Nieuwe kat na overlijden broertje.

26-07-2016 14:16 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn lieve kat is een aantal weken geleden overreden en helaas overleden bij de dierenarts. Ik voel me hier heel schuldig over omdat hij een binnen kat was en ontsnapt was. Dit is dus onze schuld.



Nu heb ik alleen zijn broertje nog.

Op zich doet hij het goed en heeft hij het prima naar zijn zin alleen. Hij is alleen heel rustig (altijd al). Door zijn broer werd hij aangezet tot spelen en kwam hij wat in beweging.



Nu zitten wij eraan te denken om een nieuwe kat te nemen zodat onze kat wat gezelschap heeft als hij alleen thuis is en een maatje om mee te spelen. Onze kat is 6 jaar oud. Is het slim om een nieuwe kat te nemen? Kunnen we het beste voor een volwassen kat of een kitten kiezen. eigenlijk willen we gewoon weten wat het beste is voor onze achtergebleven kat.
Katten zijn niet echt groepsdieren... vaak doen ze het beter alleen dan met zijn tweeën, in mijn ervaring in ieder geval. Mogelijk tolereren ze elkaar als je er een nieuwe, vreemde kat bij zet, maar je moet héél erg veel geluk hebben wil je dat ze meer dan dat doen.



De enige uitzondering die ik ken waren ook broer en zus en samen opgegroeid. Die lagen elkaar ook echt te groomen op de bank; zo lief.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Er is best een groot risico dat het helemaal niet klikt tussen de twee nieuwe katten en dat ze beiden liever alleen waren geweest. En dan? Je kunt de nieuwe kat dan niet zomaar wegdoen.
Alle reacties Link kopieren
Onze dierenarts zegt altijd dat katten liever alleen zijn.

Nu gaan onze 2 dames (zusjes) prima met elkaar, maar we hebben een groot huis, dus er is genoeg ruimte om allebei hun eigen weg te gaan.
Never let the fear of striking out, keep you from playing the game
Alle reacties Link kopieren
Sowieso niet verstandig om er één kitten bij te zetten, zeker niet gezien je huidige kat niet actief is. Een kitten heeft tomeloze energie en dat kan eigenlijk alleen goed gaan met een ander kitten erbij, maar dan is het de vraag of je huidige kat er wel iets aan heeft. Ik zou dan gaan voor een volwassen kat, maar wel eentje die ook samengeleefd heeft.



Oh en dat katten solitaire dieren zijn is een hardnekkig misverstand.
Ik heb het wel gedaan omdat mijn kattin begon te vereenzamen en daar heb ik nooit spijt van gehad. Katten lijken gigantische aso's maar dat valt best tegen/mee.



Ik zou alleen wel een kattin erbij nemen, gemengd koppel schijnt het gemakkelijkst te zijn maar daar is wel de nodige informatie over te vinden online. Ik heb er ook een oudere heer bij gedaan. Dat was twee weken lelijk doen en sindsdien zijn ze vreselijk klef.
quote:S-Groot schreef op 26 juli 2016 @ 14:31:

Oh en dat katten solitaire dieren zijn is een hardnekkig misverstand.



Ik denk dat katten elkaar best kunnen tolereren, maar dat de neiging om een 'vriendje' te zoeken vaak het projecteren van onze eigen gevoelens is. Voor sommige katten kan het mogelijk best wat toevoegen, maar dan moet je nog veel geluk hebben en zal het veelal gaan om katten die veel energie hebben en leven in een ruimte met weinig prikkels en niet naar buiten kunnen.



Zoals de kat in de OP wordt omschreven zou ik hem lekker van zijn rust laten genieten en er al helemaal geen kitten bij zetten.

Kan hij naar buiten of is hij heel veel alleen thuis?
Alle reacties Link kopieren
Hier hadden we eerst één kat, waar we na 2 jaar nog een andere bij kregen. Het waren geen vriendjes, kat 1 vermeed kat 2 liefst en was dus veel weg/buiten. Kat 2 overleed anderhalf jaar terug na een aanrijding, nu merken we dat kat 1 weer aanhankelijker is, meer thuis is en meer op haar gemak is. Hier komt geen tweede meer bij. Het hangt waarschijnlijk heel erg van het soort kat af, kat 1 was bij ons al een aardig stil en teruggetrokken beestje, die kon de drukte van kat 2 gewoon niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Kitten erbij nemen. Die worden doorgaans geaccepteerd. Kater of poes maakt niet uit. Wel een sociale uit het asiel of opvang
Alle reacties Link kopieren
We zaten in eerste instantie te denken aan een oude rustige kater uit het asiel. Maar toen zeiden verschillende mensen dat een kitten inderdaad makkelijker geaccepteerd wordt dan een volwassen kat.



Misschien is het slim om eerst een aantal weken aan te kijken hoe het dan met onze kat gaat.
quote:S-Groot schreef op 26 juli 2016 @ 14:31:

Oh en dat katten solitaire dieren zijn is een hardnekkig misverstand.



Ja, dat ontdekte ik dus ook via onderzoeken. Als ze naar buiten mogen is het niet zo'n ramp dat ze alleen thuiszitten, buiten doen ze sociaal genoeg. Maar alleen binnen is voor de meeste katten blijkbaar niet zo'n feest, wat ik ook merkte aan de oudste.



Het probleem is wel om een goede match te vinden. Ik zou bij een kattin niet nog een andere kattin plaatsen, dat wordt vaak een gruwelijke strijd.
quote:S-Groot schreef op 26 juli 2016 @ 14:31:

Oh en dat katten solitaire dieren zijn is een hardnekkig misverstand.Oh nee echt niet! Ik zou de mijne écht geen plezier doen met nog een kat (man of vrouw, kitten of ouder maakt niet uit) erbij. Ze moet er niks van hebben.
Nog gecondoleerd met je andere kat. Wat een super vervelende situatie!

.





quote:nochoice schreef op 26 juli 2016 @ 14:44:

We zaten in eerste instantie te denken aan een oude rustige kater uit het asiel. Maar toen zeiden verschillende mensen dat een kitten inderdaad makkelijker geaccepteerd wordt dan een volwassen kat.



Misschien is het slim om eerst een aantal weken aan te kijken hoe het dan met onze kat gaat.



Mocht de huidige kat echt veel binnen zitten en veel alleen thuis zijn en je hebt het idee dat hij echt anders / slechter gedrag vertoont dan eerst, dan zou ik het inderdaad eerst proberen met een oudere kat uit het asiel. Daar weten ze ook wel wat van het karakter van de kat en vaak of deze ook een achtergrond heeft als binnenkat met andere katten. En bij het uitzoeken kan je al aangeven dat je het wilt uitproberen - als het geen match blijkt kan je hem desnoods altijd nog terugbrengen.

Een kitten is echt heel energiek en zal de oude kat veel storen en lastig vallen; zeker als hij zo'n rustig karakter heeft is dat waarschijnlijk niet waar hij op zit te wachten.



Wat bedoel je met je laatste zin. Hoe het "dan" met onze kat gaat. Wat wil je uit gaan proberen? De kitten of oudere kat erbij?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Het duurt erg lang om het te verwerken omdat het zo plotseling is en omdat hij zoveel pijn heeft gehad.



Ik bedoel dat we het eerst even afwachten met de kat alleen. Wanneer zijn gedrag gaat veranderen kunnen we kijken of er een andere kat bij komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marquise schreef op 26 juli 2016 @ 14:46:

[...]





Ja, dat ontdekte ik dus ook via onderzoeken. Als ze naar buiten mogen is het niet zo'n ramp dat ze alleen thuiszitten, buiten doen ze sociaal genoeg. Maar alleen binnen is voor de meeste katten blijkbaar niet zo'n feest, wat ik ook merkte aan de oudste.



Juistem.



Door een kitten op te jonge leeftijd uit het nest te halen en vervolgens in zijn/haar uppie op te laten groeien creëer je een afwijkende kat. Een kat die niet om kan gaan met andere katten. Helaas komt het nog erg veel voor dat mensen op die manier een kat aanschaffen en op laten groeien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 26 juli 2016 @ 14:47:

[...]





Oh nee echt niet! Ik zou de mijne écht geen plezier doen met nog een kat (man of vrouw, kitten of ouder maakt niet uit) erbij. Ze moet er niks van hebben.



Dat die van jou niks van andere moet hebben betekent niet dat dat voor katten in het algemeen ook zo is. In mijn ervaring doen katten het prima samen en zijn ze gelukkiger dan de katten die ik ken en alleen wonen. Zeker voor de gene die alleen binnen konden blijven, die nog naar buiten konden was weer wat anders.



Ik zou idd geen kitten nemen, maar een iets oudere. Kan je vragen of een kat op proef kan komen, sowieso zal het niet van af moment 1 super gaan. Ook katten moeten wennen aan elkaar en aan de nieuwe omgeving, maar dat als je geen verbetering merkt dat de kat dan terug kan? Ik zou ook kijken naar een gecastreerd of gesteriliseerd beestje, in mijn ervaring zijn die wat rustiger en kunnen ze dus ook beter met een andere rustige kater.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Groot schreef op 26 juli 2016 @ 15:30:

[...]



Juistem.



Door een kitten op te jonge leeftijd uit het nest te halen en vervolgens in zijn/haar uppie op te laten groeien creëer je een afwijkende kat. Een kat die niet om kan gaan met andere katten. Helaas komt het nog erg veel voor dat mensen op die manier een kat aanschaffen en op laten groeien.Wij hebben er een al van af 5 weken... 12 weken is het beste, maar tenminste 8 is echt nodig... Gelukkig is die nooit zonder soortgenoten geweest, maar hier ook een die Door gezondheidsredenen op jonge leeftijd enige tijd gesplitst is van soortgenoten en dat merk je echt, is een heel lief beest alleen wel met wat 'schade'.
quote:S-Groot schreef op 26 juli 2016 @ 15:30:

[...]



Juistem.



Door een kitten op te jonge leeftijd uit het nest te halen en vervolgens in zijn/haar uppie op te laten groeien creëer je een afwijkende kat. Een kat die niet om kan gaan met andere katten. Helaas komt het nog erg veel voor dat mensen op die manier een kat aanschaffen en op laten groeien.



Mjoah, dat was met deze dame even de vraag. De opvangorganisatie heeft haar destijds hartje winter op straat gevonden, waarschijnlijk op straat gegooid en in het verleden mishandeld. De schatting was dat ze destijds een jaar of negen was maar haar achtergrond is natuurlijk volledig onbekend. Het had gekund dat mijn gok om er een kat bij te nemen fout was, dat zij nu net wel beter alleen functioneeerde of dat het een mismatch zou zijn. Gelukkig kon ik dat ook afspreken met de vorige eigenaren van de andere kat indien het echt niet zou werken.



Maar inderdaad, kittens hebben we thuis nooit alleen laten opgroeien.
Alle reacties Link kopieren
Hangt enorm af van het karakter van de beestjes... hier de volgende ervaringen:

- Dominante maar speelse kater van 1 jaar, zachtaardige kitten (poes) erbij: Dominantie van kater werd alleen maar extremer. Ze tolereerden elkaar.

- Zachtaardige poes van 5, enorm speelse, aanhankelijke kitten (kater) erbij: Prima, ging goed samen.

- Speelse, aanhankelijk kater van 3, speelse aanhankelijke kitten (poes) erbij: Match made in heaven..
Alle reacties Link kopieren
Frantic bedankt voor je reactie. Je hebt dus wel steeds een kitten van het andere geslacht erbij gezet. Onze kater is gecastreerd, maakt het in dat geval nog uit? Ik houd het in mijn achterhoofd. We hebben alleen ervaring met katers:).
Alle reacties Link kopieren
quote:nochoice schreef op 26 juli 2016 @ 20:51:

Frantic bedankt voor je reactie. Je hebt dus wel steeds een kitten van het andere geslacht erbij gezet. Onze kater is gecastreerd, maakt het in dat geval nog uit? Ik houd het in mijn achterhoofd. We hebben alleen ervaring met katers:).



Graag gedaan

Klopt, dat was wel een bewuste keuze. Kater met een kater botst vaker.. Bij mij waren de oudsten steeds al gecastreerd/gesteriliseerd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven