nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Goeie tip Amby! Ik ga vandaag eens bellen met de adviseur om het voor te leggen. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Margriet en pat78 welkom



Margriet , balen dat de andere optie niet helemaal is zoals jullie willen. Wellicht hebben jullie geluk en komt die andere nog vrij?!



Amy wat spannend wordt t nu...kan mij voorstellen dat je bijna niet meer kan wachten!



Kaartje: nog steeds dus geen offerte voor de badkamer en ze staan al op het punt te beginnen met de bouw, ook niet handig voor hen dan



@ hypotheek dat het toch zo lang duurt allemaal, hier ook volgens mij want de offerte is ook alweer 3 weken terug aangevraagd en volgens de adviseur zou die dan een week later binnen komen maar hoor ook niks meer. Nu hebben wij iets minder haast , maar eigenlijk ook weer niet omdat het al bijna juni is.

Maar weer even bellen met hem.



Hier ben ik sowieso bang dat het allemaal niet doorgaat, ons huis is nog steeds niet verkocht. Maar 1 bezichtiging nog gehad en het is al bijna juni. Huizen hier in de buurt beginnen wel echt aan te trekken en zijn allemaal iig binnen een jaar verkocht.

Mijn man neigt nu wel steeds meer naar gebruik maken van de ontbinding als ons huis niet verkocht is op tijd en dan voor bestaande bouw te gaan.

Toevallig is er net een huis te koop gekomen wat op een nog betere lokatie is en verder ook perfect voor ons. Is nog geen 1 1/2 jaar geleden oplevend dus nog super nieuw.

Maar goed, ook dan moeten we eerst ons huis verkopen natuurlijk.



Badkamer offerte viel ons ook erg tegen, we gaan niks bijzonders doen alleen een standaard bad plaatsen maar zitten ruim boven de begroting ermee.

Keuken ook nog niet uit, in DL een redelijk goede offerte gekregen maar opstelling nog niet 100 % naar onze zin dus wordt wellicht nog duurder. Wellicht kan er nog wat van de prijs af.



Zijn ook bij KVIK geweest en de keuken die we daar vonden vinden we sowieso veel mooier dan bij de keukenboer, ook betere opstelling, XXL werkblad en kasten maar prijs is nog duurder dan in DL.

Zijn appels en peren vergelijken omdat het niet dezelfde keukens zijn, dus moeilijk.

Tja en als ik dan jullie verhalen soms lees over de aannemers enzo....geef ik mijn man bijna gelijk dat bestaande bouw beter is. Dat is wel ook een enorme gok , er moet maar net iets naar onze zin vrijkomen en te betalen zijn.



Hopelijk blijf ik gewoon met jullie meeschrijven
Alle reacties Link kopieren
Idd erg lastig als je al een koopwoning hebt! Je weet nooit hoe het gaat lopen.

Bij ons project trouwens geen slechte ervaringen met de aannemer! Zo kan het ook.



Bij ons zijn ze nu bezig met de muren van de 1e verdieping, en het metselwerk gaat beginnen. Superleuk!



Nu zijn we ons aan het verdiepen in de planning nadat we de sleutel hebben gekregen. Vind ik nog wel erg lastig moet ik zeggen. Hopelijk hebben we genoeg aan 1 maand overlap tussen onze huidige en nieuwe woning. Vakantie aanvragen kan pas laat natuurlijk, hopelijk kunnen we veel vrij zijn in die periode.
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen



Ben weer terug van vakantie, dus ik heb weer wat terug kunnen lezen!



@amby, super dat de datum nu bekend is! Kun je mooi verder met gericht plannen. En een mooi vooruitzicht om binnen afzienbare tijd in jullie nieuwe huis te zitten



@sneeuwwitje, fijn dat het zo goed bevalt. Je hebt groot gelijk, slotsom pas betalen als alles gedaan is. Wel jammer dat je er zo lang op moet wachten.

Heb je nog tips voor degene die nog moeten beginnen met bouwen? Do's en don'ts zeg maar?



@Margriet, wat een teleurstelling moet dat zijn dat het toch niet doorgaat. Maar zoals al gezegd, het huis moet wel kloppen natuurlijk, het gaat om nogal een bedrag. Hopen nu dat er een andere optie vrij komt die beter bij jullie past? Of gaan jullie op zoek naar geheel iets anders?



@pat, leuk dat je meeschrijft! Wat een proces hebben jullie al gehad dan. Hopelijk zegt dit niets over de periode die nog komen gaat....



@kaartje, jeuj, het gaat dan eindelijk beginnen! Lijkt me zo gaaf. Die badkamer leverancier heeft wel heel veel tijd nodig voor iets wat haast heeft, zeg. Ik vind het maar bijzonder



@santa, dat lijkt me tergend, dat je zo afhankelijk bent van instanties en dat het daarop in theorie zou kunnen vastlopen. Hopelijk valt het mee en loopt alles alsnog los.



@jua, wat een dilemma hebben jullie. Je hoort mensen soms zeggen dat nieuwbouw goedkoper is dan bestaande bouw. Nou, mijn ervaring is nu al dat dat niet zo is. Het lijkt goedkoper, maar alle bijkomende kosten... Het grote voordeel is dat je het volledig naar je eigen zin kan maken. Maar ja, als je iets kan kopen wat al volledig naar je eigen zin is, dan is dat ook prima natuurlijk. Het zou jullie wel meer tijd geven en het scheelt een hoop gedoe en geregel. Blijf voorlopig nog maar even meeschrijven, hoor
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inmiddels de tweede tekening van ons huis gekregen. We hebben een paar kleine aanpassingen gedaan, maar verder

Nu gaan de schetsen naar de constructeur en als die klaar is met de tekeningen dan kan de omgevingsvergunning worden aangevraagd. En dan begint het wachten....

Wij hebben dan geen aannemer om mee te zeuren, maar wel een gemeente. Ze zijn zo slecht bereikbaar. Afgelopen dagen 13! keer ingesproken om terug gebeld te worden, en ze bellen gewoon niet. Dus manlief is vandaag maar even een beetje boos geworden, misschien dat het helpt voor de toekomst.

Gisteren even bij de kavel wezen kijken, en die ligt al kant en klaar erbij. De rest van het project moet nog, dus daar is het wachten op, maar wel leuk om te zien dat er in principe al gebouwd kan worden. Maar onze planning is om in september te starten, dus we hebben nog niet veel haast. Eerst die omgevingsvergunning maar eens.

We hebben trouwens wel een meevallertje gehad; gratis grond Onze achtertuin grenst aan water. Het tussenliggend talud zou gemeentegrond zijn, maar dit wordt nu geschonken aan de bewoners. Iets met onderhoud enzo Maar goed, dat betekent wel een X aantal vierkante meters erbij, altijd mooi toch?



Verder zijn we druk met inpakken. Over 3 weken verhuizen naar onze tijdelijke woning. En twee weken daarna sleuteloverdracht van ons huidige huis. Roerige weken dus.
Alle reacties Link kopieren
@ Noetje, voor ons is nieuwbouw op de lange termijn wel goedkoper omdat we de koopsom onder NHG kunnen laten vallen en dan dus lagere rente. Moet een hoop eigen geld in dan nog natuurlijk.

Bestaande bouw komt neer op koopprijs boven de NHG en dus hogere rente.

Moeten we ook zon 20/25 k zelf bijleggen dus wat dat betreft niet duurder uit.

Lijkt mij nog wel steeds gaaf nieuwbouw, want in bestaande bouw is nooit 100 % naar je zin. Dit huis dat we nu hebben gezien is het eerste waar ik van zeg, ja dat WIL ik echt hebben.



Klinkt goed bij jullie, helemaal spannend als je een kavel koopt zeg!
Alle reacties Link kopieren
@iedereen poe veel geschreven. Ik houd niet alles meer bij



@ hier beginnen ze deze week met de bouw. We zijn ook uitgenodigd voor een start bouw feestje begin juni! Jeej leuk.

oja en nog even over onze badkamer. Het is niet bouwer zelf die niet reageert. De badkamer zit bij de woning in. Wij willen graag een goede meer minder werk lijst. ER is nog een puntje niet goed en we moeten heel lang wachten voordat ze dat aanpassen.

Dinsdag maar weer eens bellen...



@hypotheek. Wij hadden het geluk nadat onze documenten compleet waren dat we binnen 3 werkdagen wisten dat ze akkoord gingen met onze hypotheek. Daar was ik toen heel verrast over. Enige waar wij tegen aanliepen was dat op mijn loonstrook stond dat ik ziek was geweest. Daar gingen ze over zeuren. Ik heb toen geantwoord dus als je 1x griep krijgt kun je geen hypotheek meer aanvragen? Daarna niks meer over gehoord.



@Noetje jullie hebben het druk de komende weken. Verhuizen naar jullie tijdelijke woning. Allemaal voor het goede doel jullie nieuwe huis. en ook ik heb het idee dat een nieuwbouwhuis duurder is dan een bestaande woning.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat het topic weer lekker levendig is . Wij hebben afgelopen week weer een kijkuurtje gehad en dat was superleuk. We vinden ons huis nu al geweldig en het is nog maar een betonnen hok!



We hebben een grote dakkapel en dat maakt de zolder echt een fantastische ruimte. Geen idee wat we ermee gaan doen maar dat ie ooit van pas gaat komen is zeker.



We hebben ook overleg gehad met alle buren over de schuttingen en wonderbaarlijk genoeg lijkt het erop dat we allemaal dezelfde schutting willen. Dat wordt zeker mooi! En ook weer een aantal buren iets beter leren kennen, we krijgen echt een gezellige straat.



Hier nog ongeveer 1,5 maand tot vooroplevering en 2 maanden tot oplevering. We kunnen niet meer wachten! Ga dit weekend werken aan een uitgebreide planning met wat we na oplevering allemaal moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Uit nieuwsgierigheid: hoeveel zijn jullie uiteindelijk kwijt voor:

- De badkamer

- De keuken

- Meerwerk

- Stucen/sausen

- Gordijnen

- Vloeren

Wij verwachten op ongeveer 40.000 uit te komen voor het bovenstaande rijtje en dan is alles niet budget, maar zeker ook niet te gek. Is dat veel? Ik zie soms door de nieuwbouwbomen het bos niet meer
Alle reacties Link kopieren
Badkamer en toilet beneden (bovenop de standaard badkamer en toilet): 5500

Keuken (casco op laten leveren, ergens anders keuken uitgezocht): 12000 incl montage

Meerwerk: 14000 incl uitbouw



De rest weet ik nog niet.
Wij hebben de 1e info avond gehad. Het ziet er goed uit. Veel inspraak in het ontwerp van huis en wijk. Huizen worden zonder leuken en sanitair opgeleverd.



Met onze huidige woning hebben we dat zelf gedaan. Ik denk dat we nu het ontwerp en de inkoop zelf doen. Het plaatsen met hulp van een klusjesman. De keuken zou weer voor een groot deel bij de Ikea vandaan komen, muv de apparatuur. Alleen de deurtjes ben ik niet onverdeeld weg van. Bij kikea hebben ze juist veel mooiere deurtjes voor ikea kasten. Ik denk dat we daar ms een deel vandaan halen.



Omdat we zoveel zelf gaan doen, heb ik software gekocht om het huis en de inrichting te kunnen ontwerpen. Hierin zou ook een kostenschatter zitten. Dan kunnen we ook inschatten hoe onze wensen uitkomen bij aanpassing van de beukmaat of de maat van een vertrek.
quote:Luisindepels schreef op 16 mei 2016 @ 10:20:

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel zijn jullie uiteindelijk kwijt voor:

- De badkamer

- De keuken

- Meerwerk

- Stucen/sausen

- Gordijnen

- Vloeren

Wij verwachten op ongeveer 40.000 uit te komen voor het bovenstaande rijtje en dan is alles niet budget, maar zeker ook niet te gek. Is dat veel? Ik zie soms door de nieuwbouwbomen het bos niet meer Ik heb nu alleen een idee van de keuken. 15.000, incl A-merk apparatuur.
Alle reacties Link kopieren
- De badkamer: standaard badkamer genomen, €1000 voor douchewand en meubel

- De keuken: €11000, maar €5000 minderwerk, maar mogelijk gaan we voor Ikea, dan zijn we ong. de helft kwijt.

- Meerwerk: €15000, o.a. tweede badkamer, dakkoepel, geen uitbouw

- Stucen/sausen: renovlies €3600 (310 m2)

- Gordijnen: Doen we heel erg op budget, misschien €500 voor tien ramen

- Vloeren: woonkamer €3600 voor keramisch parket (52m2), en €2500 aan laminaat (ong. 130 m2)



Vergeet de tuin niet indien van toepassing, reserveren wij zo'n €6000 voor, maar hier hebben nog niks besloten. Ook hebben we 20 lichtpunten waar vroeg of laat lampen moeten komen, dus daar gaat ook nog wel wat geld in zitten.



In totaal hebben wij ook €40.000 gereserveerd voor meerwerk en afwerking (ex. lampen en gordijnen), ziet er naar uit dat we dat wel gaan redden als we nu geen gekke dingen gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
@ Luisindepels, hoe duur dingen echt worden weet ik niet (behalve de keuken: 17k incl montage), maar ons budget voor de dingen die jij noemt is in totaal zo'n 58.000. We hebben wel 2 badkamers ipv 1 (althans, 1 'echte' badkamer en 1 met douche/wasbak/was- en drogerruimte). Ook hebben we een stalen taatsdeur inbegroot, en een visgraatvloer op de BG. Het is heel veel geld waar vriend en ik hard en lang voor hebben gewerkt en gespaard, maar ik weet (of: hoop ) dan wel dat het echt ons paleisje wordt waar we heel lang in kunnen wonen.



Ik denk dat ieder zijn budget heel persoonlijk is, gelet op inkomen en wensen. Wat niet wegneemt dat het fijn is om op dit topic richtprijzen te vernemen
Alle reacties Link kopieren
Meestal vooral meelezers hier, erg leuk om te zien door welke fases jullie heen gaan. Nu heb ik ook eindelijk iets te melden: Ons huis wordt over 2 maanden opgeleverd: zo fijn!



Over de kosten voor meerwerk:

- muren afwerken met easy stuc + laten schilderen: 3300 euro

- keuken: 12.000 euro (incl apparatuur)

- badkamer: 7000 euro

- pvc vloer: 5200 euro incl. Leggen (90 m2, begane grond en eerste verdieping)

- vloer zolder: laminaat, 500 euro

- meerwerk incl. Uitbouw: 16.000 euro

Raambekleding: geen idee, is nog een behoorlijke black box
Alle reacties Link kopieren
Lekker sterrenmunt! Begint bij jullie ook dichtbij te komen.



Ben het trouwens helemaal eens met iusco, budget is heel persoonlijk. Ik denk dat onze achterburen zeker twee keer zoveel kwijt zijn. Houvast is echter wel heel fijn, ik heb me op een hoop dingen totaal verkeken toen ik het budget opmaakte, gelukkig heb ik sommige dingen ook overschat, waardoor het uiteindelijk wel uit kan. Onze aannemer bleef gedurende de bouw ook maar met opties komen, dus zelfs meerwerk is soms moeilijk te beramen.



Wij hebben zelf ook ter overweging genomen dat nog meer geld in meerwerk/afwerking steken onze hypotheek een stuk hoger en duurder zou maken en dat we het huis misschien niet met winst door zouden kunnen verkopen. Ook dat zal voor iedereen persoonlijk liggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is officieel, de financiëring is rond en de definitieve handtekening gezet! Wij worden de trotse eigenaars van een echt nieuwbouwhuis
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Jeeej gefeliciteerd
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed, gefeliciteerd! Al enig idee wanneer ze gaan bouwen? Voel je vrij om al je vragen hier te droppen, er zitten hier inmiddels veel ervaringsdeskundigen...
Alle reacties Link kopieren
@luisindepels

Uit nieuwsgierigheid: hoeveel zijn jullie uiteindelijk kwijt voor: Hier mijn rijtje

- De badkamer standaard badkamer + ongeveer € 1000-1500 meubel, douche wand en luxere tegel op de grond

- De keuken € 10000,-

- Meerwerk € 25000,- waarvan 15000 voor een behoorlijke uitbouw.

- Stucen/sausen nog niet helemaal een idee maar rond 2500-3000

- Gordijnen echt nog geen idee. Berekend 1500

- Vloeren € 4000,00- 5000,-? nog niet vast gelegd.



Hopelijk heb je er wat aan:).



@nick is crine gefeliciteerd!!



En suuz 2 maanden komt dichtbij.!!
Alle reacties Link kopieren
@sterrenmunt, ook het einde in zicht dus, fijn! Dan heb je dus voor de bouwvak de sleutel?



@a-nick, gefeliciteerd



Wat betreft kosten, bij ons nog niet concreet, maar het eerste budget is ongeveer;

- De badkamer incl toilet: €7000

- De keuken: iig €12000, maar kan ook nog meer worden

- Meerwerk: geen

- Stucen/sausen: €3000

- Gordijnen: nog niet bepaald, gaan we ws in delen doen, gezien de bijzondere vensters die we hebben. Eerst wonen en kijken wat mooi zal staan.

- Vloeren: nog niet bepaald, vorm van vloerbedekking is nog niet bepaald.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!



Hier nog niet alles duidelijk qau kosten.



Badkamer 3000 ( bad, doortegelen tot plavond ) + zo'n 850,00 meerwerk voor bad aansluiting dus totaal 3850,00



Viel ons erg tegen aangezien we alles standaard houden dus design radiator en wastafelmeubel gaan we nog kijken of t past qau budget later.



Keuken nog niet zeker maar rond de 10 k ,krijgen we wel nog 3200,00 minderwerk voor terug.



Uitbouw 13750,00



Rest meerwerk ( stopcontacten, buitenkraan etc ) 3000,00
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie misschien tips wat elektra betreft? Wat is beter om bij de bouw te laten doen en wat kan achteraf?



En weet er iemand of een buitenkraan beter bij de bouw kan worden aangelegd of achteraf?



Ik word er echt een beetje gek van hahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven