Nieuwe keuken

15-01-2016 21:09 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze huidige keuken is volledig op. Koelkast kapot, vaatwasser loopt op laatste loodjes. Elektrische kookplaat: 1 kapot en alle keukenkastjes hangen scheef.



Dus nu aan een tocht bezig langs keukenboeren.

Geef gerust jullie input : wat is bij jullie echt een gouden greep geweest?



Stoomoven ja/ nee ? Wie heeft er een en hoe vaak gebruik je hem? Waarom wel of niet?

Quooker ? Ja / nee , waarom?



Er komt een vaatwasser, kookplaat 4 pits) oven, magnetron (combi???)

Mogelijk een quooker en mogelijk stoom oven.

Laat gerust weten wat jouw gouden aankoop is geweest, wat achteraf gezien niet handig was etc.
Alle reacties Link kopieren
En als het kan, laat je keuken op maat maken. Heb ik ook gedaan, kost je wat meer, maar je hebt er veel meer plezier van. Ik heb alle lades en kastjes op maat laten maken, zodat ik geen passtukken nodig had en de optimale ruimte heb, en het staat ook mooier. Dus de standaardlades waren bijv. 90 cm, die zijn bij mij 95 cm, zodat er geen passtuk nodig was om de loze ruimte op te vullen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Gen nieuwe keuken hier, maar een oude.

Pluspunten: veel stopcontacten boven het aanrecht op drie verschillende plaatsen. Ook vlakbij de kookplaat, handig met pureren.

Stopcontacten in de hoek, handig voor koffieapparatuur. Daarboven een kastje gevuld met koffie en theespullen.





Keuken is eigenlijk van links naar rechts als volgt ingedeeld:



- dubbele servieskast aan vrije muur

-soort dressoirkast aan andere zijde voor fruit en groenten, in hoek tussen bovenvermelde muren wijnrek



Vaste keuken: (vlnr)

-voorraadkast en koelkast

- koken ( ruimte voor pannen), oven, kookplaat enz

- bereiden( keukengerei in kasten), heel veel werkbladruimte

- reiniging (dubbele wasbak, vaatwasser)



Vorige bewoners bezaten een restaurant, dus een grote keuken hier.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
quote:Katatoniaaa schreef op 15 januari 2016 @ 21:36:

De vaatwasser op hoogte, zodat je niet hoeft te bukken bij het in- en uitruimen. Ideaal!De vaatwasser verhogen zal wrs niet lukken (aanrechtblad staat er boven) maar koelkast lukt wrs wel
Alle reacties Link kopieren
quote:missesjn schreef op 15 januari 2016 @ 21:32:

Ik zou dan weer echt nooit inductie willen. Gas is echt het enige waar ik lekker op kan koken.Dat lijkt me onzin. Inductie reageert namelijk net zo snel als gas en is sneller warm. Heb je ooit al eens op inductie gekookt, of denk je dat alleen maar?
Alle reacties Link kopieren
Ik inductie.
Alle reacties Link kopieren
Inductie of gas? Ook zo'n twijfel. Ben gas gewend. Maar gas wordt duurder...
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 15 januari 2016 @ 21:40:

[...]



Dat lijkt me onzin. Inductie reageert namelijk net zo snel als gas en is sneller warm. Heb je ooit al eens op inductie gekookt, of denk je dat alleen maar?Ik heb wel eens op inductie gekookt, is ook niks mis mee. Denk dat het meer gevoelsmatig is, dat je de vlam kleiner ziet worden en dat je dus denkt/weet dat het "vuur" lager staat. Kan goed koken op inductie, maar gas heeft toch weer mijn voorkeur, maar misschien gewoon omdat ik daar meer aan gewend ben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Zorg inderdaad voor genoeg stopcontacten. En wij hebben als achterblad (tegen de muur) een soort laminaat uit een stuk. Staan mooi en is heel goed schoon te houden.



Zo iets alleen is onze keuken veel strakker.

https://www.google.nl/sea ... RQKHUyjDIIQ_AUIBygB#imgrc=jqiG96HNWdDxQM%3A
Alle reacties Link kopieren
Een aan/uit schakelaar zodat je in 1 x alle apparaten uit hebt. Te veel lekstroom van apparaten die in het stopcontact blijven.



Voldoende stopcontacten. Ook eentje dichtbij het fornuis zodat je met de (staaf)mixer in je pannen kan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Een grote/brede oven.

Als je 5 pitten wilt dan wokbrander niet in het midden maar aan zijkant.
Alle reacties Link kopieren
Quooker is echt heel handig. Aardappelen en pasta worden nu op het gas gezet met komend water en dat scheelt tijd. Ook heel handig als je 1 kopje thee wil maken. Lades zijn handiger dan kastjes.
quote:prik schreef op 15 januari 2016 @ 21:40:

[...]



Dat lijkt me onzin. Inductie reageert namelijk net zo snel als gas en is sneller warm. Heb je ooit al eens op inductie gekookt, of denk je dat alleen maar?Zeker wel op inductie gekookt, bij schoonouders. Ik vind het gewoon niks. Misschien inderdaad gevoel, maar ik zou echt niets anders dan gas willen. Man ook niet trouwens!
Alle reacties Link kopieren
Inductie. Gaat zo snel dat je geen qooker nodig hebt.



ALLE onderkastjes: laden of iets uitschuifbaar laten maken.

Zoveel handiger dan kastjes waar je gehurkt moet induiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontzettend blij met mijn oven op werkhoogte, want ik gebruik hem heel veel. Daardoor heb ik weer ruimte voor grote laden onder mijn fornuis: altijd tijdens het koken mijn gerei en kruiden bij de hand.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Een extra grote spoelbak, ipv een kleintje. Ik ben erg blij met mijn composiet aanrechtblad. En van hetzelfde een plaat achter het gas. Verder hebben wij verdiepte laden. Maar ik ben het blijst met een simpele staande kast met deurtjes. Hier ook blij met de quooker. Ik gebruik hem wel zo veel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb grotendeels zelf het ontwerp gemaakt, keukenboer maakte alles op maat. Hier hebben we geen gas, ik kook keramisch (inductie mag niet vanwege pacemaker man), aparte magnetron en oven, geen fornuis want als iets stuk gaat moet alles worden vervangen. ik háát combi's. Vaatwasser is niet ingebouwd, die had ik nog maar pas nadat de oude na een jaar of twintig de geest gaf, die staat gewoon onder het aanrecht. Hoekkasten met draaiplateau en verder deels laden i.p.v. kasten. Niet greeploos vanwege hond, greeploos gaat te makkelijk open.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser en oven omhoog

Extra diep weekblad, met diepere lades eronder

Plint boiler



Rustige vormgeving qua lijnen... Let daar ook zeker op.
Ik kook op inductie, maar dat is een rationele overweging (zonnepanelen). Als ik echt goed heet wil wokken, is gas nog steeds prettiger. Maar voor alle standaarddingen is inductie prima en het gaat lekker snel.

Ik heb een grote oven. Dat is tegenwoordig niet standaard, maar ik kook veel in de oven en mijn man bakt graag, dus dat was iets waar ik niet op wilde besparen. Voor de rest hebben we vorig jaar voor het eerst een keuken gekocht en weten we nu vooral wat we de volgende keer anders zouden doen . Maar ik ben erg blij met het monstreuze werkblad. Dat is zo fijn.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo zeer over apparaten, maar ik ben nog steeds blij met mijn apothekerskast, keuken is nu bijna 12 jaar maar ik vind hem ideaal. Hebben nu verhuisplannen en huis die we op het oog hebben heeft een super keuken, alleen jammer genoeg geen apthekerskast . Succes met het uitzoeken
Alle reacties Link kopieren
Quooker, stoomoven en inductiekookplaat zijn hier allemaal dagelijks in gebruik. Heb naast de stoomoven wel nog een 90cm gewone oven.



Ik heb met stoomoven inderdaad voldoende aan 4 pitten. Ik heb 4 pitten naast elkaar ipv achter elkaar, ideaal met alleen maar grote pannen, want groot gezin. Had hiervoor 5 pitten en altijd pitten en ruimte te kort.



In geval van koken op een eiland is een downdraft het overwegen waard. Wij hebben mooie lampen hangen nu ipv een afzuigkap. Stopcontacten in het aanrecht van een eiland is ook heel handig.



Als er ruimte is, 2 wasbakken. Ideaal voor in de ene bak een sopje en de andere tussendoor wat afspoelen, hele modderige kinderhanden wassen oid als je net een sopje hebt gemaakt.
- In dit huis zat een quooker, het leek me onzin maar ben echt dolblij met het ding, mochten we ooit de keuken moeten vervangen dan komt hij er zeker weer in.

- Ik heb een hogedrukstoomoven, best leuk, maar gebruik hem tien keer per jaar of zo, de gewone heteluchtoven daarentegen is meerdere keren per week aan: als we dit moeten vervangen komt die heteluchtoven er weer en wordt de hogedrukoven vervangen door een combi met stoomfunctie. Ik kook en bak graag (ook voor wat grotere groepen en wat extra ovenruimte zou goed van pas komen.

- Extra diep werkblad is erg fijn, en ik mijn geval extra hoog ook: bij sommige merken keuken levert dat ook grote kastjes op, bij anderen alleen een hoger plint, daar kun je dus op letten als je gaat shoppen.

- M'n moeder heeft een keuken met plint-lades, daarin sorteert zij haar afval (glas, papier, plastic en zitten afvalzakken en dergelijke, enorm veel ruimte winst.

- Het schijnt dat de meeste mensen een tijdje na de aankoop van de keuken aangeven dat ze achteraf meer kastruimte hadden gewild, dus bezuinig daar niet op!

- verlichting op je werkblad!

- genoeg stopcontacten

- wij hebben een koelkast met onderin twee lades in een 'nul-graden-zone' hierin blijven vlees, kaas en boter langer goed.

- en wat iemand hiervoor ook al opmerkte- geen wasbak met rechte hoeken en naden kiezen, die zijn heel lastig schoon te houden, en als je de ruimte hebt wij hebben een rechthoekige wasbak, ruimer dan normaal, heel fijn want ovenplaten, roosters van de bbq en afzuigkap passen er (soms wels chuin, maar toch) in om ze af te wassen.

- onze nieuwe vaatwasser heeft ook wat dingetjes waar ik erg blij van wordt (automatisch open zodat hij goed uit kan dampen en zelfs plastic droog uit de vaatwasser komt, zout en spoelglans vullen in de deur en dus nooit gedoe omdat onder /achter de lade me vieze afwas bij te vullen, een besteklade bovenin i.p.v. zo'n onhandig mandje)
Stenen aanrechtblad en iets hoger en dieper Dan 'standaard' geen bovenkastjes en lades ipv deurtjes (zo gedateerd)

We hebben een stoomoven en ingebouwd koffiezetapparaat, wat een luxe vind ik dat. Geen grote apparaten die me in de weg staan op het aanrechtblad. Daar staan mooie kookboeken. En potten met dingen en mijn houten blok met scherpe messen. In mijn stoomoven kook ik geregeld. Alles kan er in. Ideaal. Die kriel aardappels met schil zijn om te watertanden uit zo'n oven. Met verse tijm en zeezout en olijfolie. Mjam.

Verder een 5 pits gas op glas en de magnetron die geen combi is maar een gewone magnetron. En mijn dubbele wasbak, ook erg fijn.



En een ingebouwde kastenwand die verzinkt in de muur. Vet mooi . Op maat gemaakt hout en deels zwart. Strak maar toch ook weer niet. Het is niet over the top, wilde ik wel. Met rijsttafels warmhoudbakken en ingebouwde wijn dingen. Maar helaas, het budget stond het niet toe, net als de sauna en het zwembad, maar ooit komen die ook wel. Maar nu eerst de zonnepanelen. Die zijn besteld en komen er dus aan. Lol

(Geintje van dat zwembad, hahaha)
Alle reacties Link kopieren
quote:eenhoorn schreef op 15 januari 2016 @ 21:27:

[...]





De vaat spoelen voordat het de vaatwasser in gaat? Doe ik werkelijk waar nooit! Heb dat apparaat tenslotte niet voor niets.Inderdaad. Gewoon je bord leegeten. Dan kan die meteen de vaatwasser in. Hoogstens moet je wat restjes uit schalen in de vuilnisbak gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele mooie vierkante wasbak, super strak.

Maar wat een rotding!!! Ik sta iedere dag mijn wasbak af te wassen, terwijl ik nooit de afwas hoef te doen (heb een vaatwasser).



Zorg dat de randen in je wasbak niet hoekig zijn maar rond.
If you can dream it, you can do it.
quote:pejeka schreef op 15 januari 2016 @ 21:14:

Eén van de fijnste dingen die ik heb laten doen, had niks te maken met apparatuur op zich. Maar ik heb het aanrechtblad in het gedeelte waar de kookplaat zit, 10 cm breder (dieper) laten maken, zodat de pannen die op de achterste pitten staan, nooit tegen de muur aan staan... Kan nu dus op elke gewenste pit een megagrote pan neerzetten zonder dat hij tegen de muur staat.



Dit! Wij hebben 15 cm extra ideaal. Bij sommige koekenboeren kun je tegenwoordig ook extra diepe kasten erbij kopen. Bij ons zit er 15 cm loze ruimte achter de kasten, maar die extra ruimte is ideaal.



Quooker is voor ons ook onmisbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven