onderhoud teak houten tuintafel

06-04-2014 08:16 10 berichten
Ik heb een mooie maar gebruikte teak houten tuintafel gekregen die mooier is en vooral handiger dan mijn eigen tafel.

Nu heeft de tafel buiten gestaan en is deze nogal vies, groene aanslag erop ed

Hoe maak ik deze tafel weer bruikbaar voor komende zomer?

Hoe maak ik hem het beste schoon en moet ik daarna nog iets doen om hem schoon te houden voor de zomer erna?
Ik heb mijn teak houten tafel schoongemaakt met een afwasborstel en groene zeep



Wat we er verder mee gaan doen weten we nog niet, misschien olie, misschien laten we het zo.
Wat ik altijd doe als hij echt héél groen is:

- stevig sopje erop (gewoon allesreiniger of afwasmiddel ofzo)

- met de staalborstel alle groene prut eruit borstelen

- met wat fijn schuurpapier even glad maken (van de staalborstel wordt het oppervlak vrij grof)

- met teakolie behandelen



Officieel moet je alleen schuren, niet met de staalborstel in de weer, maar dan schuur je je echt onnozel (zeker bij een wat oudere en daardoor iets meer verweerde / 'open' tafel). Zeker als het een 2e-hands tafel is en het niet erg is als hij geen 20 jaar meer meegaat zou ik voor gemak gaan.



En er is ook anti-groene-aanslag-spul maar ik heb het idee dat dat vrij chemisch is dus ik gebruik liever gewoon een sopje.
Ik doe het zoals appeltjesgroen zegt.

Olie vind ik persoonlijk wel zo mooi. Bijkomend voordeel is dat het regenwater dan op het hout blijft staan en eraf loopt en niet in het hout trekt.
Ik heb dit jaar heel relaxed de groene aanslag eraf gehaald: sopje met soda en groene zeep, even 10 min laten intrekken. En dan vervolgens afspoelen met water en eventueel een afwasborstel. Supergemakkelijk, snel en (redelijk) effectief.
Alle reacties Link kopieren
Onze tafel heb ik de eerste jaren fanatiek met olie behandeld maar sinds een paar jaar niet meer. Het is wel mooier maar wij hebben een tafel met heel veel dunne latjes ik vind het te veel werk.



Om hem schoon te maken pak ik een emmer water met schoonmaakazijn en een borstel.



Moet ik eigenlijk weer eens doen:-)
.
quote:cattura schreef op 06 april 2014 @ 11:55:

Goed dat ik dit lees, ik vroeg me al af wat ik met de tuintafel aan moest..

Die olie, waar haal je dat, en moet dat met een doekje ingewreven worden, of op een andere manier? Ik heb echt geen idee, we hebben vorig jaar onze eerste tuintafel gekocht Teakolie is in vrijwel alle huishoudelijke zaken te koop. Ik gebruik de achterkant van een schuursponsje om het in te wrijven. Dat gaat heel makkelijk.
Ah, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week nog een oude houten tuintafel die we van de overburen meekregen opgeknapt door hem eerst met de schuurmachine goed af te schuren (om er tien jaar aan morsvlekken uit te krijgen) en daarna in de olie te zetten (tuinmeubelolie van cetabever, bij de praxis gehaald).



Ik ben echt geen klusser, maar de tafel is weer als nieuw. De olie kun je gewoon met een kwast op de tafel aanbrengen, hoef je echt niet als een malle in te gaan wrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven