nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het ook in de overeenkomst en wil dat zeker gaan doen. Ik vertrouw onze aannemer inmiddels voor geen meter meer. Ze zijn wel heel rap op zaken die hen geld kosten, dus geld achterhouden lijkt me een uitstekend idee. Alleen geen idee hoe het exact in z'n werk gaat, zal dat eens vragen aan de notaris en de bank.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hield de notaris dat automatisch in depot. Na een maand of drie (dacht ik) kregen we een brief van de notaris of alles in orde was, want dan kon hij het resterende bedrag uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is dit ook standaard opgenomen in de overeenkomst. De notaris houdt het laatste termijn inderdaad in beheer, totdat alles is opgeleverd.
Alle reacties Link kopieren
Houden ze dat geld dan in van het bedrag wat je betaald hebt bij de overdracht van de grond?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staat het ook in de contracten.



Ik vraag me eigenlijk ook af hoe de notaris dat doet...

Amby, volgens mij hebben ze bij ons niets achter gehouden bij de verrekening van de grond. Dit stond iig niet op de rekening.

Misschien regelt de notaris dat standaard met de hypotheekverstrekker?!



Ze zijn bij onze fase bezig met de mallen voor de fundering! Helaas is onze rij huizen de laatste rij uit de fase...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit laatste termijn wordt uitbetaald aan de notaris. En die houdt het dus in beheer tot de aannemer alles heeft opgeleverd. En pas dan gaat het richting aannemer.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons had de bouwer een bankgarantie afgegeven bij de notaris. Voorlopig zal deze nog wel blijven staan omdat ze de buitenkant nog moeten schilderen maar dat kan pas in het voorjaar. Voor de rest niks te klagen over de bouwer ze hebben alle puntjes altijd snel opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Oké bedankt voor jullie antwoorden. Ik kan hierover niks terugvinden in onze overeenkomsten dus denk dat we dat dan niet hebben? Vreemd, niemand heeft ons hierover geïnformeerd. Misschien nog maar even een mailtje naar de hypotheekadviseur sturen.

Nu druk bezig met alle regelzaken, energie/gas regelen, verf uitzoeken en bestellen enz. Wel lastig een inschatting te maken hoe lang we nodig hebben om te klussen voordat we over kunnen. Door de vloerverwarming zitten we ook aan een opstookprotocol vast voordat ze de vloer kunnen leggen. Die duurt ook 14 dagen ongeveer. Trekken nu ongeveer 4,5 week uit voor alles.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal.

Wat gezellig dit drukke topic. Helaas de laatste tijd even weinig tijd gehad om te schrijven. Ik probeer z.s.m. weer een wat langer berichtje te plaatsen hoor:) Helaas afgelopen 5 weken 3x ziek geweest. Dus ik had ook niet zoveel zin om een berichtje te schrijven.

Maar ik ga er vanuit dat ik nu weer genoeg weerstand heb voor een heel jaar niet ziek zijn!



Op huizen gebied hier weinig nieuws. Verkoop van de woningen in hetzelfde blok gaat helaas niet zo snel.



@Galleta bedankt voor de tip voor de vloerverwarming en het opstook protocol. Daar had ik nog niet bij nagedacht.

Wij krijgen ook vloerverwarming.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even gaan Googlen geslagen, en de 5% regeling is gewoon iets waar je wettelijk recht op hebt, dus dat is fijn. Maar ik moet even uitzoeken met bouwer/notaris/bank hoe het in z'n werk gaat bij ons, ik zie dat het per bouwer/project verschilt of er een bankgarantie is, of dat je geld overmaakt naar een depot bij de notaris.



Wij plannen overigens zo'n 4-5 weken om over te gaan naar onze nieuwe woning, maar dan moet het allemaal wel goed uitkomen natuurlijk. We hebben een week nodig voor de behangers, een week voor de tegelzetter, 2-3 weken om zelf nog laminaat te leggen, te verven en overige klussen uit te voeren zoals lampen en gordijnen ophangen. Hopelijk komt de keuken ook rond die tijd. We hebben oplevering in mei, dus ik denk dat dat opstook-protocol dan maar even moet wachten?
Alle reacties Link kopieren
Klinkt wel als een haalbare planning Amby! Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf of je elke dag kunt klussen, of ondertussen fulltime werkt. Hoe doen jullie dat? Ik neem 1 week vrij, daarna moeten vriend en ik weer gewoon werken.



Amby, volgens mij moet het opstoken van je vloerverwarming sowieso gebeuren, ook als je je verwarming niet direct in gebruik neemt. Ik weet t niet zeker, ga er even wat over opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Even snel gelezen: het gaat erom dat je de cement dekvloer rustig aan laat wennen aan de temperatuurwisselingen in de vloer. Dat geeft namelijk kans op scheuren. En die wil je, áls dat gebeurt, laten repareren voor je vloer erin ligt. Als je zoekt op opstookprotocol vloerverwarming, vind je de uitleg. Het klinkt alsof je hier nog wel zeker een week voor moet uittrekken.



Wij gaan eerst aan de slag met de muren, hopelijk kunnen we dit dan samenpakken.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, wij hebben donderdag een info-avond tegelvloer, dus ik zal de beste tegelzetter nog even voorleggen wat we met die vloer moeten doen.



Ik heb vorig jaar behoorlijk wat verlof opgespaard, dus ik heb dit jaar minimaal 6 weken verlof (contract tot augustus). Ik wil wel minimaal 3 weken verlof opnemen voor het huis, vriend idem. Gelukkig werkt vriend ook vlakbij het nieuwe huis, dus als we werken hij kan altijd snel nog even ernaartoe scheuren om werklui bij te staan.
Alle reacties Link kopieren
Galleta, bedankt voor de tip over het opstookprotocol voor de vloerverwarming, dit wist ik nog niet.



Wij denken tegen die tijd ook 4-5 weken nodig te hebben. Ben benieuwd hoeveel jullie uiteindelijk nodig hebben. Ik spaar ook genoeg vrije dagen voor na de verhuizing..
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat wij ook behoorlijk wat weken na oplevering nodig hebben, voor we er echt in kunnen trekken ivm: opstookprotocol volgen / alle muren / installeren twee toiletten en twee badkamers (tweede heeft geen haast op zich) / leggen van alle vloeren, waaronder 1 houten visgraat (kost denk ik best wat tijd) / installeren keuken.



Ik vind het vooral lastig om straks iedereen in te plannen; aannemers en andere klussers moeten voor hun planning weten wanneer ze moeten komen, maar alles volgt elkaar redelijk strak op dus er mogen geen kinken in de kabel komen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging het heel snel. Op de dag van de oplevering hebben we meteen na de oplevering eerst overal lampen opgehangen en 's middags meteen de vloer laten egaliseren. Wij zijn zelf toen opbergrekken in de schuur gaan opbouwen en hebben alvast het een en ander overgebracht naar de schuur (omdat we toen ons huis natuurlijk niet in konden). De dagen erna werd de vloer gelegd en werden de (rol)gordijnen opgehangen (die hadden we bij hetzelfde bedrijf besteld). Daarna konden we heen en weer gaan rijden met dozen die we al hadden ingepakt. Op dag vier werd internet, telefoon en televisie aangesloten en de keuken bezorgd. Op dag vijf en zes werd de keuken geplaatst. Vanaf toen kon ik ook de keuken gaan inrichten. Op dag zes werd een wandmeubel uit onze oude woning gehaald en in het nieuwe huis weer opgehangen, dus dat kon ik toen ook weer gaan vullen. Op dag negen werd de kledingkast bezorgd, dus die hebben we de dag erna in elkaar gezet. En daarna ook weer voor een groot gedeelte gevuld. De rest van die week hebben we alvast zoveel mogelijk dozen naar het nieuwe huis gebracht, leeggemaakt en weer mee teruggenomen om te vullen, waardoor we op dag 15 alleen nog maar wat meubels hadden die we moesten verhuizen. Hiervoor hebben we een busje gehuurd. De bedoeling was voor de hele dag, maar we waren zó snel dat we 'm na een ochtendje al niet meer nodig hadden. Zo'n twee weken na de oplevering woonden we dus in ons nieuwe huis.



In die tijd heb ik amper verlof opgenomen, ik kon de meeste dagen toch niet veel doen. Wel werkte ik veel thuis, zodat ik of heen en weer kon rijden als het nodig was, of al in het nieuwe huis aanwezig was (toen ik daar eenmaal internet had). Mijn man heeft gewoon doorgewerkt in die periode, alleen op de dag van de oplevering en de dag van de verhuizing was hij vrij. Maar het scheelde natuurlijk dat onze muren, badkamer en toilet al helemaal klaar waren toen het werd opgeleverd, we hoefden zelf verder dus niet zoveel meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Iusco, dat vind ik ook lastig. Om iedereen in te plannen. Wie komt in welke volgorde enzo.



@Prik, dat valt wel mee qua hoeveel tijd ze nodig hadden voor de keuken. Moesten jullie nog een badkamer inbouwen? Of viel het wel mee nog qua klussen?
Alle reacties Link kopieren
@prik: strakke planning! Ik denk dat het heel veel scheelt dat jullie geen schilderwerk hadden. Ik denk dat wij verreweg de meeste tijd kwijt zijn met het schuren en schilderen van muren, trappen en deuren. Ik moet nog een planning maken (heb nog even ).
Alle reacties Link kopieren
Wow mooi snel prik! Scheelt denk ik ook enorm dat het schilderwerk al klaar was. Wij willen beginnen met verven zodat we daarna de vloer kunnen leggen na het opstookprotocol van 2 weken. Keuken zit er bij ons al in en tegelwerk ook overal. We moeten alleen nog een douchewand en badkamermeubel plaatsen maar dat is zo klaar.

Komen er wel vandaag achter dat er ongeveer 4 weken levertijd op de vloer zit, verkoper had genoemd dat deze vanaf februari leverbaar was binnen 2 werkdagen maar dat wordt pas april. Nu zo snel mogelijk alles regelen..
Alle reacties Link kopieren
Owja, de planning voor het verhuizen. Ik heb er nu al nachtmerries van, echt.. Wij moeten waarschijnlijk rond de bouwvak gaan klussen.. Ik zie het al helemaal voor me dat er iets mis gaat bij het bestellen van de keuken, zodat straks alles gedaan os, maar we nog geen keuken hebben, waardoor we in onze huurwoning moeten blijven wonen tot ver na de bouwvak. We hebben nu ook al een planning met volgorde, maar we hebben nog geen duidelijkheid over het te volgen stookprotocol. We hebben van de vloerenleverancier een stookprotocol gekregen waarmee we een maand (!) bezig zouden zijn. Navraag bij de aannemer leverde het fantastische antwoord op dat we 'bij de oplevering het juiste protocol meekrijgen'. Gelukkig zitten wij in de laatste fase, dus kunnen we via de andere bewoners het protocol al krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook al aan het nadenken over de planning. Ook hier opstookprotocol voor de vloerverwarming, moeten nog navragen bij de aannemer hoe lang dit gaat kosten.



We kunnen nu al wat definitiever plannen, want we hebben weeknummers gekregen voor de voor- én eindoplevering Het komt nu echt dichterbij!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk om te lezen hoe lang iedereen bezig denkt te zijn met het bewoonbaar maken van het huis.

Wij denken ongeveer 4 tot 8 weken bezig te zijn. Maar ik vind het lastig schatten. .



@sneeuwitje leuk dat de oplevering er aan komt. Spannend?



Wij gaan zaterdag bij een keuken winkel een tekening laten maken voor onze toekomstige keuken.

Leuk!! Hoe hebben jullie dat gedaan? Bij meerdere winkels een offerte laten maken?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk sneeuwitje!! Spannend!



Leuk kaartje, om naar de keuken te gaan kijken. Ik zou inderdaad bij een paar winkels tekeningen en offertes laten maken. Laat je niet gek maken dat ze ineens bepaalde aanbiedingen hebben die alleen die dag nog geldig is, als je even snel tekent natuurlijk. Sommige winkels beginnen met offertes ook gelijk met veeeeel te hoge idiote prijzen, dus gelijk helemaal afdingen alleen nog niet tekenen. Heel irritant dat het zo werkt. Er zijn ook keukenwinkels die wel gelijk met echte prijzen komen, dat is prettiger.
Alle reacties Link kopieren
@kaartje, goede tips al van fffiene. Ik zou zeker naar een aantal winkels gaan. Al moet ik zeggen dat wij bij de tweede direct zo'n goed gevoel hadden dat we niet verder zijn gegaan. Maar wel 2 keer terug gegaan voor onderhandelingen.



Laat je inderdaad niet gek maken. Ze zullen allemaal proberen je meteen te laten tekenen. Niet doen!
Alle reacties Link kopieren
@kaartje, goede tips al van fffiene. Ik zou zeker naar een aantal winkels gaan. Al moet ik zeggen dat wij bij de tweede direct zo'n goed gevoel hadden dat we niet verder zijn gegaan. Maar wel 2 keer terug gegaan voor onderhandelingen.



Laat je inderdaad niet gek maken. Ze zullen allemaal proberen je meteen te laten tekenen. Met de belofte dat je daarna nog alles aan kunt passen als je wil. Niet doen! Als je er thuis nog even over nadenkt, kom je vaak nog tot andere inzichten.



Wij hebben onze keuken in Duitsland gekocht en kregen meteen een zeer nette prijs. Met hard onderhandelen hebben we er 500 euro af gekregen. Het voelt wel eerlijker om meteen een schappelijke prijs te krijgen. Ik vond het heel fijn!



Houd er trouwens rekening mee dat je vaak niet de tekening mee krijgt als je nog niet tekent. Op zich is dat normaal, maar wel jammer. Wij hebben - heel sneaky - snel een fotootje van de tekenining gemaakt toen de verkoper naar de wc was .



Veel plezier!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven