nu ben ik het zat! (kattenoverlast in tuin)

28-03-2014 09:46 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een poos terug heb ik een topic geopend met de vraag of iemand tips had tegen de vele katten die onze tuin als kattenbak gebruiken, heb al het een en ander geprobeerd qua tips (plantjes, koffieprut en cacaodoppen).

Verder hebben we op "strategische plekken" gaas en prikkels, echter springen die beesten er gewoon overheen. (Heb helaas geen wateraansluiting, dus zo'n waterding is geen optie)

Hoewel het misschien overdreven klinkt is bij mij de maat vol, letterlijk élke dag dat ik naar buiten ga zitten er circa 5 kattendrollen óp het gras en naast onze (nieuwgekochte) plantjes.

Ik weet gewoon dat wanneer mijn kinderen even in de tuin willen spelen ik eerst met een schepje al die vieze stront moet weghalen, wat ook lekker in het gras blijft kleven.

Wat een enorme aso ben je dan, als je je huisdier lekker de gehele dag buiten laat en voor overlast laat bezorgen. Ik krijg bijna de neiging mij op hetzelfde asoniveau te verlagen en poepluiers of de kattenpoep in hun eigen tuin of brievenbus te flikkeren (uiteraard blijft dit bij een fantasie).

Vraag: hoe zou jij reageren als jij op het gedrag van je kat aangesproken wordt?
Als je me al aanspreekt als aso, ben ik klaar.

Zeg je: "buuv kunnen we even een kop koffie drinken en bespreken hoe we de overlast van katten in mijn tuin kunnen beperken", bied ik mijn hulp graag aan.
quote:tikal schreef op vrijdag 28 maart 2014 09:53 Als je me al aanspreekt als aso, ben ik klaar.

Zeg je: "buuv kunnen we even een kop koffie drinken en bespreken hoe we de overlast van katten in mijn tuin kunnen beperken", bied ik mijn hulp graag aan.

Bedankt voor je reactie!

Uiteraard spreek ik mensen niet aan met "aso", maar dat neemt niet weg dat ik het achterliggende probleem wel aso vind. Hoe zou jij het noemen als er elke dag vijf hondendrollen in je voortuin liggen, aso toch?

Maar, hoe zou jij je hulp aanbieden? En heb je misschien nog tips?
[niet toegestaan]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 29-03-2014 07:14
Reden: dierenmishandeling, ook met een knipoog niet toegestaan
% gewijzigd
Ozo.
Ik heb mijn buren erop aangesproken, dat begon heel vriendelijk van mijn kant uit, maar zij vonden mij aso, omdat ik het niet accepteerde dat ik in de stank van de poep van hun kat zat. Om het maar niet te hebben over het erin graaien als je tuiniert (en ja, dat is ook met tuinhandschoenen aan smerig, klaar). Ze gingen er ook niks aan doen. Ik moest niet zeuren.

Bij ons gaat het om de voortuin, achter is heel beschut en daar komen ze niet graag. Voor des te liever. Met als gevolg dat zodra je het pad naar onze voordeur oploopt, je de poep al ruikt. Lekker visitekaartje. De poep gaat inmiddels dus wel degelijk naar de buren toe, in een zakje bij de deur. Hebben zij ook een lekker visitekaartje. En als ik een van die beesten zie aankomen, smijt ik iets in zijn richting zodat ie maakt dat ie wegkomt. Maar ja, ik zit ook niet heel de dag op wacht...

Het is zo'n irritant frustratiepuntje waar je zo verrekte weinig mee kunt. En toch bijzonder lastig te accepteren is, als je het iedere keer weer ruikt.
Ik vraag mij af wat je ermee gaat bereiken, die kat blijft echt niet binnen en hoe je hem gaat verbieden in je tuin te komen lijkt mij ook lastig.

Ik denk dat de meeste zullen zeggen ow ja sorrt vervelend, maar ik zou niet weten wat ik daar tegen kan doen, een kat hoort nu eenmaal buiten te lopen.

Waar ik het trouwens volstrek mee oneen ben. Ikzelf heb 4 katten en deze blijven binnen of gaan aan een tuigje de tuin in zodat mijn buren geen last hebben van mij genot.

Ik kan de kat van de buurman ook wel een kopje kleiner maken, pist en poept ook in mijn tuin, want mijn katten dan weer van slag maakt want het is hun territorium zo niet meer.

Maargoed proberen kan je altijd als je het ze netjes vraagt.
het IS een vervelend probleem.

Ik hoop dat je een oplossing vindt en dan wil ik het graag horen want ik zit hier al jaren en jaren met hetzelfde probleem. Ondertussen heb ik het wel een beetje opgegeven. In onze stadstuin (ommuurd, 150 vierkante meter) komen alle katten van de straat. De andere huizen hebben geen tuinen met struiken en bomen, alleen terrassen en betegelde tuintjes. We hebben een grote hond maar die vindt katten geen probleem en bovendien is hij niet hele dagen in de tuin. Ik wil hem ook niet aanleren om achter de katten aan te zitten want dan gaat hij dat ook op straat doen en dat is niet de bedoeling. De buren aanspreken helpt niets, ze vinden het vervelend dat hun kat mijn tuin als wc gebruikt maar ja, katten zijn "vrije" dieren..... en daar sta je dan..... :o)

Dus als je een goed middeltje vindt (katvriendelijk!) dan wil ik het zeer graag horen.

Succes!
not all who wander are lost
quote:knolselder schreef op 28 maart 2014 @ 10:10:

het IS een vervelend probleem.

Ik hoop dat je een oplossing vindt en dan wil ik het graag horen want ik zit hier al jaren en jaren met hetzelfde probleem. Ondertussen heb ik het wel een beetje opgegeven. In onze stadstuin (ommuurd, 150 vierkante meter) komen alle katten van de straat. De andere huizen hebben geen tuinen met struiken en bomen, alleen terrassen en betegelde tuintjes. We hebben een grote hond maar die vindt katten geen probleem en bovendien is hij niet hele dagen in de tuin. Ik wil hem ook niet aanleren om achter de katten aan te zitten want dan gaat hij dat ook op straat doen en dat is niet de bedoeling. De buren aanspreken helpt niets, ze vinden het vervelend dat hun kat mijn tuin als wc gebruikt maar ja, katten zijn "vrije" dieren..... en daar sta je dan..... :o)

Dus als je een goed middeltje vindt (katvriendelijk!) dan wil ik het zeer graag horen.

Succes!Heb je schrikdraad al geprobeerd, of van die rollers bovenop de muur? Onze overburen hebben van die rollers om hun kat in de tuin te houden.
Als mijn buren aangeboden hadden om een paar keer in de week (zeker in de zomer) de poep uit de tuin te komen scheppen (ze zitten nagenoeg altijd op dezelfde plaatsen namelijk), zou dat voor mij een prima oplossing zijn. Hoeven ze hem niet eens binnen te houden, al zou ik dat de beste oplossing vinden, maar dat krijg je toch niet gewonnen.

Overigens, toen ik mijn hond nog had, stuurde ik hem er wel op af. Hij was toch te sloom om ze te pakken te krijgen, maar zo waren ze wel flink geschrokken, bleven ze tenminste een paar dagen weg. Maar daarna kwamen ze altijd terug, het zijn brutale krengen hier.
Helaas voor jou biedt de wet de kattenhouder hier een vrijbrief en de hondenbezitter niet.

Ik zou mijn tuin aan jouw kant voorzien van schrikdraad zodat mijn katten niet bij jou kunnen komen.

Ik heb ook ooit in de deur van de tuin een kattenluik gemaakt, zodat mijn (destijds 2) katten direct in het gangetje stonden en ze niet op schuttingen of daken hoefden te klimmen om de weide wereld in de nacht te verkennen.

Overigens heb ik een kattenbak binnen staan.

Sinds januari 2014 heeft mijn poezebeest er welgeteld 1 plasje ingedaan, wat betekent dat ze buiten poept en plast. gelukkig voor onze buurman, doet ze dat (zo ver wij zien) in onze eigen tuin.

Maar spreek uit jezelf, ga niet lelijk doen over "die rotbeesten".

Zeg bijv. dat je graag tot een oplossing komt waarbij jullie je beiden goed voelen.

Vertel wat je hebt ondernomen, dat je bang bent voor Toxoplasmose bij jezelf en kinderen.

Niet beschuldigen, vraag om hulp.

Dat zal niet makkelijk zijn, want je wil graag schelden (op de situatie uiteraard), maar met stroop vang je meer vliegen, dan met azijn.

Is je eigen tuin omringen met schrikdraad een oplossing ?
Ik heb hetzelfde probleem. Ik houd netjes mijn kat binnen maar anderen vinden kennelijk dat hun kat mag doen en laten wat hij wil. Ik overweeg nu kattenvallen aan te schaffen om ze te vangen en af te leveren bij het asiel. De eigenaren moeten dan telkens betalen om hun kat terug te krijgen, hopelijk doet dat na verloop van tijd pijn in de portemonnee en gaan ze iets bedenken om de kat uit mijn tuin te houden. Ook makkelijk geld voor het asiel.
Wat moet je eraan doen dan? Ik bedoel: ik heb een kat, een zwerfkat die ik opgevangen heb, en binnenhouden gaat niet. Ik had haar uiteraard ook niet kunnen opvangen, maar dan waren er nu heel wat extra katten bij geweest, want ze was niet gesteriliseerd toen ik haar vond, en nog te jong om een nest gehad te hebben. Dus ik heb haar in huis genomen, gesteriliseerd, ingeënt en ik zorg voor haar.

Ik heb een kattenbak die ze niet gebruikt, dat doet ze inderdaad buiten. Veel in onze eigen tuin, maar waar ze veder komt weet ik niet natuurlijk. Gelukkig heeft de hele rij buren hier katten, dus die zullen niet zo moeilijk doen. Als er iemand kwam klagen zou ik ook niet weten hoe dit op te lossen. De tuin afbakenen kan niet, binnenhouden ook niet, dus tja.
Waarom kan tuin afbakenen niet?
Maar zou jij bv meegaan in mijn voorstel, Thordis? Dat de buren dan in mijn voortuin de poep komen weghalen? Was voor mijn buren onbespreekbaar, terwijl ze wisten dat het hun kat was, want ja, haha, ze hadden hem al wel zien zitten hoor...

(Nou zijn het er hier drie regelmatige, waarvan twee van die buren en een van de overburen)
Binnenhouden kan trouwens prima. Ik werk bij een asiel en die houden ook gewoon alle katten binnen.
@soley @knolselder

Vervelend dat jullie er zo'n last van hebben en dat jullie buren niet bereid zijn iets er aan te doen (al is het maar af en toe alle poep weghalen inderdaad).

Toxoplasmose heb ik nog niet eens aan gedacht :(
Thordis wat zou je doen als elke keer dat je kat naar buiten gaat je daarna moet betalen om hem terug te krijgen?
quote:annelaure schreef op vrijdag 28 maart 2014 10:15 Ik heb hetzelfde probleem. Ik houd netjes mijn kat binnen maar anderen vinden kennelijk dat hun kat mag doen en laten wat hij wil. Ik overweeg nu kattenvallen aan te schaffen om ze te vangen en af te leveren bij het asiel. De eigenaren moeten dan telkens betalen om hun kat terug te krijgen, hopelijk doet dat na verloop van tijd pijn in de portemonnee en gaan ze iets bedenken om de kat uit mijn tuin te houden. Ook makkelijk geld voor het asiel.Hahaha ja, dat zal wel effectief werken denk ik!
quote:annelaure schreef op 28 maart 2014 @ 10:15:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik houd netjes mijn kat binnen maar anderen vinden kennelijk dat hun kat mag doen en laten wat hij wil. Ik overweeg nu kattenvallen aan te schaffen om ze te vangen en af te leveren bij het asiel. De eigenaren moeten dan telkens betalen om hun kat terug te krijgen, hopelijk doet dat na verloop van tijd pijn in de portemonnee en gaan ze iets bedenken om de kat uit mijn tuin te houden. Ook makkelijk geld voor het asiel.

Pas hiermee op want als je katten vangt waarvan je weet dat ze een baas hebben is het diefstal. Als de buren erachter komen dat jij die katten hebt gevangen kunnen ze aangifte doen.

Makkelijk geld voor het asiel valt ook nogal tegen. Mensen zijn stikchagrijnig als ze hun dier komen halen vanwege het geld en als ze uit hun eigen buurt zijn weggevangen willen ze op hoge poten weten wie hun kat dan heeft gebracht (wat een asiel niet mag zeggen vanwege privacywetgeving). Die discussies zijn meestal nogal een pain in the ass. Het asiel heeft ook vrij snel door dat je een "burenpester" bent en dan verbieden ze je nog katten te brengen.
quote:Thordis schreef op 28 maart 2014 @ 10:22:

Wat moet je eraan doen dan? Ik bedoel: ik heb een kat, een zwerfkat die ik opgevangen heb, en binnenhouden gaat niet. Ik had haar uiteraard ook niet kunnen opvangen, maar dan waren er nu heel wat extra katten bij geweest, want ze was niet gesteriliseerd toen ik haar vond, en nog te jong om een nest gehad te hebben. Dus ik heb haar in huis genomen, gesteriliseerd, ingeënt en ik zorg voor haar.

Ik heb een kattenbak die ze niet gebruikt, dat doet ze inderdaad buiten. Veel in onze eigen tuin, maar waar ze veder komt weet ik niet natuurlijk. Gelukkig heeft de hele rij buren hier katten, dus die zullen niet zo moeilijk doen. Als er iemand kwam klagen zou ik ook niet weten hoe dit op te lossen. De tuin afbakenen kan niet, binnenhouden ook niet, dus tja.

Natuurlijk kan de tuin wel afgebakend worden, dat is echt een non-argument. Ja het kan duur zijn als je een grote tuin hebt, maar jij bent degene die een huisdier wou, dus moet jij ook opdraaien om een aangepaste omgeving te voorzien.

Mijn onderburen hebben ook een tuin die niet afgebakend is, en een kat. Die kat wordt aangelijnd buiten gelaten, aan een koord van ongeveer 10 meter, en kan dus overal in de tuin.
@tikal

Uiteraard zou ik gewoon, op een normale manier het gesprek aangaan :-)

Schrikdraad is inderdaad nog een optie, al vind ik dat dan weer wel erg ontsierend staan (ook in de trant van waarom zou IK zoiets moeten knutselen omdat jij JOUW kat niet in de eigen tuin houdt?)

Maar, kunnen ze daar niet in blijven hangen, in dat schrikdraad?
Lijkt me sterk cestoda. Ik werk bij het asiel en ik ben niet de pester. Een kat naar het asiel brengen valt niet onder diefstal. Dat is hetzelfde als gevonden voorwerpen afgeven.
quote:annelaure schreef op 28 maart 2014 @ 10:30:

Lijkt me sterk cestoda. Ik werk bij het asiel en ik ben niet de pester. Een kat naar het asiel brengen valt niet onder diefstal. Dat is hetzelfde als gevonden voorwerpen afgeven.Niet als je weet dat de kat een eigenaar heeft. Dan gaat die vlieger niet op. Wij hebben al meerdere mensen verboden nog katten te brengen, omdat iedere keer die katten gewoon een eigenaar hebben en op max 50 meter van de brenger wonen. Dan krijgt de brenger toch echt de status 'dubieus' en krijgt het advies het probleem met zijn buren en niet over de rug van het asiel en de katten uit te vechten.
Ik ben net verhuisd en onze katten willen nu heeeeeeeeeel graag naar buiten, maar ze zullen toch echt moeten wachten tot we geld gespaard hebben om de tuin af te bakenen.

Onze katten, onze zorg!

(En er wonen echt heel veel katten in onze buurt)
Adem in, adem uit
Vertrutting ten top. Katten hebben nagels om in bomen te klimmen, zijn daar ook voor gebouwd en dat is belangrijk voor hun spierontwikkeling. En wij proberen ze dan als vogeltjes in een voliere op te sluiten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven