nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@ryr: volgens mij is de buitenkraan veel handiger om tijdens de bouw aan te leggen, de waterleiding gaat dan onder je vloer door. Als je handig bent kun je elektra na oplevering zelf aan- of verleggen. Maar dan moet je dus wel in je muren frezen en weer glad maken enzo. Wij hebben het iig in de bouw meegenomen. Mijn ervaring is dat je sowieso veel moet doen na oplevering en dat het ook fijn is als een aantal zaken gewoon klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
@a_nick_is_crini: gefeliciteerd!! Nu begint het leuke gedeelte!



Wij hebben 55.000 gereserveerd voor meerwerk en onze budgetten zijn als volgt (maar behalve de keuken en het meerwerk ligt nog niets vast)

- keuken 14.500

- badkamer en toilet 7.000

- meerwerk (vloerverwarming zolder, vergroten badkamer, dakramen, aanpassen kozijnen en dichtzetten bovenlichten, elektra, leidingwerk, indeling zolder) ca. 17.000

- muren stucen 4.000

- tuin 3.000

- vloeren 8.000 (keramisch parket beneden en pvc boven)

- overigen/onvoorzien ca. 2.000



Wij kiezen er wel voor om bijna alles tijdens de bouw te laten doen. Verbouwen van de zolder en diverse meerwerkopties zouden ook achteraf kunnen, maar we hebben gewoon geen zin in gezeik/geregel en hebben daar de meerprijs voor over. Daarnaast zijn we allebei niet handig genoeg om dingen zelf te doen.



Morgen naar de badkamerboer om onze wensen te bespreken en een offerte te laten maken. Ik ben benieuwd!!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt, vind dat super leuk om te lezen. Pfoe, het valt me wel tegen wat onze badkamer kost als ik alles zo lees. Onze aannemer rekent 25 euro per m2 voor stucen. Volgens mij is dat echt de hoofdprijs als jullie bedragen zo zie.
Alle reacties Link kopieren
@ryr: Buitenkraan zou ik door de aannemer laten doen (zat er bij ons echter al standaard bij), tenzij je misschien al een waterleiding bij de juiste gevel hebt zitten. Wij hebben de stopcontacten oom maar gelijk mee laten nemen, anders moet je inderdaad in de muur gaan vrezen. Zou minimaal wel loze leidingen laten leggen naar ruimtes waar je stopcontacten wilt, anders moet je door muren/plafonds, dat lijkt me ook niet erg praktisch.



@luis: Dat stucwerk vind ik ook de hoofdprijs, en onze aannemer wilde ook helemaal geen garantie geven op scheuren. Stucadoors zijn daar, naar mijn ervaring, wat schappelijker in.
Alle reacties Link kopieren
Hier 25000 voor meerwerk etc



Vraagje



Betaalden jullie na passeren meteen de hypotheek aan bijna het bedrag dat je gaat betalen als je erin gaat wonen??



Ons is verteld door mensen uit omgeving en tussenpersoon dat we in het begin weinig betalen en dan steeds meer naarmate er meer uit bouwdepot gehaald wordt.



Aangezien er na passeren nog niets is afgehaald hebben wij naar tussenpersoon gemaild en we kregen dit als reactie

....................................................................

Reactie

Betalingen.

De rente en aflossing van 8 maart tot 1 mei was ongeveer 1340 euro (telefonisch doorgekregen). Hiervan zat er nog 500 euro in het rentedepot. Voor het restant hadden jullie dus een incasso moeten krijgen, maar nu heeft Attens Hypotheken de hele rentebetaling en aflossing uit het bouwdepot gehaald. Vandaar dat er nog niets is geïncasseerd bij jullie.

.............................................................





Als wij het goed begrijpen is er voor 6/7 weken (8/3 tot 1 mei) €1340 afgelost. Dit zou dan betekenen dat we €765 nu al per maand gaan betalen???



Wij dachten nav eerste gesprekken



Bv grond €82000 wordt uit bouwdepot gehaald en over dat bedrag betalen we aflossing en rente en krijgen we rente terug, maar doordat er dan nog groot bedrag in bouwdepot zit wordt het in het begin tegen elkaar weg gestreept en hou je een bedrag over.



Wie kan ons even helpen met eigen voorbeeld
Alle reacties Link kopieren
@pat78, dit is onze situatie: onze hypotheek is (als het huis klaar is) ongeveer €1150 bruto, €950 netto. Na het passeren bij de notaris was het eerste maandbedrag dat wij betaalden €740. Dat is daarna langzaamaan opgelopen, bij elke betaling die we vanuit het bouwdepot doen.



Ik weet niet hoe hoog jullie hypotheek is, maar als die vergelijkbaar is met de onze is starten op €765 niet raar. Wel goed om te weten: bij ons was van die €740 ongeveer €500 aflossing. Dat zie ik als een spaarpot . En je kunt de rente natuurlijk nog aftrekken, al is dat op zo'n bedrag nog niet substantieel.



Maar ja, je gaat echt meteen een flink bedrag betalen. Dat was voor ons ook een reden om tijdelijk bij mijn ouders te gaan wonen, omdat we geen dubbele lasten konden (wilden) dragen.



Ik hoop voor je dat je hier wel van op de hoogte was, lijkt me een onaangename verrassing om hier pas achter te komen als de koop al gesloten is.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat de rente betalen over het deel wat er uit de bouwdepot is. Echter ga je wel meteen over de gehele hypotheek aflossen. Daardoor is het bedrag zo hoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook bevestigen, je gaat direct aflossen, dus het bedrag waarmee je start is sowieso niet heel erg laag. In het begin was er bij ons zo'n €25.000 uit het bouwdepot, vanwege de aanschaf van de grond. Toen betaalden we al ruim €600, terwijl het hele bruto bedrag €1050 per maand is. Het is een heleboel lappen tot de oplevering, je krijgt vrij weinig hypotheekrenteaftrek, omdat je weinig hypotheekrente betaald. Anderzijds loopt je aflossing ook nog langzaam op. Dus ja, ik zal heel blij zijn als we van die dubbele lasten af zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ah oke.



Bij ons bruto 948 en netto 788. Zullen wel een rooskleurig beeld hebben gehad dan?? Dachten echt dat we met bijvoorbeeld met 300 te starten en steeds meer... belachelijk dan eigenlijk zeg.

Hebben eigen geld inleg hiervoor



Bedankt voor jullie uitleg :-) nu maar hopen dat er geen tegenslagen gaan komen dan.
Alle reacties Link kopieren
@pat, heeft jullie hypotheekadviseur jullie dit niet voorgerekend dan? Dat is toch wel echt zijn/haar taak.
Alle reacties Link kopieren
In feite gaat je hypotheek gewoon lopen, en omdat je moet aflossen over 30 jaar voor je HRA, ga je dus ook gelijk de volledige aflossing betalen. Onze hypotheek adviseur heeft het ons zo uitgelegd en laten zien hoeveel er aan aflossing zou komen tijdens de bouw. Is wel erg slecht als dat jullie niet verteld is, het gaat toch om honderden euro's in een tijd dat je dat niet echt goed kan missen. Onze adviseur heeft ook gevraagd of we die hypotheeklasten ook (deels) mee wilden financieren tijdens de bouw, maar wij betalen het gewoon uit eigen geld, dus ik weet daar het fijne niet van. Wij wonen in een sociale huurwoning, en verdienen gelukkig genoeg om zo twee huizen te kunnen dragen. Hoop ook voor jullie dat er dan geen tegenslagen komen!
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft het wel uitgelegd maar niet dat we dan bijna de volledige hypotheeklasten betalen. Je begon laag en wordt steeds hoger.



Nu zijn we zowiezo niet helemaal tevreden want er waren meer dingen voor gevallen. Gelukkig hebben we ook eigen geld op de bank staan.



Nog een vraagje. Wij zitten momenteel in een huurwoning. Dus geen sjoege van de voorlopige rente teruggave van de belasting per maand.



Ik kreeg van de week 2 formulieren van de belastingdienst binnen per naam. Mijn vriend heeft wel jaarsalaris erop staan etc maar oo mijn formulier staat dat de belastingdienst niet weet of ik inkomen heb en staat dus niets op. Hoe is dat bij jullie.



De adviseur zei in mail

Dit betreft een voorlopige aanslag voor het jaar 2016.

Hierin neem je een voorschot op de renteaftrek die jullie dit jaar betalen. De overige zaken kunnen uiteraard wijzigen in het lopende jaar, dus er ligt niets vast in deze aanslag.



Bij de definitieve aangifte dien je pas correct aan te geven wat de inkomsten zijn geweest e.d.



Ik wil niet volgend jaar voor verrassingen komen te staan omdat er nu geen jaarsalaris is doorgevoerd van mij. Maar anderzijds heb ik hier de ballen geen verstand van. Misschien is dit wel juist ingevoerd door de adviseur



Mvg
Alle reacties Link kopieren
@pat op jou bovenstaande vraag kan ik geen antwoord geven..



Wij betalen de dubbele lasten tijdens de bouw ook uit eigen zak. We hebben net als amby een sociale huurwoning. Dus voor ons kunnen die dubbele lasten wel. Qua sparen wordt het dan wat lastiger maar dat hebben we tot nu toe altijd heel goed gedaan.

Dus het moet goed komen.



Bij ons zijn ze dinsdag gestart met de bouw. Ik ben dinsdag eind van middag meteen even gaan kijken. Ze waren bezig met het graven van een gat. Ik heb nog nooit zo'n mooi gat gezien

Wel leuk hoor. Als het aan mij licht ga ik elke dag even kijken. Hoe zit dat bij jullie? Gaan jullie vaak naar de bouwplaats?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijdje afwezig geweest maar wel geprobeerd bij te lezen! Leuk om alle vorderingen te volgen van iedereen.



@Pat78, wij begonnen met 900 euro ongeveer geloof ik, maar dat liep al snel op en nu 5 maanden later betalen we 1200 euro (bruto). Gelukkig heb je er nog geld voor achter de hand.

Voorlopige aanslag houdt in dat je een schatting maakt wat je inkomsten dit jaar zijn, dus beide inkomens (als die er zijn) vul je in, en aan de hand daarvan krijg je maandelijks (tenzij je dat jaarlijks wil) geld terug van de belasting. Begin volgend jaar als je je jaaropgaaf hebt gekregen kan je de definitieve inkomsten invullen voor de definitieve aanslag. Als er wijzigingen zijn geweest in inkomen krijg je meer geld terug of moet je bijbetalen. Maar als er niks gewijzigd is zal dat niet zo zijn. Wij houden voor de zekerheid het geld wat we terugkrijgen van de belasting even apart dit jaar.



Wij hebben uit mijn hoofd ongeveer 60.000 gereserveerd voor meerwerk en alles wat nog moet gebeuren. Echt veeeeel eigenlijk haha. Ik weet even niet uit mijn hoofd meer precies wat alles gaat kosten, zou ik thuis even moeten opzoeken. Ook is nog niet alles definitief..



@Kaartje, haha ja dat herken ik wel (van dat gat). In het begin keken we elke week even, maar toen gebeurde er ook veel en zag je steeds weer iets nieuws. Nu staat het hele huis en lijkt er van buitenaf niks te gebeuren dus gaan we iets minder vaak.



Wij willen het plafond in de keuken laten verlagen ivm de afzuigkap die naar buiten gaat. Als afwerking willen we het laten stucen. De keuken is nog geen 3x3 meter en we kregen een offerte van 2100,-. (incl. boren gat naar buiten, elektra, 8 led spotjes) Daar schrok ik wel even van... Ik dacht meer aan 1000/1500. Weet iemand of dit een redelijke prijs is? Laat iemand hier zoiets vergelijkbaars doen? Wat betalen jullie voor zoiets?
Wij rond de 70/80. Inclusief uitbouw, dakkapel en badkamer/keuken/sanitair.

De afgelopen jaren hebben we ook afgelost op onze huidige hypotheek, wat nu ws hieraan opgaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 16 mei 2016 @ 11:30:

Ook hebben we een stalen taatsdeur inbegroot, en een visgraatvloer op de BG.





Goeie smaak hebben jullie!
Alle reacties Link kopieren
@pat; je krijgt begin van het jaar altijd al een voorlopig aanslag voor dat jaar. De Belastingdienst maakt een aanname dat je situatie van vorig jaar nog steeds van toepassing is voor het huidige jaar, en stuurt je daarom alvast een aanslag. Tenzij jij in 2015 geen inkomen had is het wel vreemd als ze voor jou geen inkomen opgenomen hebben. Hoe dan ook, zoals je adviseur zegt, er is niets definitief voor 2016 totdat jullie je belastingaangifte gaan doen in maart/april(/mei) van 2017. Je kan een voorlopig aangifte gaan doen over 2016, die je tot de definitieve aanslag zo vaak kan wijzigen als je wilt. Dan kan je je geschatte inkomen voor dit jaar doorgeven en een voorschot aanvragen op je hypotheekrente aftrek. Doorgeven van je inkomen is vooral erg belangrijk voor je toeslagen, maar heeft ook invloed op je algehele aangifte. Het aanvragen van een voorschot op de HRA moet je niet te enthusiast mee zijn, omdat je tijdens de bouw niet exact weet welke rente je gaat betalen, dat loopt immers op met het betalen van de termijnen.



Wij hebben dit begin dit jaar nog een voorlopige aanslag ingeleverd over 2015, maar dit was echt een halve dag werk omdat je allemaal dingen moet gaan uitzoeken die je in februari/maart 2016 op een presenteerblaadje krijgt aangereikt voor allemaal instanties, zoals je jaaroverzichten van werkgevers en de bank. Ik ga dus niet meer over 2016 voorlopige aanslag doen, en wacht wel tot de definitieve aanslag. Maar goed, ik weet ook wel 99% zeker dat ik volgend jaar geld terug krijg, en een positieve verrassing vind ik prima.



@kaartje; Wij zijn niet vaak gaan kijken bij de bouw omdat het niet heel erg dichtbij is. Bovendien is ons huis ook niet meer echt goed te zien vanaf de onheining. We hadden wel gelukkig aardig wat foto's, ook van bovenaf, en als ik toevallig in de stad was, dan ging ik meestal wel even spieken. Ons huis was eerst ook een enorm gat, omdat er ook een kelder moest komen. Mijn gedachte was destijd voornamelijk; "leuk, een kuil van drie ton". Gaf veel meer voldoening toen er eindelijk wat begon te verrijzen.
Alle reacties Link kopieren
Hoera! We hebben een badkamer! Ik maakte me vooraf druk of we wel zouden slagen bij de sanitairshowroom waar de bouwer afspraken mee heeft. We hadden zeer specifieke wensen wat betreft tegelwerk (zeshoekige tegels) en ze hadden ons al verteld dat ze dat niet konden leveren. Maar per toeval kwamen we erachter dat ze het toch in het assortiment hadden, toen we vroegen naar een specifiek merk. Verder hebben we al onze wensen kunnen realiseren binnen budget en dat hadden we niet verwacht, dus we zijn erg blij!
Alle reacties Link kopieren
Ik zit meer met het feit dat ik al jaren een vast dienstverband heb, dus dat hij het in heeft ingevuld vind ik maar raar. Ik ga ze morgen zowiezo opbellen want ik heb hier geen goed gevoel bij. Ik heb nl al eerder problemen gehad met de belastingdienst ivm kinderopvangtoeslag waar ik jaartal foutief had ingevuld. Nou vrolijk wordt je echt niet van ze hoor en dat wil ik voorkomen. We doen in ieder geval nu alle toeslagen die we ontvangen op een rekening wegzetten en volgend jaar aankijken. Want dat we terug moeten gaan betalen is duidelijk.



Hier trouwens ook sociale huurwoning maar wel met 1 puber van 13jaar en 1 van 4 jaar en een man dus veel sparen kan niet haha.



Wat hebben jullie trouwens hoge bouwdepot, ik dacht dat wijj veel hadden maar geloof dat we erg weinig hebben?? Nu nemen wij alles vanuit huis mee dus het gaat bij ons meer om de aankleding



Hier hebben ze ook mega gaten/ kuilen gemaakt. Ons huis komt aan de bouwstraat te liggen dus we kunnen nu al zien waar we ongeveer gaan wonen. Week 23 gaan ze heien en 27 casco plaatsen, ben zo benieuwd de tijd kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan :-)



Santacruz, wat voor badkamer hebben jullie uitgekozen, weer iets wat je van je lijst kan afstrepen
Alle reacties Link kopieren
quote:pat78 schreef op 19 mei 2016 @ 12:47:

Wat hebben jullie trouwens hoge bouwdepot, ik dacht dat wijj veel hadden maar geloof dat we erg weinig hebben?? Nu nemen wij alles vanuit huis mee dus het gaat bij ons meer om de aankledingEen bouwdepot is niet voor meubels of zo hoor. Uit een bouwdepot betaal je aanpassingen aan je nieuwbouwhuis, zoals tegels, sanitair, een keuken, een extra uitbouw of dakkapel, noem maar op.
Alle reacties Link kopieren
@pat, hoeveel is jullie bouwdepot dan en wat wil je daarvoor doen? Het is inderdaad wat Prik zegt, de zaken die je normaal uit je bouwdepot wil betalen kun je niet meenemen uit je vorige huis. Die zitten echt vast in je nieuwe huis. Maar misschien is bij jullie de keuken en/of badkamer al inbegrepen in het nieuwe huis?



Wij hebben een bouwdepot van € 46.000 en leggen ongeveer 14.000 eigen spaargeld in. Maar dat laatste is ook voor meubels en aankleding.
Alle reacties Link kopieren
Ons depot is 25000



Bedoeld voor de uitbouw en vloeren muren keuken etc.

Meubels etc hebben wij al ik heb het er misschien niet duidelijk neergezet en verder betalen we uit eigen zak de zaken wat niet van depot af kan.



Hier is de badkamer en keuken inderdaad al bij het huis inbegrepen. De standaardkeuken nemen wij niet af dat bedrag krijgen wij terug op onze rekening gestort wat we dan meteen opzij zetten ivm de bankcontrole erop. Wij mogen van de hypotheekverstrekker behang etc van depot afhalen. Schijnt dat onze verstrekker makkelijk is en het is ook een nieuwe speler op de hypotheekmarkt sinds september 2015.



Wel fijn dat jullie al verder zijn wat dit betreft met uitleg erbij want ik heb echt van oja logisch. Hiervoor bedankt.



Stomme is we hebben alles uitgezocht vorig jaar (wil van alles weten en speur alles uit) en het lijkt wel of ik nu megakoudwatervrees heb. Voel me echt even dom blondje.

Helaas kan ik de tijd niet vooruitspoelen voor de sleutels haha, voel me zo onzeker hierover.
Alle reacties Link kopieren
@pat; We schrijven hier ook om elkaar te helpen, dus geen probleem! En bel zeker even je adviseur voor de zaken die je niet lekker zitten, ze zijn er immers voor om je te ontzorgen op dat gebied. Ik was in het begin best wel onzeker in het hele proces, dus ik heb ook als een gekkie dingen lopen uit te zoeken, over bijv. de hypotheek, belastingaangifte en meerwerk/afwerking. Nu we richting het einde gaan ben ik weer bezig met bijv. de opstalverzekering. Ik neem ook wel vrij makkelijk informatie op...maar wat is het soms veel zeg!



@santacruz; Wat fijn dat jullie geslaagd zijn voor de badkamer en nog wel bij de leverancier. Dat lukt volgens mij bijna niemand. :p Toch nog wel een snufje incapabelheid te bespeuren als jij ze hebt moeten wijzen op hun eigen assortiment. Lijkt me wel erg cool die zeshoekige tegels, originele keuze ook!
Alle reacties Link kopieren
Pat ik krijg ook koudwatervrees hoor. Deze week weer 2 bezichtigingen en opeens bedenk ik mij. Wellicht gaat het allemaal toch door en vind het opeens spannend.

Onze adviseur zei ook dat de kosten opliepen en dat we al hra kunnen krijgen dus het erg mee valt maar ga hem maar weer eens bellen hoeveel nu precies.

Sowieso vraag ik mij af wat de stand van zaken is mbt onze hypotheek.



Wij hebben maar een bouwdepot van 13750,00 . We financieren alleen de uitbouw mee, rest is allemaal eigen geld.





6 hoekige tegels heb ik even geen beeld bij.

Wij nemen gewoon de standaard. Vinden we prima zijn heel neutraal en modern.



Ik rijd zo'n 2 keer per week langs haha en de bouw is nog niet begonnen. Project er naast van zelfde aannemer wel. Straks kunnen waarschijnlijk niks zien.

Maar ligt op route van school naar huis dus dromen lekker ????
Alle reacties Link kopieren
@pat: het is ook ingewikkeld. Ik dacht dat ik hypotheken etc. best wel snapte, het wordt mijn derde koophuis, maar ik vind het toch best complex in elkaar zitten met nieuwbouw en heb me flink in moeten lezen. Was ook een twijfelpunt om eraan te beginnen maar gelukkig heeft mijn vriendin het eerder gedaan. Wij zijn nu al geld opzij aan het zetten voor de dubbele lasten die wrsch volgende maand ingaan. Wij proberen het bruto bedrag voor te schieten, dus zonder voorlopige teruggaaf. Alles wat we dan volgend jaar terugkrijgen, is meegenomen. We zitten in de luxe positie dat we het kunnen betalen, maar moeten er wel dingen voor laten (niet op vakantie dit jaar, voorlopig even wat minder shoppen, uit eten).



Maar ik zou zeggen: vraag je hypotheekadviseur om opheldering, die verdient genoeg geld aan je dus mag daar best even voor werken.



@amby: Dit *klik* zijn de tegels die we hebben gekozen. We gaan voor de midden grijze versie. Ze liggen dan op de vloer en ook tegen het bad aan en achter het toilet tot het plafond. Ben er echt blij mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven