nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Het bevalt super!

We waren in no-time verhuisd; dankzij onze meer dan perfecte voorbereidingen waren binnen een paar uur en in slechts twee ritjes met een busje alle grote spullen over. En toen was het oude huis leeg, omdat we alle losse spullen al eerder in dozen in onze eigen auto hadden meegenomen. Inmiddels is alle elektrische apparatuur aangesloten, hangen alle schilderijen, zijn alle kabels netjes weggewerkt en zijn zelfs de allerallerallerlaatste rommelspulletjes opgeborgen op hun definitieve plek. Ik wil alleen mijn garderobekast nog een keer anders indelen, maar dat kan altijd nog, en ik wil nog wat grote planten erbij (maar daar wacht ik even mee tot iedereen is wezen kijken, want we zullen ongetwijfeld ook nog wat planten krijgen van mensen die op bezoek komen). O, en we willen het balkon nog wat aankleden, want daar staat nu alleen een loungeset op. Maar daar is het weer nu niet echt naar... Maar verder zijn we dus al helemaal gesetteld. We hebben echt nog nooit zó'n snelle verhuizing meegemaakt!



Het voelt nog wel een beetje onwennig, alsof we op vakantie zijn in ons nieuwe huis. Maar wel leuk hoor, we verzuchten nog elke dag tegen elkaar hoe mooi het huis toch is, en hoe we genieten van alles. Ik geniet als ik thuiskom, de voordeur opendoe en een licht en luchtig huis binnenstap, als ik 's ochtends wakker word en met mijn blote voeten op de warme vloer-met-vloerverwarming stap, als ik sta te koken aan het kookeiland of thee zet met de Quooker, als ik 's avonds de gordijnen dichtdoe omdat ik het nog steeds van die práchtige gordijnen vind. Zelfs afgelopen weekend genoten we, toen we lekker op de bank zaten met een grote beker warme chocomel, en om ons heen de storm hoorden loeien.



We waren een van de eerste bewoners die verhuisden, vanaf deze week komen er wat meer bij. Langzaam maar zeker wordt de rest van de woningen ook opgeleverd en stroomt het complex vol. Deze week krijgen we er twee nieuwe buren bij, in de komende weken zal het nog wel onrustig blijven met geboor en verhuizende buren. Ik ben in ieder geval blij dat wij er al zitten!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen Prik! Enjoy!
Alle reacties Link kopieren
@ prik: fijn om te horen dat alles zo goed gaat! Heb je nog tips met betrekking tot de goed voorbereide verhuizing?



@ amby: bij jullie gaat het nu ook snel! Leuk zo’n feestje, dat hebben wij helaas niet gehad.

Dat wachten steeds is inderdaad killing. Je zou toch denken dat ze graag dingen aan je willen verkopen en dat ze dan een beetje opschieten.



@ hier: Inmiddels staan bij ons de muren van de eerste verdieping en hebben we uitsluitsel dat het sowieso het 4e kwartaal van dit jaar opgeleverd gaat worden. We gaan elke week even kijken en het schiet dus lekker op.

De keuken en de tegels voor de badkamer zijn uitgezocht. Alleen de badkamer zelf is nog onduidelijk. We wachten nu al een eeuwigheid op een reactie van de bouwer maar dat schiet echt niet op. Elke keer als we bellen dan zegt hij dat hij er die middag naar gaat kijken en dan horen we weer niets.

Over een maandje hebben we wel de eerste ledenvergadering van ons hofje, dus dat wordt de eerste keer dat we onze buren gaan ontmoeten. Ben erg benieuwd.



Fijne pasen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi86 schreef op 01 april 2015 @ 09:57:

@ prik: fijn om te horen dat alles zo goed gaat! Heb je nog tips met betrekking tot de goed voorbereide verhuizing?

Lijstjes! Ik had een opschrijfboekje waarin ik allerlei lijstjes bijhield. En dat varieerde van wat ik moest doen op het moment dat de opleverdatum bekend werd (internet/telefoon aanvragen, afspraken inplannen met keuken- en vloerleverancier, vrije dag regelen, etc.), wat we op de eerste dag allemaal mee moesten nemen (gereedschap, bekertjes, lunch, stoelen, lampjes, rekken voor in de berging, etc.), tot wat er allemaal nog gemonteerd, opgehangen, verplaatst of gekocht moest worden.



Voor mij werken lijstjes altijd als een tierelier; ik houd overzicht, omdat alles per onderwerp bij elkaar staat, ik hoef niet bang te zijn dat ik iets vergeet, omdat ik het heb opgeschreven (en dat geeft ook rust, omdat ik er dan niet meer de hele tijd aan hoef te denken) en het werkt reuze motiverend als je steeds meer dingen kunt doorstrepen. Ik was trouwens al heel vroeg begonnen met dat boekje; al bij het eerste gesprek met de aankoopbegeleider stonden mijn vragen er al in. Later heb ik ook de maten erin genoteerd (nadat we een keer het huis in mochten om te meten), de contactgegevens van de leveranciers, begrotingsoverzichtjes, spullen die we wilden aanschaffen maar waar we nog even mee wilden wachten tot we echt verhuisd waren, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Voor dat laatste is Pinterest ook een heel handig hulpmiddel; ik had bijvoorbeeld borden aangemaakt voor keuken, sanitair, meubels, verlichting, behang & gordijnen, balkon en losse ideeën voor het huis. Tsja, je moet toch wat als je anderhalf jaar moet wachten tot je eens iets écht kunt gaan doen.



Daarnaast reden we nooit zonder spullen naar het nieuwe huis. Dat was echt een soort regel die we onszelf oplegden: 'nooit met een lege auto die kant op'! De eerste dagen, toen ze nog met de vloer bezig waren, hebben we vooral spullen van zolder en uit de schuur meegenomen. Die konden meteen naar de berging van het nieuwe huis. Daar hadden we rekken neergezet, waarop alle spullen meteen op hun plek stonden. Toen die zooi allemaal over was hebben we een paar dozen met boeken e.d. tijdelijk in de berging gezet, maar daar zijn we snel mee opgehouden, omdat het gewoon echt veel makkelijker is om meteen alles op z'n definitieve plek te zetten. Je sjouwt al genoeg, dus al die zinloze heen-en-weerverplaatsingen wilden we zoveel mogelijk voorkomen. En dat is verder goed gelukt! Toen we in huis aan de slag konden zijn we daar ook eerst rekken gaan maken en lampen op gaan hangen. Toen de keuken eenmaal stond reed ik elke keer met een auto vol keukenspullen die kant op. Toen we de garderobekast in elkaar hadden gezet lag de auto een paar ritjes vol met kleding.

Zo bleven er voor de daadwerkelijke verhuizing alleen nog maar grote spullen over, en hoefden we die dag ook niet nog eens allemaal losse doosjes mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi86 schreef op 01 april 2015 @ 09:57:

@ hier: Inmiddels staan bij ons de muren van de eerste verdieping en hebben we uitsluitsel dat het sowieso het 4e kwartaal van dit jaar opgeleverd gaat worden. We gaan elke week even kijken en het schiet dus lekker op.

Leuk dat je meer zekerheid hebt over de opleverdatum, dan kun je echt gaan aftellen!

Nog een tip: maak foto's van de bouw. Ik ben ook wekelijks/om de paar weken (afhankelijk van de fase van de bouw) even langsgereden om foto's te maken. Dat is altijd leuk voor later. En toen we er eenmaal in mochten heb ik ook foto's gemaakt van alle onafgewerkte muren met leidingen. Zo weten we nu precies waar de leidingen lopen - en waar we dus niet moeten boren.
Alle reacties Link kopieren
Fijn al die tips hier, ik maak notities;) wij hebben vorige week een bijeenkomst gehad waar we al onze buren hebben ontmoet, was echt leuk! Ze beginnen volgende maand met heien! Joepie!
Alle reacties Link kopieren
Hello dames :-) het topic is alweer even rustig, maar dat is het hier ook nog altijd. Volgende maand gaan we de buren ontmoeten en dan begint hopelijk ook de bouw.



De communicatie met de bouwer heeft echt een dieptepunt bereikt bij ons. Er wordt continu wisselende informatie gecommuniceerd naar kopers (dat merk je gelijk op zo'n FB groep) en ze zijn schromelijk te laat met vanalles. Zo moesten we opeens binnen 4 dagen beslissen over groot meerwerk, en is de deadline voor het sanitair eerder dan dat de sanitairboer ons in kon plannen omdat de tekeningen te laat aan ze geleverd waren. Ook hebben we nog altijd niet gepasseerd bij de notaris vanwege juridische rompslomp. Kortom, ik ben niet echt happy.



We weten inmiddels (via andere kopers, want van de bouwer hebben we na 8 weken nog geen offerte) wat het meerwerk ong. gaat kosten, dus nu we hebben kunnen budgetteren gaan we volgende maand op keukenjacht. Eerst bij onze leverancier, en dan waarschijnlijk naar wat keukenboeren in Nederland, en als we dan nog geen succes hebben, dan naar Duitsland (is niet in onze buurt :-)).



Hoe vergaat het de rest van jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, gefeliciteerd met jullie nieuwbouwhuizen. Ik ga ook meelezen. Vandaag is bij ons de eerste paal de grond in gegaan en eind dit jaar wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. Wij hebben de beslissingen over het meerwerk en de badkamer al genomen. Bij de keuken moet ik nog een keer langs om greepjes te kiezen en de bestelling te plaatsen. Ik lees vooral mee voor handige tips rondom het bouwproces, de oplevering en voor afwerkingen. Ik heb bijvoorbeeld een grote crisis bij het kiezen van de vloer, maar dat komt vast wel goed ;)



@amby een keuken in Duitsland kopen kan ik je zeker aanraden. Ik was helemaal klaar met de Nederlandse keukenboeren met hun slinkse trucs en gladde praatjes. Het was voor ons ook niet in de buurt (zo'n 2 uur rijden) maar ik ben ontzettend bij met de keuze om naar Duitsland te gaan. Ze verstaan ook prima Nederlands want de meeste klanten aan de grens zijn Nederlanders.
Ik meld me ook even. Gisteren gehoord dat wij ingeloot zijn in een klein nieuwbouw-project. We hadden ons ingeschreven op 2 van de woningen en hebben onze eerste keuze (de hoek) toegewezen gekregen. Wow! Over 1,5 week eerste gesprek met de makelaar en aansluitend de bank. Ben benieuwd.



Wij krijgen 4 woonlagen (incl. zolder) en een kavel van 197m2. Totaal woonoppervlak 160m2. Maar dat wordt waarschijnlijk nog iets meer, want wij willen gelijk de benedenverdieping uitbouwen.



We hebben alleen nu een koophuis dat onder water staat. Dus we zijn benieuwd wat de financiële mogelijkheden gaan zijn, ook met betrekking tot meerwerk en aankleding. Qua inkomens kan het makkelijk, maar ik weet niet hoe moeilijk de banken tegenwoordig doen. En zelf hebben we ook een maximum in ons hoofd van wat de maandelijks netto kwijt willen zijn.



Pff, komt gelijk veel op je af. Maar komende week eerst lekker op vakantie. Kunnen we alles nog eens rustig laten bezinken en bespreken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je het topic weer even omhoog gehaald hebt Amby. Wat verschrikkelijk frustrerend dat de communicatie zo belabberd is. Helemaal als je niet weet wat alles gaat kosten. Op deze manier is het helemaal niet meer leuk....

Bij ons gaat de communicatie ook super traag. Wij hebben al diverse malen aanpassingen gemaakt in het meerwerk en veel vragen gesteld, maar als er dan na weken wachten reactie komt, staat een groot deel van onze vragen nog open...



@ Rinzwind: wat leuk dat jullie zijn ingeloot voor het project en dan ook nog je eerste keuze! Wat betreft de financiering: ga naar een goede, onafhankelijke adviseur. Bij ons heeft deze erg met ons meegedacht (hadden ook een forse restschuld). Je kunt het meerwerk gewoon meefinancieren, zolang het een beetje binnen de perken blijft (geen keuken van 50.000 euro bv. ).

@ Photiva: bij jullie zijn ze dus al gestart! Lastig he om al die keuzes te maken, er is gewoon te veel om uit te kiezen! Wij zijn er al over uit welk type vloer we gaan nemen i.v.m. de vloerverwarming. Daardoor valt er al veel af!

@ De rest: hoe gaat het met jullie projecten?



Wij hebben laatst bij een vergelijkbaar huis gekeken, was super leuk om het in het echt te zien. Zo mooi! En we hebben onze buren ontmoet. Allemaal leuke mensen van onze leeftijd, denk dat het een heel leuk buurtje gaat worden

Ze gaan voor de bouwvak heien en de benedenvloer in orde maken en dan na de bouwvak gaan ze verder. Verwachting is dat we voor het eind van het jaar de sleutel krijgen.
Alle reacties Link kopieren
@Sneeuwwitje. Wij hebben ook alleen vloerverwarming, maar nog steeds twijfel ik heel erg, vooral omdat dit niet een huis is waar we 30 jaar willen gaan wonen. Het liefst zou ik een gietvloer nemen, maar nu neigen we naar een pvc vloer of heel misschien een marmoleum vloer. Of toch maar verlijmd parket. Heel veel twijfel dus nog :D



@ Rinzwind. Ik denk dat het er heel erg aan ligt welke hypotheekverstrekker je hebt. De stunters die de laagste hypotheekrentes bieden doen vaak moeilijker over dingen. Je zou een hogere rente weer kunnen compenseren door een deel van je hypotheek met variabele rente af te sluiten. Al moet dit wel iets zijn waar jullie je prettig bij voelen. Wij hebben er voor gekozen om de complete hypotheek 10 jaar vast te zetten omdat we de zekerheid wilde hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wij mogen deze maand naar de notaris! Halleluja!



Ook ben ik laatst even volledig losgegaan tegen onze aannemer aan de telefoon (wel beleefd gebleven natuurlijk), en alhoewel ik twijfel of er iets gaat veranderen, luchtte het wel op mijn frustraties te ventileren tegen iemand die er evt. nog wat aan kan doen.



Wij weten ook nog niet wat we met de vloer gaan doen, boven komt laminaat, maar beneden met die vloerverwarming... Ik vind het heel definitief om iets te verlijmen aan de vloer, dus we overwegen ook klik-vinyl/pvc. Maar als er wel wat definitiefs komt, dan waarschijnlijk tegels, daar kan het makkelijkste evt. later nog wat overheen.



Ik zit ook in twijfel over de muurbedekking, en bovenal het plafond. We krijgen van die v-naden over het plafond. Daar kijken we liever (op termijn) niet meer tegenaan, maar ben bang dat stucwerk gaat scheuren. Jullie al enig idee wat jullie met de muren doen?
Alle reacties Link kopieren
@ Photiva: wij gaan waarschijnlijk voor PVC, vinden we mooi en gaat ook goed samen met de vloerverwarming.

@ Amby: wat fijn dat jullie naar de notaris kunnen, wij kunnen begin juni gaan tekenen. Fijn dat je gebeld hebt en je zegje hebt kunnen doen. Mijn vriend heeft contact met de aannemer, dus dat laat ik aan hem over Waarom vind je het lastig om iets definitiefs op de vloer te leggen, twijfelen jullie over de kleur? Wij gaan op de wanden waarschijnlijk glasvezelbehang doen, ben gang voor scheuren met stucen. Op het plafond komt van dat spuitwerk. Die naden vinden we niet zo erg tussen de vloerplaten.



We krijgen binnenkort een staaltje van het aanrechtblad. Daarmee gaan we verder kijken naar de vloer en eettafel! Vind het erg leuk om weer nieuwe dingen te gaan uitzoeken na de keuken en badkamer!
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het contact met de aannemer aan je vriend overlaat, ik hou hier nog een hoge bloeddruk aan over. maar moet zeggen dat mijn vriend ook super meehelpt en veel instanties belt. Met de aannemer spelen we good cop, bad cop. Vriend doet lief tegen de aannemer, dan kan ik lekker zeiken.



Over de vloer twijfel ik niet zozeer over de kleur. Ik ben meer bang dat als we een vloer kiezen die je niet even makkelijk verwijdert, dat evt. toekomstige kopers afknappen op de vloer. Als het klik-vinyl, of laminaat is, en je vindt het niet mooi, dan kan je het er weer uit halen. Beetje stom eigenlijk, want we kopen het in principe niet om het over korte tijd door te verkopen. Misschien moeten we ook maar gewoon leggen wat we zelf het leukste vinden.
Alle reacties Link kopieren
.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
Dag dames, even een update. We hebben inmiddels een paar aardige stappen gemaakt. Vorige week zijn we naar de notaris geweest en hebben een borrel gehad met onze nieuwe buren, hartstikke gezellig!



Ook hebben we vorige week een keuken gekocht. Gelukkig mogen we daar nog alles aan veranderen, dus volgend jaar (als we iets beter weten wat er over is van het budget ) gaan we de boel herzien, want er zou hier en daar nog wel een plankje/laatje bij kunnen.



Inmiddels is de bouw ook van start gegaan. Het is nu welliswaar nog een grote zandbak, maar het is een fijn idee dat ze er mee bezig zijn. De nieuwe buren uploaden regelmatig fotootjes van de bouwplaats, dus ik hou het goed in de gaten vanaf de bank.



Jullie nog noemenswaardige dingen meegemaakt de laatste paar weken?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk amby!!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Amby, allemaal leuke stappen richting jullie nieuwe woning! En wat super dat ze begonnen zijn. Wij wachten daar nog op, waarschijnlijk gaan ze in juni beginnen! Dus wij houden de bouwplaats ook goed in de gaten!



Hier is het eigenlijk vrij rustig. Zijn nog de laatste dingen qua meerwerk aan het regelen, maar het gaat allemaal zo traaaaaag... Gelukkig zijn het alleen nog kleine dingetjes die niet kloppen, de hoofdlijnen zijn al goed.

Daarnaast zijn we druk aan het nadenken over de stijl/inrichting in ons nieuwe huis. Zijn dus druk bezig met een moodboard! Hebben via via woontijdschriften gekocht om plaatjes uit te knippen en ik heb Pinterest ontdekt
Alle reacties Link kopieren
voor jullie is het gelukkig dan ook bijna zo ver! Als ze eenmaal beginnen dan gaat het opeens hard voor mijn gevoel.



Pinterest is ook mijn vriend, ik bewaar daar echt alles! We hebben de inrichting inmiddels wel redelijk goed in ons hoofd, maar een groot gedeelte is ook gewoon het huis inrichten met onze huidige spullen.



Ik ben inmiddels ook lijsten gaan aanleggen op aanraden van Prik, gebruik daar Evernote voor, dan heeft m'n vriend ook toegang en kunnen we makkelijk dingen wijzigen/afstrepen. Ik heb een lijst voor dingen die we moeten doen incl. deadlines, en het is wel heel fijn dat de eerste dingen zijn afgestreept. Alleen toen we de keuken gingen kopen kwamen er wel weer wat deadlines bij, zoals het inmeten en afroepen van de keuken.



Dan hebben we ook nog een lijst van de spullen die we moeten kopen. Was nog wel even een shock dat er nog 19 lampen moeten komen en 11 stuks raambekleding, gezien we dat ook niet uit het bouwdepot mogen betalen.



Ik zit trouwens wel nog met een financieel puntje. Ik wilde eigenlijk een voorschot aanvragen op de hypotheekrente aftrek, maar ik vind het erg moeilijk om te bepalen hoeveel rente we gaan betalen met dat bouwdepot dat steeds iets meer leeg loopt. Heeft iemand daar nog tips voor?
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf graag met jullie mee.



Wat interessant om te lezen hoe het kopen van een nieuwbouw huis ongeveer in zijn werk gaat!



Wij zijn aan het oriënteren. We hebben wel een nieuwbouw project op het oog. De 1ste en 2de fase zijn hiervan al verkocht. Er volgen nog zo'n 4 fases. Van de eerst 2 fases heb ik alle documenten doorgespit om een idee te krijgen wat er standaard wordt geleverd en wat onder meerwerk valt. Ik heb de tekeningen bekeken en al een idee wat ik zou willen veranderen. Even er van uitgaande dat de woningen in de volgende fases ongeveer gelijk zijn aan de eerste 2 fases.



Er gaat over 2 weken een oriënterend gesprek met een adviseur van Vereniging eigen huis( noem het verder VEH) plaats vinden. Erg spannend, want wat kunnen wij lenen? Het is de bedoeling dat we een huis op 1 salaris gaan kopen. We zijn 2 verdieners, maar denken dat dit financieel gezien veiliger is. Ik heb wat online berekeningen gemaakt zowel bij banken als bij VEH en de Hypotheker. Bij banken komen we op ¤220.000,- uit en bij VEH en de Hypotheker op ¤254.000,-

Dit is een flink verschil! Hadden jullie dit bij de online berekeningen ook?



Wij zijn ook erg benieuwd hoe de "dubbele" woonlasten er ongeveer uit gaan zien. Wil iemand misschien delen hoe de bedragen ongeveer voor jullie waren in het traject van tekenen bij de notaris tot de sleutels krijgen?

Met wat voor een bedrag begon je (per maand) aan rente en aflossing(?) en hoe snel liep dit op? Hoelang heb je echt "volledig" dubbele woonlasten gehad?



Ben benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je best vertellen wat onze lasten zijn hoor, maar het is wel heel erg afhankelijk van je soort hypotheek en rentepercentage. Wij zijn in augustus naar de notaris geweest en begonnen toen met ¤466 bruto rente + annuiteitenhypotheek, hier komt nog ¤200 inleg voor de spaarhypotheek bij. Dit bedrag is opgelopen en we zitten nu op ¤677 + ¤200. Dit is voor een hypotheek van ¤250.000. Op dit moment is de buitenkant van ons huis helemaal af. Als het goed is is ons huis rond sept/okt klaar, dus het gaat nog verder oplopen.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Wij konden absoluut niet op één salaris een hypotheek krijgen. We hadden bij de Rabobank het hypotheekdossier ingevuld, en daar kwam het laagste bedrag uit, wat ook het meest in lijn was met wat we daadwerkelijk mochten lenen. Ik geloof dat je vanaf juli weer minder kan lenen, maar goed, de hypotheekadviseur weet ongetwijfeld meer. Wij zitten voor een hypotheek van een kleine 2,5 ton op ruim ¤1000 per maand bruto, annuitair, 20 jaar vast. Daarnaast betalen we nu nog zo'n ¤550 aan kale huur, omdat dat niet zo veel is redden we het hopelijk wel zonder onze reserves aan te spreken, maar goed, in feite zijn die dubbele woonlasten wel een enorme kostenpost.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Je hebt dus al vrij snel een behoorlijk bedrag wat je voor het nieuwbouw huis betaald per maand....



We kunnen dat wel betalen, maar het wordt dan wel zuinig leven......



Amby, mochten jullie niet op 1 salaris lenen, omdat je dan niet voldoen kon lenen voor het huis dat jullie gekocht hebben? Of ging de bank gewoon niet akkoord met een hypotheek op 1 salaris?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 16 juni 2015 @ 20:00:

Amby, mochten jullie niet op 1 salaris lenen, omdat je dan niet voldoen kon lenen voor het huis dat jullie gekocht hebben? Of ging de bank gewoon niet akkoord met een hypotheek op 1 salaris?



We konden bij lange na niet genoeg lenen op één salaris. Als ik alleen had gekocht, dan was ik echt 1,5 ton tekort gekomen, omdat vriend en ik ook nog aardig wat eigen vermogen hebben ingebracht. Maar goed, ik kan in m'n eentje wel de hypotheek betalen als het nodig is, en dat vonden we veel belangrijker dan op één inkomen kopen.



Je moet er ook rekening mee houden dat je er nog lang niet bent met enkel de aanschafprijs van een nieuwbouwwoning. Wij zijn zo'n 20k kwijt voor het meerwerk, en ook nog 20k voor een vrij simpele aankleding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven