nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Van deze de middengrijze? Echt mooi! Hele serie is mooi.





Deze vind ik zelf erg cool, maar die zijn wat enthusiast voor op de vloer.





Ben zelf überhaupt dol op dat soort printjes, ik wil eigenlijk ook wel van dit soort tegeltjes in de keuken, maar moet nog even met vriendlief kortsluiten, want we hebben nog altijd geen definitief keuken-plan. :P

Alle reacties Link kopieren
Ja, die printjes vind ik ook geweldig! Ik vond ze alleen wat te uitgesproken voor de badkamer, ik kan me voorstellen dat ik er snel op uitgekeken raak. Dit omdat we er toch zo'n 15 jaar tegenaan moeten kijken.



Voor de tuin zijn we wel naar iets vergelijkbaars aan het kijken! Een print zoals op een portugees cementtegeltje, maar dan op een keramische tegel, namelijk deze: *klik*
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg! Ik had er eigenlijk niet bij stilgestaan dat zoiets ook voor de tuin bestond. Misschien ga ik dat ik met je idee aan de haal ga.
Alle reacties Link kopieren
Wow Santacruz dat zijn mooie tegels zeg :-) leuk om een foto te zien. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat hier wel mis hoor beetje fotos en ideeen bekijken dan heb je een beetje een beeld bij de verhalen.



Jua doe maar idd goed navragen hoor. Het blijkt dat wij ergens de afslag hebben gemist in alle regeltjes en wetten en bedragen.



Wij redden het wel maar is wel ff dompertje. Net trouwens de brieven binnen en we moeten op 10€ na gewoon de volledige hypotheek per maand betalen. Maar goed haha ergenis en schrik is inmiddels gezakt.



Ik heb 11 jaar terug een bestaande koopwoning gehad met ex en dat was in mijn belevenis veel simpeler en sneller afgerond met alles wat papieren etc betreft dan nu dus wat je zegt Santacruz klopt wel dat het bij nieuwbouw veel ingewikkelder lijkt.



Hier zetten we voor nu de rente teruggave opzij aangezien mijn salaris niet op het belastingformulier staat, morgen ga ik erachteraan.

Volgend jaar gaan we wel gebruik maken van de teruggave per maand.



Dit jaar gaan we ook nog op vakantie 10dgn Frankrijk dus we mogen niet klagen he :-)
Alle reacties Link kopieren
Mooi zeg die tegels!

Van die gekleurde vind ik ook leuk. Bv in de keuken een stuk ofzo. Maar mijn man zou dat weer helemaal niks vinden haha



Foto's sowieso leuk...ik kan die geloof ik niet plakken hier.



Ga de adviseur nog wel even bestoken met vragen geloof ik. We hebben wel eigen geld nog om de dubbele laste te betalen maar hoe meer daar van afgaat Hoe minder over natuurlijk voor andere zaken.

Ook afhankelijk nog wat we voor huidige huis krijgen. Kijkers van vandaag leken wel enthousiast maar nog ff afwachten.



Wij hadden trouwens net al onze vakantie geboekt dus dat is geluk anders was die dit jaar vast geschrapt ( evenals volgend jaar ????)

Nu nog lekker kleine 2 weken weg......kijk er nu al erg naar uit ????
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die in nieuwbouw nu zitten. Ik lees dat we zelf de cai aansluiting moeten gaan regelen want dit zit niet bij de projs inbegrepen. Wat voor bedrag moet ik me daarbij voorstellen??ik lees op google zelfs een bedrag van 3300 :-0



De kozijnen worden fabriek af geverfd geleverd, houd dit in dat we nog moeten gaan verven binnen? Dacht eerlijk gezegd altijd dat je huis zo afgezien van de standaard dingen die je moet doen gewoon zo kon betrekken zonder te verven
Alle reacties Link kopieren
@Pat: wij hoeven deze kosten niet zelf te dragen, maar heb vaker gehoord dat het in sommige bouwprojecten wel zo is. En dat het dan een flink bedrag kan zijn. Lijkt me in ieder geval goed om te weten, zodat je er rekening mee kunt houden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Ben ook een tijdje afwezig geweest, druk, druk, druk. Inmiddels hebben wij een definitieve opleverdatum: 30 juni. Jahoe . Het grote aftellen is echt begonnen! En daarmee ook het afspraken maken met leveranciers enzo. Leuk . Vorige week hadden we de laatste kijkmiddag. We ontdekten toen al een foutje: het stopcontact in de badkamer zit niet op de goede plek. Gelukkig dat m'n man het nu al ontdekte, is het makkelijkere en mooier te corrigeren . Verder ziet alles er gelukkig top uit. Ben echt enthousiast .



@pat78: over geld. Je betaalt inderdaad al de volledige hypotheek. Maar, omdat je nog geld in je bouwdepot hebt (je betaalt tenslotte in termijnen), krijg je over dat geld rente terug (bij ons is dat percentage net zo hoog als wat we betalen). Dat betekent dat je je aflossing wek volledig betaalt, maar je rente nog niet.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de bouwrente ook mee financieren?



Wij zijn Voornemend een nieuwbouw woning te kopen. Maar kunnen geen dubbele lasten betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 11:12:

Kan je de bouwrente ook mee financieren?



Wij zijn Voornemend een nieuwbouw woning te kopen. Maar kunnen geen dubbele lasten betalen.



De bouwrente wel, maar de aflossing niet. Anders kom je in de knoei met de hypotheekrenteaftrek.

Als je de dubbele lasten (nog) niet kunt betalen, dan zou ik eerst werken aan een goede buffer.
quote:pat78 schreef op 22 mei 2016 @ 22:07:

Voor de mensen die in nieuwbouw nu zitten. Ik lees dat we zelf de cai aansluiting moeten gaan regelen want dit zit niet bij de projs inbegrepen. Wat voor bedrag moet ik me daarbij voorstellen??ik lees op google zelfs een bedrag van 3300 :-0



De kozijnen worden fabriek af geverfd geleverd, houd dit in dat we nog moeten gaan verven binnen? Dacht eerlijk gezegd altijd dat je huis zo afgezien van de standaard dingen die je moet doen gewoon zo kon betrekken zonder te vervenDan ben ik heel blij dat ie bij ons inbegrepen zit. +1 extra voor de master bedroom. Nog een extra was minder dan 500,- euro.
quote:Bonnieux schreef op 23 mei 2016 @ 17:21:

[...]





De bouwrente wel, maar de aflossing niet. Anders kom je in de knoei met de hypotheekrenteaftrek.

Als je de dubbele lasten (nog) niet kunt betalen, dan zou ik eerst werken aan een goede buffer.Of kijken hoe je uitkomt met maandelijkse teruggaaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bonnieux schreef op 23 mei 2016 @ 17:21:

[...]





De bouwrente wel, maar de aflossing niet. Anders kom je in de knoei met de hypotheekrenteaftrek.

Als je de dubbele lasten (nog) niet kunt betalen, dan zou ik eerst werken aan een goede buffer.Maar moet je al aflossing gaan betalen terwijl je huis nog word gebouwd?
Alle reacties Link kopieren
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 20:27:

[...]





Maar moet je al aflossing gaan betalen terwijl je huis nog word gebouwd?Jep, je gaat direct volledige aflossing betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SantaCruz schreef op 17 mei 2016 @ 08:55:

@a_nick_is_crini: gefeliciteerd!! Nu begint het leuke gedeelte!



Wij hebben 55.000 gereserveerd voor meerwerk en onze budgetten zijn als volgt (maar behalve de keuken en het meerwerk ligt nog niets vast)

- keuken 14.500

- badkamer en toilet 7.000

- meerwerk (vloerverwarming zolder, vergroten badkamer, dakramen, aanpassen kozijnen en dichtzetten bovenlichten, elektra, leidingwerk, indeling zolder) ca. 17.000

- muren stucen 4.000

- tuin 3.000

- vloeren 8.000 (keramisch parket beneden en pvc boven)

- overigen/onvoorzien ca. 2.000



Wij kiezen er wel voor om bijna alles tijdens de bouw te laten doen. Verbouwen van de zolder en diverse meerwerkopties zouden ook achteraf kunnen, maar we hebben gewoon geen zin in gezeik/geregel en hebben daar de meerprijs voor over. Daarnaast zijn we allebei niet handig genoeg om dingen zelf te doen.



Morgen naar de badkamerboer om onze wensen te bespreken en een offerte te laten maken. Ik ben benieuwd!!



Word die meerprijs meegenomen in de koopsom? En dus ook in de hypotheek? Of moet je dat uit eigen middelen betalen?



Het valt me trouwens op dat je veel geld gereserveerd hebt voor de keuken en weinig voor de badkamer
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 23 mei 2016 @ 20:37:

[...]





Jep, je gaat direct volledige aflossing betalen.Dat zit je dus met volledig dubbele lasten. Want we hebben al een hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 21:18:

[...]





Dat zit je dus met volledig dubbele lasten. Want we hebben al een hypotheek.



Ja, zo werkt het helaas met nieuwbouw: dubbele lasten. Daarom wonen wij al 10 maanden bij mijn ouders



Wat betreft je andere vraag: het bouwdepot kun je meefinancieren (mits je nog niet aan je max hypotheek zit). Alles wat 'vast' zit in je huis, dus keuken, uitbouw, badkamer en (de meeste) vloeren, mag je uit je bouwdepot financieren. De rest (wandafwerking, raambekleding, tuin, nieuw meubilair etc) moet je uit eigen middelen betalen.



Wellicht is het slim om eens met een hypotheekadviseur te praten? Die kan je dit allemaal haarfijn uitleggen en die heeft er écht verstand van. Tot die tijd mag je gerust al je vragen hier droppen hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 23 mei 2016 @ 21:26:

[...]





Ja, zo werkt het helaas met nieuwbouw: dubbele lasten. Daarom wonen wij al 10 maanden bij mijn ouders



Wat betreft je andere vraag: het bouwdepot kun je meefinancieren (mits je nog niet aan je max hypotheek zit). Alles wat 'vast' zit in je huis, dus keuken, uitbouw, badkamer en (de meeste) vloeren, mag je uit je bouwdepot financieren. De rest (wandafwerking, raambekleding, tuin, nieuw meubilair etc) moet je uit eigen middelen betalen.



Wellicht is het slim om eens met een hypotheekadviseur te praten? Die kan je dit allemaal haarfijn uitleggen en die heeft er écht verstand van. Tot die tijd mag je gerust al je vragen hier droppen hoor



Bij de aankoop van onze huidige woning hadden we inderdaad zo'n bouwdepot genomen voor badkamer en keuken.



Hypotheekgesprek hebben we al gehad, maar daar werd gezegd dat je maar 102% van de koopsom kan lenen. Dus dat betekend geen of zeer karig bouwdepot.
Alle reacties Link kopieren
quote:m1982 schreef op 23 mei 2016 @ 21:32:

[...]





Bij de aankoop van onze huidige woning hadden we inderdaad zo'n bouwdepot genomen voor badkamer en keuken.



Hypotheekgesprek hebben we al gehad, maar daar werd gezegd dat je maar 102% van de koopsom kan lenen. Dus dat betekend geen of zeer karig bouwdepot.



Heb je specifiek naar een nieuwbouwsituatie gevraagd? 102% geldt bij bestaande bouw (hoewel je daar ook met goede onderbouwing nog een (klein) bouwdepot kunt afsluiten). Bij nieuwbouw mag je naast die 102% ook nog een bouwdepot afsluiten. En dat mag in principe zo hoog zijn als je zelf wil, al moet je van tevoren wel aangeven waar je het aan uitgeeft en dat moet ook (op hoofdlijnen) kloppen met wat je uitgeeft. En als je €35.000 voor je keuken begroot, komen ze denk ik ook wel met vragen (de waarde van je huis moet na oplevering in verhouding staan).



Wij hebben vorig jaar gekocht, toen was de max hypotheek 103%. Ons huis was € 204.000 v.o.n. maar we hebben een hypotheek van €250.000 afgesloten (€ 46.000 bouwdepot)



Kortom: bij nieuwbouw gelden andere regels.
Wat betreft hypotheekadviseurs is het verstandig om bij meerdere een gesprek aan te gaan. Het is lastige materie, en zelfs onderling merk je nog verschillen in het advies. Online is er ook veel te vinden. Zo heb ik wat vragen opgesteld die voor ons van toepassing waren en niet standaard en die aan de verschillende adviseurs gesteld. Dan kreeg je een beetje gevoel over hun kennis.

De hypotheker is ca. 2x zo duur als de adviseur die wij straks gaan vragen de hypotheek in orde te maken.



Ik meende ook ergens gehoord of gelezen te hebben dat je pas bij oplevering begint met aflossen van de nieuwbouwwoning. Maar het zou ook een uitzondering zijn omdat wij vanuit een bestaande woning komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 23 mei 2016 @ 22:07:



Ik meende ook ergens gehoord of gelezen te hebben dat je pas bij oplevering begint met aflossen van de nieuwbouwwoning. Maar het zou ook een uitzondering zijn omdat wij vanuit een bestaande woning komen.Dat zou ik toch nog even goed checken lonelyrider, ik heb dat nog niet eerder gehoord. Volgens mij zitten hier meerdere forummers die rechtstreeks uit een bestaande koopwoning komen, wellicht weten zij het?
Alle reacties Link kopieren
Nee, je lost vanaf het eerste moment af. Wel is het zo dat je nog geen rente en aflossing betaalt over de volledige hypotheeksom. Een deel van het geleende geld blijft in depot. Elke keer als er weer een fase klaar is betaal je een deel aan de aannemer uit dat depot. Pas als de bouw helemaal afgerond is heb je het totale bedrag opgenomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 23 mei 2016 @ 22:07:

Wat betreft hypotheekadviseurs is het verstandig om bij meerdere een gesprek aan te gaan. Het is lastige materie, en zelfs onderling merk je nog verschillen in het advies. Online is er ook veel te vinden. Zo heb ik wat vragen opgesteld die voor ons van toepassing waren en niet standaard en die aan de verschillende adviseurs gesteld. Dan kreeg je een beetje gevoel over hun kennis.

De hypotheker is ca. 2x zo duur als de adviseur die wij straks gaan vragen de hypotheek in orde te maken.



Ik meende ook ergens gehoord of gelezen te hebben dat je pas bij oplevering begint met aflossen van de nieuwbouwwoning. Maar het zou ook een uitzondering zijn omdat wij vanuit een bestaande woning komen.



Dat laatste is niet waar, tenminste dat heb ik van alle adviseurs begrepen met wie wij hebben gesproken, twee bij twee banken en twee bij twee onafhankelijk adviseurs.



Voor de rest zeg je allemaal nuttige dingen. Het kan geen kwaad om met een aantal verschillende adviseurs om de tafel te gaan zitten, dan begrijp je beter wat een hypotheek inhoudt en waar je je geld straks insteekt.



Ik zou verder adviseren het eerste gesprek dat je gaat voeren te doen bij een adviseur bij wie je denkt geen hypotheek af te sluiten.

Dan kun je nl slimmere vragen stellen bij de adviseur die werkelijk een goed aanbod heeft. Dat heeft bij ons iig goed gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 23 mei 2016 @ 21:46:

[...]





Heb je specifiek naar een nieuwbouwsituatie gevraagd? 102% geldt bij bestaande bouw (hoewel je daar ook met goede onderbouwing nog een (klein) bouwdepot kunt afsluiten). Bij nieuwbouw mag je naast die 102% ook nog een bouwdepot afsluiten. En dat mag in principe zo hoog zijn als je zelf wil, al moet je van tevoren wel aangeven waar je het aan uitgeeft en dat moet ook (op hoofdlijnen) kloppen met wat je uitgeeft. En als je €35.000 voor je keuken begroot, komen ze denk ik ook wel met vragen (de waarde van je huis moet na oplevering in verhouding staan).



Wij hebben vorig jaar gekocht, toen was de max hypotheek 103%. Ons huis was € 204.000 v.o.n. maar we hebben een hypotheek van €250.000 afgesloten (€ 46.000 bouwdepot)



Kortom: bij nieuwbouw gelden andere regels.Dit geldt idd. De oorspronkelijke vraagprijs van ons nieuwbouwhuis is ook bijna €70.000 minder dan waar we nu een hypotheek voor hebben. Bij nieuwbouw mag dat omdat er überhaupt nog niets staat. De nulmeting (oftewel de 100%) is er pas als het huis er staat. Die nulmeting wordt gedaan aan de hand van wat er werkelijk is gebouwd en daarom kom je dus boven die 102% uit.
quote:prik schreef op 23 mei 2016 @ 22:44:

Nee, je lost vanaf het eerste moment af. Wel is het zo dat je nog geen rente en aflossing betaalt over de volledige hypotheeksom. Een deel van het geleende geld blijft in depot. Elke keer als er weer een fase klaar is betaal je een deel aan de aannemer uit dat depot. Pas als de bouw helemaal afgerond is heb je het totale bedrag opgenomen.Dat zal m zijn. Wij tekenen pas in november en de oplevering is juli volgend jaar. Dan heb je het over een hele korte periode. En lijkt het minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven