Normen/ waarden/gedrag

13-02-2017 20:08 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames,



Ben erg benieuwd naar het volgende. Iedereen heeft normen en waarden, eigen gebruiken etc mee gekregen in de opvoeding. Dus doen we dingen anders en hebben we andere standaarden. Ik ben dan ook erg benieuwd naar ervaringen of situaties waarvan jij vind dat ze niet kunnen.



Zal zelf even aftrappen. Van het weekend was onze buurman (wonen hier net 2 weken) aan het spelen met zijn kinderen in de voortuin. Op een gegeven moment loopt hij onze voortuin in en staat daar te wachten totdat zijn kinderen een sneeuwbal naar hem gooien. Hij heeft een half uur in onze voortuin gestaan/gespeeld terwijl zijn kinderen dus sneeuwballen naar hem aan het gooien waren. Persoonlijk vind ik dit eigenlijk niet kunnen. Dochter vroeg zich ook af waarom de buurman in onze tuin stond te 'spelen'. Ik leer mijn kinderen namelijk dat ze niet in iemand anders zijn tuin mogen komen, omdat het niet onze tuin is. Heb er uiteindelijk niks van gezegd, omdat we over een paar maanden weer weg zijn, maar vond het wel apart.



Nu jullie..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit nogal onschuldig. Tenzij hij jullie planten heeft staan vertrappen e.d. Maar hij was gewoon voor het huis aan het dollen met zijn kinderen, heeft geen schade aangericht en ze hadden lol. En als je er moeite mee had, waarom ben je dan niet gelijk naar buiten gegaan om hem op zijn eigen grondgebied te dirigeren?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Tjongejonge zeg, dat het je zelfs is opgevallen vind ik al een hele toer. Wat kan jou dat nou schelen dat een buur in je voortuin staat. Het is toch niet zo dat hij van plan was iets te stelen of zo.
Voortuin? Aan de weg/ stoep gelegen zeg maar? zou ik me niet druk over maken. Heeft naar mijn idee weinig met waarden en normen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Die anderhalve dag dat er hier sneeuw ligt zal ik me daar echt geen seconde druk om hebben gemaakt.



Ik trok echter wel mijn wenkbrouwen op vanmiddag toen ik in de appie stond voor een boodschap en de meneer achter mij echt volledig los ging op het feit dat er zo weinig kassa's open waren.



Ok hij had een punt maar om nou zo hard te gaan schreeuwen dat ze het bij de Lidl 3 straten verder konden horen vond ik dan weer een beetje aso
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik zou het ook wel gek vinden als de buurman in mijn voortuin stond. Als het vaker voorkomt of hij de planten vertrapt, zeg ik er wel wat van.



Enigszins vergelijkbaar: ik zeg er ook wat van als rokers van naastgelegen bedrijfje staan de schuilen in mijn portiek of hun fiets tegen mijn raam zetten.





Ander voorbeeld: ik mocht nooit vragen om iets lekkers en vond het heel raar als vriendjes dat wel deden.
Vond je het geen mooie gelegenheid om je even voor te stellen/kennis te maken? Of had je dat al gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet opgeschreven met de bedoeling dat het fout is, ik ben het zelf niet gewend. Niet gewend dat je in iemand anders zijn voortuin gaat spelen. Persoonlijk zou ik me zelf bezwaard voelen, en bang zijn dat mijn kinderen een sneeuwbal tegen het raam gooien.

Ik heb de beste man ook verder laten spelen zonder er iets van te zeggen, maar moest wel even mijn wenkbrauw fronsen.
Niet rennen (behalve tijdens het spelen) gillen of schreeuwen. Niet van tafel opstaan voor iedereen klaar is met eten, altijd vork en mes gebruiken en niet met je ellenbogen op tafel of onderuit hangen, vragen of iemand wat wil aangeven dus niet over de tafel grijpen. Als grote mensen praten wacht je op je beurt, altijd u tegen vreemden en gedag zeggen. Nee is nee, ouders zijn de baas, je loopt zo maar binnen bij andere mensen of de slaapkamer van je ouders.



Gewoon een paar die je opvallen als je ergens gaat eten of boodschappen gaat doen. Ik kan nog uren door gaan maar dat zal ik wel een zure ouwe VF gleuf zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spawater82 schreef op 13 februari 2017 @ 20:18:

Ik heb het niet opgeschreven met de bedoeling dat het fout is, ik ben het zelf niet gewend. Niet gewend dat je in iemand anders zijn voortuin gaat spelen. Persoonlijk zou ik me zelf bezwaard voelen, en bang zijn dat mijn kinderen een sneeuwbal tegen het raam gooien.

Ik heb de beste man ook verder laten spelen zonder er iets van te zeggen, maar moest wel even mijn wenkbrauw fronsen.Want een sneeuwbal tegen een raam brengt onherstelbare schade toe?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wat ik dan ook raar vind he, is dat je er dan niks van zegt als het je zo vreselijk ergert.
quote:pejeka schreef op 13 februari 2017 @ 20:19:

[...]





Want een sneeuwbal tegen een raam brengt onherstelbare schade toe?Nou ja, mijn zoon mag het niet. Hij heeft nogal eens de neiging om al het water eruit te knijpen, en ik heb als kind al ontdekt dat je met een welgemikte en goed gelukte ijsbal best een ruit in kunt gooien .
Alle reacties Link kopieren
Soms zie je gasten op een feest de jarige vragen of ze eten mee naar huis mogen nemen in een bakje. Ik vind dit buitengewoon asociaal. Aan tafel tijdens de lunch op werk collega's die hun vingers aflikken.

Iemands huis binnenlopen zonder eerst te vragen of je je schoenen uit moet doen.
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
Alle reacties Link kopieren
In deze situatie vind ik het niet raar. Gewoon even met z'n allen buitenspelen als er een keer sneeuw ligt. Ik was naar buiten gegaan en had meegedaan. Ook goed voor de sociale cohesie in een buurt. Daar kan geen wijkteam of andere overheidsorgaan tegenop....
quote:DogFish schreef op 13 februari 2017 @ 20:14:





Enigszins vergelijkbaar: ik zeg er ook wat van als rokers van naastgelegen bedrijfje staan de schuilen in mijn portiek of hun fiets tegen mijn raam zetten.





.Dus niet-rokers mogen hun rijwiel wel tegen je raam zetten?
Ik zou persoonlijk de kinderen van de buurman een handje helpen en een sneeuwbal tegen zijn hoofd gooien, zomaar omdat een beetje lol in het leven leuk is en de buurman dit zeker niet zou zien aankomen.
Ik begrijp je punt, het is namelijk niet zijn tuin maar de tuin van iemand anders. Heeft niets te maken en met sneeuw maar dat iemand maling heeft aan wat van jou en van hem is. Ik zou er niets van zeggen maar wel bezorgd kijken naar de trampoline in mijn achtertuin. Verbaasd me dat mensen het hier normaal vinden om in de tuin te staan van iemand die je niet kent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Voldemort schreef op 13 februari 2017 @ 20:19:

Wat ik dan ook raar vind he, is dat je er dan niks van zegt als het je zo vreselijk ergert.



Nogmaals ik erger me er niet aan, want dan had ik er wel wat van gezegd. Ik vind het gewoon apart en ben dat niet gewend.



Maar laten we niet al te veel doorgaan op mijn voorbeeld, was namelijk ook nieuwsgierig naar dingen die jullie meemaken.
quote:Tulisa schreef op 13 februari 2017 @ 20:23:

Soms zie je gasten op een feest de jarige vragen of ze eten mee naar huis mogen nemen in een bakje. Ik vind dit buitengewoon asociaal. Aan tafel tijdens de lunch op werk collega's die hun vingers aflikken.

Iemands huis binnenlopen zonder eerst te vragen of je je schoenen uit moet doen.

Hier stoor ik me ook aan. Bij mij thuis wil ik dat men de schoenen uit doen. Moet dit ook altijd zeggen want anders banjeren ze zo door.

Ikzelf vraag daarom juist als ik bij een ander ben of ik m'n schoenen uit moet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 13 februari 2017 @ 20:25:

Ik begrijp je punt, het is namelijk niet zijn tuin maar de tuin van iemand anders. Heeft niets te maken en met sneeuw maar dat iemand maling heeft aan wat van jou en van hem is. Ik zou er niets van zeggen maar wel bezorgd kijken naar de trampoline in mijn achtertuin. Verbaasd me dat mensen het hier normaal vinden om in de tuin te staan van iemand die je niet kent.Mijn buurvrouw (vorige woning) heeft een mega grote trampoline in haar voortuin staan. Nu vertelde ze, dat er soms kinderen gewoon haar tuin in lopen en gebruik maken van haar trampoline. Soms bellen kinderen netjes aan en vragen of ze erop mogen springen, maar er zijn dus ook kinderen die dit ongevraagd doen. Nu was ik hier ook erg verbaast over.
Ik vind het ook raar. Er ligt waarschijnlijk een hele straat/stoep waar gespeeld kan worden, dus waarom is het nodig om in jouw tuin te staan? Maar goed, ik had ook niet meer gedaan dan even verbaasd gekeken



Ik heb een tijdje geleden een hele discussie gehad met iemand die het normaal vond om zijn afval op straat te gooien. Hij bleef erbij dat het de taak is van de gemeente om dat op te ruimen.
quote:Geronimo2 schreef op 13 februari 2017 @ 20:25:

Ik begrijp je punt, het is namelijk niet zijn tuin maar de tuin van iemand anders. Heeft niets te maken en met sneeuw maar dat iemand maling heeft aan wat van jou en van hem is. Ik zou er niets van zeggen maar wel bezorgd kijken naar de trampoline in mijn achtertuin. Verbaasd me dat mensen het hier normaal vinden om in de tuin te staan van iemand die je niet kent.Ach, het is viva, hè? Ineens is het volkomen normaal om maar in andermans tuin te staan. Totdat ze zelf buren hebben die het normaal vinden...
Ik erger me aan postbodes/folderbezorgers die vanaf de voordeur van de buren door de voortuin (geen hekje tussen) naar mijn deur lopen. Heel onfatsoenlijk vind ik dat. Het zijn voortuintjes van 3 meter diep, dus loop gewoon even om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 13 februari 2017 @ 20:38:

[...]

Ach, het is viva, hè? Ineens is het volkomen normaal om maar in andermans tuin te staan. Totdat ze zelf buren hebben die het normaal vinden...Oh nou wel fijn dat andere het ook raar vinden. Voelde me al bijna wereldvreemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Caledoniaxx schreef op 13 februari 2017 @ 20:30:

[...]



Hier stoor ik me ook aan. Bij mij thuis wil ik dat men de schoenen uit doen. Moet dit ook altijd zeggen want anders banjeren ze zo door.

Ikzelf vraag daarom juist als ik bij een ander ben of ik m'n schoenen uit moet doen.



Echt? Woon je op een boerderij dan?

Ik kom nergens waar je je schoenen uit moet doen. Dat hoeft hier ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven