nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
In ons nieuwe huis gaat de afvoer naar buiten. Maar @ suuz wat jij wilt is volgens mij een prima alternatief.

In onze huurflat hebben wij geen afzuigkap alleen een balkon deur. en nee dat bevalt niet goed



@enitreg negen sleutels dat zijn er inderdaad veel. Maar beter teveel dan te weinig.

Succes met klussen en hopelijk kunnen jullie 30 juli verhuizen.

Hoe gaat het klussen tot nu toe? Alles op schema?
Alle reacties Link kopieren
@fontyen, we hebben in 3 weken het huis verhuis-klaar gemaakt, had ook in twee weken gekund als we aansluitend doorgewerkt hadden; één week voor de muren, één week voor de vloeren. We moeten nog wel flink wat werk verrichten om alles af te krijgen, maar we vonden het vooral belangrijk snel over te zijn.



@suuz, wij konden geen afvoer door het plafond nemen, dus wij krijgen ook recirculatie. We overwegen nog een plasmafilter. Maar goed, voorlopig hebben we sowieso nog geen keuken.



Speaking of which, vandaag ben ik even in de buurt bij keukenboeren langsgegaan om te kijken of iemand op redelijke termijn een keuken kon leveren. De laatste winkel kon met 6 weken leveren, dus ik laat daar een tekening maken voor een offerte. Ik sta nog even te keuvelen met die verkoper, komt z'n collega opeens aanrennen met de boodschap dat iemand in de winkel in elkaar is gezakt. Ik storm er (als BHV'er) achteraan en tref een oudere man aan die niet meer ademt. Dus ik begonnen met reanimeren, gelukkig was er politie (en AED) met een paar minuten, en ambulances nog een paar minuten later. Door het snelle handelen is hij uiteindelijk gelukkig ademend afgevoerd naar het ziekenhuis. Maar goed, niet echt een doorsnee dag gehad dus. Morgen gaan we weer klussen en schoonmaken in ons oude huis, dat moeten we maandag opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat heftig zeg Amby. Wat goed dat je zo hebt kunnen handelen!



Ben benieuwd hoe het verder gaat met jullie keuken. Hoe doen jullie het nu met koken?



Leuk om nog steeds alle verhalen van iedereen te lezen. Herkenbaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bonnieux schreef op 29 juni 2016 @ 13:07:

C-meermin, hoe is bij jullie de planning? Je schrijft nl dat jullie al bij de notaris zijn en dat de levering van de grond al plaatsvindt eb jullie daarna mogen kijken naar keukens ed.



Bij ons willen ze nog voordat de bouw begint (volgens mij wel een maand nog daarvoor) dat we doorgeven of we met de projectleveranciers voor de keuken, sanitair en tegelwerk in zee gaan.

Ik voel me daardoor behoorlijk onder druk gezet.



@Bonnieux, ik heb het denk ik niet helemaal duidelijk opgeschreven we zijn nog niet bij de notaris en levering van de grond heeft nog niet plaatsgevonden. We zijn nu druk bezig de laatste dingen voor de hypotheek aan te leveren en de hypotheekstukken worden dan naar de notaris doorgezet omdat ze in principe klaar zijn om te worden gepasseerd. Dit gaat echter pas gebeuren als ze op 70% (misschien 50%; daar zitten ze nu op) zitten met de verkoop. De projectleveranciers zijn bekend maar hebben nog geen 'hoek' ingericht voor het project dus we moeten nog even wachten tot we daar langs mogen.. Ook krijgen we pas een afspraak met onze woonwensen-begeleider als ze de 70% (dan wel 50%) zijn gepasseerd. Op dat moment kunnen we pas gaan bespreken of onze wensen mogelijk zijn..



@shadowfaxx, wat spannend dat jullie toch nog zijn ingestapt in het project! aan de ene kant wel stress natuurlijk dat jullie alles zo snel moeten regelen, aan de andere kant heerlijk dat jullie minder lang moeten wachten!



@Fonteyn, wat gaaf dat jij de hele installatietekening zelf hebt gemaakt en dat ie zo goed gelukt is! Ik ben daar helaas toch niet handig genoeg voor dus we zijn echt afhankelijk van alle adviseurs etc. Heerlijk dat jullie huis al steeds meer af wordt, spannend!!



@Enitreg, gefeliciteerd!! 30 juli als mogelijke verhuisdatum is echt al snel, wat gaaf!!





@all, gister kregen we opeens bericht van de hypotheekverstrekker dat ze niet akkoord gaan met de mogelijkheid tot passeren onder Groninger akte en dus een aanpassing op de koop- aanneemovereenkomst wensen. Jullie dit ook meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
@amby jeetje dat is heftig. Ik hoop dat alles goed komt met die man.
Alle reacties Link kopieren
Afzuiger,

Weet even niet meer wie erover begonnen is. Wij hebben ook geen afvoer naar buiten, dat mag niet.

Recirculatie is prima hoor, hebben wij nu ook in onze huurwoning. Dit is alleen echt een oude herrieschopper met weinig vermogen.



Amby,

Wat heftig! Goed gehandeld hoor!

Ikea keuken gaat het toch niet worden?

Hopelijk vinden jullie snel een mooie keuken die ze ook vrij snel kunnen plaatsen. Woningen in een huis zonder keuken is niet ideaal.



mooi strak geplant hoor. Ik hoop dat dat bij ons ook gaat lukken. Muren komt wel goed, maar de vloer...... de zelfde man die de badkamer en wc gaat tegelen, legt ook de beneden vloer. Een ander bedrijf komt de pvc leggen op de boven verdiepingen. De keuken doen we zelf, dus dat kan gewoon wanneer het kan.



Sneeuwwitje,

Hoe is het bij jullie? Nog steeds aan het genieten?



C-meermin,

Nee dat hebben wij niet meegemaakt. Hopelijk doen ze er niet moeilijk over en zijn de contracten zo aangepast.
Alle reacties Link kopieren
@ Fonteyn: het bevalt nog steeds super in ons huis. Soms vind ik het nog steeds een beetje gek dat we hier wonen en zoveel ruimte hebben Wel vervelend dat er nog steeds dingen gedaan moeten worden door de aannemer (voornamelijk door onderaannemers, waardoor we de hele tijd afspraken moeten maken). Maar goed, dat is tijdelijk en we hebben niet hele grote punten meer open staan.

@ C-meermin: wij hebben dat ook niet meegemaakt, wat moet er precies aangepast worden?



Wat betreft de afzuiger: wij hebben wel afvoer naar buiten, maar in ons vorige huis mocht dat niet en toen hadden we een recirculatie. Beviel ons prima.



Hoe gaat het met alle andere huizen, ligt het een beetje op schema? Wel jammer dat het straks bouwvak is, dan ligt alles zo stil, terwijl je vooruitgang wilt zien!
Hoi allemaal! Ik heb een optie op een bouwnummer van een nieuwbouwproject. Ik heb een gesprek gehad met de makelaar, waarin hij van alles toelichtte. Op een gegeven moment kwam de bouwvergunning ter sprake. Voor het project is een bouwvergunning aangevraagd. De aanvraag ligt nog bij de gemeente. Makelaar gaf aan dat de gemeente waarschijnlijk ergens in september of oktober een beslissing neemt op de aanvraag. Waar dat op is gebaseerd, is niet duidelijk. Nu wil hij volgende week van ons weten of wij het huis willen kopen.



Is dit normaal in nieuwbouwland? En wat zouden jullie in zo'n geval doen?
Alle reacties Link kopieren
@neerlandicus welkom, ja dat is normaal in nieuwbouwland. Maar het precies geregeld is wanneer de gemeente niet akkoord gaat weet ik niet. Bij ons was de bouwvergunning er al.

Op wat voor soort huis heb je een optie genomen?
Hoi Kaartje, bedankt voor de info. Het gaat om een eengezinswoning in een nieuwbouwwijk in de omgeving van Rijswijk. In deze wijk wordt volop gebouwd. De woning betreft een fase 2 woning. Een half jaar geleden zijn zeg maar dezelfde soort huizen opgeleverd. De nieuwe huizen komen 1 straat verder.quote:kaartje1 schreef op 08 juli 2016 @ 10:30:

@neerlandicus welkom, ja dat is normaal in nieuwbouwland. Maar het precies geregeld is wanneer de gemeente niet akkoord gaat weet ik niet. Bij ons was de bouwvergunning er al.

Op wat voor soort huis heb je een optie genomen?
Alle reacties Link kopieren
Welkom neerlandicus!



Dat is normaal ja. Hier hebben wij in maart de koopovereenkomst getekend bij de makelaar en eind april kregen wij de brief dat de bouwvergunning rond was.

In mei voldeden ze aan de rest van de voorwaarden en in juni is de bouw gestart.



Geloof dat in december de verkoop al was gestart. Wij kwamen iets later dus maar was toen nog niet veel verkocht.
neerlandicus dat is normaal. Al ligt in het bestemmingsplan vast dat daar huizen komen als het goed is. Het voor werk is gedaan.

De vergunning wordt pas aangevraagd als er genoeg huizen zijn verkocht. Ze moeten namelijk geld betalen voordat de vergunning krijgen. Vervolgens mag de gemeente er 6-8 weken over doen om de vergunning te verstrekken. Het kan zelfs langer zijn, maar bij de korte aanvraag duurt het dus 6-8 weken.



Ik km verlopig niet met jullie mee schrijven omdat wij zijn uitgeloot. Nu gaan er binnenkort nog een aantal in de verkoop en wij hopen daarop. Al is de kans dat er een uitvalt volgens de ontwikkelaar ook best groot. Er zijn veel mensen die niet checken of ze het kunnen betalen voor ze inschrijven.
Wat jammer Leoni. In welke regio zoek jij een nieuwbouwhuis? Hier in de omgeving Haaglanden (Den Haag, Pijnacker, Rijswijk) gaat alles ontzettend hard. Nog voordat ik van een project afwist, was de inschrijving allang begonnen (dus te laat).
Je hebt het ook over mensen die niet checken of ze het wel kunnen betalen.



Hoe begroten jullie de kosten voor de verbouwing en inrichting? In een nieuwbouwhuis moet echt alles gedaan worden.



De meest accurate manier is denk ik offertes aanvragen bij winkels. Dit kost alleen wel heel veel tijd. Je moet dan wel precies weten wat je wilt hebben (soort vloer, soort keuken, materialen etc.). Daar loop ik nu tegen aan. Hoeveel kost een houten vloer? Dat hangt weer af van allerlei factoren. En hoeveel kost een keuken? Dat hangt dan weer af van soort kastjes, aanrechtblad, materialen, apparatuur enz



Ik ben gezegend met een royale spaarpot, waardoor ik het huis flink onder de maximaal te verkrijgen hypotheek kan betalen. Tenzij ik gouden kranen in ga zetten En toch wil ik het budget in de gaten houden.
quote:neerlandicus schreef op 08 juli 2016 @ 23:24:

Wat jammer Leoni. In welke regio zoek jij een nieuwbouwhuis? Hier in de omgeving Haaglanden (Den Haag, Pijnacker, Rijswijk) gaat alles ontzettend hard. Nog voordat ik van een project afwist, was de inschrijving allang begonnen (dus te laat).Iets zuidelijker alleen wel in een specifieke wijk. Dezelfde als ik nu woon. Bij ons is de communicatie best goed. De worden projecten worden met informatie aangekondigd waarbij de datum van inschrijving staat. Als die open gaat dan heb je een bepaalde tijd om in te schrijven waarna er geloot wordt. Nu hebben wij eigenlijk op het verkeerde moment besloten dat we dit wilde. Een jaar geleden hadden wij het ook kunnen betalen en waren de duurdere woningen niet zo intrek. Bij moet je op dit moment zelfs loten voor vrijstaande woningen van boven de 5 ton.
quote:neerlandicus schreef op 08 juli 2016 @ 23:33:

Je hebt het ook over mensen die niet checken of ze het wel kunnen betalen.



Hoe begroten jullie de kosten voor de verbouwing en inrichting? In een nieuwbouwhuis moet echt alles gedaan worden.



De meest accurate manier is denk ik offertes aanvragen bij winkels. Dit kost alleen wel heel veel tijd. Je moet dan wel precies weten wat je wilt hebben (soort vloer, soort keuken, materialen etc.). Daar loop ik nu tegen aan. Hoeveel kost een houten vloer? Dat hangt weer af van allerlei factoren. En hoeveel kost een keuken? Dat hangt dan weer af van soort kastjes, aanrechtblad, materialen, apparatuur enz



Ik ben gezegend met een royale spaarpot, waardoor ik het huis flink onder de maximaal te verkrijgen hypotheek kan betalen. Tenzij ik gouden kranen in ga zetten En toch wil ik het budget in de gaten houden.

Mensen schrijven in terwijl ze gewoon geen hypotheek krijgen voor het huis. Laat staan dat ze de extra's of aankleding kunnen betalen. Wij kunnen met ons spaargeld en het geld in onze huidige hypotheek de kosten al bijna dekken

Wij weten van vorige keer wat de kosten waren, maar gewoon op internet neuzen en dan je best veel prijzen vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:neerlandicus schreef op 08 juli 2016 @ 23:33:

Je hebt het ook over mensen die niet checken of ze het wel kunnen betalen.



Hoe begroten jullie de kosten voor de verbouwing en inrichting? In een nieuwbouwhuis moet echt alles gedaan worden.



De meest accurate manier is denk ik offertes aanvragen bij winkels. Dit kost alleen wel heel veel tijd. Je moet dan wel precies weten wat je wilt hebben (soort vloer, soort keuken, materialen etc.). Daar loop ik nu tegen aan. Hoeveel kost een houten vloer? Dat hangt weer af van allerlei factoren. En hoeveel kost een keuken? Dat hangt dan weer af van soort kastjes, aanrechtblad, materialen, apparatuur enz



Ik ben gezegend met een royale spaarpot, waardoor ik het huis flink onder de maximaal te verkrijgen hypotheek kan betalen. Tenzij ik gouden kranen in ga zetten En toch wil ik het budget in de gaten houden.



Welkom Neerlandicus!

Dit is inderdaad een lastige. Wij hebben een begroting gemaakt, maar daar wel voor een groot deel gegokt. Blijkt allemaal goed uit te komen . Maar een pot voor 'onvoorzien' is altijd heel slim. Tegelijk hadden wij ook weer een meevaller, waardoor we nu onze droom verwezenlijken: een houtkachel

Over het algemeen adviseren ze volgens mij ongeveer 20% van je von-prijs te budgetteren voor meerwerk en afwerking. Wij hebben meer, maar dat is een keuze.



Ga je het meerwerk en de afwerking uit je spaarpot betalen of sluit je een bouwdepot af?



@all: gisteren eindelijk gehoord dat we donderdag 28 juli de sleutel krijgen. Finally!!
Alle reacties Link kopieren
Leoni,

Wat jammer! Misschien vallen er genoeg mensen af.....



Neerlandicus,

Welkom!

Het vergunning verhaal is, zoals andere leden al aangaven, normaal. Eerst een bepaald percentage verkopen en dan pas de vergunning aanvragen.



De kosten begroten is bij ons voor een deel gokken en voor een deel uitzoeken op internet geweest. Materiaal zoals vloeren, wandafwerking, sanitair enz. Is vrij makkelijk op internet uit te zoeken. Kijk rond naar wat je mooi vindt en vergelijk prijzen. Als je dan uit gaat van de hoge prijs, dan zit je vaak goed.

Wij vonden het eerder lastig om in te schatten wat werklui kosten. Je hebt toch wel specifieke informatie nodig voor een offerte aanvraag, wat je voor de koop vaak nog niet bezit.



Meerwerk vonden we ook lastig in te schatten. Er is vaak een verkorte meerwerklijst met voornamelijk groot meerwerk. Een uitbouw, dakkapel, carport enz.

En juist de kleinere aanpassingen tikken snel aan. Zo is onze trapkast €560, vorstvrije buitenkraan €420, 5 lozeleidingen €460, een aparte groep voor wasdroger €230. Om je een idee te geven. De prijzen verschillen natuurlijk per aannemer en project.



Suuz,

Wat fijn! Eindelijk een datum!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik uiteindelijk zo'n 4 a 5 duizend euro tekort kom. Heb me er aardig op verkeken wat er allemaal bij komt kijken, maar als het af is, is het wel precies zoals ik het hebben wil! (het geld kan ik overigens van mijn ouders lenen en langzaamaan afbetalen)
quote:suuz393 schreef op 09 juli 2016 @ 08:50:

[...]





Welkom Neerlandicus!

Dit is inderdaad een lastige. Wij hebben een begroting gemaakt, maar daar wel voor een groot deel gegokt. Blijkt allemaal goed uit te komen . Maar een pot voor 'onvoorzien' is altijd heel slim. Tegelijk hadden wij ook weer een meevaller, waardoor we nu onze droom verwezenlijken: een houtkachel

Over het algemeen adviseren ze volgens mij ongeveer 20% van je von-prijs te budgetteren voor meerwerk en afwerking. Wij hebben meer, maar dat is een keuze.



Ga je het meerwerk en de afwerking uit je spaarpot betalen of sluit je een bouwdepot af?



@all: gisteren eindelijk gehoord dat we donderdag 28 juli de sleutel krijgen. Finally!!



Wat leuk!



De afwerking en meerwerk wil ik uit mijn spaarpot betalen. Kent het betalen uit het bouwdepot nog specifieke voordelen?
@Fonteyn: meerwerk is ook wel een leuke ja. Alsof het geen geld is. Wij hebben de meerwerklijst gekregen en willen graag een dakkapel. Dakkapel van 2800 mm kost 12.000 euro. Laat maar!
Alle reacties Link kopieren
quote:neerlandicus schreef op 09 juli 2016 @ 23:34:

[...]





Wat leuk!



De afwerking en meerwerk wil ik uit mijn spaarpot betalen. Kent het betalen uit het bouwdepot nog specifieke voordelen?Nee, behalve dat je het dus meefinanciert en daarom geen eigen geld in hoeft te leggen. Maar als je veel spaargeld hebt is het denk ik altijd beter om het daar mee te betalen. Want een bouwdepot is gewoon een ophoging van je lening en dus je vaste lasten.
quote:neerlandicus schreef op 09 juli 2016 @ 23:49:

@Fonteyn: meerwerk is ook wel een leuke ja. Alsof het geen geld is. Wij hebben de meerwerklijst gekregen en willen graag een dakkapel. Dakkapel van 2800 mm kost 12.000 euro. Laat maar! Een dakkapel kun je heel makkelijk en veel goedkoper na de bouw laten plaatsen. Kijk bij meer werk echt naar dingen die je naderhand niet makkelijk kan laten. Zoals extra leidingen of uitbouw
quote:leoni schreef op 10 juli 2016 @ 10:43:

[...]



Een dakkapel kun je heel makkelijk en veel goedkoper na de bouw laten plaatsen. Kijk bij meer werk echt naar dingen die je naderhand niet makkelijk kan laten. Zoals extra leidingen of uitbouwHet is inderdaad ook onze gedachte om dat nu niet te laten doen omdat de prijs die ze ervoor vragen echt veel te hoog is. 12.000 euro.... dat is dezelfde prijs die ze vragen voor 1,2 m uitbouw beetje uit verhouding dus
Alle reacties Link kopieren
@leoni wat jammer dat jullie zijn uitgelood. Ik zal duimen dat er nog een huis vrij komt!



@neerlandicus wij hebben onze begroting inderdaad gegokt. Voor de keuken zijn wij iets meer kwijt dan gedacht maar voor de rest liggen we tot nu toe aardig op schema. Meerwerk kost wel meer dan wij van te voren bedacht hadden. Maar dit kunnen wij mee financieren. Ons huis wordt nu wel helemaal zoals wij willen:).

Wel hadden wij helemaal aan het begin van het koop proces bedacht dat wij ook meteen nieuwe meubels zouden willen. Helaas na het opstellen van een begroting kwamen wij er wel achter dat dit niet ging lukken. We nemen onze oude meubels gewoon mee en kopen langzamerhand nieuwe. Ook geen probleem.



bij ons is 1,5 week geleden de fundering/begane grond vloer gestort. Tot op heden is er nog niks gebeurd met ons huis. Hoe was dit bij anderen? Is het normaal dat ze dan helemaal niks doen?



@sneeuwwitje leuk dat je nog steeds mee leest en mee schrijft.



@c-meermin niet mee gemaakt. Wat is passeren onder Groninger akte?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven