Nieuwe keuken

15-01-2016 21:09 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze huidige keuken is volledig op. Koelkast kapot, vaatwasser loopt op laatste loodjes. Elektrische kookplaat: 1 kapot en alle keukenkastjes hangen scheef.



Dus nu aan een tocht bezig langs keukenboeren.

Geef gerust jullie input : wat is bij jullie echt een gouden greep geweest?



Stoomoven ja/ nee ? Wie heeft er een en hoe vaak gebruik je hem? Waarom wel of niet?

Quooker ? Ja / nee , waarom?



Er komt een vaatwasser, kookplaat 4 pits) oven, magnetron (combi???)

Mogelijk een quooker en mogelijk stoom oven.

Laat gerust weten wat jouw gouden aankoop is geweest, wat achteraf gezien niet handig was etc.
Alle reacties Link kopieren
En het scheelt echt enorm in wat er allemaal in de kastjes moet.
Alle reacties Link kopieren
De roedes zijn Bygel van Ikea.
quote:deenje schreef op 16 januari 2016 @ 10:34:

[...]



Ik heb nu de oven boven de koelkast, maar dat is voor mij te hoog. Vaak verbrande onderarmen. Dus dat moet anders. Dan heb ik nu ook nog meer ruimte nodig voor een stoomoven, die ruimte is er niet. De bijkeuken is 2 (oke 4) stappen van de keuken af.

Verschillende buren hebben de bijkeuken volledig bij de keuken getrokken. dat wil ik niet, omdat ik die extra tussendeur ook wel heel erg prettig vindt.Zo te horen heb je je keus al gemaakt ik zou die stoomoven gewoon niet doen, want die ruimte is er dus niet. Maar goed, het is niet mijn keuken.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 16 januari 2016 @ 10:38:

Ik heb weinig stof in bijkeuken: geen banken, geen kleden, geen gordijnen dus weinig spul dat nou net stof maakt Tja. dan streep ik dat maar door. Heb een wasdroger in de bijkeuken.........
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 16 januari 2016 @ 10:50:

[...]



Zo te horen heb je je keus al gemaakt ik zou die stoomoven gewoon niet doen, want die ruimte is er dus niet. Maar goed, het is niet mijn keuken.

De ruimte is er wel, wanneer we het beter inrichten en de bijkeuken er bij betrekken. Maar de oven in de keuken, zoals het nu is, is ook geen optie. Want boven de koelkast plaatsen is te hoog (ben wat aan de kleine kant..)

Keuzes zijn nog niet gemaakt. Heb me ook in geschreven voor een workshop / ochtend van miele om te kijken welke apparatuur het meest geschikt voor ons is.
Alle reacties Link kopieren
Maar kan je koelkast niet naar bijkeuken dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:deenje schreef op 15 januari 2016 @ 21:43:

Inductie of gas? Ook zo'n twijfel. Ben gas gewend. Maar gas wordt duurder...Ik heb inductie, geen andere mogelijkheid. Ik kook echt veel liever op gas. Als ik kon kiezen, zou ik voor gas gaan.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 16 januari 2016 @ 10:53:

Maar kan je koelkast niet naar bijkeuken dan?

dat vindt mijn man en de keukenboer de oplossing. Maar ik moet dan wel heel vaak naar de bijkeuken. Want uit de koelkast pak je de hele dag door iets. Terwijl de oven: je zet het er in, kijkt af en toe, en pakt het er uit.

Bij koken heb je continue spullen uit de koelkast nodig (merk ik doordat ik nu de koelkast kapot heb en een oude in de bijkeuken heb gezet...>)
Alle reacties Link kopieren
Daar wordt je vanzelf handiger in, in het vooruit denken
Alle reacties Link kopieren
Ik vind inductie veel fijner dan gas, zeker net zo snel en je kan het goed instellen. Vooral de tijdschakelaars vind ik ideaal. En veel makkelijker schoonmaken.



De oven zou ik zeker niet in de bijkeuken plaatsen. Lijkt mij heel onhandig. Een oven onder je kookplaat een optie? Ik wil een oven in de gaten kunnen houden. Deze staat meestal gelijktijdig aan met dat ik kook. Telkens heen en weer lopen is dan niet handig.



Was/droog combinatie met daarop een plank is een goed idee. In de hoge kasten die je wilt maken, kun je zaken zetten die je niet dagelijks gebruikt.



De afvalemmer staat bij mij in de bijkeuken. Ik vind dat niet helemaal ideaal en heb inmiddels ook een afvalemmer aan de deur van het gootsteenkastje gemaakt. Zeker met afval dat drupt en afval dat je snel kwijt moet tijden het koken bijvoorbeeld is dat veel handiger.



Een vriezer kan je prima in de bijkeuken zetten, voor een koelkast lijkt mij dat onhandig. Ik heb deze graag bij de hand als ik uitgebreid aan het koken ben.



Ik heb dan ook een u-vormige keuken, zodat alles om mij heen staat als ik aan het koken ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso de vaatwasser in de bijkeuken doen en misschien wel al het natte werk, dus ook de wasbakken en kranen. En de vuilnisbakken.
Alle reacties Link kopieren
Een quooker is heel handig, die gebruik ik dagelijks! Verder hebben wij geen bovenkastjes, zodat de keuken wat lichter lijkt. We hebben wel een hoge apothekerskast waar heel veel in past en die niet veel ruimte inneemt
quote:Azuri29 schreef op 16 januari 2016 @ 11:19:

Ik zou sowieso de vaatwasser in de bijkeuken doen en misschien wel al het natte werk, dus ook de wasbakken en kranen. En de vuilnisbakken.

De wasbak in de bijkeuken is toch helemaal niet praktisch? Sta je wat te snijden in de keuken, moet je naar de bijkeuken om je handen te wassen. Of om je groente af te spoelen of om je pan af te gieten. Heel onpraktisch, dan nog liever de oven in de bijkeuken.



Ik zou een oven onder de kookplaat doen idd. Dan zit het toch on de keuken. De bijkeuken zou ik gewoon echt als bijkeuken houden en niet als een veredelde keuken met daar nog eens apparatuur. Ook met het oog op eventuele verkoop van je huis. Als ik een keuken zou hebben waarbij een deel van de apparatuur in de bijkeuken zou staan, zou ik daar op afknappen. Dan maar iets minder apparatuur en wel alles in 1 ruimte. Wij hebben aan apparatuur alleen een vaatwasser, combi-magnetron en koelkast. En ik mis echt niks eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is best moeilijk om overal aan te denken. Wij hebben na lang denken een paar jaar geleden een nieuwe laten zetten. We hebben toen gekozen om de keuken iets hoger te laten plaatsen, zodat het voor mijn man wat gemakkelijker was. Heb ik wel spijt van want nu is hij voor mij eigenlijk te hoog. Als ik deeg moet kneden of andere kracht-inspanningen moet ik schoenen aantrekken zodat ik wat hoger sta.



Verder hebben we een L-keuken met maar aan een kant hoge kastjes (tot het plafond) en aan de kant van de kookplaat geen. Staat een stuk ruimtelijker en scheelt weer poetsen Kies ook voor een extra brede kookplaat met 5 pitten en kies dan om een wokbrander aan de rechtse kant te zetten. Maar dan moet je wel een stukje aanrecht tussen de kookplaat en de muur, of andere kast inplannen.



Verder is een apothekerskast ook erg handig, scheelt een heleboel ruimte in de overige kastjes.



Wel hebben we spijt dat we niet over zoiets simpels als een afvalbak hebben nagedacht. Voor inbouwen is nu geen plaats meer en een kleintje onder de gootsteen bleek ook geen succes. Nu hebben we dus een losse bak voor de koelkast staan, wat erg onhandig is en die we nu steeds moeten verschuiven.



Verder zijn we heel tevreden over de strakke keuken in ons huurhuis, die we konden laten inbouwen door de verhuurder zodat we later geen problemen zouden krijgen als we eruit gaan.



Heel veel succes !!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rudolftherednosereindeer schreef op 15 januari 2016 @ 21:55:

Een grote/brede oven.

Als je 5 pitten wilt dan wokbrander niet in het midden maar aan zijkant.



Waarom als ik vragen mag? Wij moeten, het liefst vandaag nog;), een nieuwe kookplaat en ik zat al over de plek van de wokbrander na te denken.



Wat is het voordeel van aan de zijkant? en waarom zit die wokbrander toch ook zo vaak ik het midden?



In onze keuken ben ik heel blij met ons diepe aanrechtblad (90cm). Echt ideaal.

Ook ben ik erg blij met onze boiler.

Wij hebben geen bovenkastjes (voor het ruimtelijke). Maar we hebben wel hoge kasten tegen een andere muur die je niet goed ziet vanuit de woonkamer.
Wokbrander in het midden zorgt ervoor dat je verder niks op het fornuis kan zetten als er een pan op die brander staat. Dan is er op de andere 4 pitten niet genoeg ruimte voor nog een pan.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 16 januari 2016 @ 13:39:

Wokbrander in het midden zorgt ervoor dat je verder niks op het fornuis kan zetten als er een pan op die brander staat. Dan is er op de andere 4 pitten niet genoeg ruimte voor nog een pan.Hier wel hoor. Is er eentje van 75 cm.
quote:PlofKipje84 schreef op 16 januari 2016 @ 13:45:

[...]





Hier wel hoor. Is er eentje van 75 cm.Ja oke, ze zijn er idd wel. Die hele brede. Maar die je vaak bij de keukenboer ziet, zijn niet handig. Net zoals die van ikea bv
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 16 januari 2016 @ 13:39:

Wokbrander in het midden zorgt ervoor dat je verder niks op het fornuis kan zetten als er een pan op die brander staat. Dan is er op de andere 4 pitten niet genoeg ruimte voor nog een pan.Dat ligt eraan hoe groot je kookplaat of fornuis is hè. Op ons fornuis (5-pits waarvan 1 wokbrander) kunnen met gemak 5 pannen tegelijk.
Alle reacties Link kopieren
De oven onder de kookplaat is heel onhandig met kleine kinderen. Dus als die er zijn of komen zou ik hem zeker hoger doen, scheelt een hele hoop opletten..
quote:pamelacourson schreef op 16 januari 2016 @ 13:52:

[...]





Dat ligt eraan hoe groot je kookplaat of fornuis is hè. Op ons fornuis (5-pits waarvan 1 wokbrander) kunnen met gemak 5 pannen tegelijk.Dat ligt eraan hoe groot je pan is hè.
quote:-Suze- schreef op 16 januari 2016 @ 13:55:

De oven onder de kookplaat is heel onhandig met kleine kinderen. Dus als die er zijn of komen zou ik hem zeker hoger doen, scheelt een hele hoop opletten..Ik heb een oven met speciaal glas dat niet heet wordt. Dus hier zou het geen probleem zijn. Opentrekken gaat niet, gaat veel te zwaar. En als het ze wel lukt, zijn ze meestal ook op de leeftijd dat je kan uitleggen dat ze er vanaf moeten blijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 16 januari 2016 @ 12:57:

[...]



De wasbak in de bijkeuken is toch helemaal niet praktisch? Sta je wat te snijden in de keuken, moet je naar de bijkeuken om je handen te wassen. Of om je groente af te spoelen of om je pan af te gieten. Heel onpraktisch, dan nog liever de oven in de bijkeuken.



Ik zou een oven onder de kookplaat doen idd. Dan zit het toch on de keuken. De bijkeuken zou ik gewoon echt als bijkeuken houden en niet als een veredelde keuken met daar nog eens apparatuur. Ook met het oog op eventuele verkoop van je huis. Als ik een keuken zou hebben waarbij een deel van de apparatuur in de bijkeuken zou staan, zou ik daar op afknappen. Dan maar iets minder apparatuur en wel alles in 1 ruimte. Wij hebben aan apparatuur alleen een vaatwasser, combi-magnetron en koelkast. En ik mis echt niks eigenlijk.



Helemaal mee eens. Al het "natte werk" in een andere ruimte is echt het domste wat je kan doen. Dan vul je een pan in de bijkeuken met water, moet je naar de keuken om hem op te zetten, weer terug naar de bijkeuken om af te gieten. Heb je kip gesneden, moet je naar de bijkeuken om je handen te wassen, ga je groente snijden, moet je eerst naar de bijkeuken om het te wassen. En alleen de vaatwasser in de bijkeuken is ook niet verstandig, dan loop je tig keer op en neer.



Woninginrichting is trouwens ook mijn werk en ik heb ook genoeg verstand van keukens om te weten dat je daar enorm veel spijt van zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 16 januari 2016 @ 13:55:

[...]



Dat ligt eraan hoe groot je pan is hè.Nou, bij mij staan er toch echt wel grote pannen op. Gezellig joh, dat toontje dat je aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat een handige tips, wij zijn ons momenteel ook aan het oriënteren. Oven onder de kookplaat hier trouwens geen probleem. Ze leren snel genoeg dat ze eraf moeten blijven onze vijf-pits plaat is inderdaad te klein voor 5 pannen,dus daar gaan we zeker op letten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven