Nieuwbouwhuis inrichten

23-08-2015 20:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en nu moeten we veel keuzes maken. Met name de keuken, de vloeren en de wanden, de tuin.



De keuken: Is het voordeliger om bijvoorbeeld in nordhorn te kijken voor een keuken? Wie heeft hier ervaring mee en kan hierin adviseren? Scheelt het veel? waar hebben jullie je keuken gekocht?



De vloeren: voor de begane grond zijn we op zoek gerectificeerde keramische vloertegels. Ook hier weer de vraag, waar is het voordeliger? Nederland, Duitsland of Belgie? Voor de eerste verdieping en de zolder willen we laminaat. Tips?



Wat betreft de wanden willen we het liefst alles laten stuccen, zo strak mogelijk, ook daar kom ik veel over tegen op internet, maar ook weer tegenstrijdig. wie heeft tips? En door wie hebben jullie het laten doen? Zijn jullie er tevreden over? Veel scheuren of valt het wel mee?



En dan de tuin...de aannemer wil een talud aanleggen voor een terras. Maar wij weten eigenlijk niet of dat nou wel zo handig zou zijn. Onze tuin is niet groot en om dan een verhoogd terras te hebben...lijkt me niet handig... Hebben jullie tips voor ons? Wat hebben jullie met de tuin gedaan?



We hebben al veel op internet gekeken voor ervaringen, maar helaas lees ik meer van de verkopers...

Graag jullie hulp, want ons budget is beperkt en de tijd dringt....

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ten eerste, gefeliciteerd met de aankoop van jullie huis! Leuk



Voor de keuken zijn we eerst naar Duitsland geweest, Gronau dacht ik, maar al met al vielen de prijzen bij de NL's keukenboeren ons 100% mee. Iig wel bij de keukenboeren die zelfstandig opereren en geen onderdeel van een groot concern zijn.



Onze keramische vloertegels ( in houtlook) hebben we gekocht bij onze badkamer-en tegel leverancier. We hadden n Duitsland prijzen opgevraagd en na enig overleg kon hij voor hetzelfde geld de tegels leveren. Erg handig vonden wij, hadden we voor onze tegels door het hele huis maar met 1 leverancier te maken en hij leverde dus ook de badkamer.



Voor onze houten vloer boven zijn we naar Bebo in Vriezenveen geweest, goedkoop, service moet je niet al te lang bij stilstaan ( mensen staan in de rij om z.s.m. geholpen te worden en ben je klaar, dan staat de volgende klant klaar om je verkoper over te nemen). Laminaat is daar ook prima, tenminste, mijn ouders hebben het nu enige tijd op zolder liggen en zijn tevreden. de houten vloeren zijn daar ook prima, nog altijd blij met onze mooie grenen vloer boven.



Qua stuken, we hebben het beneden schilder-klaar op laten leveren. In een vochtige periode is ons huis gebouwd en aannemer heeft gewaarschuwd voor uitzetten van de muren en de bijbehorende scheuren. Er is wel een laag overheen gestuukt, maar niet met het mooie afwerkstuukwerk wat je wel eens ziet.

Met een jaar of 5 is het huis uitgewerkt en laten we het glad stuken. Eigenlijk stoort het me helemaal niet ( de geverfde wanden ipv mooi gestuukte wanden) de muren zijn super glad ( goed zelf afgeschuurd, goed dekkende verf erop) en ik zie nu toch al behoorlijk wat scheuren ontstaan.

Boven hebben we onze schuine wanden wel laten stuken, maar ook daar zie je scheuren ontstaan. Het stoort verder niet, opvullen is zo gedaan, maar al met al ( ook omdat we met een budget zaten) hebben we ervoor gekozen om beneden het risico niet te nemen. Over 5 jaar is ons spaarpotje weer fijn aangevuld en dan pakken we dit soort zaken aan. Plafond wordt dan ook een schuurplafond ( werd nu ook afgeraden ivm de kanaalplaten, waar scheuren in kunnen komen te zitten en laat zo'n schuurplafond behoorlijk duur zijn..Opvullen gaat daar wat lastiger, mijn ouders hebben dit laten doen en je blijft de scheuren zien)



Wij hebben zelf, met een aantal handige vrienden ( die grondwerkers en stratenmakers zijn) een oprit en terras aangelegd. Onze aannemer heeft hier helemaal geen hand in gehad. Zelf grond aan laten rukken, vriend is met vader en schoonvader een dag druk geweest om alles glad te krijgen, grondwerkers hebben het daarna helemaal geëgaliseerd en de stratenmaker had binnen 2 dagen zowel het oprit als het terras erin liggen.

Nu is het nog voornamelijk gras, de komende jaren is de tuin een van onze projecten.. Was te duur om direct mee te nemen, zeker omdat we behoorlijk wat eisen hebben qua tuininrichting..

Ons huis is overigens 15 cm hoger gebouwd dan de huizen om ons heen, de tuin, terras en oprit lopen dus af. Erg handig.



Het is natuurlijk wat moeilijk vergelijken, omdat ik niet weet wat voor een nieuwbouw huis je hebt. Zeker qua tuin is dat een lastige, want onze achtertuin is bijv. alleen al 300 vierkante meter, terwijl hier in de buurt de meeste nieuwbouwhuizen ( rijtjeswoningen) op een kavel van nog geen 300 vierkante meter staan. Bouwen jullie in een project of heb je een eigen aannemer gezocht? Wij het laatste, wat mogelijk ook weer voor verschillen zorgt als je in een project bouwt..
Alle reacties Link kopieren
Wat stucen betreft, zeker gezien je opmerking zo glad mogelijk, zou ik het huis eerst laten uitwerken. Duurt wel even maar anders kun je over 5 jaar weer alles opnieuw stucen. Nadeel van een nieuwbouwhuis is dat het bij oplevering nog gewoon vochtig is en niet volledig is uitgedroogd, als je dat gaat stucen krijg je gegarandeerd scheuren en dat zijn meestal best grote, zeker in de naden van muur naar plafond etc. Zou het behangklaar Latem opleveren, zelf goed opschuren en dan verven. Over 5 jaar stucen levert je veel meer op al kost het dan misschien even wat moeite.
Oke....



Dat zijn een hoop vragen op een rijtje .



Keuken;

Onze keuken komt van Wohnwelt Pallen. Verkijk je niet op de reclameboekjes maar reken op minimaal drie keer het bedrag en geef aan wat je budget is (trek daar minimaal 2000 vanaf, want je gaat er gegarandeerd overheen). Als je een open keuken hebt, kies dan voor een relatief naturel keuken en geef het kleur met handdoeken enzo. Denk eraan dat je er pakweg 30 jaar tegenaan kijkt.



Vloeren;

Ik zou zelf kiezen voor een goedkope laminaat en sparen om over een paar jaar een ´vaste´ vloer te leggen. Wij hebben een tegelvloer, maar doordat het huis nog ´werkt´ zijn diverse tegels inmiddels gescheurd. Hetzelfde geldt voor de muren. Beneden hebben wij zo´n sierlijst langs de plafonds, dat ziet er goed uit. Maar op de badkamer zijn de randen echt kapot, dat moeten we nodig opnieuw doen.



Tuin;

Of een talud wel of niet handig is, is lastig te beoordelen. Het kan goed zijn dat jullie huis hoger ligt dan de tuin. Dan kun je vanaf het terras een leuk stoepje maken. Als de aannemer niet te gek duur is, zou ik dat meteen laten doen. Maar denk er dan wel aan dat het met hevige regenval (deels) weg kan spoelen, dus je moet dan wel mimimaal alvast de ´zetstenen´ plaatsen. Geen idee waar je woont (gaat wonen), maar euro-handelsonderneming is goed en goedkoop in tuinspullen, en zeker aan het einde van het tuinseizoen kun je daar leuk je slag slaan.

Wij hebben de tuin in de eerste instantie gelaten voor wat het was, maar wij liggen direct langs een pad dat breed genoeg is voor een graafmachientje. Als je een rijtjeshuis hebt, ben je afhankelijk van de buren.
Stucen in een nieuw huis kan ook goed gaan, maar dan moet je zeker weten dat je een hele goede stukadoor hebt. Een vakman die je goed adviseert over de voorbereiding (droogkanonen) en die ook meerdere keren komt meten of het wel/niet goed genoeg is. In mijn nieuwbouwhuis bleef het goed, maar bij 7 van de 10 woningen in de straat die ik ken, ging het wel scheuren.



Voor de keuken zou ik even wachten op de actieweken. Meestal in oktober (de woonmaand) wordt er erg met prijzen gestunt. En bepaalde grote keukenketens (vallen onder 1 vlag, oa Mandemakers en Keukenkampioen, als ik het goed heb) bieden dan tegen elkaar op om zoveel mogelijk omzet te draaien. Dat is het goede moment om hele mooie kortingen te bedingen (40% korting, gratis plaatsen + welke actie ze dan ook hebben lopen is wel het minimale wat je er uit zou moeten kunnen slepen).
Alle reacties Link kopieren
Erg fijn dat jullie snel gereageerd hebben!



@Chantilly: Dank je wel! Wij hebben een rijtjeshuis gekocht in noord-holland. Het gaat om een project en dat is inderdaad heel anders.



Wat betreft de tegels: Erg goed idee om op deze manier een goede prijs te krijgen voor de tegels. Dat zullen we zeker ook proberen. Want ik zag online wel tegels waarvan ik de artikelnummers wist met een groot prijsverschil in duitsland.



Bebo: Dat klinkt wel als de moeite waard om eens te gaan bekijken.



Qua stuccen geeft onze aannemer aan dat er zoveel mogelijk rekening gehouden is met scheuren en dat de scheuren wel zullen meevallen. We hebben ook weer gehoord, dat wanneer je beneden gaat betegelen je dan rekening moet houden met de plinten, als je nog wil gaan stuccen (i.v.m. de dikte van het stucwerk). Dus eerst stuccen en dan pas de plinten. Daar zijn we ook nog niet over uit...Misschien niet zo verstandig om te gaan stuccen.



En onze tuin is helaas niet zo groot als die van jullie. Verre van dat. We hebben een uitbouw genomen en onze tuin is maar 40 vierkante meter! Dus ik vraag me af of die talud nou zin heeft in zo'n kleine tuin. Het voorstel van de aannemer is een verhoogd terras van 3 en een halve meter en dan hou je ongeveer 3x5 meter over tot aan het houten schuurtje. Ik ken eigenlijk niemand die zo'n talud heeft, dus weet niet zo goed wat ik me erbij moet voorstellen in zo'n klein tuintje

Wel heel handig die vrienden!
Alle reacties Link kopieren
Mijn stucadoor heeft de boel een goedkoop behang gegeven en is 13 maanden na de oplevering pas gaan stuccen. Wij wilde ook gladde muren en die hebben wij nu ook. bij veel mensen in de straat is het gaan werken en dus gaan scheuren, evenals vloertegels.



Tuin: wij hebben een verhoogd terras en ik zie hier de voordelen nu wel van in. Bij de buren die het niet hebben gedaan komt er water via de tuindeuren/schuifpuien bij stortbuien. Het helpt ook niet dat zij hun tuin hebben laten dichttegelen. De huizen lopen hier ook 'af', wij zitten bijna in het 'dalletje'. Ik zag de planten soms voorbij drijven toen de schuttingen nog niet stonden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Er is een topic over nieuwbouwhuizen, je bent ook van harte welkom on daar in mee te schrijven
Alle reacties Link kopieren
@gordijn87: Ja inderdaad, dat hoor ik ook veel. Het is wel jammer om het mooi te laten stucen en dan lelijke scheuren te krijgen. We werden eigenlijk in verwarring gebracht door de aannemer die vond dat het wel kon, omdat ze daar rekening mee gehouden hadden. Het wordt wel behangklaar opgeleverd gelukkig. Ik zal zeker de tip meenemen. Kun je het dan gewoon verven met bijvoorbeeld latex of moet je speciale verf of voorstrijk gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
@Casalinga: Ja, echt een hoop vragen, maar er komt ook echt een hoop op je af. Heel veel beslissingen nemen en knopen doorhakken en laat dat nou net niet mijn sterkste kant zijn

Wij hebben ook een open keuken en we willen het ook neutraal houden, zeker geen gekke kleuren. Misschien ook een goed idee om eens in wohnwelt pallen te gaan kijken. Heb je daar nog wat van de prijs af kunnen halen of is het een vaste prijs?

Vloeren: We hebben op de begane grond vloerverwarming en dan schijnt het beste te werken met tegels. Er is me verteld, dat er bij nieuwbouw een bepaalde lijm en voeg gebruikt moet worden, die flexibel is, zodat het niet gaat scheuren of is dat niet voldoende?

Wat betreft de tuin: Goede tip, ik ga maandag eens contact opnemen met de aannemer hierover.
Alle reacties Link kopieren
@nieuwbouw: Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht, dat volgende maand wordt opgeleverd. Ik kan je dus alleen nog maar iets over ons zoek/kiesproces vertellen, niet hoe het uitwerkt in de praktijk.

Wij hebben uiteindelijk bij een eenpitter gekocht, omdat we daar een goed gevoel bij hadden qua service, mogelijkheden e.d. Maar wel goed om op meerdere plekken zaken na te vragen. De ene was heel enthousiast over bepaalde inbouwapparatuur, terwijl een ander daar gefundeerd van kon vertellen waarom dat juist niet moest. Wij hebben er veel van geleerd.



Qua muren gaan wij het hele huis (laten) behangen met strak renovlies behang en dat overschilderen. Dan zie je geen scheuren en komt het prima uit. Wij denken daar een goede en betaalbare oplossing gekozen te hebben.



Jullie willen graag laminaat boven, schrijf je. Hebben jullie boven ook vloerverwarming? Want dan moet het laminaat verlijmd worden vanwege de warmtegeleiding en is laminaat ineens niet meer zo goedkoop...



En de tuin, tjsa, daar heb ik zelf nog heel weinig verstand van. Via toekomstige buren zijn wij aan een tuinman gekomen die het voor ons gaat doen. Zonder een talud, maar dat is zo afhankelijk van je situatie.



Succes met alles! Het is een ongelooflijk tijdrovende, maar enorm leuke klus om alles voor elkaar te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Stucen in een nieuw huis kan ook goed gaan, maar dan moet je zeker weten dat je een hele goede stukadoor hebt. Een vakman die je goed adviseert over de voorbereiding (droogkanonen) en die ook meerdere keren komt meten of het wel/niet goed genoeg is. In mijn nieuwbouwhuis bleef het goed, maar bij 7 van de 10 woningen in de straat die ik ken, ging het wel scheuren.



Voor de keuken zou ik even wachten op de actieweken. Meestal in oktober (de woonmaand) wordt er erg met prijzen gestunt. En bepaalde grote keukenketens (vallen onder 1 vlag, oa Mandemakers en Keukenkampioen, als ik het goed heb) bieden dan tegen elkaar op om zoveel mogelijk omzet te draaien. Dat is het goede moment om hele mooie kortingen te bedingen (40% korting, gratis plaatsen + welke actie ze dan ook hebben lopen is wel het minimale wat je er uit zou moeten kunnen slepen).

@jeweethetniet: Ik hoor verschillende verhalen hierover. Hoe weten we of het een goede stukadoor is. Heb je ervaring met of weleens wat gehoord over de stuc-concurrent.nl?

Helaas kan ik niet wachten tot oktober, want dan zijn we te laat. Het leveren van een keuken duurt een paar maanden.
Alle reacties Link kopieren
@lemoos2: Dat is ook wel een goed idee. Maakt het dan uit wat voor behang je neemt?

Hmm dat klinkt niet best als de vloertegels gaan scheuren. Gebeurd dat met een andere vloer dan niet bij nieuwbouw? Wat voor vloeren hebben jullie gekozen?

Tuin: Hebben jullie ook een kleine tuin? Wij vinden een verhoogd terras wel mooi, alleen denken we dat de tuin nog kleiner gaat lijken. Maar het lijkt me ook zeker niet prettig om regenwater in de woonkamer te hebben .
Alle reacties Link kopieren
@sterrenmunt1: Dank je wel! Ik zal er zeker eens een kijkje nemen. Hoe heet het topic? Ook gewoon nieuwbouw?
quote:nieuwbouw schreef op 23 augustus 2015 @ 21:54:

@Casalinga: Ja, echt een hoop vragen, maar er komt ook echt een hoop op je af. Heel veel beslissingen nemen en knopen doorhakken en laat dat nou net niet mijn sterkste kant zijn

Wij hebben ook een open keuken en we willen het ook neutraal houden, zeker geen gekke kleuren. Misschien ook een goed idee om eens in wohnwelt pallen te gaan kijken. Heb je daar nog wat van de prijs af kunnen halen of is het een vaste prijs?

Vloeren: We hebben op de begane grond vloerverwarming en dan schijnt het beste te werken met tegels. Er is me verteld, dat er bij nieuwbouw een bepaalde lijm en voeg gebruikt moet worden, die flexibel is, zodat het niet gaat scheuren of is dat niet voldoende?

Wat betreft de tuin: Goede tip, ik ga maandag eens contact opnemen met de aannemer hierover.



Bij Pallen moet je kijken naar de aanbiedingen, dat scheelt echt veel geld. De keuken die wij in de eerste instantie uitzochten kostte 30.000 euro. Nou hebben wij een grote keuken (ongeveer 16m²) maar dat was ons toch wat te gortig. Dus ik zeg tegen die verkoper; hier, boekje, keuken, bedrag van 3000 euro, en die was echt niet heel veel kleiner. Nou wilde ik graag een apothekerskast en een soort schouw ipv een losse afzuigkap, en graag meer lades. Ik ben niet gek, dus ik had 8000 als budget. Dat ik met die 3000 niet ver zou komen snapte ik zelf ook wel. Zegt die man; Ja, maar dat zijn aanbiedingen.

Oke, dan beginnen we overnieuw. Uiteindelijk onder de tienduizend gebleven en de keuken is super.



En ja, wij hebben natuurlijk ook flexibele tegellijm enzo, maar toch is het op sommige plaatsen mis gegaan. Gelukkig op onopvallende plekken, maar toch. En in de keuken is op een gegeven moment een plint losgekomen, die we uiteindelijk een halve centimeter hebben moeten inkorten eer ie er weer tussen paste.

Overigens werkt vloerverwarming ook heel goed met een pvc vloer.



En bedenk; Ruimtes als slaapkamers en badkamer, die laat je hooguit een keertje aan bezoekers zien, maar voor de rest zijn jullie de enigen die daar komen. Daar zou ik me niet zo druk maken over mooie kranen, design en dure spullen. Je kunt je budget beter besteden aan woonkamer en keuken, daar breng je uiteindelijk veel meer tijd door.



Let op stopcontacten. Beter een paar erbij laten plaatsen want het zijn er standaard te weinig.



Houd ook een budget achter de hand voor gordijnen, lampen (die krengen zijn echt veel duurder dan je denkt) en kleine zooi. Laminaat is één ding. Maar je hebt ook nog de ondervloer, de plinten en het gereedschap. Grof gezegd kun je er vanuit gaan dat de prijs van de reclameboekjes verdubbeld moet worden, dan kom je een aardig eind in de richting. Kwasten en rollers zijn haast net zo duur als de verf (en dan nog de terpentine/ammonia). Het zijn steeds kleine bedragen maar eenmaal opgeteld schrik je ervan. Zelfs iets simpels als stofzuigerzakken, schuurpapier en liters koffie kosten meer dan je denkt.
En ohja, je kunt een ´vochtmeter´ kopen. Soms hebben aldi of lidl die dingen voor een paar euro. Dan kun je nameten hoeveel vocht er nog in de vloer/wanden zit. Als dat onder de zoveel procent is, mag je los.

Wij hebben braaf gewacht totdat de aannemer zei; ik denk dat het wel kan nu. Toen had ik al ruim tien weken gewacht. En ongeduldig als ik ben, gingen we toen meteen aan de slag. Het was verstandiger geweest om nog twee weekjes te wachten. Maar als ik het goed begrijp is jullie huis nu bijna klaar? Door de grote droogte van de afgelopen tijd kan het goed zijn dat jullie huis droger is dan het onze destijds (bouw in herfst en winter, klussen in het voorjaar, verhuizen in mei).



Evengoed zou ik met de muren even wachten. Als het droog genoeg is, kunnen tegels wel. Zorg ervoor dat je er een stuk of tien over houdt als reserve, mocht er eentje over een aantal jaar scheuren kun je hem altijd nog vervangen als dat op een vervelende plaats gebeurt.
Wat Casalinga inderdaad zegt mbt keuken.. Hou dat budget goed in de gaten, ga er iets onder zitten, want je budget naar boven schroeven is makkelijker, dan andersom. Al met al hebben we een mooie keuken, met granieten blad, alle inbouwapperatuur van Siemens voor 9000,-. Aardige, leuke verkoper, waar we beiden een goed gevoel bij hadden.



En de woonkamer en keuken ( badkamer toch ook wel) vonden we de belangrijkste onderdelen in huis. Daar hebben we voor fijne ( en duurdere ) materialen gekozen.



Een slaapkamer is zo overgeschilderd, de houten vloer was al met al ook niet zo duur dat ik met pijn in het hart afstand zou moeten doen van deze vloer bijvoorbeeld.



Wij hebben ervoor gezorgd dat de basis goed is. Daar willen en hoeven we ons de komende jaren geen zorgen meer om te maken.



Onze tegelvloer is nog steeds perfect, maar daar hebben we dan ook behoorlijk voor moeten stoken voordat de vloer erin kwam. Idem in de badkamer en toiletten. Nog geen scheurtje te bekennen.



Al met al hebben we mbt de badkamer best wel wat compromissen moeten sluiten, want alles wat we heel

graag wilden, was zo knettersduur.. Dat was voor ons budget ( wat echt niet gering was) gewoon niet mogelijk. We hebben dus niet voor die ene kraan van 750,- gekozen, of voor dat dure badkamermeubel van 2000,-. Achteraf zo blij dat we die keuze niet hebben gemaakt! Ook zonder die dure kraan of dat badkamermeubel is onze badkamer in onze ogen een plaatje.



Heel veel succes met uitzoeken. Het is af en toe echt een behoorlijke uitzoekklus, je zal heel vaak richting bouwmarkt rijden voor weer een kwast, een pot verf, een rol schuurpapier.. En 1,5 jaar later kijk je super tevreden vanaf de bank rond in je eigen, geweldig mooie huis ;)
Oh en mbt muren, wij hebben dus schilderklaar op laten leveren, maar hebben uiteindelijk wel voorstrijk gebruikt en alles een dubbele laag gegeven ( de kozijnen trouwens ook). We zagen al snel bubbeltjes verschijnen toen vriend een muurtje zonder voorstrijk wilde schilderen.



Daar gaat ook een smak geld in zitten, dus koop goed in.

Wij hebben hier een voordeelmarkt zitten, waar ook de goede merken ( Sikkens, Sigma etc.) worden verkocht, wat toch behoorlijk scheelde met de andere aanbieders hier in de buurt.



@ tuin en verhoging ivm regen, ons huis staat 15 cm hoger dan de tuin ( en andere huizen) erom heen. Alles loopt hier heel geleidelijk af. Ook na zware plensbuien geen last van water binnen. Heb je enig idee hoe dat bij jullie is?
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ben er echt blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 23 augustus 2015 @ 22:28:

[...]





Bij Pallen moet je kijken naar de aanbiedingen, dat scheelt echt veel geld. De keuken die wij in de eerste instantie uitzochten kostte 30.000 euro. Nou hebben wij een grote keuken (ongeveer 16m²) maar dat was ons toch wat te gortig. Dus ik zeg tegen die verkoper; hier, boekje, keuken, bedrag van 3000 euro, en die was echt niet heel veel kleiner. Nou wilde ik graag een apothekerskast en een soort schouw ipv een losse afzuigkap, en graag meer lades. Ik ben niet gek, dus ik had 8000 als budget. Dat ik met die 3000 niet ver zou komen snapte ik zelf ook wel. Zegt die man; Ja, maar dat zijn aanbiedingen.

Oke, dan beginnen we overnieuw. Uiteindelijk onder de tienduizend gebleven en de keuken is super.



En ja, wij hebben natuurlijk ook flexibele tegellijm enzo, maar toch is het op sommige plaatsen mis gegaan. Gelukkig op onopvallende plekken, maar toch. En in de keuken is op een gegeven moment een plint losgekomen, die we uiteindelijk een halve centimeter hebben moeten inkorten eer ie er weer tussen paste.

Overigens werkt vloerverwarming ook heel goed met een pvc vloer.



En bedenk; Ruimtes als slaapkamers en badkamer, die laat je hooguit een keertje aan bezoekers zien, maar voor de rest zijn jullie de enigen die daar komen. Daar zou ik me niet zo druk maken over mooie kranen, design en dure spullen. Je kunt je budget beter besteden aan woonkamer en keuken, daar breng je uiteindelijk veel meer tijd door.



Let op stopcontacten. Beter een paar erbij laten plaatsen want het zijn er standaard te weinig.



Houd ook een budget achter de hand voor gordijnen, lampen (die krengen zijn echt veel duurder dan je denkt) en kleine zooi. Laminaat is één ding. Maar je hebt ook nog de ondervloer, de plinten en het gereedschap. Grof gezegd kun je er vanuit gaan dat de prijs van de reclameboekjes verdubbeld moet worden, dan kom je een aardig eind in de richting. Kwasten en rollers zijn haast net zo duur als de verf (en dan nog de terpentine/ammonia). Het zijn steeds kleine bedragen maar eenmaal opgeteld schrik je ervan. Zelfs iets simpels als stofzuigerzakken, schuurpapier en liters koffie kosten meer dan je denkt.



Dat klinkt goed wat betreft je keuken! Onze keuken is ongeveer 12m² en wij willen graag een u-vormige keuken. Hebben jullie voor dat bedrag ook veel kastjes/lades? Ik ben een tijd geleden naar pallen geweest en alles besproken wat we wilden. Daarna zou hij een offerte mailen. Helaas nooit een offerte ontvangen. Toen heb ik een keer gebeld en hij heeft me gemaild, maar met tekeningen en geen offerte .

Ik dacht als het nu al zo gaat, laat dan maar.



Wat betreft de tegelvloer zal ik een navragen bij de aannemer, want we willen eigenlijk het liefst tegels. En anders gewoon wat extra tegels...



Sinds we het huis hebben gekocht, hebben we gemerkt, dat alles zoveel geld kost. Een simpel badmeubel voor 2500 euro schrok ik eerlijk gezegd wel van, zo bijzonder was het toch echt niet.



En je hebt helemaal gelijk, wij vinden de begane grond ook belangrijker.

Veel gehad aan je tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:Casalinga schreef op 23 augustus 2015 @ 22:35:

En ohja, je kunt een ´vochtmeter´ kopen. Soms hebben aldi of lidl die dingen voor een paar euro. Dan kun je nameten hoeveel vocht er nog in de vloer/wanden zit. Als dat onder de zoveel procent is, mag je los.

Wij hebben braaf gewacht totdat de aannemer zei; ik denk dat het wel kan nu. Toen had ik al ruim tien weken gewacht. En ongeduldig als ik ben, gingen we toen meteen aan de slag. Het was verstandiger geweest om nog twee weekjes te wachten. Maar als ik het goed begrijp is jullie huis nu bijna klaar? Door de grote droogte van de afgelopen tijd kan het goed zijn dat jullie huis droger is dan het onze destijds (bouw in herfst en winter, klussen in het voorjaar, verhuizen in mei).



Evengoed zou ik met de muren even wachten. Als het droog genoeg is, kunnen tegels wel. Zorg ervoor dat je er een stuk of tien over houdt als reserve, mocht er eentje over een aantal jaar scheuren kun je hem altijd nog vervangen als dat op een vervelende plaats gebeurt.



Ik ga de krantjes van de aldi en lidl in de gaten houden . Ik heb wat dat betreft ook geen geduld. Het liefst is het allemaal af, voordat er we erin gaan wonen, maar dat zal helaas niet gaan, als het zolang moet drogen.

Ons huis is over bijna drie maanden klaar hoop ik. we horen deze week hoe het met de planning gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 24 augustus 2015 @ 07:05:

Wat Casalinga inderdaad zegt mbt keuken.. Hou dat budget goed in de gaten, ga er iets onder zitten, want je budget naar boven schroeven is makkelijker, dan andersom. Al met al hebben we een mooie keuken, met granieten blad, alle inbouwapperatuur van Siemens voor 9000,-. Lieve, leuke verkoper, waar we beiden een goed gevoel bij hadden.



En de woonkamer en keuken ( badkamer toch ook wel) vonden we de belangrijkste onderdelen in huis. Daar hebben we voor fijne ( en duurdere ) materialen gekozen.



Een slaapkamer is zo overgeschilderd, de houten vloer was al met al ook niet zo duur dat ik met pijn in het hart afstand zou moeten doen van deze vloer bijvoorbeeld.



Wij hebben ervoor gezorgd dat de basis goed is. Daar willen en hoeven we ons de komende jaren geen zorgen meer om te maken.



Onze tegelvloer is nog steeds perfect, maar daar hebben we dan ook behoorlijk voor moeten stoken voordat de vloer erin kwam. Idem in de badkamer en toiletten. Nog geen scheurtje te bekennen.



Al met al hebben we mbt de badkamer best wel wat compromissen moeten sluiten, want alles wat we heel

graag wilden, was zo knettersduur.. Dat was voor ons budget ( wat echt niet gering was) gewoon niet mogelijk. We hebben dus niet voor die ene kraan van 750,- gekozen, of voor dat dure badkamermeubel van 2000,-. Achteraf zo blij dat we die keuze niet hebben gemaakt! Ook zonder die dure kraan of dat badkamermeubel is onze badkamer in onze ogen een plaatje.



Heel veel succes met uitzoeken. Het is af en toe echt een behoorlijke uitzoekklus, je zal heel vaak richting bouwmarkt rijden voor weer een kwast, een pot verf, een rol schuurpapier.. En 1,5 jaar later kijk je super tevreden vanaf de bank rond in je eigen, geweldig mooie huis ;)



Mag ik vragen waar jullie de keuken hebben gekocht? Dat is wel een goede koop met siemens apparatuur.



Persoonlijk had ik ook niet verwacht dat vooral die badmeubelen zo duur zouden zijn. We hebben het ook zwaar gehad met keuzes voor de badkamer. Na lang twijfelen hebben we besloten de badkamer door de aannemer te laten doen, behalve dan de designradiator en het badmeubel, dat gaan we zelf uitzoeken en plaatsen. De leidingen worden wel op de juiste plek geplaatst. Wel duurdere tegels uitgekozen. We zijn wel veel duurder uit, maar we wilden in ieder geval kunnen douchen en het toilet gebruiken als we daar aan het klussen zijn.



Dankjewel. ik verheug me ook op het moment dat alles af is en mooi!
Wij zijn uiteindelijk geslaagd bij het Keukenhuys in Rijssen.

Mijn ouders en wijzelf kochten daar zo'n beetje tegelijk een keuken en dat heeft denk ik ook wel wat meegewerkt in het uiteindelijke onderhandelingsproces, wat mijn vader met vriend heeft afgehandeld.

We hebben een L-vorm met twee halfhoge kasten aan de muur tegenover de L-vorm. Geen foliekeuken, maar echt van goede kwaliteit kastjes en deurtjes.



Wij hadden de badkamer en keuken niet bij in de aannemingsovereenkomst zitten, wel een bepaald bedrag per vierkante meter voor de tegels ( zijn we 5,- per vierkante meter over heen gegaan, viel mee en hadden we ingecalculeerd) en verder dus alles zelf kunnen bepalen. Leidingwerk werd n.a.v. onze tekeningen verwerkt, dus met het verleggen van leidingen of lichtpunten/wcd hadden we geen problemen..



Succes! Nog even dus Spannend hoor!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft het steeds over 'neem meer stopcontacten, je hebt er altijd te weinig'. Maar hoeveel is dan te weinig, hoeveel is voldoende? Waar ik nu woon heb ik in de woonkamer op vier punten stopcontacten en ik red me er prima mee. In het nieuwe huis krijg ik in de woonkamer 5 dubbele stopcontacten en in elke slaapkamer 2x dubbel, de grootste slaapkamer 3.

In de badkamer een enkele, waar ik een dubbele van laat maken (elektrische tandenborste en fohn bv). In de hal en overloop 1 enkele.

Hoeveel raden jullie er aan?



En hoeveel stopcontacten in de keuken en hoe ver uit elkaar, ik heb echt geen idee wat daar handig in is.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje- schreef op 27 augustus 2015 @ 20:46:

Iedereen heeft het steeds over 'neem meer stopcontacten, je hebt er altijd te weinig'. Maar hoeveel is dan te weinig, hoeveel is voldoende? Waar ik nu woon heb ik in de woonkamer op vier punten stopcontacten en ik red me er prima mee. In het nieuwe huis krijg ik in de woonkamer 5 dubbele stopcontacten en in elke slaapkamer 2x dubbel, de grootste slaapkamer 3.

In de badkamer een enkele, waar ik een dubbele van laat maken (elektrische tandenborste en fohn bv). In de hal en overloop 1 enkele.

Hoeveel raden jullie er aan?



En hoeveel stopcontacten in de keuken en hoe ver uit elkaar, ik heb echt geen idee wat daar handig in is.



Hallo kaatje,



Wij hebben hetzelfde aantal stopcontacten. En in de keuken twee dubbele, in elke hoek een dubbele. Wij verwachten dat dat wel genoeg is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven