nieuwe kat

01-03-2015 15:32 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb een vraagje.

Volgende week halen wij waarschijnlijk een nieuwe kat erbij. Deze kat is 4 jaar en is een gecastreerde kater. Thuis hebben wij nog een kater van bijna 2 en ook gecastreerd.



We hadden eerst twee katten,helaas is de andere verdwenen. Joey (onze kater) is sinds dien voor mijn gevoel een beetje eenzaam,want hij is veranderd kwa gedrag en miauwt best veel.

Nou is Joey een kater die goed met andere katten kan en de kater die wij erbij halen is dat ook,volgens de mensen waar wij hem weghalen.



Nou is mijn vraag... Hoe stel je twee oudere katten aan elkaar voor? Je leest zoveel op Internet maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere mensen.

Ik heb altijd kittens gehad en die zette ik er gewoon bij,maar ik weet niet hoe het met volwassen katten gaat.



Dus brand los met tips en ervaringen😆😆



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Oei, tja, dat gaat echt afhangen hoe de heren op elkaar zullen reageren.

Engelengeduld is erg handig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de nieuwe kat in het mandje in een ruimte zetten, de hal bv en dan de andere kat laten snuffelen, gewoon op je af laten komen of roepen, hem niet ergens vandaan halen en met zijn snuffert op het mandje duwen. Dus even laten snuffelen, en dan deurtje open maken, desnoods op een kiertje en op een afstandje toekijken.



Mochten ze elkaar in de haren vliegen zou ik wel voor de nacht ze apart houden, idem voor de momenten dat je lang van huis bent.



Hele veel succes en veel plezier met je nieuwe kat!
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Als je je kat niet kwijt wilt raken, moet je hem binnen houden. Arm dier.
Alle reacties Link kopieren
Wat wij gedaan hebben met poes 12 jaar en poes 3 jaar:

op zolder een kamertje helemaal ingericht voor nieuwe kat. Daar alleen mensen naar binnen de eerste dag. Tweede dag hebben we onze eigen kat van 12 jaar laten snuffelen aan de deur en spullen van nieuwe. derde dag deur open laten staan. Nieuwe is huis gaan verkennen.



Ze was heel snel gewend, het kamertje boven hebben we nog een week ingericht gelaten en toen eten en kattenbak naar beneden. Na een maand gingen de dames op dezelfde kattenbak. Ze zijn geen dikke vriendinnen, maar maken ook geen ruzie. Ze leven heerlijk samen en hebben het erg naar hun zin.



Katten komen niet buiten, dus dan kan kwijtraken ook niet. Zou ik doen als ik jou was!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Hier ging het als volgt:

Nieuwe kat in eigen kamer gedaan, met alles erop en eraan. Na een dag even laten lopen op de overloop, waar ook de 'oude' kat zn neus om de hoek stak. Die kreeg een hartverzakking. Keek naar de nieuwe kat, toen verwijtend naar mij, erna weer naar de kat, begon te blazen, rende een andere kamer in, ging op de kast zitten en is daar 2 dagen niet vanaf geweest, zo boos.

Om en om liepen ze erna door het huis, raakten gewend aan elkaars geur denk ik en de oude kat raakte toch wel nieuwsgierig. Heeft nog 3 keer geblazen als de nieuwe kat te dicht bij kwam en na een week lagen ze samen in de mand wassessies te houden.
Alle reacties Link kopieren
Scheelt mij weer typen: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... my-castle/



Hier de ene kat na een week geaccepteerd en gewend, met een andere kat heb ik vier maanden nodig gehad om die 100% in de groep te integreren, dat ging echt met hele kleine stapjes. De kat die er als laatste bij gekomen is heeft ook een moeilijk karakter dat niet heel goed past bij de rest, dat wist ik van tevoren. Doe wel alles met stapsgewijze introductie, als ik de katten 'het had laten uitvechten' had ik een abonnement bij de dierenarts kunnen nemen.



Leeftijd en geslacht zijn niet heel boeiend trouwens, temperament en karakter wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:RedBaron schreef op 01 maart 2015 @ 16:03:

Als je je kat niet kwijt wilt raken, moet je hem binnen houden. Arm dier.Wat een belachelijke reactie! Je weet niet eens hoe het gegaan is. Als je niks nuttigs te melden hebt reageer dan niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:morgana81 schreef op 01 maart 2015 @ 16:00:

Ik zou de nieuwe kat in het mandje in een ruimte zetten, de hal bv en dan de andere kat laten snuffelen, gewoon op je af laten komen of roepen, hem niet ergens vandaan halen en met zijn snuffert op het mandje duwen. Dus even laten snuffelen, en dan deurtje open maken, desnoods op een kiertje en op een afstandje toekijken.



Mochten ze elkaar in de haren vliegen zou ik wel voor de nacht ze apart houden, idem voor de momenten dat je lang van huis bent.



Hele veel succes en veel plezier met je nieuwe kat!Bedankt voor je reactie! Vind het een handige tip ☺
Alle reacties Link kopieren
quote:pollen schreef op 01 maart 2015 @ 16:33:

Hier ging het als volgt:

Nieuwe kat in eigen kamer gedaan, met alles erop en eraan. Na een dag even laten lopen op de overloop, waar ook de 'oude' kat zn neus om de hoek stak. Die kreeg een hartverzakking. Keek naar de nieuwe kat, toen verwijtend naar mij, erna weer naar de kat, begon te blazen, rende een andere kamer in, ging op de kast zitten en is daar 2 dagen niet vanaf geweest, zo boos.

Om en om liepen ze erna door het huis, raakten gewend aan elkaars geur denk ik en de oude kat raakte toch wel nieuwsgierig. Heeft nog 3 keer geblazen als de nieuwe kat te dicht bij kwam en na een week lagen ze samen in de mand wassessies te houden.Ik denk ook dat ze eerst zullen blazen en ik hoop dat ze net zoals joun katten later vriendjes worden! Fingers crossed 😉
Alle reacties Link kopieren
Vriend had een kat. Ik had een kat.

Vriends kat kon niet met andere katten/dieren. Mijn kat ook niet.



Vriend en ik wouden samenwonen, maar daar waren dan onze katten..



Ik trok bij mijn vriend in. Wij hebben toen in mijn oude appartement de twee aan elkaar laten wennen. Wij konden rustig klussen in ons nieuwe huis en de katten konden aan elkaar wennen. Goede oplossing vonden wij.



Toen de katten elkaar voor het eerst zagen; kopjes geven, elkaar likken en vervolgens samen slapen op de vensterbank. Ik heb echt mijzelf moeten knijpen of dit wel echt gebeurde..



Zowel zijn als mijn kat, viel/valt elk ander beest aan. Of het nou een lief onschuldig muisje is of een duitse herder. Die twee poezen zijn de baas.
bats!
Alle reacties Link kopieren
Mocht je daar vragen over hebben op de petsplace site staan echt heel veel nuttige artikelen volgens mij ook van hoe je het beste dieren aan elkaar voor kunt stellen
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
quote:anneloes91 schreef op 01 maart 2015 @ 17:06:

[...]





Ik denk ook dat ze eerst zullen blazen en ik hoop dat ze net zoals joun katten later vriendjes worden! Fingers crossed 😉Komt vast goed! Ik dacht op dag 5 nog dat de oudste kat er nooit aan zou wennen, maar 2 dagen later was hij plots helemaal om. Is dus nog heel snel gegaan. Geduld hebben en niets forceren, denk ik. Samen laten uitvechten in een kamer hoor je ook wel eens, maar zou ik iedereen afraden. Het is nogal veel voor die katten in een keer.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle katten zitten te wachten op indringers:



https://www.youtube.com/watch?v=k9TE3bmO3cE

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven