nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@leonie wat jammer dat jullie zijn uitgelood. Maar begrijp dat er dus mensen worden ingeloot die geen idee hebben of t wel kunnen betalen? Dan valt er vast wel iemand uit? !



@ neerlandicus wij hebben begroting tot nu toe okk met wat giswerk en online opzoeken samengesteld. Tot nu lijkt t te kloppen alleen gaan we waarschijnlijk toch voor keramisch parket en konen we voor de vloeren dus wat duurder uit. Maar we hebben wat meer ruimte in het budget door de verkoop huis dus komt waarschijnlijk wel uit.

Had jij t nu over extra groep voor 5 pits inductie? Krijgen wij waarschijnlijk ook maar volgens mij heeft die 7,2 aansluitwaarde en pas boven de 7,4 moet de meterkast aangepast. Maar dat is wellicht per project verschillend.



Meerwerk doen wij ook vooral de dingen die nu moeten/ handig zijn zoals uitbouw , buitenkraan, loze leidingen, wcd, dichtzetten bovenlichten, afgedopte verwarming op zolder etc.

Dakramen of dakkapel doen wij na oplevering. We gaan okk kamer maken op zolder. Daar vraagt de aannemer veel te veel voor.



We hebben alleen de uitbouw mee gefinancierd, rest komt uit ons eigen vermogen qau meerwerk. Zo konden we okk nog gebruik maken van de nhg



@kaartje hier ligt de fundering ook al een week of 3/4. Ondertussen de leidingen voor de meterkast, afvoer etc erin en bij de eerste huizen de vloer nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een standaard meterkast, nu staat het ding 2 weken na oplevering al vol groene schimmel! Enig idee wat ik hier tegen zou kunnen doen? Hebben meer mensen hier last van?
Alle reacties Link kopieren
Oh echt joh! Aannemer bellen! Zie je ook vochtplekken? Kan ook nog gevaarlijk zijn lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Nee geen vochtplekken te zien, ik denk dat het bouwvocht uit de muur is, dat in het hout van de meterkast is getrokken. Het ziet er niet gevaarlijk uit, de leidingen zitten er niet tegenaan. Maar ik ga het ook wel even navragen ja, er zijn nog wat andere kleine dingen die ook niet helemaal kloppen (houten schuur, waar bij 1 plank de regen naar binnen komt e.d.)
Alle reacties Link kopieren
Kaatje,

Gatsie wat vies!

Heb je de aannemer al gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Schimmel komt vaak voor tijdens de bouw. Wij hadden het op de dakplate. Aannemer heeft wat in het zicht zat extra schoongemaakt. Achter de Schotten zat het ook daar heeft mijn man het met een sopje afgedaan. De Schotten lange tijd open gelaten zodat het goed kan luchten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ook voorstellen dat schimmel vrij gebruikelijk is, woningen kunnen ook nog behoorlijk nat zijn. Moet zeggen dat wij nergens last van hebben, we blijven zoveel mogelijk luchten, en tijdens de bouw hebben ze ook vaak die bouwkachels gebruikt. Een deel van ons project wordt ook pas later opgeleverd omdat de boel nog zo vochtig is.



Vind het trouwens grappig te zien dat de meeste mensen afbouwen met eigen geld. Wij hebben het juist andersom gedaan, daar konden we een lagere rente mee krijgen. Dus we hebben zelf (grotendeels) de grond betaald, en nu bouwen we af met geld van de bank. Ik noem het trouwens allemaal gewoon bouwdepot. Daarnaast hebben we een potje voor de inrichting. Wij hebben trouwens ook maar gewoon geschat wat we nodig dachten te hebben. Sommige dingen wat ruim, andere dingen (bij nader inzien) te krap. Daarbovenop nog 10% onvoorzien. Uiteindelijk gaan we wel goed uitkomen, we houden wat geld over, maar dat kunnen we wel weer gebruiken voor trapbekleding of een maatwerkkast. Anders storten we het terug de hypotheek in.



@hier, we zijn nu ruim 2 weken over. Ons leven zit nog in dozen, en soms heb ik enige frustratie dat ik niks kan vinden. :p We zijn ook weer terug aan het werk en proberen elke avond iets te doen. Toch even een gordijn of lamp ophangen, of een kast terug in elkaar schroeven. Langzamerhand komen we er wel. Verder is het wel heerlijk hier, ik geniet momenteel nog het meest van de inloopdouche. Het voelt zo luxe, alsof het niet van ons is. Gisteren zijn we weer bij die ene keukenboer geweest, en ze hebben ons een goede prijs gedaan. Ik heb niet echt een aanrechtblad kunnen vinden waar ik 100% tevreden over ben, dus ik ga voor nu maar genoegen nemen met een laminaat blad met betonlook wat ik overigens wel erg mooi vind.









Ben wel bang voor de kwaliteit en dat ik het misschien over een aantal jaar niet meer zo mooi vind (tis toch een beetje een mode ding), maar dan kunnen we wat anders uitzoeken en hebben we tenminste geen vermogen aan een blad uitgegeven. Als het een beetje meezit dan hebben we begin september een keuken. We hebben nu wel een koelkast, vriezer, combi-magnetron, slowcooker en inductieplaatje, dus we kunnen wel wat klaarmaken. Maar zonder gootsteen/vaatwasser komt het toch vaak neer op een maaltijdsalade of magnetron maaltijd. We overleven wel, maar zal blij zijn als het allemaal af is.
Alle reacties Link kopieren
`@amby fijn eindelijk een keuken uitgezocht! Lijkt me best lastig wonen zonder keuken.

Gelukkig is de keuken nu in de maak.



@hier zijn ze bij de andere woningen bezig het casco neer te zetten. Bij het eerste huis stond deze er in 4 dagen. Ik vind dit echt snel! Het gaat er nog even om spannen of bij ons huis het casco er staat voor de bouwvakvakantie of dat het na de bouwvak past staat.

Bouwvak start hier 1 augustus. Ik zal het wel heel leuk vinden als ons huis staat voor de bouwvak.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!
Alle reacties Link kopieren
@geraldine leuk! Zelf ook een huis gekocht? of overweeg je een huis te kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 16 juli 2016 @ 22:43:

@geraldine leuk! Zelf ook een huis gekocht? of overweeg je een huis te kopen.



Ze zijn net ingeloot en ze had zelf net een topic geopend, dus prik en ik hebben haar doorgestuurd naar dit topic.



Kaartje, hebben jullie een huis met prefab muren? Dan kan het inderdaad heel erg hard gaan! Bij ons werd alles blokje voor blokje opgebouwd. Ik duim voor je dat het nog voor de bouwvak staat, lijkt me het drogen wel ten goede te komen. Hier gaan ze na komende week met bouwvak, maar ik vind het (nu we er wonen) helemaal niet erg. Zal wel fijn zijn niet om 7 uur sochtends wakker te worden van de bouw.
Alle reacties Link kopieren
aha vandaar amby:) leuk hoor.



Ja wij hebben prefab muren. Dus gaat allemaal heel snel. Huis staat in 4 dagen incl. kozijen, ramen en dak.

Ja voor het drogen lijkt mij het ook zeker fijn. Net voor de bouwvak is er nog een kijk middag. Ik hoop dat we dan ook echt in een huis kunnen kijken! Ik kan mij trouwens wel voorstellen dat een paar weken bouwvak voor jullie rust wel heerlijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 16 juli 2016 @ 22:43:

@geraldine leuk! Zelf ook een huis gekocht? of overweeg je een huis te kopen.



Wat amby zegt!

We zijn erg blij, ingeloot voor een eensgezinswoning.

We wonen nu met 4 op een appartement van 80 m2 wat meer in een stadse omgeving. Erg leuk ook.

Ingeloot worden was best onverwacht en we moeten de komende weken al allerlei beslissingen nemen.

Wat voor meerwerk we van de bouwer afnemen moeten we bijv over 2 weken al hebben beslist.

Gister door de buurt gefietst en buurtbewoners gestalkt met vragen

Maar vannacht ineens wakker gelegen over de tuin (nooit gehad)

Heel leuk allemaal maar pfff zo spannend.

Dus ik lees graag mee!
Alle reacties Link kopieren
Haha, buurtbewoners gestalkt? Die heb ik hier nog niet eerder voorbij zien komen. Waren dat nieuwbouwbewoners uit eerdere fases?



Hoe gaan jullie dat trouwens hypotheektechnisch doen? Lijkt me wel lastig om meerwerk te bepalen als je nog niet weet wat voor financiering er is.
Alle reacties Link kopieren
Amby ja die stonden precies voor de huizen van het 'model' wat wij willen kopen, eigen schuld

Kwam weinig spannends uit verder, ze waren blij en vonden alles goed gegaan. En vonden dat we het ook moesten doen.

Er kwamen wat mensen bij staan en die waren ook allemaal blij met hun huis.

Geen bijzonderheden over bijv gebreken om op te letten ofzo, die mensen vonden het allemaal perfect opgeleverd.

1 man riep vanaf de fiets dat hij er nooit zou willen wonen en zelf veel beter woonde, dat was wel een beetje raar



Het gaat hier zo qua tempo kopen:

We kregen woensdag een telefoontje dat we waren ingeloot.

Toen werd aangeboden een vrijblijvend gesprek met een hypotheek adviseur en een optiegesprek ineen te doen, liefst dezelfde week.

Vrijdag hebben we dus eerst een gesprek over onze mogelijkheden gehad, en dat zag er goed uit.

Toen gelijk daarna het optiegesprek.

Daar werd een hele berg info aan ons uitgelegd en per mail nagestuurd.

En een volgend gesprek met die adviseur (kwam goed over) weer op vrijdag.

De week erop op dinsdag koopovereenkomst tekenen.

Dit ivm met 1 of andere deadline, als iedereen snel tekent kunnen ze in oktober de bouw starten. En dan is het idee volgend jaar juli klaar.

Dus tempo zit er goed in!
Alle reacties Link kopieren
Geraldine, laat je niet al te veel onder druk zetten door de verkopers. Het zijn grote beslissingen en uitgaven, je mag zeker wat bedenktijd eisen! En geloof de mooie praatjes over de oplevering in principe NIET, bij ons loopt de boel al ruim een half jaar uit en dat schijnt heel normaal te zijn.



Bij ons moest ook alles 'snel, snel', waarna het alsnog (a) een half jaar duurde voordat de bouw echt begon (want (1) vergunning was nog (lang) niet rond, en (2) ondanks het loten in mei en snel naar de notaris voor tekenen koopovk in juni hadden ze vervolgens nog een half jaar lang niet het benodigd aantal verkopen en (b) bleek dat elke deadline boterzacht was, vooral omdat ze het zelf niet goed voor elkaar hadden (badkamerleveranciers aannemer wisten van niets, etc. etc.)



Zet goed voor jezelf op een rij wat je ook van hen wil weten (wat is de status van de bouwvergunning, kosten meerwerk, deadlines, etc.) Alles zwart op wit!
Alle reacties Link kopieren
Vind het wel een top idee van je, alvast in de buurt gaan informeren! Ik zou nieuwe kopers een hoop nuttige info mee kunnen geven. Beetje raar inderdaad, als iemand gaat schreeuwen dat hij beter woont. Ik herken het overigens wel dat mensen hier in de buurt in bestaande bouw ook niet al te blij waren met de nieuwbouw. Het is nogal een massief project (hoge huizen en appartementen) midden tussen de bestaande bouw, en niet iedereen vind het even mooi.



Klinkt wel alsof jullie goeie begeleiding krijgen als jullie ook financieringsbegeleiding krijgen! Wij hebben eerst getekend eer we eens naar een hypotheekadviseur zijn gegaan, maar wij hadden tussen koop en begin bouw ook 5 maanden te tijd, dat ligt bij jullie dus wel anders. Fijn dat ze het tempo erin houden hoor, maar wat iusco zegt, laat je niet te veel onder druk zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:iusco schreef op 17 juli 2016 @ 09:37:

Geraldine, laat je niet al te veel onder druk zetten door de verkopers. Het zijn grote beslissingen en uitgaven, je mag zeker wat bedenktijd eisen! En geloof de mooie praatjes over de oplevering in principe NIET, bij ons loopt de boel al ruim een half jaar uit en dat schijnt heel normaal te zijn.



Bij ons moest ook alles 'snel, snel', waarna het alsnog (a) een half jaar duurde voordat de bouw echt begon (want (1) vergunning was nog (lang) niet rond, en (2) ondanks het loten in mei en snel naar de notaris voor tekenen koopovk in juni hadden ze vervolgens nog een half jaar lang niet het benodigd aantal verkopen en (b) bleek dat elke deadline boterzacht was, vooral omdat ze het zelf niet goed voor elkaar hadden (badkamerleveranciers aannemer wisten van niets, etc. etc.)



Zet goed voor jezelf op een rij wat je ook van hen wil weten (wat is de status van de bouwvergunning, kosten meerwerk, deadlines, etc.) Alles zwart op wit!



Hier hebben we het vergunningsdeel gescand meegekregen. Kosten meerwerk ook en volgens de huidige kopers waren dat ook gewoon de 'harde" (wel hoge soms) prijzen.

Het komt allemaal erg 'geroutineerd' over op de 1 of andere manier.
Alle reacties Link kopieren
@geraldine bij jullie zit het tempo er inderdaad goed in.

Ik denk altijd maar zo zeg nooit ergens meteen ja op. Geef altijd aan dat je er minimaal 1 nachtje over wilt slapen.

Wat voor keuzes in meerwerk overwegen jullie? en wat zijn de kosten daarvan?

Leuk dat jullie met toekomstige buurtbewoners gepraat hebben. Origineel idee.

Toen bij ons het start bouwfeestje was kwamen er wel mensen die al in ons wijkje wonen op het start bouw feestje. (in totaal 9 woningen nu). Erg leuk dat zij dat deden. Konden meteen vragen hoe het beviel in hun huis.
Alle reacties Link kopieren
We willen een uitbouw van 1.80 en dat kost 15.000.

Plus 6000 voor dubbele openslaande deuren.

Wandje op zolder doen we zelf.

Toilet en douche kun je standaard kiezen, dus dat laten we.

Keuken kopen we ook zelf (hebben al gepuzzeld en er 1 gevonden voor 6000)

Trap aflakken kost 1100.

Extra toilet op 1e verdieping in de douche.



Eigenlijk willen we nog op zolder een douche, en de wasmachine ipv op zolder in een kamer op de 1e. Dus dat willen we nog overleggen of dat kan en wat dat dan kost.

En we willen ook liefst de muren al gestuct maar nog onduidelijk wat dat kost. ZE hebben wel een all in pakket waarin dat zit maar daar zitten ook gordijnen etc in.

En dat is dus erg duur.
Alle reacties Link kopieren
@geraldine bij ons koste een uitbouw van 2,40m 15000euro. Dit was exclusief leggen van vloerverwarming. Volgens mij kwam voor de vloerverwarming nog 1200euro bij.

6000 voor openslaande deuren vind ik wel veel. Bij ons was dat tegen de 1000euro. wij hebben het niet gedaan. Kunnen het altijd nog regelen mochten we het nodig vinden.

Extra toilet op 1e verdieping kan ik mij goed voorstellen dat je die daar wilt.



Misschien kun je alvast een offerte opvragen bij een stucadoorbedrijf wat de kosten zijn van het stuccen van de hele woning.

Dan vergelijken met de kosten van aannemer.
@allen: ik had een optie op een bouwnummer maar heb ervoor gekozen om niet voor het huis te gaan. Ik heb uren met mijn vriend naar de bouwtekeningen gekeken en het huis is zodanig ingedeeld dat wij er praktisch niet mee uit de voeten kunnen. Zo kunnen wij op de benedenverdieping niet de voor ons gewenste Tv hoek neerzetten en boven in de masterbedroom zou een kast tot aan het plafond niet kunnen vanwege een raam. Raam niet laten plaatsen was ook geen optie.



Ergens verderop zie ik kavels. Het laten bouwen van een eigen huis is een droom voor mij en voor velen denk ik. Ik weet vooral niet of het financieel überhaupt haalbaar is (of zelfs verre van haalbaar!)



Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel eens zitten zoeken. Als je het goed vind om voor een standaard ontwerp te kiezen dan kosten de goedkoopste net onder de 200.000 ton. Waarschijnlijk komt daar nog genoeg bij want veranderingen kosten geld.
Ik mag me waarschijnlijk toch bij jullie aansluiten niet omdat er iemand zich terug getrokken heeft uit de fase waar wij uitgeloot zijn, maar omdat er een stel huis uit een eerdere fase verkoopt. Het is een iets andere type maar ze lijken veel op elkaar.

Als volgende week het gesprek goed verloopt gaan we het kopen. Ze zijn al begonnen dus bepaalde optie zijn niet meer mogelijk. Nu hebben ze de meeste opties die wij belangrijk vonden erbij genomen.
Alle reacties Link kopieren
@neerlandicus, ons huis heeft ook wel van die dingen waarvan je je afvraagt wie dat in hemelsblauw heeft verzonnen, maar als er echte dealbreakers inzitten, dan valt het natuurlijk af. Met zelfbouw heb je wel enorm veel mogelijkheden natuurlijk. Ik heb in dit topic maar één iemand voorbij zien komen die zelfbouwt, ik meen Noetje. Er heeft ook wel een topic gelopen voor zelfbouw, misschien kan je dat opzoeken en een slinger geven.



@leoni, spannende periode voor jullie dan! Wij mochten tot oplevering ons huis niet verkopen van de aannemer, maar gunstig dat het op jullie project wel kan. Kunnen jullie nog over de prijs onderhandelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven