nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Wij gaan niet eerder verhuizen dan na 2 maanden oplevering verhuizen. Nu gaat er bij ons eerst nog wat verbouwt worden. Als je het hier zo leest dan zijn er veel binnen een maand verhuist
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten keuken, vloeren, muren en deel van de badkamer doen en zijn na een maand verhuisd. Inderdaad goed plannen. Wij hebben verder niet vrij genomen dus alles in de avonduren en weekenden gedaan. Was wel pittig
Alle reacties Link kopieren
Zo! Dat is inderdaad wat anders dan dat ik in gedachte had.

Ik had 2 a 2,5 week in gedachten voor schilderen, vloeren en verhuizen. De schilder en vloerenboer (even oneerbiedig gezegd) kunnen ook deels naast elkaar werken. En ben wel van plan om nog wat dagen vrij te nemen. Maar goed, zoals ik bij jullie lees, moet er bij jullie ook een stuk meer gebeuren (dus ook nog stucen, badkamer en keuken).
De kans dat je vloerenboer en schilder te gelijke tijd kunnen werken is niet erg groot. In mijn contract staat zelfs dat er niemand anders mag werken terwijl hij bezig is die week.

Daarnaast ze met de vloer bezig zijn is het ook niet handig als er iemand anders rond loopt. Zeker als je een tegelvloer heb. Soms moeten ze de vloer egaliseren waarna er niet opgelopen mag worden. Dit kan trouwens ook bij een pvc of houte vloer moeten. Als de vloer gelegd is mag er vaak niet opgelopen worden voor een dag of meer. Al deze dingen maakt het niet handig en niet echt werkbaar voor een schilder.
Alle reacties Link kopieren
Vloer en muren tegelijk is erg lastig inderdaad, lopen elkaar dan echt in de weg



2 weken alles klaar lijkt mij ook wel erg snel.

De renovaties is hier al 4 a 5 dagen bezig en tegelaar voor vloer ook 2 1/2 dag.

Dat kan sowieso niet tegelijk.



Ik ken ook mensen die 3 1/2 week hadden totaal en die hadden geluk dat alles heel strak achter elkaar kon. Maar nog was de keuken nog niet klaar ed toen ze verhuisde.

Ligt natuurlijk ook aan je situatie, wij hebben 2 jonge kinderen dus zie het niet zitten om te verhuizen terwijl de helft nog moet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Volgens het vloerenbedrijf kan de schilder een dag vrij nemen met de egalisatie en daarna naar boven terwijl zij de vloer beneden leggen.

Maar goed punt, ik ga er nog even naar kijken! Want elkaar in de weg lopen is niet handig. Wat ik al zei, alles is klaar he? Geen renovatie, keuken zit erin, muren gestuct, badkamer klaar etc :D
quote:heartsxdaggers schreef op 10 maart 2017 @ 11:09:

Voor de mensen die al de sleutel hebben / bijna krijgen: hoelang hebben jullie nodig voordat er verhuisd kan worden, denken jullie? Wij verhuisden binnen twee weken. Maar we hoefden niet te schilderen en we hadden ook de muren al tijdens de bouw laten doen. De dag dat we de sleutel kregen zijn we meteen lampen gaan ophangen. Daarna konden we een dag het huis niet meer in omdat de vloer geëgaliseerd werd. Toen die droog was werd de vloer gelegd en zijn wij de berging gaan inrichten (kasten en planken bevestigen). Toen de vloer lag werd de keuken bezorgd en geplaatst. In de tussentijd hebben wij de nieuwe kledingkast in elkaar gezet. Daarna nog een keer alles goed schoonmaken en toen konden we zo langzamerhand al van alles gaan verhuizen: keukenspullen, kleding, kleine meubels, allerlei dozen. In het tweede weekend hebben we een busje gehuurd, maar toen was eigenlijk alles al over, op de echt grote dingen na (wasmachine, bank, tafel etc.). Het kan dus heel snel gaan! En omdat we elke keer al dozen hadden uitgepakt als we er een paar meenamen in de auto was alles heel snel ingericht en waren we ook zo van alle dozen af. Buren die alles tegelijk met een grote verhuiswagen lieten komen waren weken later nog bezig met dozen uitpakken.
Ik denk dat wij veel tijd nodig hebben. Ons huis wordt opgeleverd met beneden vloerverwarming, daaroverheen gaat natuursteen, dat laten we ook impregneren. Al met al duurt het een week of 3-4 voordat uberhaupt iets op de vloer beneden kan, dan moet de keuken er nog in want ons huis wordt opgeleverd zonder keuken. Boven komt pvc vloer. Op alle muren renovliesbehang dat gelijk geschilderd wordt. Pas als alles klaar is, willen we gaan verhuizen. Minstens 6 weken verwacht ik wel.



Onze opleverdatum schuift steeds meer naar voren, super leuk natuurlijk, maar alle leveranciers moeten dan ook maar kunnen. De verwachte opleverdatum begon ooit met eind juni en is inmiddels eind april geworden.
Jua heeft heg niet over een renovatie, maar over renovlies. Hierbij doen ze vliesbehang op de muur en verven het gelijk.

Heel makkelijk gesteld van de tegelboer. De schilder komt maar een dag niet. Dat moet maar net in zijn schema passen. Hij moet die dag natuurlijk wel kunnen vullen met een klus voor een dag of bij mensen die het niet erg vinden dat hij dagen er tussen laat.
Alle reacties Link kopieren
Heart:

Als het huis al met gestucte muren , keuken al geplaatst en badkamer volledig klaar is dan heb je natuurlijk minder tijd nodig.

Meeste nieuwbouw woningen worden kaal opgeleverd en dan moeten de muren nog gestuct worden ( of renovlies wat dus geen renovatie os maar speciaal behang wat net al stuccen een glad effect heeft) en daarna verven ( dat wordt bij ons door renovlies bedrijf meteen gedaan)



Zo'n bedrijf heeft vaak strakke planning en kan niet even een dagje niet komen....of helft van de dag wachten omdat er ff een vloer gelegd wordt.



Wij gaan ook de zolder aanpakken ( komt dakkapel en wordt vliering en 2 kamers gemaakt) wat ook ruim een week kost.

Keuken zit er ook nog niet in wat ook 2 dagen kost.



Als dat dus allemaal al klaar is en je zelf alleen nog hoeft te schilderen en laminaat vloertje leggen heb je waarschijnlijk zo 2-3 weken korter nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:leoni schreef op 10 maart 2017 @ 17:42:

Jua heeft heg niet over een renovatie, maar over renovlies. Hierbij doen ze vliesbehang op de muur en verven het gelijk.

Heel makkelijk gesteld van de tegelboer. De schilder komt maar een dag niet. Dat moet maar net in zijn schema passen. Hij moet die dag natuurlijk wel kunnen vullen met een klus voor een dag of bij mensen die het niet erg vinden dat hij dagen er tussen laat.Is hier geen probleem, schilder is een bekende:)
Alle reacties Link kopieren
Miesha dat hadden wij dus ook. Eerst zou de oplevering mei/juni zijn en is dus begin maart geworden.

Tegelzetter ook nog eens net in maart met wintersport haha.

Renovlies bedrijf doet totaal 6 woningen in ons project, lekker want nu goede collectieve korting. Consequentie is wel dat hun planning heel strak is omdat ze achter elkaar door willen werken. Geen keuze dus nu qau datum maar moet volgende week en daarmee alles ook week verschoven.
Alle reacties Link kopieren
Jullie boffen maar met eerdere opleveringen. We hopen nu deze week eindelijk de brief voor de voorschouw te krijgen. Hadden we vorige week al verwacht maar goed. Het zij zo.



Voor de mensen die opgeleverd zijn. Hoe weet je nou welk factuur je laatste factuur is van het bouwbedrijf? Ik bedoel de notaris houd 5%achter tot alles in huis in orde is, hoe weet de notaris dat je je laatste factuur hebt?



Ik bedoel ik lever de facturen in bij diegene die ons geholpen heeft met aankoop van de grond/ woning. Die persoon stuurt het door naar de hypotheekverstrekker, de notaris heeft daar geen weet van??
Hier heeft de bouwer met de laatste facturen een brief meegestuurd met uitleg hoe de procedure rondom voorschouw en oplevering. Daarnaast heeft de notaris die het regelt rondom die 5% ook een brief gestuurd met een bankgarantie van de bouwer.
Alle reacties Link kopieren
Hier een brief voor bankgarantie van de bouwer. Moesten dus alle facturen betalen voor oplevering, anders geen sleutel.



ZUCHT!!! als ik ooit ( denk nooit) nog een nieuwbouwwoning ga doen dan nooit meer zo de badkamer.

Zitten nu met de discussie over het hangend toilet. Die hangt vooral in de badkamer erg laag, nml op 39 cm.

De bouwkundige die bij onze oplevering erbij was, gaf ook aan dat hij het erg laag vond.

Vinden wij dus ook.....TE LAAG.

Beneden ook al aan de lage kant ( 40,5 cm)



Echter we hebben er niks over afgesproken, is niks over gevraagd en staat nergens iets over vastgelegd.

Hij gaf vandaag aan dat hij bij de buren op 45 cm staat en dat hij zelf dat ook een erg prettige hoogte vind

Maar ja, wij zitten met een pot op 39 cm......zijn beide lang en ik vind het echt een rot hoogte....je kan niet fijn omhoog....

Maar nu.....is weer lastig want is dit een gebrek of een mening?

Hij komt wel met een evt oplossing ( wordt nog ff financieel bekeken) om met een S afvoer 2 1/2 cm winst te boeken. Maar risico op verstopping en daarom moet je dus dan altijd meer water gebruiken ( grote knop)

Dus best risico met kleine kinderen die wel eens te veel papier pakken en kost veel water.....



Zucht......was al discussie over de plateau's maar dit vind ik echt heel vervelend...

waren we maar bij een badkamerlevarancier geweest en alles netjes vastgelegd.

Wisten wij veel, helemaal niet bij stilgestaan dat een pot zo laag kan komen. Zijn 42 cm gewend
Alle reacties Link kopieren
@Jua wat een gedoe zeg met jullie badkamer. Sterkte ermee! Nog wel gefeliciteerd met de sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Dank je kaartje



Op badkamer na is huis wel mooi!
Alle reacties Link kopieren
@Jua gelukkig! Wel echt geworden zoals jullie willen dus?
Staat er niet een minimale maat in het bouw besluit? In ons huidig huis zijn ze ook aan de lage kant, maar toen binnen de norm. Tenminste daar hadden ze het over toen.
Alle reacties Link kopieren
quote:leoni schreef op 13 maart 2017 @ 17:07:

Staat er niet een minimale maat in het bouw besluit? In ons huidig huis zijn ze ook aan de lage kant, maar toen binnen de norm. Tenminste daar hadden ze het over toen.



Daar staat dus niks over in bouwbesluit.....dat is het lastige. Niks over vast gelegd.

Vast ook onze fout dat wij niks hebben aangegeven maar daar heb ik dus helemaal niet aangedacht omdat ik er vanuit ging dat standaard niet zo laag was ( nooit opgemeten ergens maar nog nooit ergens een te lage toilet tegen gekomen dus simpel weg nooit bij stil gestaan dat men hier in wisseld)



Als ik het geweten dan hadden wij hem hoger laten zetten.

Buren hebben dus op 45 cm.. . Die hebben daar blijkbaar aan gedacht ( of is aan hen gevraagd?!)

Aannemer gaf zelf aan dat hij 45 cm ook een erg fijne hoogte vond.

Lekker dan dat hij ons met maar liefst 6 cm lager laat zitten.



Goed balen...
Het ligt gewoon erg aan de installateur volgens mij. Er is bij ons zowel nu als bij ons huidige huis nooit gevraagd hoe hoog je de wc wou hebben. Hebben ze volgens mij standaard maten voor, maar die zijn ongeveer. Nu jij verhaal vertelt weet ik weer dat die bij ons nu ook aan de lage kant zijn. Ondanks dat hebben we er nu dus weer niet opgelet op afspraken over gemaakt.

Je hebt kans dat de buren gewoon een oplettende installateur had.
Alle reacties Link kopieren
De buren hebben gewoon nagedacht ( zelfde installateur) die waren zich er van bewust blijkbaar....wij niet ;-(



Leoni, jullie dus ook lage maar blijkbaar niet zo last van dat jullie er nu ook niet aan gedacht hebben er afspraken over te maken?

Misschien went het dan wel?!
Ik heb nog even zitten denken. Je hebt volgens mij ook wc brillen die wat dikker zijn. Daarnaast kun je misschien zelf de wc bril iets verhogen door wat extra's onder de steunen te doen. Ik zeg maar wat maar als je dit een paar cm oplevert dan scheelt dat.

Verder hebben bij ons destijds(herinner ik me niet) ander soort dingen geplaatst waardoor jij ook iets omhoog ging. Bij ons kon hij door simpel stellen bijna cm omhoog. Alleen dat is 10 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Aannemer kan met de optie om een verhogingset te plaatsen ( zie link)

daarmee komt er zon 2 1/2 cm bij. Klinkt heel goed, de kanttekening is alleen dat omdat het een soort S afvoer is je meer kans op verstopping hebt. Je moet dan eigenlijk altijd de grote knop ( = meer water) gebruiken.



Mijn man vind dat dus best een risico met 2 jonge kinderen die regelmatig niet zuinig met papier zijn....

Maar of het echt zon risico is?

Lijkt mij anders wel een goede optie

verhogingset
Ik denk dat de kans op verstoppingen wel mee valt. Ipv de standaard maat die gok ik zo'n 11cm is ga je nu naar 6 cm. Ik heb net even gezocht op internet naar deze getallen. In oudere huizen werd 9 cm afvoerleidingen gebruikt. 6 cm is wel aan de smalle kant. Ik zou even de exacte maten opvragen bij de aannemer dan krijg je er een beter gevoel van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven