Nieuwe keuken

15-01-2016 21:09 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze huidige keuken is volledig op. Koelkast kapot, vaatwasser loopt op laatste loodjes. Elektrische kookplaat: 1 kapot en alle keukenkastjes hangen scheef.



Dus nu aan een tocht bezig langs keukenboeren.

Geef gerust jullie input : wat is bij jullie echt een gouden greep geweest?



Stoomoven ja/ nee ? Wie heeft er een en hoe vaak gebruik je hem? Waarom wel of niet?

Quooker ? Ja / nee , waarom?



Er komt een vaatwasser, kookplaat 4 pits) oven, magnetron (combi???)

Mogelijk een quooker en mogelijk stoom oven.

Laat gerust weten wat jouw gouden aankoop is geweest, wat achteraf gezien niet handig was etc.
Ook erg fijn: inductieplaat met timer per pit. Geen kookwekker nodig, kan nooit iets te lang koken. Pit stopt vanzelf als timer afloopt en geeft piepje, zodat je weet dat het klaar is. Onze inductieplaat is ook extra breed, erg fijn met meerdere grote pannen. Buiten het koken om gebruik ik de inductieplaat gewoon als glad stukje aanrechtblad, met gaspitten kan dat niet.
Quooker ja, stoomoven nee. 😉
Alle reacties Link kopieren
En als je toch eens bij Budgetplan langs gaat, ook even Langs Visuals in Delfgauw. Hier hebben ze hele mooie achterwanden evt met eigen foto. Maar ook gewoon helder glas, of een kleurtje. Wij hebben er bij hun outlet een mooie heldere glasplaat gekocht.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
quote:Sjors007 schreef op 15 januari 2016 @ 22:56:

Ook erg fijn: inductieplaat met timer per pit. Geen kookwekker nodig, kan nooit iets te lang koken. Pit stopt vanzelf als timer afloopt en geeft piepje, zodat je weet dat het klaar is. Onze inductieplaat is ook extra breed, erg fijn met meerdere grote pannen. Buiten het koken om gebruik ik de inductieplaat gewoon als glad stukje aanrechtblad, met gaspitten kan dat niet.Dit ook
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:eenhoorn schreef op 15 januari 2016 @ 21:28:

De koelkast niet direct boven de grond plaatsen, maar verhoogd. Scheelt heel veel bukken.Idem voor de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niet de standaardhoogte van een keuken genomen, maar zo'n 5cm hoger. Wij zijn beide lang, dat kookt veel fijner. Verder hebben wij een boiler én een quooker, zeker die quooker vind ik ideaal.

Ook hebben wij een combi magnetron en een aparte oven.
Alle reacties Link kopieren
Ja, kookplaat met timer! En ook ovens met tijduitstel. Ideaal, eten is (bijna) klaar als wij binnenkomen.
Een groot genoege oven.

En een aparte goedkope microgolfoven (om snel "kleinere" dingen op te warmen, zoals een tas melk).



En ik hou niet van inbouwspul.

Als er iets aan is, kan je alles uiteen gaan vijzen.

Geef mij dus liever bijvoorbeeld een los instaande vaatwasser.



Genoeg kastruimte. En let op de materialen, dat ze vlot proper te krijgen zijn (geen ribbels waar allerlei dingen blijven insteken).



Stoomoven? Hoe vaak denk je dat ding écht te gaan gebruiken? Stoom je nu veel?

Ik heb het niet en ik heb het nog nooit gemist.

Die 1 keer per maand ofzo dat ik zalm stomend klaarmaak, doe ik dat (in de folie) in de microgolf.
Alle reacties Link kopieren
quote:missesjn schreef op 15 januari 2016 @ 21:59:

[...]





Zeker wel op inductie gekookt, bij schoonouders. Ik vind het gewoon niks. Misschien inderdaad gevoel, maar ik zou echt niets anders dan gas willen. Man ook niet trouwens!Ik heb hetzelfde, vind inductie echt minder fijn koken dan gas. Voor ons een vrijstaand gasfornuis met 2 ovens (waarvan de ruimte in de kleinste oven nog ruim voldoende is voor een ovenschaal) nadeel hiervan is dat als er iets kapot gaat, dat hele ding er wellicht uit moet, maargoed, dat heb je met inbouwapparatuur ook, met het risico dat ze dan de standaardmaten hebben aangepast en je nergens meer een nieuw apparaat kunt vinden dan past.
Ik heb alle mogelijke vuren gehad (gas, elektrisch, keramisch, inductie), maar geef mij maar inductie .



Vooral dat geklooi met gas ... nooit meer! Om van "effe snel het vuur afkuisen" maar te zwijgen.
Oven mét pyrolyse!!!! (Even googlen)

Echt.... Dat zorgt dat je oven mooi en netjes blijft.
Mocht je een combi - magnetron willen, neem er dan 1 met een draaideur. Dan kan je hem hoger plaatsen, bijvoorbeeld boven een koelkast. Die van ons zit op 1.55 meter hoogte vanaf de onderkant gerekend. Met een klep kan ik er anders niks meer uithalen :-) met een draaideur wel.



Maar dan ben ik ook wel redelijk lang.



En een hoger aanrechtblad, fantastisch!!



5 pits gas op glas met in het midden de 5e pit. Dus niet 4 in een vierkant en 1 losse, maar 2 uiterst links, 2 uiterst rechts en 1 middenin.



En een dieper aanrechtblad hebben we ook, zo fijn met gasten, de gebaksdoos met verjaardagen, hapjes en een berg afwas (ja we hebben een afwasmachine maar het belandt toch altijd eerst op het aanrecht...)



Hier weinig bovenkastjes, ivm lichtinval. Ik mis ze niet.



Had wel graag meer lades gehad, moet nu nog vaak op de kop in een kastje.



Oh en een xl vaatwasser. Ik kan in het bovenste rek een soeppan kwijt... ook de wok of ontbijtborden is geen enkel probleem. Perfect!



Alleen de vierkante wasbak is altijd viezig... poets me een ongeluk maar nooit schoon genoeg voor mijn gevoel. Had dus liever er een met afgeronde hoeken en verzonken gehad. Deze "hangt" in het aanrechtblad, dus altijd een randje. Veegt lastig kruimels in de wasbak...
quote:Mietrot schreef op 15 januari 2016 @ 23:18:

Een groot genoege oven.

En een aparte goedkope microgolfoven (om snel "kleinere" dingen op te warmen, zoals een tas melk).



En ik hou niet van inbouwspul.

Als er iets aan is, kan je alles uiteen gaan vijzen.

Geef mij dus liever bijvoorbeeld een los instaande vaatwasser.Dit vind ik echt zonde, een mooie nieuwe keuken laten zetten en er dan los witgoed tussen te stoppen. Dat ziet er toch niet uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 15 januari 2016 @ 23:37:

Ik heb alle mogelijke vuren gehad (gas, elektrisch, keramisch, inductie), maar geef mij maar inductie .



Vooral dat geklooi met gas ... nooit meer! Om van "effe snel het vuur afkuisen" maar te zwijgen.Ik snap niet waarom jij nog een goedkope magnetron hebt voor die beker melk en dergelijke, als je op inductie kookt? Dat gaat toch veel sneller?
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 16 januari 2016 @ 05:56:

[...]





Dit vind ik echt zonde, een mooie nieuwe keuken laten zetten en er dan los witgoed tussen te stoppen. Dat ziet er toch niet uit?Eens! En die paar schroefjes... Zo gebeurd en simpel als wat.
quote:siska74 schreef op 15 januari 2016 @ 22:22:

- onze nieuwe vaatwasser heeft ook wat dingetjes waar ik erg blij van wordt (automatisch open zodat hij goed uit kan dampen en zelfs plastic droog uit de vaatwasser komt, zout en spoelglans vullen in de deur en dus nooit gedoe omdat onder /achter de lade me vieze afwas bij te vullen, een besteklade bovenin i.p.v. zo'n onhandig mandje)



Oh... Zo eentje wil ik ook.

(Al heb ik nog nooit zout en glansspoel apart gevuld in mijn vaatwasser. Ik neem gewoon van die 3in1 blokjes.)

Welk merk heb je?
quote:swaentje71 schreef op 16 januari 2016 @ 07:18:

[...]





Ik snap niet waarom jij nog een goedkope magnetron hebt voor die beker melk en dergelijke, als je op inductie kookt? Dat gaat toch veel sneller?Sneller valt wel mee, en dan heb je weer een pan vies. In de magnetron alleen een beker.
Alle reacties Link kopieren
Een breder werkblad is bij ons niet mogelijk (aanrecht loopt van deur naar muur), dan zou werkblad voor deur zitten).

Ik begrijp dat iedereen met quooker er tevreden over is.



Extra stopcontacten: zeer goed idee , schrijven we op.

Fornuis: gas of inductie: blijft twijfel



Wie heeft ervaring met een stoomoven?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om een breder maar om een dieper werkblad. Dieper dan de standaard 60 cm dus. Wij hebben een kookeiland, dus dat is een héél diep werkblad.
De gouden tip van mij is dat je nog heel veel van de prijs af kunt krijgen!

Waarschijnlijk krijg je al een mooi prijsje van de keukenboer aangeboden maar die prijs is nog veel te veel! Wij hebben van die mooie prijs nog 40% procent af weten te krijgen.



Wij hebben vier pitten en een wok brander. Dat vind ik zelf ideaal.

Een quooker genomen en daar heb ik spijt van. Het scheelt je ruimte op je aanrechtblad.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:watdachtjehiervan schreef op 16 januari 2016 @ 08:41:

Een quooker genomen en daar heb ik spijt van. Het scheelt je ruimte op je aanrechtblad.

Wij hebben een Quooker waar koud, warm en kokend water uitkomt. Dat kost dus geen extra ruimte, behalve in het kastje onder je gootsteen waar de opslagtank voor kokend water staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 16 januari 2016 @ 08:34:

Het gaat niet om een breder maar om een dieper werkblad. Dieper dan de standaard 60 cm dus. Wij hebben een kookeiland, dus dat is een héél diep werkblad.Dat bedoel ik ook. Dieper kan niet. Keuken is in hoek met asn 2 kant muurtje en aan andere kant deur
Alle reacties Link kopieren
quote:deenje schreef op 15 januari 2016 @ 21:30:

Ik wil waarschijnlijk een 4 pits, omdat ik een stoomoven overweeg. En daarnaast een losse oven.

Ik kook nu vaak en uitgebreid, maar dan ook 2-3 lagen in de oven (en ook in de winter vaak vlees op de bbq)



Wij hebben zelf een stoomoven, wordt zeker 4x per week gebruikt. Bijna altijd gaat de groente daarin, maar ook de rijst, vis en risotto.

Wij hebben gekozen voor 2 normale gaspitten, een losse wokbrander en een teppanplaat.

En dan dus een combi stoomoven, een losse oven en in de bijkeuken nog een combi magnetron.

En voor de borden heb ik een borden warmer, waar ik ook vlees in kan laten rusten na hert bakken.

Ik be nog nooit een gaspit te kort gekomen.
Een afvalbak in een kastje, in plaats van los op de vloer!
Alle reacties Link kopieren
quote:eenhoorn schreef op 15 januari 2016 @ 21:27:

[...]





De vaat spoelen voordat het de vaatwasser in gaat? Doe ik werkelijk waar nooit! Heb dat apparaat tenslotte niet voor niets.



Mijn Miele heeft een knop "voorspoelen" doet.



Ik zou zeker Miele kopen. En een Quooker. En een stoomoven.

Een grote heteluchtoven is ook handig.



En vooral niet: wokbrander in het midden en een RVS werkblad: het vlekt en je ziet er iedere druppel water op.



Kijk een naar pittcooking: prachtig!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven