nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Leoni, duidelijk!
Wij hebben net een mail gekregen waarin onze straatnaam en huisnummer werd bekendgemaakt.

Hoe ging dat bij jullie? Ik vind het wel leuk om nu een adres te weten.

Alleen heel raar: Een heel verhaal waar we de postcode konden vinden inclusief link.

Denk ik: Had het even opgezocht ipv dat verhaal te typen en die link op te zoeken



En wij hebben dan weer ee hele slome naam, straten naast ons heel sjiek en leuk

(denk zoiets als zijdelaan, satijnstraat en dan boerenkielstraat, zo'n afknapper).
Jammer groepje wij wisten bij koop de straatnaam al. Aan de overkant van de straat staan al bijna 10 jaar huizen. aan onze kant stond al wat huizen, maar de helft tegen opzicht van overkant. Daarnaast zijn het allemaal gaarden dus de kans op een echt rare naam was niet groot.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 16 november 2016 @ 19:56:

Wij hebben net een mail gekregen waarin onze straatnaam en huisnummer werd bekendgemaakt.

Hoe ging dat bij jullie? Ik vind het wel leuk om nu een adres te weten.

Alleen heel raar: Een heel verhaal waar we de postcode konden vinden inclusief link.

Denk ik: Had het even opgezocht ipv dat verhaal te typen en die link op te zoeken



En wij hebben dan weer ee hele slome naam, straten naast ons heel sjiek en leuk

(denk zoiets als zijdelaan, satijnstraat en dan boerenkielstraat, zo'n afknapper).



Wij kregen gewoon een lijst van de aannemer met alle bouwnummers en adressen. De straatnamen waren al eerder bekend. Omdat er in bestaande straten is gebouwd, kwamen ze niet goed uit met de nummers op sommige plekken, dus heel veel huizen (o.a. de duurste huizen) op het project hebben huisnummers met belachelijke toevoegingen.



Een vriendin van mij kocht een nieuwbouwhuis, dat uiteindelijk in een straat terecht kwam vernoemd naar iemand wiens naam zo onwijs krom gespeld is, dat ze elke keer de volledige straatnaam moet uitspellen. Woon je bijv. aan het Matteis Cannechyterhof.



Toch wel een beetje jammer als je mooie nieuwe huis een matig adres heeft. Daar kan je doorgaans niet zoveel aan doen!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is er 1 hofje gemaakt, met dus allemaal dezelfde straatnaam.. aangezien de projectnaam ook al bijna de straatnaam was wisten we dat al.. Niet de meest spetterende naam, maar goed, dat maakt me dan vrij weinig uit :P In de schrijvers/dichtersbuurt, dus ik heb nu maar besloten om toch eens een boek van deze schrijver te lezen, nu ik in die straat ga wonen, haha!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook schrijvers buurt.....en we wisten dat toen we kochten nog helemaal niet.



Wij vinden t wel leuke naam maar ook mond vol. Al weet ik zeker dat meeste mensen wel de naam kennen dat scheelt.

Wel apart vind ik dan nummers doorlopen omdat t een hofje is. Dus niet 2,4,6 etc maar gewoon door 1,2,3 etc....
Alle reacties Link kopieren
Oh, bij ons hebben we wel dat de huizen aan onze kant oneven nummers hebben, en aan de overkant hebben ze even nummers.. Enige rare is dat ze aan de overkant bij nummer 6 beginnen.. dus wellicht zijn er nog plannen om nummer 2 en 4 er later nog bij te bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Haha wat vreemd aardbei.



Bij ons was de straatnaam voor koop al bekend. Geen bijzondere naam, maar ook niets raars. Ben dus tevreden. Huisnummer en postcode hebben we officieel nog niet, al hebben we deze al via een omweg ontdekt
Alle reacties Link kopieren
Wij wisten de straatnaam ook al bij aankoop. Het was een bestaande weg. Onze huisnummers zijn ook raar: ze hebben 16 huizen gebouwd op de plek waar vroeger een school stond. Die school had nummer 2 en 4. Onze huizen hebben dus huisnummer 2 t/m 2G en 4 t/m 4G. Lijkt wel alsof we in een flatje wonen
Alle reacties Link kopieren
Hier was straatnaam ook al bekend bij aankoop. Op internet kan je ook al je postcode opzoeken:-)



Morgen kijkdag :-) maar kregen wel een nieuwsbrief dat de 1e woningen pas maart 2017 opgeleverd worden. Dus zullen wij wel eind maart begin april zijn



planning 1e kwartaal 2017

Nutsbedrijven beginnen in januari en zal naar verwachting 10 weken duren.
Pat dan worden waarschijnlijk onze huizen in dezelfde periode opgeleverd.

Gisteren een mail gehad dat de binnen muren staan en dat er binnenkort getegeld gaat worden. We moesten gisteren de offerte van de badkamer boer even mailen zodat de tegels er op tijd waren.



Voor de buts bedrijven is het bij ons niet zo heel veel werk want alles ligt al tot aan de straatkant. veel is het druk voor ze want er worden tegelijkertijd nog een aantal huizen opgeleverd.



Als het goed is voor einde van het jaar nog een kijk/meet dag. IK denk dat ik schrik dan van de grote van de slaapkamers. Wij hebben nu een er ruime slaapkamer en badkamer en die wordt kleiner. helemaal niet erg want er komen ook 3 slaapkamers van redelijk voor maat bij op de eerste verdieping alleen nu hebben we de vrijheid om een of beide bed(den) voor de kinderen erbij te zetten en dadelijk misschien helemaal niet. maakt niet alleen uit al ze ziek zijn. Wel fijn dat ze dadelijk op dezelfde verdieping slapen in hun eigen kamer.
Alle reacties Link kopieren
@leoni: bij ons was het aansluiten van de nuts ook weinig werk. Maar dat is meestal niet het probleem. Bij ons hebben ze tot 3 keer toe de afspraak lastminute afgezegd. Omdat zij de enige zijn die dit kunnen, kunnen ze dit maken jammer genoeg...
Alle reacties Link kopieren
Wij weten de straatnaam ook al. Wij komen ook in een bestaande straat te wonen. De naam is prima. Bij ons huidige huis wisten we het pas na een tijdje. Gelukkig viel het mee. Wij hebben nu ook straatnamen in een bepaald thema. En er zitten ook een paar minder elegante bij, zeg maar. Zoiets als in het voorbeeld van het groepje.
Suuz dat is jammer om te horen. We zullen zien. De bouwer zal er bij ons wel op zitten gok ik het zijn namelijk de laste woningen die hij hier bouwt.
Alle reacties Link kopieren
Juist het aansluiten door nuts bedrijven leverde bij project om ons heen veel vertraging op. Maar komt denk ik vooral door de bouwer die laat was met voorbereidingen. Al wijzen ze vooral naar elkaar.

Ons project heeft andere bouwer ( zelfde aannemer) en alles loopt veel soepeler ( heel erg laatste woningen project naast on pas eind dec opgeleverd en maand later eerste van ons terwijl wij ruim half jaar later pas zijn gaan bouwen)



Hier waarschijnlijk ook volgende week binnenmuren erin en eind van het jaar weer kijkdag.

Ik ben erg benieuwd hoe klein/ groot de kamers dan voelen.

Voordeel is dat in ons tijdelijke woning badkamee echt krap is en ook kleinste kamer heel klein. Dat wordt sowieso veel groter.
Wij wisten de straatnaam ook al voor de koop. We komen in een wijk met vogel-straatnamen. Helemaal prima. Huisnummer hoorden we bij de notaris en postcode vorige week toevallig opgezocht op internet.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was straatnaam al bekend bij aankoop woning. Nummer nog niet. Ik vind onze straatnaam best wel leuk. Niet super bijzonder. Wij wonen in een buurt waar alle straten namen hebben van paddenstoelen. Vriend en ik grappen steeds dat we blij zijn niet aan de stinkzwam te wonen. .



Afgelopen woensdag hebben wij de vooroplevering gehad. Echt wel leuk om je huis te lopen terwijl die al (bijna) af is. Op zich hadden we niet heel veel punten die wij zagen qua verbetering. Maar wel 1 wat groter ding. De afvoer in de keuken (van water en afwasmachine e.d.) zit onder de cementdekvloer. Die is gelukkig wel aangelegd maar zit dus onder de vloer.

Verder kleine puntjes, 1x scheve wc bril, 1 deurbel doet het niet, en er is een stuk uit de wc pot. Maar dat had het bouwbedrijf zelf ook al gezien dus dat werd sowieso al geregeld. Ik hoop dat we alles goed bekeken hebben.



@amby hoe gaat het eigenlijk bij jullie??
Alle reacties Link kopieren
Gisteren wezen kijken in onze toekomstige woning :-) kreeg meteen de kriebels. In januari schijnen we 2e kijkdag tevens meeting te krijgen.



Ook uitleg van bouwer gekregen voor late oplevering. Dit komt door de gemeente.



De bouwer vond dat de 1e woningen in december al opgeleverd kon worden. Maar de gemeente wilt dat alle woningen uit de steigers zijn voor ze aan nutsvoorzie ingen beginnen en dat is ongeveer vanaf januari. Dit betekend dat de mensen waarvan de woningen in december al klaar zijn ruim 2.5 a 3 mnd moeten wachten op hun sleutel bizar toch. De bouwer gaat dan per 1 maart de woningen per 2 per dag opleveren en dat in 20 dgn. Dan zou dat betekenen dat wij rond 20 maart de sleutel zouden moeten gaan krijgen. Ben zo benieuwd hoe dit gaat lopen allemaal.



Wat leuk kaartje dat jullie de voorschouw hebben gehad. Als ik het zo lees viel het nu met gebreken wel mee. Wat zou nadeel zijn van de keuken dan? Elk afvoer zit toch in de vloer?



Vraag in het algemeen

Waar hebben jullie allemaal opgelet bij de vooroplevering? Hebben jullie hier iets bij gebruikt?



Nemen jullie allemaal bij de oplevering iemand mee van VEH? Of onafhankelijk. Als je onafhankelijk neemt scheelt dat wel aanzienlijk in kosten.



Wij hebben besloten om beneden eerst glasvezelbehang op de muren te gooien. Over paar jaar spuiten.





Fonteyn al inmiddels bevallen? En hoe gaat het met het huis
Alle reacties Link kopieren
Gisteren wezen kijken in onze toekomstige woning :-) kreeg meteen de kriebels. In januari schijnen we 2e kijkdag tevens meeting te krijgen.



Ook uitleg van bouwer gekregen voor late oplevering. Dit komt door de gemeente.



De bouwer vond dat de 1e woningen in december al opgeleverd kon worden. Maar de gemeente wilt dat alle woningen uit de steigers zijn voor ze aan nutsvoorzie ingen beginnen en dat is ongeveer vanaf januari. Dit betekend dat de mensen waarvan de woningen in december al klaar zijn ruim 2.5 a 3 mnd moeten wachten op hun sleutel bizar toch. De bouwer gaat dan per 1 maart de woningen per 2 per dag opleveren en dat in 20 dgn. Dan zou dat betekenen dat wij rond 20 maart de sleutel zouden moeten gaan krijgen. Ben zo benieuwd hoe dit gaat lopen allemaal.



Wat leuk kaartje dat jullie de voorschouw hebben gehad. Als ik het zo lees viel het nu met gebreken wel mee. Wat zou nadeel zijn van de keuken dan? Elk afvoer zit toch in de vloer?



Vraag in het algemeen

Waar hebben jullie allemaal opgelet bij de vooroplevering? Hebben jullie hier iets bij gebruikt?



Nemen jullie allemaal bij de oplevering iemand mee van VEH? Of onafhankelijk. Als je onafhankelijk neemt scheelt dat wel aanzienlijk in kosten.



Wij hebben besloten om beneden eerst glasvezelbehang op de muren te gooien. Over paar jaar spuiten.





Fonteyn al inmiddels bevallen? En hoe gaat het met het huis
Alle reacties Link kopieren
@pat, leuk dat je mocht kijken!



Ik heb voor de vooroplevering zelf een lijstje meegenomen met punten om te checken (kun je online vinden). Maar heel eerlijk heb ik het lijstje er niet strak bij gehad. Vooral goed en vanuit intuitie rondgekeken. En meerwerk goed gecheckt.



Bij de oplevering zou ik zéker een opleverkeuring laten doen. Wij hebben VEH gevraagd, waren we erg tevreden over. We kregen ook allerlei onderhoudstips mee. En hij zag zelf dingen die wij niet eens wisten. Dus echt het geld waard. VEH is trouwens ook onafhankelijk hoor, maar ik den dat je bedoelt bij een andere aanbieder? Het kan vast goedkoper. Bij VEH betaal je ook voor je lidmaatschap. Wij hebben overigens wel al een keer gebruik gemaakt van hun advieslijn, dus ik vind het lidmaatschap wel prettig. En je weet dus wel dat je zeker een degelijke keuring krijgt.
Alle reacties Link kopieren
@pat wij hebben het net een beetje zoals suuz gedaan. Van te voren een lijstje opgesteld en vertrouwd op intuitie. Tevens meerwerk lijst mee genomen en gekeken of alles was uitgevoerd qua meerwerk.

Over die afvoer. Ja elke afvoer zit in de vloer. Alleen bij ons is er cement over de afvoer heen gestort snap je? Dus de afvoer zit verstopt onder de vloer i.p.v. op de vloer zeg maar. We kunnen de afvoerbuis van het water nu niet aansluiten want die zit verstopt onder een laag cement. Hopelijk is het zo duidelijk Dus dat is wel even een dingentje.

Trouwens leuk dat jullie hebben gekeken in de woning! Ik kan mij voorstellen dat wachten tot half-eind maart nog heel lang duurt. Jammer dat de gemeente tegen werkt.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie tevens tips ideetjes of advies voor tijdens kijkmiddagen en het inmeetmoment? Hierbij denk ik aan dingen die we kunnen meenemen of iets wat we dan extra goed kunnen bekijken? Ik doel voornamelijk op zaken die we tijdens dat moment kunnen doen om ons verder te helpen tot het huis af is?
Als je twijfelt over meubels of indeling of aan het doel van de kamer ivm grote kun je van kranten papier dingen op ware grote uit knippen en aan elkaar plakken. Deze kun je op de grond leggen zodat je meer inzicht krijgt in de grote van de kamer.



Verder kun je van soms sample krijgen van een vloer. De kun je meenemen en kijk hoe je het op verschillende plaatsen het er uit ziet.
Alle reacties Link kopieren
Ooo slim bedacht, dat zijn exact de tips waar ik op had gehoopt. Dank!
Alle reacties Link kopieren
@Silver-Lining niet echt tips. Behalve dat ik altijd kennis ging maken met onze buurt genoten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven