nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 31 juli 2016 @ 21:08:



@Amby, het opstookprotocol moet je toch juist doen voordat je vloer erin gaat? Anders heeft het niet meer zoveel zin

Nou ja, ik weet er ook het fijne niet van. Wat is het nut van van te voren opstoken? Lijkt me dan alleen maar heel erg lang duren voor je je vloer kan leggen. Bij onze tegelvloer moest de verwarming juist uit. Wij hoeven ons ook niet echt aan een opstookprotecol te houden, maar met een houten vloer moet je wel met beleid opwarmen omdat anders het hout kan gaan krommen.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 01 augustus 2016 @ 12:35:

[...]





Nou ja, ik weet er ook het fijne niet van. Wat is het nut van van te voren opstoken? Lijkt me dan alleen maar heel erg lang duren voor je je vloer kan leggen. Bij onze tegelvloer moest de verwarming juist uit. Wij hoeven ons ook niet echt aan een opstookprotecol te houden, maar met een houten vloer moet je wel met beleid opwarmen omdat anders het hout kan gaan krommen.Het heeft ermee te maken dat je cementdekvloer bij opwarmen en vooral bij het afkoelen krimpt, waardoor er scheuren kunnen ontstaan. Dit wil je doen voordat je je vloer erop verlijmt, anders scheurt die mee. Het is dus vooral belangrijk bij vloeren die je verlijmt. Het duurt inderdaad helaas een dag of 10 langer voordat je je vloer kunt leggen, maar voor een goed doel dus
Alle reacties Link kopieren
Juist, bedankt voor de uitleg. Dan zal onze vloer wel al droog genoeg zijn geweest, want heb er echt niemand over gehoord, terwijl ik het er ook nog met de bouwkundige over heb gehad (omdat het dus vol scheuren zat). Vraag me dan wel af hoe het dan zit met een egalisatielaag (die vaak nodig is met pvc), kan dat nadien niet gaan scheuren?
Alle reacties Link kopieren
@iedereen bedankt over de adviezen over de vloer. Het komt vast goed met de vloer straks. Opstook protocol ben ik mee bekend.

en wat @suuz zegt vocht laten meten in de vloer gaat gebeuren. Aan de hand daarvan wordt er gekeken of de vloer gelegd kan worden. Tja bij meerdere winkels te horen gekregen dat dit even kan duren. We zullen het t.z.t. wel zien:)

Weekje langer wachten is nou ook het probleem niet. Omdat 3 verschillende winkels/vloer bedrijven ongeveer hetzelfde zeggen zal het wel kloppen.

oja en @amby ik kreeg ook vooral te horen dat dit bij andere soorten vloeren veel minder een probleem is. Maar omdat deze vloer geplakt wordt en dan i.v.m. scheuren en krimpen e.d. zoiets was het volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Kaartje, weet je al welke soort pvc je kiest? Er bestaat klik, lijmen, plakken (als een soort sticker) en looselay.

Ik denk dat wij voor looselay gaan. Dit ligt los op de vloer maar verschuift niet door de onderlaag die er op zit.
Alle reacties Link kopieren
@Zebra bij ons wordt het er wel op gelijmd volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat rustig hier, iedereen vakantie? Of druk aan het klussen?



Hier een bak vandaag. Ik las vanochtend in het plaatselijke sufferd, bij de gemeentelijke bekendmakingen, dat wij ruim twee weken geleden onze bouwvergunning hebben gekregen

Communiceert lekker hè, zo'n gemeente. Toen mijn man belde, onder andere daarover, was mw niet onder de indruk. 'Als het is toegekend, is het niet erg toch? Whut? Zitten we daarvoor twee weken op niks te wachten?

Nou ja, we kunnen weer verder. Voordeel is, de eerste twee weken van de bezwaartermijn zijn daarmee ook al verlopen. Nog 4 weken dus, en dan is de vergunning definitief! En dan hopelijk zsm beginnen met bouwen
Alle reacties Link kopieren
Ha Noetje, zo herkenbaar dat soort communicatie. Misschien wel zo fijn dat de bezwaartermijn gedurende de vakantie loopt.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Noetje, wat knullig! Wel fijn dat jullie nu verder kunnen.



Hier alles rustig, we klussen nog wat door waar we kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Oh balen Noetje dat je middels een krant erachter moet komen. Maar zoals iusco al zei misschien wel goed tijdens de vakantie mensen zijn op vakantie en zien de krant niet dus geen kans bezwaar in te dienen



Hier rustig omdat het bouwvak is en er niets gebeurd. Nog 1 week en dan knallen.



Hier hebben we nog niets gehoord over het opstookprotocol, zal vast bij de vooroplevering verteld worden?? Hebben plavuizen.



Vraagje trouwens is jullie woonkamervloer egaal of ook met die gleuven erin?? En jullie plafon? Ik vraag dit omdat de huizen die al overeind staan de vloer met blokken is ingelegd





Wat betreft verhuizen straksZoals het ernaaruitziet kan ik maar weinig doen, ze gaan bij mij mijn ellepijp inkorten en TfCC repareren. Mag dan helemaal niets komt niet goed uit maar het is neit anders
Alle reacties Link kopieren
@Noetje: wat slordig zeg! Maar wel goed nieuws!



@Pat78: wij hebben ook niets van de aannemer gehoord over een opstookprotocol, maar via-via. Als je erop Googelt komt je allemaal standaard protocollen tegen die je kunt volgen. Het is dus alleen van toepassing als je vloerverwarming hebt. En met plavuizen is het slim!



Onze woonkamervloer is egaal, dat moet ook wel zo opgeleverd worden hoor. Anders gaat er iets niet goed. In het plafond hebben wij wel V-naden, bedoel je die? Dus dat je om de zoveel meter een lijn ziet lopen? Dat hebben wij wel. Het was een meerwerkoptie om die dicht te zetten (dat is wel mooier), maar dit werd ons afgeraden, omdat dat vrijwel altijd gaat scheuren. Ik stoor me er helemaal niet aan.



Bij ons gaat het klussen goed! Badkamer is zo goed als af, alleen de spotjes moeten er nog in. Hij is echt heerlijk geworden! Afgelopen dinsdag hebben ze ook de gaten voor de houtkachel geboord, dat was wel een spannend klusje hoor. Maar is helemaal goed gegaan, dus over 2 weken wordt de kachel geïnstalleerd. Zin in!

Daarnaast is Easy Stuc afgelopen week in ons huis geweest, om te behangen en te schilderen. Het ziet er heel strak uit, erg tevreden mee. Minder blij met de communicatie op het hoofdkantoor, die bellen telkens een uur van tevoren dat we over een uur thuis moeten zijn. Of met: 'We staan nu voor je deur!' Lekker handig

Volgende week gaan de vloeren erin en dan schiet het op! Over een paar weken verhuizen...
Alle reacties Link kopieren
@iusco, hopelijk is dat inderdaad gunstig, maar ik verwacht toch al weinig van de bezwaar procedure. Maar ja, je weet nooit...



@pat78, dat is balen dat je dan onder het mes moet. Dat wordt dirigeren dan ;)



@suuz393, fijn dat het klussen zo goed gaat en alles mooi uitpakt! Al enig idee wanneer jullie gaan verhuizen?
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad even rustig geweest hier. Zeker vakantie tijd:)



@noetje wat fijn van de bouwvergunning. Wel raar dat de gemeente dat niet laat horen. Maar afijn hij is afgegeven.



@pat wat balen dat jij een operatie moet ondergaan:(. Sterkte ermee.



@suuz leuk dat je een update komt schrijven. Zit jullie keuken er al in? of moet dat nog? Lijkt mij zo gaaf wanneer de keuken in je huis komt. Van een getekend 3d plaatje echt je huis in.



@hier ik heb een nieuwe baan!! Ik ben er zo blij mee. Vanaf 1 oktober starten daar.

Door mijn nieuwe baan heb ik wel minder vakantie dagen opgebouwd waardoor ik na oplevering van het huis maar 1 weekje vrij kan i.p.v. 3 weken maar dat maakt mij niet zoveel uit. Beter een leuke baan dan een baan waar ik het niet naar mijn zin heb.
Alle reacties Link kopieren
@Kaartje, gefeliciteerd! Jammer dat je minder vrij kan krijgen, maar inderdaad, plezier in je werk is ook heel belangrijk.



@ allen, ik zwaai even af, morgenochtend vertrekken wij voor twee en halve week naar Frankrijk. Voor wie ook nog op vakantie gaat of is, fijne vakantie
Alle reacties Link kopieren
Al even geleden dat ik hier was.

Na een paar keer 2e te zijn geweest, zijn we nu eindelijk aan de beurt. Midden in de bouwvak, dus lastig om zaken uit te zoeken.

We hebben een optie op een vrije kavel, alles zelf regelen dus.

Noetje: mag ik jou wat dingen vragen, wellicht prive?
Alle reacties Link kopieren
@Margriet beetje een late reactie maar super leuk en spannend! Hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Ga ik doen. We staan een beetje stil doordat veel bedrijven dicht zijn ivm vakantie.

Morgen weer bellen voor afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een stilte hier...

De ene druk aan het klussen en genieten....de andere aan het wachten tot de bouwvak voorbij is.



Marieke wat fijn en spannend!



Volgende week gaan wij hopelijk de keuken bestellen. We moeten eerst van de tegelzetter horen hoelang hij verwacht bezig te zijn met de woonkamer vloer tegelen....dit gaat hij na de wc en badkamer doen.

Wat is jullie ervaring? Hoe lang deed de tegelzetter er bij jullie over?



Verder zijn wij in huis druk bezig met puinruimen of nou druk......ik moet alles rustig aan doen, dus het is eerder met een slakkengang

Er zijn zeker 10 zakken kledingen schoenen naar de kledingbank en de vuilnis gegaan.

Binnenkort langs de Rova om heel wat spullen weg te brengen.

En zo komen langzaam bij een lichtelijk kaal huis met spullen die we makkelijk in kunnen pakken.

Dan moeten we nog van 1 wand behang afhalen en deze verven. Wat plekken in huis met verf bijwerken en wat spullen terug plaatsen. We denken er ook over om het laminaat weg te halen. Er ligt nog marmoleum onder.

Alles om te zorgen dat ik zo lang mogelijk met de baby hier kan blijven terwijl het nieuwe huis klaar wordt gemaakt. En zodra we over kunnen is dit huis dan zo goed als klaar.

Iemand verder nog tips?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad rustig hier! Wij zijn al drie weken heel hard aan het klussen. Het is leuk en het gaat goed, maar het is wel pittig om het in de avonden en weekenden te doen (we hebben geen vrij genomen). Dat had ik achteraf denk ik toch anders geregeld .



Inmiddels zijn de wanden afgewerkt, liggen de vloeren er overal in, is de houtkachel geïnstalleerd, de badkamer af en de Pax kasten in elkaar gezet! Nu nog bezig met de deuren en kozijnen te schilderen en dan moeten de plinten nog gezet worden. Over een weekje willen we verhuizen. We zitten dan nog een weekje zonder keuken, dus veel bij vrienden eten .



@Fonteyn: hoeveel m2 vloer hebben jullie voor het tegelwerk? Hier een kleine 60 en onze tegelzetten is 3,5 tot 4 dagen bezig geweest. Wel grote tegels (80x80 cm, 15 kg per stuk), dus zwaar werk. Hij was na de vierde dag helemaal stuk. Maar het ligt er prachtig in, echt heel blij mee.



Overigens nog iets voor diegenen die Easy Stuc overwegen (of een andere partij die renovliesbehang gebruikt). Ik was in eerste instantie tevreden met het werk. Maar we zien nu, 2 weken na afwerking, wel al donkere strepen verschijnen in het behang. Dit zijn waarschijnlijk de muren die aan het zetten (bewegen) zijn en dat tekent af op het behang. Gelukkig alleen nog in de slaapkamer. Ze hebben ons er wel voor gewaarschuwd dat dit kán gebeuren met renoviesbehang, maar we hadden niet verwacht dat je het zo snel en duidelijk zou zien. We balen er wel van, achteraf gezien weet ik niet of we hier dan voor gekozen zouden hebben. Aan de andere kant: met stucwerk krijg je scheuren dus die zou je ook zien. Gelukkig ziet het er beneden wel (nog) mooi uit!



Succes allemaal met klussen of wachten!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad rustig. Hier momenteel ook niet veel gaande. Volgende week heb ik een weekje verlof opgenomen, dan ga ik nog wat schilderen en gordijnen omzomen enzo. Hopelijk hebben we voor het einde van volgende maand onze keuken en inboedel compleet.



@fontyen; lekker hoor, dat opruimen! Ik was ook heel blij van veel rommel af te zijn. Nu ik zo'n 1,5 maand uit dozen leef besef ik me dat ik nog veel te veel spullen heb meeverhuisd. Betreft de vloer, ons keramisch parket (52m2) is in 5 dagen gelegd incl. plinten. De tegel, het legpatroon en de egaliteit van de vloer zal er zeker invloed op hebben.



@suuz, wat vervelend dat jullie strepen hebben op het renovlies, hopelijk zet het idd niet verder door. Wij hebben twee maanden later (nog) geen probleem hiermee gehad, dus duimen dat het er goed uit blijft zien...
Alle reacties Link kopieren
@hier midden in de verhuizing naar onze tijdelijke huurwoning. En hiervoor ook nog op vakantie geweest Moet nog bijlezen.

Dit weekend zelf dozen en kleine dingen en dan volgende week helemaal over.

moet voor mijn gevoel nog zo veel doen. De kinderen hebben natuurlijk vakantie en kan niet veel doen omdat aandacht vragen. Kan ze geen ongelijk geven. Ben gestrest en weinig tijd ff om echt heel de dag iets met ze te doen.

Vandaag gelukkig wel van het weer ook genoten samen



@ dat "puin" ruimen herken ik ja....heel veel al weg gedaan. Nog wat dingen verkopen. Poging tot dan haha



@ renovlies wat balen zeg! Dat heb ik eerder nog niet gehoord. Dacht dat renovlies bij nieuwbouw juist goede keuze was.

Ga ik ook nog navragen.

Wij moeten dit nog regelen. Net als de vloeren enzo.

Na de verhuizing weer verder met het nieuwe huis



probeer na de verhuizing ff bij te lezen en meer op iedereen te reageren
Alle reacties Link kopieren
TVP

Mijn vriend en ik zijn ons ook aan het orienteren lastig allemaal die keuzes van waar, welke hypotheek, kosten afwegen...
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
@jua, succes me verhuizen. Ik ken de chaos, en heb dan nog geen eens kinderen waar ook nog aandacht naar uit moet gaan



@friction, welkom en succes met de oriëntatie. Als je vragen hebt, brand los! Het is best wel een hoop informatie die over je heen komt als je zo'n traject in gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ja heb wel al n vraagje over het financieren van dubbele lasten (die je betaald tot het nieuwbouwhuis klaar is), wat wil dat nu precies zeggen, iemand heeft t me heel kort uitgelegd dat je dus ook kan financieren ipv dubbele maandlasten betalen als je nog gehuurd zit. Maar als je financierd wil dat zeggen dat je dan uiteindelijk toch meer betaald dan het maar gelijk maandelijks te doen?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Wat het (volgens mij) kort gezegd inhoud, is dat je extra geld leent, waarmee je hypotheeklasten voor het nieuwbouwhuis betaald worden zolang het huis niet klaar is. Wij hebben dat zelf niet gedaan, dus ik weet er niet het fijne van. Ik heb ook niet het idee dat het een populaire optie is. Zie meestal dat mensen gewoon de dubbele lasten betalen of tijdelijk bij ouders gaan wonen om alleen de lasten voor het nieuwbouwhuis te hoeven betalen.



Als je het meefinanciert, dan kost het uiteindelijk natuurlijk meer, omdat je in feite geld leent om tijdelijk je hypotheeklasten voor te schieten, zodat jij niet op dubbele lasten zit. Je zal over die lening rente moeten betalen, en ik meen me te herinneren dat je deze rente ook niet mag aftrekken. Als je geen dubbele lasten kan betalen dan is het natuurlijk een optie, maar als het niet nodig is, dan zou ik daar persoonlijk liever geen lening voor gaan afsluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven