Ontevreden over werkster (daar gaan we weer)

08-07-2015 12:37 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Een aantal jaar geleden heb ik een soortgelijk topic geplaatst.

Indertijd ging het om de vorige werkster (die het gewoon te druk had uiteindelijk).



Dit gaat over onze huidige werkster en ik merk dat ik steeds minder tevreden ben.

Ik ben nu toevallig een aantal keer thuis geweest en merk dat ze makkelijk 45 a 50 minuten pauze neemt. Ze krijgt wat ze moet doen wel af maar hier zitten nooit grote / extra klussen bij wat eigenlijk wel de bedoeling is dit "ziet ze zelf niet liggen". We zijn maar weer begonnen met een lijstje maken(zonder lijstje sloeg ze ook standaard dingen over). Dan nog heeft ze tijd voor zo`n lange pauze dus blijkbaar moet er nog meer op het lijstje. Ook ben ik niet altijd tevreden over het poetsen. Bijvoorbeeld het toilet ligt na het stofzuigen en dweilen nog heel veel stof. Ik ben geen pietlut en je hoeft niet van de grond te kunnen eten maar het moet wel schoon zijn. Het is zeker niet teveel binnen de beschikbare tijd want de vorige werkster deed alles veel sneller en veel meer.



We willen liever niet weer opzoek naar een andere. Tussen de vorige en huidige zat ook een hele tijd.



Wat zouden jullie doen?
flashy wijzigde dit bericht op 09-07-2015 14:03
Reden: Details
% gewijzigd
Haar erop aanspreken, laat ook zien waar je de "fout" ziet bv in het toilet. Iedereen heeft een andere definitie van schoon.



Je kan gewoon beter duidelijk zijn dan bang zijn om haar erop aan te spreken.



Over die "pauze" zou ik ook aangeven dat je zelf dit vrij lang vind over een tijd van 3 uur
Alle reacties Link kopieren
Altijd lastig natuurlijk, maar als ze zo aardig is, kun je dan niet proberen er op een aardige manier iets van te zeggen? 'Goh, ik kwam vorige week thuis en zag dat er nog stof bij het toilet zat. Kun je daar deze week even een keer extra overheen poetsen?'
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit zijn altijd lastige dingen. Maar je hebt 3 opties:

- niks doen en je blijven ergeren

- een ander zoeken, maar dat wil je niet

- haar erop aanspreken.



Laatste optie lijkt me het meeste zoden aan de dijk zetten als je optie 1 en 2 sowieso niet wil?

Ik zou haar er een keer op aanspreken, zij is gewoon je werknemer, dus dat moet kunnen. En als het dan niet verbetert toch een andere zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:boterhammie schreef op 08 juli 2015 @ 12:40:

Haar erop aanspreken, laat ook zien waar je de "fout" ziet bv in het toilet. Iedereen heeft een andere definitie van schoon.



Je kan gewoon beter duidelijk zijn dan bang zijn om haar erop aan te spreken.



Over die "pauze" zou ik ook aangeven dat je zelf dit vrij lang vind over een tijd van 3 uurJe hebt helemaal gelijk. Ik kan beter duidelijk zijn maar vind dat lastig.
Alle reacties Link kopieren
Eerst voor jezelf duidelijk krijgen wat nou (exact) je verwachtingen zijn en dat aan haar voor leggen in een functioneringsgesprek?
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 08 juli 2015 @ 12:43:



Ik zou haar er een keer op aanspreken, zij is gewoon je werknemer, dus dat moet kunnen. En als het dan niet verbetert toch een andere zoeken.Helemaal waar.
Wel in gesprek gaan, uitleggen waarmee je niet tevreden bent: de staat van het werk dus, de lange pauzes. Dat ze goed is voor het huisdier is bijzaak, daar kan je op selecteren bij een nieuwe poetsdame.

Als deze dame dingen niet ziet, is ze niet geschikt als huishoudelijke hulp. Je mag van een vrouw die zich aanbiedt als schoonmaakster toch wel verwachten dat ze weet hoe ze een huis schoon moet houden?

Gesprek dus, aangeven dat je 2 keer schoonmaken wil gebruiken om te beoordelen of het nu wel naar wens gaat en daarna doorgaan of een nieuwe hulp zoeken. Je betaalt niet om het half te laten doen of om lange pauzes te houden en snel even door het pand te rennen met een stofdoekje!!
Alle reacties Link kopieren
quote:sarana schreef op 08 juli 2015 @ 12:43:

Eerst voor jezelf duidelijk krijgen wat nou (exact) je verwachtingen zijn en dat aan haar voor leggen in een functioneringsgesprek?Dat is een goed idee. Misschien dan meer een gesprek van wat vind je zelf blabla en dan wat ik / wij vinden.
Alle reacties Link kopieren
Met haar praten, dus niet aanspreken maar wel overleggen en ook aangeven dat je liever hebt dat zij 2x 10-15 min pauze neemt ipv 45 min tot een uur op 3 uur poetsen, dat langer dan 30 min pauze op 3 uur poetsen eigen tijd is dus dan maar 15 min tot half uur langer blijven. Vaker evalueren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik snap wel dat het moeilijk is. Ben zelf ook niet zo'n held. Maar het helpt mij wel om te denken dat het gewoon haar werk is en ik betaal haar, dus óf we komen er samen uit, óf ik zoek een ander.



En goed voor je huisdier? Wat heeft dat ermee te maken? Ik zou het fijner vinden als ze zich helemaal niet bekommerd om het huisdier en aan het poetsen slaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook balen van die lange pauze. In t bedrijfsleven krijg je bij 3 uur werk geen pauze, dus dat je bijv even mag roken of een kop koffie mag drinken is dan al erg coulant.



Ik zou dus idd je lijstje wat langer maken en vragen of ze wat extra zorg voor de wc wil dragen.
Jeetje zeg, 45 tot 50 minuten pauze houden? Dat is niet normaal hoor.

Ik zou zeggen dat je de pauze wel erg lang vind en dat het geen punt is dat ze die neemt, maar dat je die dan niet doorbetaald. Ik poets zelf ook en ga niet eens zitten in drie uur. Gewoon een kop koffie die ik tussendoor opdrink, ik kom om te poetsen en niet om te zitten. Als mensen niet tevreden over mij zijn of dingen anders willen hoop ik wel altijd dat ze het zeggen, want anders weet je het niet natuurlijk. En ze betalen ervoor, dus het moet gewoon naar wens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Toch haar erop aanspreken. Zo lang pauze is belachelijk. Dat weet ze zelf toch ook wel lijkt me. En mocht je na de gemaakte afspraken nog noet tevreden zijn zou je ook een "witte werkster" kunnen inhuren. Wanneer je dan niet te reden bent kan je dat aangeven aan het buro en om een ander vragen.
Die pauze slaat natuurlijk nergens op maar misschien is het een idee om gewoon iedere week een lijstje klaar te leggen van wat zeker gedaan moet worden die dag en wat nog gedaan kan worden bij tijd over. Ik neem aan dat ramen zemen of de keukenkastjes van binnen soppen niet standaard is iedere week. Als ze zelfs de keuken, badkamer,toilet, stofzuigen en stoffen vergeet/ niet goed doet dan is het natuurlijk anders en zou ik ook zeker een gesprek aan gaan of een ander zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 08 juli 2015 @ 12:47:

Maar ik snap wel dat het moeilijk is. Ben zelf ook niet zo'n held. Maar het helpt mij wel om te denken dat het gewoon haar werk is en ik betaal haar, dus óf we komen er samen uit, óf ik zoek een ander.



En goed voor je huisdier? Wat heeft dat ermee te maken? Ik zou het fijner vinden als ze zich helemaal niet bekommerd om het huisdier en aan het poetsen slaat.Als ik weg ben dan krijgt het huisdier in de pauze even aandacht oid.
Alle reacties Link kopieren
Ze draagt geen horloge dus ik wijt die lange pauze altijd daar aan. Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat als ik er niet ben. Bedankt voor de input tot nu toe ik kan daar echt wat mee :-).
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 08 juli 2015 @ 12:54:

[...]



Als ik weg ben dan krijgt het huisdier in de pauze even aandacht oid.

Ja, precies, dat dacht ik al. En misschien heb je ooit laten vallen dat je het zo fijn vindt dat ze in de pauze zo lief is voor het beest? Waardoor zij lekker lang pauze neemt, want dan kan ze lekker lang lief zijn.



En geen horloge? Jij bent wel erg goed in smoezen voor een ander bedenken zeg....
Alle reacties Link kopieren
Ga jezelf zien als werkgever/opdracht gever. Laat het persoonlijke er buiten. Het maakt niet zo veel uit of dat ze lief, leuk of aardig is of niet (zo lang ze maar correct is) ze moet gewoon haar werk doen.



Geef duidelijke instructies wat je verwacht, evalueer dit ook. Voldoet ze niet aan je wensen, dan moet je afscheid van haar nemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat maakt het uit hoeveel pauze ze neemt? Je betaalt haar om een klus te doen. Of betaal je meer als ze langer werkt?

Ik zou gewoon met haar bepalen hoeveel werk ze in die 3 uur kan. Daar betaal je voor en meer niet, en dan kan ze pauze nemen wat ze wil. Spelen met jouw huisdier als jij afwezig bent is trouwens gewoon werk, anders huur je maar een hondenuitlaatservice.
Natuurlijk maakt het uit hoe lang ze pauze neemt, in die tijd dat zij zit, heb ik bij wijze van de vloer grondig gesopt. Maar misschien denkt zij inderdaad dat jij het waardeert als zij het huisdier aanhaalt. Geen horloge is flauwekul, op de magnetron staat de tijd, er zullen klokken in jouw huis hangen en in die drie kwartier zittijd zal ze ook wel op haar mobiel kijken, waar de tijd aangegeven staat.

Ik zou hier echt geen genoegen mee nemen en het gesprek aangaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Flashy schreef op 08 juli 2015 @ 12:56:

Ze draagt geen horloge dus ik wijt die lange pauze altijd daar aan. Ze heeft ook geen mobieltje en er hangen nergens klokken bij jullie in huis? Dan weet ze dus ook niet hoe laat ze weer weg mag?
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 08 juli 2015 @ 13:16:

[...]



Ze heeft ook geen mobieltje en er hangen nergens klokken bij jullie in huis? Dan weet ze dus ook niet hoe laat ze weer weg mag?Mobieltje en in de keuken is wel een klein klokje.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als zij er is een even weg dus ze hoeft niks te doen met het dier want ik ben al terug voor ze naar huis gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 08 juli 2015 @ 13:16:

Natuurlijk maakt het uit hoe lang ze pauze neemt, in die tijd dat zij zit, heb ik bij wijze van de vloer grondig gesopt. Maar misschien denkt zij inderdaad dat jij het waardeert als zij het huisdier aanhaalt. Geen horloge is flauwekul, op de magnetron staat de tijd, er zullen klokken in jouw huis hangen en in die drie kwartier zittijd zal ze ook wel op haar mobiel kijken, waar de tijd aangegeven staat.

Ik zou hier echt geen genoegen mee nemen en het gesprek aangaan.

Als ik er bij ben dan kijkt ze niet op haar mobieltje, geen idee als ik er niet ben.

Ik ga het gesprek zeker met haar aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven