nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn opleverdatum is duidelijk, wat kan/ moet ik nu allemaal regelen?



Dit is mijn eerste koophuis en ook mijn ouders hebben nooit gekocht dus ik heb geen idee, ik ben zo bang dat ik belangrijke dingen vergeet!
Alle reacties Link kopieren
@kaatje: alles bij elkaar is er best veel te regelen als je richting oplevering gaat. Heb je al iets voor jezelf op een rijtje gezet of een planning gemaakt? In ieder geval kun je al je leveranciers laten weten wanneer de oplevering is en wanneer ze dus aan de slag kunnen in je huis. Als je alles zelf doet: ervoor zorgen dat je alle materialen in huis hebt.

Daarnaast kun je je gas, elektra, tv en internet gaan regelen. Dan is dat ook in orde als je dalijk de sleutel krijgt.
Alle reacties Link kopieren
@suuz Ik heb niet echt een strakke planning meer zoiets: kozijnen verven, vloer beneden laten leggen, vloer boven leggen, keuken laten installeren, verhuizen. Haha Ik voel me zo onvoorbereid.



Ik weet ook nog steeds niet wat ik met de muren moet doen, overal raden ze af om te stucen, maar al 2 stucadoors hebben gezegd dat het wel kan, omdat er maar een hele dunne laag nodig is en het met stuc op waterbasis kan. Iemand ervaring hiermee?



Ik moet er niet aan denken om dat hele huis voor 1 jaartje te gaan behangen en dan alles weer van de muur moeten trekken omdat het dan droger is. Of om alle muren zelf te moeten schuren/ plamuren en verven.
Alle reacties Link kopieren
@kaatje: als je zo het gevoel hebt dat je onvoorbereid bent, helpt het misschien om een excel bestandje te maken met wat er moet gebeuren en wanneer je dat wil (laten) doen. Dat hoeft echt niet heel ingewikkeld te zijn en ik kan me voorstellen dat het je rust geeft.



Heb je al eens aan Easy Stuc gedacht? Dat is renovlies behang waar ze overheen schilderen en dat geeft een heel strak, naadloos effect. Wij doen dit ook. Alleen: wanneer is je oplevering? Want zij zitten denk ik al tot en met week 29 vol.



Het is in ieder geval wel aan te raden om eerst je muurafwerking te doen, voordat je je vloeren legt. Dus ik zou wel even wat zaken op elkaar afstemmen.



En is je keuken in bestelling?



Heb je het huis alleen gekocht of samen met een partner? Anders eens even samen om tafel om te bekijken wat er allemaal moet gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben laten stuccen. Alles glad. Nu 5 maanden later een paar kleine scheurtjes. Ik zou het zo weer doen. Bij ons is wel eerst de vloer gedaan en toen pas gestuckt. Maar bij ons moest cementdekvloer er nog in en dat zie je op de muren.



Veh hadden wij met op levering er ook bij. Ik was er erg tevreden over ze zagen meer als dat wij zagen. Meestal kleine dingen kitrandje missen enz. Bij ons was er vanuit de bouwer een mannetje bij die alles meteen fixte. Met de vooroplevering hebben wij genoeg vragen kunnen stellen en werd er Door de uitvoerder ook nog een rondje Door ieder huis gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook aan spuiten gedacht kaatje? Kan ook goed bij nieuwbouw.



Even een vraagje over EasyStuc; momenteel heb ik glasvliesbehang en daar overheen gesausd. Dat is dus behang met bobbeltjes. Likt dit op dat EasyStuc?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 27 mei 2016 @ 17:17:

Heb je ook aan spuiten gedacht kaatje? Kan ook goed bij nieuwbouw.



Even een vraagje over EasyStuc; momenteel heb ik glasvliesbehang en daar overheen gesausd. Dat is dus behang met bobbeltjes. Likt dit op dat EasyStuc?Hetzelfde principe, alleen gebruiken zij glad behang. Dus het ziet eruit als glad gestuct.
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met easystuc en katten die graag aan de muur krabben? Ben zo bang dat het hele behang dan aan flarden ligt. Dus stucen heeft nu hier de voorkeur
Alle reacties Link kopieren
Easystuc is wat ik graag wilde, maar zij werken niet in mijn regio. Dus dat viel af. Van spuiten vind ik het effect niet mooi, ik wil het echt zo glad mogelijk. Ik heb dit huis alleen gekocht dus overleggen kan niet, dat mis ik nu wel erg! Verder is alles in bestelling, keuken, vloer beneden. Alleen met de muren zit ik dus nog!



@83angel. En kun je die kleine scheurtjes ook makkelijk herstellen? Of valt het haast niet op?
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 27 mei 2016 @ 18:20:

[...]





Hetzelfde principe, alleen gebruiken zij glad behang. Dus het ziet eruit als glad gestuct.Oke, want dat wa t ik nu heb vind ik 3 keer niks. Prima voor in een huurwoning maar mooi is het niet vind ik.
Alle reacties Link kopieren
@santacruz, tegels kosten bij ons €30 p/m2 voor het materiaal, €30 p/m2 voor het leggen, en dan zijn we nog zo'n €1000 voor plinten, voorbereidend werk, afwerking enz. Wij hebben wel een collectieve actie lopen bij die tegelzetter, dat scheelt. Bovendien hoeft onze vloer gelukkig niet geegaliseerd te worden, maar egalisatie kost evt. ook nog €10-20 p/m2.



@kaatje, denk dat de belangrijkste dingen om te regelen wel genoemd zijn. Je moet iedereen in gereedheid brengen die nog wat in of met je huis moet. Wij moesten het huis ook bij het waterbedrijf aanmelden, en checken wanneer de glasvezelaansluiting gereed zou zijn. Misschien moet je ook nog een opstalverzekering regelen van je hypotheekverstrekker, anders waarschijnlijk sowieso wel handig om te hebben.



@bij ons dus vandaag de voorschouw gehad, op zich weinig mis, behalve in de badkamers en toilet. Helaas toch wel veel niet in orde, voornamelijk in badkamers en toilet. Hopelijk kunnen ze nog wat fixen voor oplevering...nog tien dagen te gaan...
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is schrikken Amby! Wat is er dan mis?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 28 mei 2016 @ 08:24:

Oh dat is schrikken Amby! Wat is er dan mis?Het schrikken viel nog wel mee, ik had me a) op het ergste voorbereid en b) ik heb er geen kracht meer voor. Het ergste was dat ze vrijwel overal de verkeerde kleur vloertegels hebben gelegd. Denk dat bij minimaal één badkamer de hele vloer eruit zal moeten, voor de andere ruimtes gaan we nog wel even overleggen met de tegelzetter wanneer het gedaan kan worden. Ik wil na de verhuizing eigenlijk niet weer in de rommel zitten.
Alle reacties Link kopieren
Pff wat een slecht werk Amby. Zagen jullie de tegels voor het eerst? Wij zijn gelukkig al een aantal keer in het huis geweest (en maandag weer) en dan letten we extra goed op of zaken al op de juiste manier gedaan zijn. Ik zie het liever nu dan bij de vooroplevering
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje- schreef op 27 mei 2016 @ 21:40:

Easystuc is wat ik graag wilde, maar zij werken niet in mijn regio. Dus dat viel af. Van spuiten vind ik het effect niet mooi, ik wil het echt zo glad mogelijk. Ik heb dit huis alleen gekocht dus overleggen kan niet, dat mis ik nu wel erg! Verder is alles in bestelling, keuken, vloer beneden. Alleen met de muren zit ik dus nog!



@83angel. En kun je die kleine scheurtjes ook makkelijk herstellen? Of valt het haast niet op?



Kaatje, is het een idee om op renovlies of renovliesbehang te googlen? Renovlies is het behang dat wordt gebruikt voor dat soort 'stucwerk'. Wie weet is er wel iemand die dat doet bij jou in de buurt.



Ik zag het materiaal net voor het eerst. Ik vind het wel interessant materiaal, vooral omdat het scheuren goed tegengaat en omdat het goedkoper is en beter bestand tegen krassen ed.



Amby, wat mega irritant dat ze de verkeerde tegels hebben gelegd

Ik snap dat soort fouten ook eigenlijk niet...maar goed. Had je al een vermoeden dat het niet goed was? Zo klinkt het iig wel.



Wij moeten binnenkort ons eerste gesprek met de kopersbegeleiding van de aannemer inplannen. Hebben jullie tips voor dat gesprek?
Alle reacties Link kopieren
@suuz; De vloertegels zagen we inderdaad voor het eerst, maar de douchemuur waarvan ik al twee keer had gemeld dat hij er niet was (eerste keer afgelopen november), stond er nu ook nog steeds niet. Extra opletten tijdens ieder kijkmoment is zeker een goed idee, maar goed, soms negeren ze je input dus ook compleet.



@bonnieux; We hadden gehoord van andere kopers dat het tegelwerk heel slecht was, en ook esthetisch niet mooi gedaan, vandaar dat ik al geen hoge verwachtingen had. Dat ze de verkeerde tegels hadden gebruikt, dat vond ik wel verrassend echter. Tegelwerk an sich was verder wel ok, maar ze hadden inderdaad niet mooi vanuit het midden gelegd, en de voegen van de tegels in de douche sloten ook niet aan op die van de vloer. Mijn tip voor je gesprek met de kopersbegeleider zou zijn om te vragen in welke mate ze op individuele opties ingaan. Wij dachten dat we ons aan de meerwerklijst te houden hadden, maar er bleek opeens veel meer mogelijk. Ik zie bij sommige buren opties voorbij komen waarvan ik denk; dat had ik ook wel gewild.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaatje- schreef op 27 mei 2016 @ 21:40:

Easystuc is wat ik graag wilde, maar zij werken niet in mijn regio. Dus dat viel af. Van spuiten vind ik het effect niet mooi, ik wil het echt zo glad mogelijk. Ik heb dit huis alleen gekocht dus overleggen kan niet, dat mis ik nu wel erg! Verder is alles in bestelling, keuken, vloer beneden. Alleen met de muren zit ik dus nog!



@83angel. En kun je die kleine scheurtjes ook makkelijk herstellen? Of valt het haast niet op?Er is er 1 die bij ons opvalt maar dat is in de keuken en daar moeten (ooit) nog tegels overheen. De rest zijn kleintjes maar wel makkelijk bij te werken. Dat is het voordeel van glad stucken je kunt hetmakkelijk bij laten werken. Ik denk alleen als je donkere kleuren op de muren hebt dat je dan de hele muur opnieuw moet schilderen.
Alle reacties Link kopieren
@amby jammer van de tegels in de badkamer zeg. Hoe kunnen ze dat nou toch fout doen?? Je snapt het soms niet.

Was voor de rest het huis wel mooi? Kun je nog 10 dagen wachten totdat de echt oplevering zover is? Lijkt mij toch wel bijzonder in je huis staan waar je heel lang op gewacht hebt.



@onze badkamer. Eindelijk de meer/minder werk voor badkamer kunnen ondertekenen. Het punt wat niet klopte is aangepast. Dus ik hoop dat als ons huis wordt opgeleverd alles in 1x goed is. Ik ben benieuwd.



@kaatje wij kiezen voor stucwerk op de muren. Wij nemen eventuele scheurtjes dan maar voor lief.



Bij ons is a.s. woensdag het start bouw feestje. Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Amby, wat balen zeg dat de tegels eruit moeten en dat ze je input niet serieus hebben genomen wat betreft jullie douchmuurtje



Kaartje1, gaaf dat het aankomende week eindelijk echt van start gaat. Heb je lang moeten wachten of alles volgens planning??



Wij willen ook alles laten spuiten beneden en de trapruimtes. Easy stuc klinkt interessant wordt je muur dan heel glad of is krijg je dan ook bobbeleffect. Is er veel prijsverschil met spuiten of easystuc??



Het valt mij trouwens op dat jullie nooit gesproken hebben over welke bouwer/ aannemers jullie hebben en de ervaringen ermee? Is dat bewust



Hier weer nieuwsbrief gekregen. Ik vertelde toch dat ze week 23 gingen heien, dit is verplaatst naar in de richting van week 25 en dan in juli casco's plaatsen en dan hebben ze 4 weken vakantie en na de vakantie de daken erop. Dus met andere woorden het loopt weer iets uit terwijl ze tijdens een spoedbijeenkomst in april ivm problemen met de bouwer jegens ons op het hart hadden gedrukt dat nu alles volgens planning zou lopen.



Hoe vaak hebben jullie eigenlijk kijkdagen?? En is dat al in het begin van de bouw of pas tegen het einde aan?? Lijkt mij gewoon gaaf om.tussendoor al je huis van binnen te bekijken.
Alle reacties Link kopieren
@kaartje; De rest van het huis ziet er wel goed uit. Ik begin het eindresultaat steeds beter voor me te zien. Het is enerzijds wel raar om dan weer weg te gaan, terwijl het zo goed als af is. Aan de andere kant zijn we zo gewend dat het nog niet van ons is, ik voel me nog niet heel ongeduldig.



@pat; Denk dat we de aannemers niet noemen wegens de herkenbaarheid, net zoals dat we een beetje vaag blijven over de locatie en we geen foto's posten. Wij hebben 3 kijkuurtjes gehad voor ons huis, maar de eerste keer was toen het casco net stond, dus de eerste maanden konden we niet komen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, er komt heel wat bij kijken.

Ik zou er echt horendol van worden, al die opties en mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
@pat78 ja fijn dat ze nu echt gaan beginnen! Qua uitloop. Toen wij voor het eerst serieus informeerden naar deze woning (oktober 2015) kregen we te horen dat in de lente van 2016 gestart zou worden met de bouw. Al snel bleek helaas dat de woningen niet hard genoeg verkocht werden en de bouw zou starten half oktober 2016. Dat vonden wij best wel jammer.

Maar ergens in februari kregen wij het telefoontje dat onze woning toch gebouwd zou worden vanaf halverwege mei.

Wij super blij! Vorige week zijn ze inderdaad begonnen met graven. Oplevering staat gepland vanaf half oktober. Ze geven nu aan dat de planning is ergens in oktober of november opleveren. Dat kan dus ook eind november zijn. Al best snel al zeg ik het zelf.

en ik ben ook wel benieuwd hoe veel kijkdagen er zijn geweest in de huizen:).

Qua planning klaag ik niet. Ze houden zich tot nu toe wel aan wat ze gezegd hebben. Enige wat ik niet altijd zo leuk vind is dat de communicatie niet goed verloopt. Of dat wij heel lang op een antwoord moeten wachten. Voor jullie wel jammer dat er weer uitloop is...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben tot nu toe 3 kijkuurtjes gehad en ik denk dat de volgende de vooroplevering is.
Alle reacties Link kopieren
Amby,

Verkeerde kleur tegels...... jeetje wat een enorm domme fout!

Gelukkig valt het in de rest van het huis mee.

Nog een paar dagen.....



Kaartje,

Fijn dat de meer/minder lijst van de badkamer eindelijk goed en ondertekend is!

Whoehoe ze zijn begonnen!



Kaatje,

Fijn dat de opleverdatum bekend is.

Er is al antwoord op je graag gegeven waar ik me bij aansluit!



All

Hier eindelijk wat gehoord van de aannemer....

Helaas is de oplevering de laatste maand van de opgegeven prognose. Dus in oktober.

Volgens de aannemer komt dit voornamelijk door de gemeente en nuts bedrijven die een nadelige planning hebben. Qua bouw liggen ze voor op schema....

Ik baal er wel van, maar je kan niet anders dan accepteren en er wat van maken.

Aangezien ik de eerste week van november uitgerekend ben wordt het zo wel erg krap, maar ook daar vinden we onze weg wel in. Ik ga me er in iedergeval niet druk over maken. Zeker niet aangezien de datum nog niet vast staat.



Vorige week is het dak geplaatst, alle ramen zitten erin en ze zijn begonnen met het metselwerk.
Alle reacties Link kopieren
@Fonteyn wel spannend hoor oplevering van jullie huis in oktober en uitgerekend in november. maar het gaat vast goed komen!

Wanneer jullie huis daadwerkelijk wordt opgeleverd in oktober. Gaan jullie dan pas verhuizen na de geboorte van jullie zoon of dochter?

Wel leuk dat de bouw bij jullie steeds verder vordert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven