw.



Wat is jullie afweging (geweest)?
Alle reacties Link kopieren
Normaal worden er volgens mij vrijwel altijd van die platte witte lage plintjes geplaatst. Ik kan kiezen los leveren, laten plaatsen en niet leveren. Ik wil mooie hogere plinten dus laat ze niet leveren.



Zal straks even uitrekenen met mijn tuin wat er overblijft! Ik koos voor 2,4 omdat voor mij een grote tuin niet zo van belang is, koop het huis alleen en heb liever een grote keukentafel en minder onderhoud. Een eventuele koper na mij kan altijd tuin vergroten door priveparkeerplaatsen erbij te betrekken. Deze zitten nu "in" je achtertuin. Maar parkeerruimte genoeg in de wijk.





Mijn basis is 9,25 lang en 5,10 breed. De eerste verdieping is helemaal recht en dus hetzelfde. Daarbovenop een zolder.

Beneden heb ik echter aan de zijkant van mijn huis geen parkeerplaats of garage maar dit is een aanbouw van 2,73 meter breed.



Beneden heb ik dus 9,25 X 7,83 + een aanbouw achter van 2,4 X 5,1. Keuken is 5,1m breed en daarnaast zit een bijkeuken van 2,73m breed die wordt/kan niet worden uitgebouwd. Ik heb beneden dus 72,4 + 12,2 = 84,6m2 vloeroppervlak.



Grondoppervlak is ca. 252m2. Haal daar ca. 86 vanaf(muren even bij optellen) blijft er 166 over. Daarvan zit ca. 3X7,9 voortuin = 23,7m2 blijft er 142.3m2 over voor achter maar daar staat een schuurtje en 2 parkeerplekken op gaat dus weer ca. 7,9 X 7 vanaf 56m2 ong zeg maar blijft er ca. 86m2 over. Wooww en dat zonder liniaal haha. Kan zijn dat voortuin tikkie dieper is en achter ondieper maar dit is even ruwe schatting.



Aan de voorkant van mijn huis komt een kleine veranda uitkijkend over een kanaaltje en ik heb alleen fietspad en stoep voor mijn huis:). Vandaar de parkeerplaatsen achter.
Alle reacties Link kopieren
Plinten heb ik geen idee van. Zal zo eens in de papieren kijken. Wij kozen voor de grote uitbouw omdat we het belangrijk vinden veel leefruimte te hebben. Bleef voor ons genoeg tuin over, al is het geen supergrote tuin. En we hebben openslaande deuren, geeft ook wel een ruim gevoel hopelijk.



Huis:

Zonder aanbouw 10.30m x 5.1m

Met aanbouw 12.70m x 5.1m



Tuin (op het zuiden):

Zonder aanbouw 12,97m diep

Met aanbouw dus 10,57m diep.

5,4 meter breed.



Daarop komt een schuurtje van 2 bij 3 meter.



Voor krijgen we een kleine tuin van 4.3 meter diep. Parkeren kan op de parkeerplaatsen die tussen de rijtjes komen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen uitbouw maar ons huis is zonder uitbouw 10.8 m en 5m breed.



Tuin is iets van 9 meter kang
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben jullie een nette standaard lengte van het huis!

Hier komt dat weinig voor, behalve bij de minstens ¤300.000, huizen.



Is het huis in een grote stad, standaard stad of dorp?

Bij ons in een grote stad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven