nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 03 september 2016 @ 21:56:

@zebra ik heb hetzelfde idee. Glad stucen. Maarja nu moet ik vriend nog even overtuigen.Best lastig soms om er met zn 2en uit te komen he! Wil je dan ook zelf sauzen?
Alle reacties Link kopieren
@Zebra wij willen inderdaad ook zelf sauzen.

Boven zijn we er over uit daar wordt alles glad stucwerk. Nu beneden nog tot over een stemming komen:)
quote:Zebra123 schreef op 03 september 2016 @ 21:51:

Nog ongeveer 2 maanden en dan krijgen we de sleutel! Ben nu bezig met de muren beneden. EasyStuc spreekt me niet zo aan, ik heb nu ook glasvezelbehang en het valt me tegen hoe erg het is verkleurd na 5 jaar. Zon grauwe, grijzige gloed zit er op aan de onderkant van de muren.



Ik denk dat we voor glad stucen gaan. Iemand hier ervaring mee? Zelf daar over heen sauzen lijkt me een makkie, of hebben jullie andere ervaringen?

In dit huis wat we ook nieuw hebben gekocht gestucd. Dit is goed gegaan. We hebben maar twee scheuren. Nu moet ik wel zeggen dat dit tunnelbouw was (ofwel het beton wordt in een behuizing gegoten). We hebben hele dikke muren en daarbij heeft ons huis meer dan een half jaar water dicht gestaan voor wij het hebben kunnen laten stucen. Het is dus niet te vergelijken met andere bouw denk ik.

Wij gaan nu dus wel voor de vliesbehang en niet voor gelijk stucen. Wij hebben nu een huis wat opgebouwd wordt uit blokken en waarbij wij weten dat de kans op scheuren veel groter zijn. Daarnaast hebben de mensen in onze omgeving niet die ervaring zoals jij. Nu komt er bij ons een licht grijze (met geel erin) op onze muur met daarbij accent muren hier en daar.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te zien dat het hier weer lekker druk is!

Ik heb vannacht voor het eerst in ons nieuwe huis geslapen, heerlijk! Wij hebben er een dikke maand over gedaan. Ee moesten vloeren, wanden, keuken en houtkachel doen. Geen vrij gehad van ons werk, wel hard gewerkt in de avonden en weekenden.



@Leoni: Wij hebben dus ook renovlies behang. Het ziet er mooi uit, maar op sommige plekken 'trekt' het behang, waarschijnlijk juist door de opbouw van de muren in blokken. Achteraf weet ik niet of ik misschien liever voor stucwerk was gegaan...
Alle reacties Link kopieren
Zebra en kaartje1, jullie hebben het beide over glad stucen, beetje domme vraag van mij misschien, maar zijn de muren dan zo 'ruw' of onregelmatig bij de oplevering, dat ze niet direct gesausd kunnen worden?

Zijn jullie niet bang voor scheuren als er direct gestucd wordt? Ivm met het drogen van de muren?

Wij twijfelen nog erg over de wandafwerking, maar hebben nog tijd genoeg om dat te beslissen want we hebben ook net te horen gekregen dat het allemaal wat langer gaat duren dan gepland, kan nu wel 3e kwartaal 2017 worden. En dat is nog zooo ver weg
Alle reacties Link kopieren
quote:coele schreef op 04 september 2016 @ 12:10:

Zebra en kaartje1, jullie hebben het beide over glad stucen, beetje domme vraag van mij misschien, maar zijn de muren dan zo 'ruw' of onregelmatig bij de oplevering, dat ze niet direct gesausd kunnen worden?

Zijn jullie niet bang voor scheuren als er direct gestucd wordt? Ivm met het drogen van de muren?

Wij twijfelen nog erg over de wandafwerking, maar hebben nog tijd genoeg om dat te beslissen want we hebben ook net te horen gekregen dat het allemaal wat langer gaat duren dan gepland, kan nu wel 3e kwartaal 2017 worden. En dat is nog zooo ver weg



Onze muren worden behangklaar opgeleverd. Je kan daar niet direct op verven want behangklaar is niet geheel regelmatig en je zou de kalkblokken er altijd doorheen blijven zien. Door dat stuclaagje wordt het sausklaar.



Vandaag toch weer aan het twijfelen over het glad stucen. Misschien wordt het toch renovlies. Binnenkort bij een showroom kijken hoe het er nou uitziet. Ik ben zelf erg anti behang maar als je het echt niet ziet is het denk ik toch het beste.
Alle reacties Link kopieren
Coele, 3e kwartaal 2017 klinkt nog heel ver weg ja. Hoelang zijn jullie er al mee bezig?
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Leuk dat het hier weer begint te leven :-)



Kaartje wat vreselijk balen zeg. Ik weet van een collega die net zo'n verbouwing als jij kreeg 5000 euro kreeg voor verhuizing.



Nieuwe mensen welkom:-)



Fonteyn eindelijk een keuken uitgekozen

Wanneer komen ze deze plaatsen? Balen van je bekken, weet er helaas van dat het erg pijn doet.



Suuz jeeeu eindelijk erin geslapen :-) en dik 4 weken erover gedaan is netjes hoor.



Leonie wat is tunnelbouw?? En het huis dat nu gebouwd wordt bestaat uit.blokken zeg je bedoel je hiermee prefab?? Werkt dat echt nog zoveel dan? Ik dacht dat dat veel minder was omdat het van te voren al helemaal in elkaar zit? Misschien erg naiif gedacht.



Coelle balen van het verschuiven van de opleveringsdatum. Weet er hier helaas alles van. Ons huis/ wijkje zou okt/ nov 2016 opgeleverd worden, dit is nu 1e kwartaal 2017 geworden.



Wij proberen ook binnen 4 weken over te gaan. De vloerenman heeft een week nodig zegt hij :-0 is dat echt zo lang?? Leggen keramisch plavuizen neer. Dan de muren zal vast ook een week zijn en dan de keuken wat 2 dgn is.



Vraagje aan degene met plavuizen konden jullie je huis niet meer in om bijvoorbeeld boven wat te doen?? Vind dat nl zonde als we boven niet aan de slag kunnen ivm drogen van de plavuizen.



Tijdens spuiten van de muren gaan we zowiezo al boven aan de slag. Badkamer en wc beneden zijn al opgeleverd tijdens de sleuteloverdracht.



Hier wel financiele tegenslagen gehad wat een flinke hap uit ons spaarbudget heeft gehaald, balen vreselijk ervan. Dus nu besloten dat we de woon klaar maken en dan maar de tuin. Gelukkig kunnen wij veel mee nemen.



Over 2 weken ga ik al spullen inpakken :-) lekker op tijd en als ik geopereerd ben kan ik voorlopig niets doen. Zit alleen te kijken hoe we zo kunnen verhuizen zonder die vieze zilver/ papier visjes. Wij hebben hier erg last van ivm vochtig huis. Misschien jullie tips? Die dingen vreten alles aan, jek. Wel besloten om alle papieren zoals boeken en fotoalbums in plastic bakken te gaan doen. Misschien dat we dat voor het overgrote deel van de spullen gaan doen ipv kartonnen dozen. Tips zijn heel erg welkom dus



Hoe het nu met ons bouwproject gaat, nou eindelijk ligt de fundering er. Ergens ben ik stikjaloers want de 2 onder 1 kappers en vrijstaande woningen hebben allemaal al 2e laag en wij alleen de fundering dus. Betekent dit dan ook dat we als laatste worden opgeleverd al zijn wij weer een rijtjeswoning van 4 naast elkaar.
Alle reacties Link kopieren
@pat: even snel over de vloer: wij mochten een paar dagen niet ons huis in bij het leggen van de tegels. Na het voegen moest het echt minstens 24 uur drogen.
Bij tunnel bouw wordt tunnelbekisting gebruikt. De bekisting wordt vol gestort waarmee wanden en verdiepingsvloer in één stort worden gerealiseerd. Tijdens de stort moeten er al plaats gemaakt zijn voor de leidingen en aansluitingen.

Onze buiten muren en plafonds zijn dus ook 30 cm dik beton. We hebben nu ook geen elke dragende muur.

Deze bouw gedraagt zich dus heel anders dan bij de meeste bouw.



Onze nieuwe huis wordt gebouwd van kalkzandsteen blokken opgebouwd op de bouw zelf.



Bij het eerst is dus weinig werking en bij de tweede waarschijnlijk een stuk meer.
Over de vloer na het egaliseren mag je ook de vloer niet op voor een periode en na het leggen ook niet is ons vertelt.
Alle reacties Link kopieren
Onze vloer hoefde niet geegaliseerd te worden voor het leggen van tegels. Wel geschuurd, omdat wij een anhydrietvloer hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nou het had wat voeten in de aarde, wegens één nog niet verkochte sloot aan de gemeente waar de ontwikkelaar niks van wist, waardoor de gehele bouw uitgesteld werd en wij dus bijna opnieuw een hypotheekofferte plus bijbehorende rompslomp moesten laten maken (gelukkig hoefde dat op het nippertje niet) maar vrijdag 26 augustus is er dan toch eindelijk met de bouw van ons huist gestart, joepie!

Eindelijk kan ik hier dus weer iets van me laten horen

Ons huis wordt naar verwachting opgeleverd in het tweede kwartaal/ derde kwartaal (tijdvak juni t/m aug.)



Ik weet niet hoe gestructureerd/regelmatig ik mee zal schrijven, vermoedelijk wanneer het vordert meer, maar ik begin ook weer met een (kleine) studie naast mijn baan, dus krijg het druk

Maar ik lees toch wel regelmatig mee.

Ik zit nu nog in het leuke gedeelte: keuken uitzoeken, vloeren uitzoeken, dat soort dingen.



Man en ik gingen blanco verschillende keukenzaken binnen en vallen allebei voor landelijk, maar het moet wel praktisch zijn. Zaterdag hebben we een eerste officiële afspraak, ik ben benieuwd. We hebben van betreffende keukenboer brochures mee gekregen en wij zagen al dat de catalogusprijzen veel hoger zijn dan de internetprijzen van dezelfde apparatuur. Dus ik vraag me dan direct af of zo'n keukenboer die catalogusprijs aanhoudt. Weet iemand dat? Misschien is het wel een heel domme vraag hoor, sorry, ben echt een leek. We hebben een afspraak met een keukenboer die geen gebruik maakt van aggresieve verkoopmanier met geweldige kortingdeals. Maar zal je dan toch een beetje kunnen onderhandelen? Ik vind dat soort dingen niet leuk en spannend Misschien moet ik mijn oma mee nemen, die vraagt altijd overal korting en dat krijgt ze dan ook nog
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
De keukenboer krijgt ook korting op de apparatuur en vaak wordt dit door berekend aan de klant.



Ik weet niet welke apparatuur je wil, maar wij zijn langs inspiratie huis 20/20 langs geweest en dat was best handig. Hier staat de apparatuur van Siemens, bosch, neff en een ander duur merk. Is van dezelfde holding maar heb wel veel nuttig tips gekregen. Ze verkopen er trouwens niets.
Alle reacties Link kopieren
Dag allen. Wat is het weer gezellig levendig hier

@ stucen, het risico op scheuren is vooral afhankelijk van de bouw methode. Traditionele bouw werkt minder dan prefab of snel bouw, waardoor minder kans op scheuren. Daarom kiezen wij voor traditioneel.



@Suuz, heerlijk, nu genieten van je nieuwe huis.



@coele, dat is balen zeg, een jaar duurt echt nog lang! Hoewel wij ook alweer een jaar in het proces zitten en de tijd vliegt wel voorbij, moet ik zeggen. Maar valt voor jullie wel tegen dan.



@pat, je bent er mooi op tijd bij met pakken. Maar dat scheelt straks inderdaad heel veel werk!

Plavuizen leggen kost inderdaad veel tijd. Zolang het moet drogen mag je er niet op.



@a-nick, gefeliciteerd met de start van de bouw, eindelijk zeg ! Volgens mij zitten wij mooi in dezelfde fase;). Hier ook bezig met keuken, deuren, kozijnen, vloer ed. En ik ben gister ook weer begonnen met een opleiding ;)



@keuken, wij gaan morgen bij de eerste zaak een keuken laten tekenen. We hebben al eens eerder een keuken gekocht, dus we zijn bewapend tegen agressieve verkopers

We weten aardig goed wat we willen, maar toch blijft het moeilijk. Er is zoveel mogelijk, luxe probleem qua keuzes maken.



Voor de dames die hun nieuwe keuken al gebruiken, hebben jullie nog tips? Do's en don'ts? Het wordt in ieder geval een eiland met grote kastenwand, maar misschien hebben jullie nog zakken waar wij nog niet aan gedacht hebben? Bijvoorbeeld, hoeveel stopcontacten in een eiland?



Oh ja, wij hebben ook eindelijk de koopovereenkomst binnen van de kavel. De gemeente zou deze de eerste helft van juli opsturen, en we hebben m net binnen... Maar goed, we kunnen verder!
Alle reacties Link kopieren
Noetje, fijn dat het binnen is! Wat betreft de keuken, hier zijn wij afgelopen weekend ook voor gaan kijken, maar we zitten echt nog in de orientatiefase. Wij willen denk ik wel sowieso 5 of 6 pits fornuis met het oog op de toekomst. Met zn 2'en is vier al zo krap als je een grote wok gebruikt (dan passen er namelijk alleen nog maar kleine pannetjes op het fornuis >_> ), en die gebruiken wij bijna iedere dag voor de groenten.



Iemand een idee wat je aan kosten (gemiddeld) moet rekenen voor het leggen van tegels in een woonkamer van om en nabij 55 m2?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
@noetje: ik ben nu een weekje aan het kokerellen in onze nieuwe keuken, hierbij mijn bevindingen:

- als je voor een 5 pits gasstel gaat, neem er dan 1 met de wokbrander aan de zijkant. Met de wokbrander in het midden heb je inderdaad geen ruimte meer vrij voor andere pannen, zoals friction zegt. Wij hebben hem aan de zijkant: zeeen van ruimte!

- liever lades dan kastjes!

- wij hebben een enorm handig systeem voor onder de gootsteen: geen kastje maar een grote lade. Je trekt als het ware de hele deur eruit. In de lade staan 3 prullenbakken, waar je direct je afval in kunt scheiden. Verder nog wat ruimte voor schoonmaakmiddelen en doekjes enzo. Ik vind het ideaal, omdat je niet onder je gootsteen hoeft te duiken.

- kijk even goed naar je hoek koken-spoelen-vaatwasser. Wij hebben dit dicht bij elkaar zitten en dat is echt prettig. Even kijken hoe de 'flow' van je keuken is.

- let bij je oven of magnetron op dat je hem niet te hoog plaatst, dat is echt onhandig. Wij hebben het eea geprobeerd in de showroom en daar de hoogte op aangepast.

- wij zijn voor een extra dik aanrechtblad gegaan (5cm) en dat vind ik echt heel erg de moeite waard

- wij hebben de muur achter onze spoelbak met een vernis afgelakt. Water loopt er nu zo af, heel handig. Koken doen we op t eiland dus dat is geen issue.

- wij hebben 4 vrije stopcontacten in de keuken (naast alle apparaten) en voor ons is dat voldoende. We hebben geen apparaten standaard op het aanrecht, dus ze zijn vrijwel altijd allemaal vrij.

- nu al zoooo blij met de apothekerskast en quooker! ????



@friction: wij hebben ook zoiets laten leggen. We hebben onze tegelzetter €1550 betaald hiervoor (wel zwart). Waren wel erg grote en zware tegels (is vaak iets duurder) en hij moest duurdere lijm gebruiken ivm onze anhydriet ondervloer.
Alle reacties Link kopieren
Iemand enig idee hoe het opstookprotocol er uit ziet? Ik krijg dit pas bij de oplevering maar wil graag weten waar ik ongeveer aan toe ben voordat de vloer er in kan.
Als het gaat om de keuken ga eens kijken bij het inspiratie huis 20/20 kun je de verschillende apparaten in werking zien.

Kijk eens naar een bora systeem of een plafon afzuiging dan heb je geen afzuiger in je zicht boven je eiland (vinden bij veel mooier)

Maximaal 2 stappen zetten tussen koken en wasbak anders is het te ver.

Wij gaan voor een dik blad wat vuurbestendig is.

Ik ben ook voor laden ipv kasten zelf in een kasten wand.

Kijk naar de grote van koelkast en vriezer. 140 cm is echt wel handig voor een gezin. Vind ik op sommige momenten te klein. Nu kook ik veel met vers producten

Ga in ieder geval voor een oven met puls stoom. Je krijgt mooiere korsten en meer volume. Voor beide alles een klein beetje stoom bij zetten.

Kijk of je een magnetron veel gebruikt. Zo niet is een combi magnetron niet nodig en kost je 1000 euro minder
Apothekerskast zo ik nooit meer doen. Is wel erg handig maar bij iedereen die ik ken en hem heeft sluit hij na van loop van tijd niet meer goed. De deur komt iets naar voren.
Alle reacties Link kopieren
@Zebra: wij hebben dit opstookprotocol aangehouden: http://meneervloer.nl/opstookprotocol-vloerverwarming/

Hier ben je ongeveer 10 dagen zoet mee (hangt een beetje af van hoe koud het op dat moment buiten is).



@Leoni: dat is vervelend! Is het bij jouw apothekerskast ook gebeurd? Mijn ouders hebben er ook al 10 jaar één en die sluit gelukkig nog wel goed. We gaan het zien!
Dat is bij die van ons gebeurt en van mijn ouders en nog 2 tal vrienden. Wat wel kan schelen dat die van jouw wat breder is. Daarnaast stop je er vaak te veel spullen in.
Alle reacties Link kopieren
@suuz, tnx voor de tips. Wij gaan voor inductie, dus geen wokbrander. In onze vorige keuken had kk er wel 1, nooit gebruikt als zodanig

Dat gootsteensysteem had ik ook gezien, lijkt me super. Bevalt goed dus?

Qooker komt er zeker! Apothekerskast zeker niet ;) Wel handig, esthetisch niet verantwoord in ons geval

Er komt nog heel wat bij kijken, ben benieuwd hoe lanb we bezig zijn morgen.
Alle reacties Link kopieren
@Leonie, dat inspiratiehuis is helaas een beetje uit de richting voor ons. En gelukkig weet ik aardig wat ik wil qua apparatuur. Zo'n plafondunit is inderdaad fraai. Heb van AEG een mooie afzuiger gezien, welke verzonken ligt in het werkblad

Ovens ga ik inderdaad even goed naar kijken, wil er graag 2...

Grote koeler en vriezer is inderdaad ook handig
quote:Noetje schreef op 09 september 2016 @ 01:25:

@Leonie, dat inspiratiehuis is helaas een beetje uit de richting voor ons. En gelukkig weet ik aardig wat ik wil qua apparatuur. Zo'n plafondunit is inderdaad fraai. Heb van AEG een mooie afzuiger gezien, welke verzonken ligt in het werkblad

Ovens ga ik inderdaad even goed naar kijken, wil er graag 2...

Grote koeler en vriezer is inderdaad ook handig

Als je gaat voor een verzonken werkblad neem er dan een tussen het kook gedeelte niet er achter. Die van er achter werkt alleen voor de achterste kookpotten. Als je hem in het midden neemt dan kan er een unit werken voor 4 pitten of in ieder geval twee domino platen.

Wij hebben er uit gebreid naar gekeken omdat wij bij het raam gaan koken en de ramen hier tot het plafon lopen. We hadden een plafond unit ingedachte maar dat kon niet. Het is nu een novy up size geworden. Ik had graag de bora gewild maar dat had deze leverancier niet. Door overkoopt van de woning in aanbouw zitten wij wel vast aan deze keuken boer. Volgens de ervaringen op internet (vooral in duitsland) is het een goed systeem. De bora is iets beter als je daar naar kijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven