nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
quote:neerlandicus schreef op 17 september 2016 @ 07:41:

[...]





Dat van de niet geleverde documenten hebben wij nu ook. We hebben er om gevraagd maar daar is geen reactie op gekomen. Is dit nou een normale gang van zaken en denken ze dat ze dit zomaar kunnen maken...?Blijkbaar is het normaal. Wij waren in ons vorige project de enige van de 75 huizen de enige die er om gevraagd hadden. Mensen nemen het voor lief denk ik of denk dat het wel goed zit. Wij vonden het apart in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebra123 schreef op 04 september 2016 @ 12:42:

Coele, 3e kwartaal 2017 klinkt nog heel ver weg ja. Hoelang zijn jullie er al mee bezig?Ongeveer een maand of 3, het was eerst de vraag of alle huizen verkocht moesten zijn of zo 2/3. Later besloot de projectontwikkelaar toch te starten met alleen ons huis, wij hebben nl. de enige vrijstaande, rest is 2 onder 1 kap. Nu is de vergunning aangevraagd, daar is het op wachten. En wachten duurt lang .... af en toe doe ik wel een belletje naar de gemeente, maar of dat helpt, vraag ik me af...
quote:coele schreef op 17 september 2016 @ 17:08:

[...]



Ongeveer een maand of 3, het was eerst de vraag of alle huizen verkocht moesten zijn of zo 2/3. Later besloot de projectontwikkelaar toch te starten met alleen ons huis, wij hebben nl. de enige vrijstaande, rest is 2 onder 1 kap. Nu is de vergunning aangevraagd, daar is het op wachten. En wachten duurt lang .... af en toe doe ik wel een belletje naar de gemeente, maar of dat helpt, vraag ik me af...Er staat gewoon een tijd voor veel sneller zal het niet gaan omdat vergunningen minimaal een aantal weken voor inzage moeten liggen. Het kan tegenwoordig vaak ook niet veel langere duren dan de gestelde termijn tenzij ze een erg goede rede hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:leoni schreef op 17 september 2016 @ 07:10:

Kaartje en fortyn gefeliciteerd een datum. Hoe is het de zwangerschap fortyn?



Welkom Leeuwarden ik hoop het voor jullie, maar wij hebben vooral ervaring met uitgeloot worden. Hebben nu een huis in aanbouw van een koppel wat uit elkaar gaat gekocht.Dankjewel! Ik dacht juist dat het bij veel mensen wel zo zou zijn dat ze een reservering plaatsen met voorbehoud van verkoop eigen huis. Immers, een nieuwbouwhuis moet nog gebouwd worden (en die bouw start ook niet van vandaag op morgen) dus het kijkt mij niet dat veel mensen hun huis al verkocht hebben als ze iets gaan reserveren, anders zitten ze een hele tijd zonder huis. Maar misschien heb ik dat wel gigantisch fout hoor! Er komen deze week nog kijkers voor ons huis, hopelijk willen ze het hebben. Dan hebben we weer een sterkere positie voor dit nieuwbouwhuis.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Ik loop gruwelijk achter met lezen en reageren. Nieuwe telefoon en op een of andere manier kom ik niet meer ingelogd. Alleen op de pc nog en daar zit ik niet vaak op het forum.



Las al dat bij sommige de oplevering in zicht komt, spannend en leuk!

Ook wat nieuwe, welkom!!



Hier nu een beetje gesetteld in ons tijdelijke huis en de bouw van ons huis loopt tot nu toe voorspoedig. Er wordt zelf gezegd dat ze oplevering in jan verwachten ( als er niet te veel gaat tegen zitten) we rekende op 2de kwartaal 2017 dus dat zou wel een stuk sneller zijn.

Wij zitten wel als laatste op de route maar bij de eerste 3 blokken staan de basis muren al t/m de zolder. Ze gebruiken tunnelbouw en dat gaat dus snel. Wellicht dat ze deze week ons blok gaan doen.

Las ik hier nu ergens dat tunnelbouw zo zijn voor en nadelen heeft? Ik kende het zelf niet en kan er weinig over vinden.



Maar goed omdat het vlotter lijkt te gaan als verwacht nu toch maar snel verder met knopen doorhakken, we moeten nog vloeren gaan uitzoeken, muur afwerking ed. Zijn nu met offertes bezig voor de zolder etc,

Dacht allemaal wat meer tijd voor te hebben. De keuken had ik bv als we meer tijd hadden gehad waarschijnlijk ook anders aangepakt.



Ons huurhuis is wel een goede test, indeling is hetzelfde maar wel iets kleiner ( en sommige dingen ongunstiger ingedeeld, zo is hier de gang heel smal en de keuken breder, ook de badkamer hebben ze hier erg krap gemaakt) We weten daarom wel al van veel dingen wat we echt niet of echt wel willen.

Eerder twijfelde we of we toch composiet blad in de keuken wilde. Dat weten we nu zeker niet te willen omdat we het nu hebben en het ons niet bevalt.

Ook qua kasten ed een beter beeld nu, al kunnen we niet alles meer veranderen.



Het wordt wel een enorme ego post zo he?! haha



Leeuwarden, jullie nog huis verkopen dus? Maar als het nog niet verkocht is zetten jullie de koop wel door?

Wij hebben het met ons huis net niet gered en toen besloten er toch voor te gaan. 1 dag na tekenen bij de notaris alsnog ons huis verkocht :-)

succes!!
Alle reacties Link kopieren
@jua: Als we het huis nog niet verkocht hebben zetten we het inderdaad wel gewoon door. Al verwacht ik dat ons huis niet erg lang t ekoop zal staan. Gewilde plek en alles is af/netjes/gemoderniseerd en het huis zit in een populaire prijsklasse voor starters. Deze week komen er ook nog weer kijkers en mocht dat niets worden dan doen we volgende week mee met de open huizen dag.

Maar ja, éérst nog maar eens ingeloot worden voor deze woning! Echt belachelijk hoe zenuwachtig ik hierover ben. Ik wil het echt zó graag, een huis als deze komt niet nog een keer beschikbaar. Pffff, wachten duurt lang!!!
Alle reacties Link kopieren
@leeuwarden zal voor je duimen. Lijkt mij erg spannend inderdaad, dat loten. Hier is dat gelukkig niet en kan je gewoon een nieuwbouw woning kopen ( eerste optie van een week nemen) maar de beste ( qua ligging enzo) gaan wel snel weg



Ons oude koophuis huis zat ook in een gunstige starters prijsklasse ( wel redelijk onder water ivm de huizenmarkt, onze oude wijk heeft een giga klap gehad.( Prijzen zijn zon 30-40 k gezakt in WOZ waarde na 2009 toen wij kochten)

Ons huis was wel in betere staat als de meeste, instapklaar en betere lokatie maar dus wel zon 10 k hogere vp dan anderen wat het spannend maakte.

Maar uiteindelijk toch in 3 1/2 maand verkocht.

We hebben geluk gehad, veel woningen staan nog steeds te koop en wij hebben door ons spaarbankhypotheek potje ondanks restschuld toch nog een leuk bedrag over gehouden.
quote:leeuwarden88 schreef op 18 september 2016 @ 09:01:

[...]



Dankjewel! Ik dacht juist dat het bij veel mensen wel zo zou zijn dat ze een reservering plaatsen met voorbehoud van verkoop eigen huis. Immers, een nieuwbouwhuis moet nog gebouwd worden (en die bouw start ook niet van vandaag op morgen) dus het kijkt mij niet dat veel mensen hun huis al verkocht hebben als ze iets gaan reserveren, anders zitten ze een hele tijd zonder huis. Maar misschien heb ik dat wel gigantisch fout hoor! Er komen deze week nog kijkers voor ons huis, hopelijk willen ze het hebben. Dan hebben we weer een sterkere positie voor dit nieuwbouwhuis.



Hier is het niet zo'n feest.

Inschrijven, meeloten en met gekruiste vingers en eigen geld in voorraad meedoen.

Ingeloot worden en dan verbaasde blikken dat je geen 50.000 hebt liggen. Binnen 3 dagen tekenen en weer verbaasde blikken dat je de waarde van je huidige huis nog niet hebt bepaald.

Binnen 3 weken hypotheek rond moeten hebben.

Dan maar gokken dat je je huidige huis hebt verkocht bij de oplevering maar dat is ons probleem.



Gelukkig is de huizenmarkt hier op hol geslagen en verkopen huizen hier binnen een maand. Zonder het te koop te zetten hebben we al gegadigen.
Alle reacties Link kopieren
@leeuwarden jeetje dat is spannend zeg. Wachten totdat je bent in gelood. Ik zal voor je duimen.

Toen ik ooit dit topic gestart ben hebben wij ook gekozen voor een huis waarvoor wij ingeloot moesten worden.

Helaas waren wij dat toen niet geworden. Nu ben ik daar ontzettend blij mee. We hebben nu een veel mooier huis:).

Maar de situatie was ook niet te vergelijken. Toen wouden we een huis kopen alleen op mijn loon. Dit omdat mijn vriend toen nog studeerde en wij niet verwacht hadden dat hij op korte termijn een baan met een goed contract zou hebben.
Jua ik heb nu een huis in tunnelbouw dus vraag maar raak. Wat wil je weten. Let wel op de als de buiten muren staat duurt het best nog even voor het binnen ook allemaal goed is.

Wat vinden jullie trouwens onprettig aan een composit blad. Ben benieuwd wat ik heb het al sinds ik een eigen huis heb en vind het erg prettig en een goed prijs kwaliteit verhouding.



Hier ook het huis gekocht zonder ons huis verkocht was. Nu werden er gisteren foto's gemaakt voor de verkoop en kwam er tussendoor de eerste kijker. Nou als hij ja zegt tegen ons tegen bod hadden we de foto's niet hoeven laten maken en is ons huis verkocht voor het op funda staat.
Alle reacties Link kopieren
Jua, ik ben net als Leonie, nieuwsgierig naar je bevindingen van een composiet werkblad.

Wij twijfelen ook nog, composiet, beton, natuursteen of kunststof, er is zoveel mogelijk....
Ik weet niet meer precies wie hierover begon.



Maar wij kregen wel alle documenten meteen van de makelaar. Gelukkig maar, ik ben anders ook wel zo iemand die er anders meteen bovenop zit. Ik werd juist overladen door alle informatie (waar ik toch maar weinig van snapte eerlijk gezegd).





@ Jua, ik ook! Wij gaan als het goed is over 2-3 weken het aanrechtblad uitzoeken. Willen voor composiet of die andere variant gaan.... Ben benieuwd! Mensen in mijn omgeving zijn er juist allemaal erg tevreden mee. Die van mijn schoonouders ziet er na 10 jaar nog uit als nieuw! Gebruiken het zelfs als snijplank vaak.. (Is wel de 100% steen, weet de naam even niet meer.., dat is niet composiet toch? Of wel?....)
Volgende week mogen we voor het eerst in ons huis gaan kijken. Krijgen dan ook uitleg over het warmtesysteem en kunnen dingen opmeten. Toen ik van de week langsliep zag ik dat de plafonds al klaar zijn (wit) en de badkamer er in zit. Ook is de bestrating al aangelegd (bij ons komt er een standaard bestrating in de achtertuin, dus geen staptegels, dus voorlopig laten we dat ook mooi liggen :-)!).



De oplevering zou eind oktober/november zijn, misschien dus nog iets eerder! De eerste planning was januari.

Komende week gaan we ook naar de notaris en is het huis écht van ons! Zo fijn, op het einde van de bouw en geen bouwrente :D.



Ook verhuizen we dit weekend al naar een tijdelijk verblijf, ben wel heel blij dat we de spullen ingepakt kunnen houden en niet alles nog een keer moeten in-en-uitpakken, wat een karwei zeg :(
En ik las 1 of 2 pagina's terug over stiekem binnen kijken.

Dat hebben wij nooit gedaan, ik heb wel een keer (toen het huis net uit de steigers was) een bouwvakker aangesproken en mocht toen van hem naar binnen. Zodoende toch het huis van binnen mogen bekijken, zonder dat het illegaal was :-).

Dus gewoon vragen en lief lachen helpt ook al veel (of lag het aan het leuke zomerjurkje.... )
Alle reacties Link kopieren
@shadowfaxx: wat goed dat het zo vlot gaat bij jullie!!

Maar begrijp ik goed dat het huis nog niet op jullie naam staat en dat jullie geen bouwrente hoeven te betalen? Dat klinkt als een uitzonderlijke regeling? Zijn jullie pas later ingestapt?
Klopt we zijn in het project gestapt begin juni denk ik(bouw was in april gestart), koopcontract eind juni getekend maar er zijn qua hypotheek wat fouten gemaakt, waardoor die pas 16-08 rond was en pas sinds deze week bij de notaris lag. Maar onze projectbedrijf heeft binnen ons project geen bouwrente. Geloof dat deze huizen eind 2014 in de voorverkoop gingen, en omdat het toen nog niet zo'n goede tijd was hebben ze besloten dat voor dit project geen bouwrente geldt.

Daar hebben wij nu (in combinatie met se verlate hypotheek - buiten onze schuld-) veel profijt van!



We hebben veel geluk gehad, eigenlijk was alles uitverkocht. Maar paar mensen kregen hun eigen huis niet verkocht waardoor ze afzagen van de koop (geloof dat ze 6 maanden hadden om dit te regelen). Wij hebben nu en het grootste huis (130m2 ipv 120m2) en de beste locatie (voor vrij zicht richting polder) terwijl de anderen op andere huizenblokken kijken. En gek genoeg was dit een goedkoper huis in vergelijking met de anderen (6m2 minder perceeloppervlakte).



Het had zo moeten zijn
Alle reacties Link kopieren
Heb al lang niet ingelogd, leuk om weer wat bij te lezen. Ik zag iemand wat vragen over aanpassingen (van fouten) in het contract. Ik wilde ook een aanpassing in het contract. Niet ivm een fout maar 'gewoon' omdat ik een soort garantieregeling tav omvang perceel er in wilde. eerst ook veel gesputter: het was een standaard contract, we hoefden ons toch geen zorgen te maken etc. etc. Pas toen wij dreigden de stekker eruit te trekken is de regeling met veel ergernis erin gezet. Wat wel helpt is dat wij in juli 2015 kochten en het project niet uitverkocht was. Dus ze hadden ons harder nodig dan wij hen



verder loopt onze bouw in principe gestaag maar dan nog vind ik het zoooo lang duren. In juli 2015 gekocht: start bouw in januari 2016: oplevering waarschijnlijk pas in maart 2017.
Alle reacties Link kopieren
Zo inloggen op telefoon is weer gelukt :-)



@composiet aanrechtblad. Eerlijk gezegd heb ik niet zo veel verstand van deze aanrechtbladen . Het kan ook aan deze specifieke liggen. Hij is donker en niet mat. Lichte glans maar dat hadden de meeste die ik keukenzaken zag.

ik heb het gevoel dat ik blijf schoonmaken. Alles zie je er op en als je er een nat doekje over heen haalt moet je goed nadrogen anders zie je strepen/ vlekken ed.....

Ik erger mij er groen en geel aan haha



Zo iets is t ( niet helemaal kan niet zo snel voorbeeld vinden

Voorbeeld composiet blad



@iusco wat moeten jullie lang geduld hebben zeg! Duurde t zo lang voor er genoeg verkocht was?



@shadowfaxx dat klinkt inderdaad al veel geluk....zal wel zo moeten zijn inderdaad



Vandaag even naar ons huis gaan kijken. Het blok om ons heen wordt volgende week opgeleverd en daarom zijn de parkeerplaatsen achter ons al klaar en kon ik eindelijk dichtbij komen ( onze woning zit in een hofje met een blok er omheen dus dubbele hekken....)

De eerste blokken in ons project hebben al ramen met glas!! En wij nog steeds geen muren haha. Tunnels zijn wel bijna bij ons blok nu

Ik vind de tuin wel kleinere lijken en het huis....ja dat blijft ik moeilijk om te zien vinden zo.

Ook gekeken naar keramisch parket en vond het echt mooi eruit zien . Maar wel lastig mij in te beelden hoe dat er dan in een ruimte uit ziet. Heb het nog nooit ergens in het echt zien liggen.
Alle reacties Link kopieren
@jua inderdaad is bouw later gestart omdat verkoop lang tegenviel. Maar dan nog vind ik ruim een jaar na start bouw moeten wachten tot oplevering lang. Maar ja, ze bouwen ruim 40 huizen en ik wil ook niet dat ze het afraffelen
Alle reacties Link kopieren
@shadowfox jeetje bij jullie gaat alles lekker snel zeg! Leuk hoor. Volgende week in jullie huis kijken?

Echt gaaf voor de eerste keer. Tenminste dat vond ik. Alles wat je op tekening gezien hebt voor het eerst echt zien!



@jua ook in vind de tuin nu er een huis op het stukje grond staat wat klein lijken hoor.



@Iusco jeetje bij jullie doen ze wel erg lang over de bouw zeg. Succes met geduld hebben.



Voor de mensen hier die wel eens eerder een huis gekocht hebben. Hoe werkt dat eigenlijk met het aftrekken van hypotheek rente en aftrekken van afsluitkosten? Is dat vooraf ingevuld bij de belasting aangifte of moet je dat zelf invullen? en zo ja is dat een beetje makkelijk?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft belasting dit staat niet vooraf ingevuld. Wel staat bij ieder blokje duidelijk wat je erin moet vullen /af kunt trekken. Ik vond hem wel pittiger met invullen. De hypotheken stonden wel ingevuld maar was goed kijken wat je invulde. Wij hadden volgens mij 4 hypotheken toen lopen. ( oude huis spaarhypotheek en hypotheek aflossingsvrij, nieuwe huis annuïteitenhypotheek en aflossingsvrij). Gewoon goed lezen dan lukt het wel. Ik heb het ingevuld en voor paar dagen weggelegd en toen nog een keer alles doorgelezen.
Alle reacties Link kopieren
@angel bedankt voor je antwoord. Belasting aangifte doen komt pas aan de orde in maart. Maar ik was gewoon benieuwd.

Wij gaan het gewoon proberen. Lukt het echt niet kunnen we t.z.t altijd nog hulp vragen.
Alle reacties Link kopieren
@belasting aangifte. Wij hebben het 7 jaar geleden ook gedaan en was wel ff pittig toen. Maar de aangifte is in de loop der jaren zo simpel geworden dat het nu denk ik wel mee valt

We hebben iig duidelijk wat we mogen aftrekken van zowel hypotheek adviseur als notaris gekregen.

Wij gaan het ook pas in maart doen. We redden het nu nog prima de dubbele lasten dus bedrag in 1 keer is wel lekker dan.

Ben wel heel benieuwd hoeveel t gaat zijn
Jua wij hebben dus een matte grijs composiet blad en voorheen een zwart glanzend en bij beide gelast van vlekken.

Wat ik het makkelijkst vind is dat we er veel mee kunnen zonder dat je iets erop ziet (het ongekeurd zoals jij zegt).
Alle reacties Link kopieren
@jua handig dat jullie van de notaris en hypotheek adviseur op papier hebben hoeveel jullie mogen aftrekken. Dat hebben wij niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven