nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet bebouwd wordt tegenover dat huis en het uitzicht is oké van het huis met de grotere kavel dan zou ik daar voor gaan! Maar ik weet natuurlijk niet wat het uitzicht is maar een grotere kavel zou mij wel aanspreken...
Alle reacties Link kopieren
@kaartje



Maar die kavel is hoe dan ook groot, bij ons is het 'maar' 117m2. Dus ik denk dat ik voor het mooie uitzicht zou gaan. Locatie is alles toch? Maar goed, ik ben ook al ruim content met een tuin van 40m2. Uiteindelijk moeten jullie je gevoel volgen en zelf afwegen wat belangrijker is. Wel fijn dat jullie hoe dan ook 'dibs' hebben op beide huizen, hoop dat jullie rustig een keuze kunnen maken. Maar ook spannend dat het nu voor jullie ook gaat beginnen! Vind het erg leuk dat jullie toch weer redelijk snel terug in de markt zijn gekomen voor een nieuwbouwhuis. Kan je weer meedoen in je eigen topic, met alle wijsheid die we inmiddels samen vergaard hebben.



Wij mogen morgen naar een interieur designer, die wordt aangeboden door de aannemer. Ben heel benieuwd of die ons nog leuke ideeën gaat geven. Ik ben inmiddels verslaafd aan pinterest en begin een beetje de (interieur) weg kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
Kaatje welk deel van het huis kijkt op dat perkje? Je woonkamer of de keuken?

Is het ook groot raam wat uit kijkt op dat perkje?



Behalve als je tijdens het zitten op de bank of aan de eetkamertafel echt uitkijkt op het perkje, dan zou het voor mij een grotere meerwaarde hebben dan een grotere tuin.

Ondanks dat ik ook een sterke voorkeur heb voor een vrij uitzicht.

Maar dit is voor iedereen verschillend.



lastig, lastig......



Amby

Ik ben benieuwd wat ze jullie adviseren morgen!



All

Nog 2 dagen en dan gaan we naar de notaris
Alle reacties Link kopieren
@kaartje, vandaag naar de hypotheekadviseur toch? Laat je ons weten hoe dat is geweest?



Even iets anders: ik ben Huizenjacht aan het kijken (oude aflevering). Daar gaan ze met de gasten kijken bij een nieuwbouwproject. En vertellen ze: 'ze vraagprijs is X. Maar dat is natuurlijk vrij op naam, wat een heel groot voordeel is. Want dan heb je geen kosten koper.'

Ik vind dat echt geen realistisch beeld. Nee, je hebt geen K.K., maar reken er maar op dat je nog minstens het dubbele van dat kwijt bent als je ook maar een beetje wil klussen in je nieuwbouwwoning.

Ik merk dat daar sowieso vaak wel misverstanden over zijn. Laatst hoorde ik ook een vriendin praten over dat ze in haar eentje nét een hypotheek kan krijgen, gelijk aan de v.o.n. prijs van een nieuwbouwwoning. Ik heb haar verteld wat er vaak nog bijkomt aan kosten en dan is het wel een heel ander verhaal.



Wij pakken ook wel aardig uit qua meerwerk, dat hoeft natuurlijk niet. Maar een duizend of 10-20 heb je toch al snel nodig.



Horen jullie dit ook weleens in je omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat het wordt kaartje!



@suuz, dat lijkt me niet slim nee, om een nieuwbouwhuis te kopen op de max van je hypotheek omdat je idd behoorlijk wat kosten erbij krijgt. Sowieso lijkt maximaal lenen mij niks maar hoor regelmatig in mijn omgeving nog mensen die dat wel doen. Iedereen denkt daar blijkbaar toch anders over. Wij lenen iets meer dan een ton minder dan ons maximale hypotheekbedrag en hebben vooral gekeken naar wat we maximaal willen betalen per maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat hele VON verhaal ook echt complete flauwe kul. Sowieso omdat je al 21% btw betaalt over zo'n huis, wat niet het geval is bij bestaande bouw, en ja, je kan makkelijk tot 20% extra kwijt zijn zonder al te extravagante dingen te doen. Je kan geen nieuwbouw kopen voor dezelfe prijs als dat je bestaande bouw zou kunnen kopen. Bij nieuwbouw heb je wel meer waar voor je geld, maar dat moet ook wel, want je bent in feite ook een investeerder. Je moet maar wel even die dubbele maandlasten kunnen ophoesten, en bereid zijn zo lang op je nieuwe huis te wachten. Buitenstaanders zien alleen de aankoopprijs en denken dat je een geweldige deal hebt, en niet dat je er nog tienduizenden euro's tegenaan moeten gooien eer je er echt kan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is goed gegaan bij de hypotheek adviseur. we kunnen het huis sowieso kopen. Super happy!!

Nog behoorlijk nieuwe inzichten te horen gekregen. fijn dat de hypotheek adviseur zo heeft mee gedacht.

Vandaag de hele dag nagedacht over het huis. Poe wat is er veel om over na te denken.



@amby ja ik vind het ook heel leuk om in dit topic mee te schrijven. Fijn al die goede adviezen.



@fontyen bijna naar de notaris super leuk!



en qua hypotheek ik vind het heel belangrijk dat naast wat je kunt lenen je maandlasten betaalbaar zijn. Zodat je nog genoeg geld hebt om leuke dingen te doen, te sparen, geen geld zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Kaartje! Maar ja, welk huis gaat het nu worden hè? Succes met kiezen!
Alle reacties Link kopieren
Jaa dat inderdaad de vraag amby:)



Was het nog leuk met de interieur designer?
Alle reacties Link kopieren
Ja! Goeie kans dat we haar indeling en kleursuggesties gaan aanhouden. Ze had totaal wat anders in gedachte dan ik, maar wel op een positieve manier.
Alle reacties Link kopieren
Amby, dat was is een zeer nuttig gesprek! Fijn!



Kaatje, super dat jullie het huis kunnen kopen en dat het een fijn advies gesprek was.

Spannend! Al een idee welk huis het gaat worden?



Suuz ik vind het ook een kromme uitspraak. Het verschil aan kosten duidelijk maken is natuurlijk hartstikke goed. Alleen geeft het een vertekend beeld om vervolgens die kromme uitspraak er bij te vermelden.......

In mijn omgeving wordt er niet veel nieuwbouw gekocht, dus komt dit onderwerp niet echt ter spraken.



All,

Straks naar de notaris! Dan is het echt officieel allemaal
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd alvast Fonteyn! Super leuk. Bij ons is de verwachting dat we over 5 weken naar de notaris gaan. Afgelopen vrijdag de keuken gekocht, dus dat kan nu eindelijk van ons to-do lijstje op. We zijn er heel erg blij mee. Nu staan we voor de nieuwe uitdaging: badkamer. We hebben een droombadkamer op het oog maar hij is eigenlijk echt te duur (ook rekening houdend met casco-teruggave). Het is lastig om dromen los te laten :):) en dan toch te gaan voor de standaardbadkamer waar we dan wel paar aanpassingen in zouden laten doorvoeren (die al met al ook zo richting de 7000 euro gaan).. Lastig!
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier Fonteyn!



Jammer dat de droombadkamer het waarschijnlijk niet gaat worden Iusco.

Onze badkamer is rond de 4,5 m groot en kost ruim 6.000 euro.

Wat een geld he. We hebben wel een (m.i.) superdure wastafel bij de badkamerzaak gekocht, omdat we geen zin hadden om dat nog een keer zelf te moeten regelen En een spiegel met licht erin, dat is nu blijkbaar standaard (ik vond het heel cool, ik had het nog nooit gezien).
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Roxy, bij ons kost de wastafel ook een vermogen! Volgens mij (incl installeren) meer dan ¤2000. En dan is ie nog niet eens heel speciaal. Ik denk dat we die dus zelf gaan kopen en plaatsen. Lijkt me ook verreweg het makkelijkste meubel om zelf te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw fontyn zo naar de notaris!! Dat lijkt me super.

Wij gaan voor het uitzicht. Daar voelen wij ons het best bij:):)

Vanavond 2e gesprek met hypotheek adviseur. Morgen of woensdag makelaar bellen over onze keuze.

Leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zojuist ook nog naar de sanidump gegaan en dat is ook wel een fijne zaak hoor. Uitgebreid assortiment en de prijzen zijn erg scherp (nee ik heb geen aandelen ). Nadeel is wel dat het allemaal exclusief installatie/montage is. Maar voor ons nu toch ook een optie want die 7000 euro 'upgrade' voor de projectbadkamer vond ik moeilijk te verkroppen, o.a. omdat we nog steeds geen vrijstaand bad zouden hebben. Nu kunnen we met niet heel veel meer geld, toch wel richting onze 'droom' gaan..
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd fonteyn! Nu is het officieel!



En kaartje, succes met jullie keuze, ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Over badkamers, onze eerste offerte is 15.500 euro :\ wel inclusief tegels en de montage van alles en een beter toilet op de begane grond. Ik viel bijna van m'n stoel ervan. Montage is 4500, maar van de rest moeten we toch wat af zien te krijgen dmv wat goedkopere spullen. Deze zaak werkt samen met de aannemer dus vandaag dat we hier bij willen blijven. Voor de keuken zijn we al wel geslaagd (13500, met mooie A merk apparatuur, rechte keuken en een eiland).
Alle reacties Link kopieren
donderdag mogen wij gaan opmeten in ons huisje. Het gaat nu hard. Over 2 weken krijgen we te horen of ons huis nog voor de kerst word opgeleverd. Er word hier hard geduimd. Dan kunnen we in ieder geval al wat dingen op de zolder zetten en hoeven we die niet 2 keer te versjouwen.
Alle reacties Link kopieren
Uitgebreide reactie getypt voor iedereen, druk ik verkeerd en is alles weg......



Als ik straks tijd heb, dan ga ik het nog een keer proberen.
Alle reacties Link kopieren
He dat is balen fonteyn!!

Heeft iemand enig idee hoe het zit wanneer je bouwdepot verloopt? Ik wou hier informatie over opzoeken op google maar ik kan het niet echt vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ons bouwdepot loopt 2 jaar, maar dat verschilt waarschijnlijk per geldverstrekker. Als we geld overhouden aan het einde van het bouwdepot, dan wordt dat op de hypotheek afgelost.
Alle reacties Link kopieren
@amby ja idd verschilt per geld verstrekker. Daarom wou ik ook graag weten wat de gevolgen zijn wanneer het bouwdepot verloopt. Ik ga de hypotheekadviseur maar even vragen.



Ik heb trouwens net gebeld met de makelaar! We gaan voor de woning met het uitzicht. Voor ons het beste gevoel.

Heel raar idee dat dat nu onze woning echt gaat worden. (tenminste daar ga ik vanuit dan).
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie een keuze hebben kunnen maken!
Alle reacties Link kopieren
Kaatje, bij ons is het ook na 2 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven