Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Bastogne, dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Heb je al huizen bezocht? Wij hebben eerst gekeken naar grotere huizen (onze financiele situatie was anders dan nu) en uiteindelijk ook naar rijtjeshuizen. Voor mij (maar dat is ongetwijfeld heel persoonlijk) had ik vaak het gevoel dat 100m2 klein was (geinig want we kwamen van veeeel kleiner), maar dat ik 120m2 als prettig ervaarde. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een kleiner huis dan onze max, en ik vind het heerlijk!



Hoe groot woon je nu? En vergeet niet dat je met z'n tweeen op zich ook geen 300m2 nodig hebt he?
Wij hebben 1 huis van 105m2 gezien en die was met name boven echt te klein.

Meerdere huizen van rond de 120-130m2 en dat was echt prima!



We hebben nu een appartement van 85m2 en missen daar gewoon heel erg een extra slaapkamer (hebben er maar 1). Het is verder wel heel ruim, dus voelt voor mij alsnog groter dan dat huis van 105m2 dat wel 3 slaapkamers had..



Wij houden dus niet meer zo vast aan een minimumoppervlakte, bekijken van alles en zien dan vanzelf wel of het ruim genoeg voelt.
Alle reacties Link kopieren
Hier begint de stress een klein beetje toe te slaan. We zijn inmiddels 3 weken verder en we hebben nog niets gehoord over onze hypotheekaanvraag. En je wordt verder overal doodgegooid met slogans 'hypotheek binnen een week' etc. Het maakt je zó onzeker, het zou immers tegenslag nummer 100 zijn en ik vertrouw het gewoon allemaal niet meer. Bah.
Alle reacties Link kopieren
Bastogne, ik zit nu in een (huur) huis van 100m2 en dat was in het begin prima te doen, maar ik merk gaandeweg dat we steeds meer ruimte missen. Scheelt dat wij beiden thuis werken (man heeft op zolder zijn studio en ik werk beneden aan de eettafel) en dus heel veel thuis zijn, dan erger je er sneller aan. Ik moet er zelf in ieder geval niet aan denken dat we in dit huis ook nog kinderen erbij krijgen, daar vind ik het zelf veel te klein voor - zou niet eens weten waar ik hier in de huiskamer bijv een box neer zou moeten zetten. Zelf willen we het liefst rond of boven de 150m2, maar ik denk dat 120-130m3 met 3/4 slaapkamers en garage al goed te doen is.



Denk gewoon even goed na over de toekomst
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Discover, kan je de geldverstrekker/ je adviseur niet even bellen hoe het ervoor staat?



Zelf bel ik geregeld over de status. Dan blijf je ook beetje op de hoogte hoever ze in het proces zijn. (En je beland niet onderaan de stapel)
Alle reacties Link kopieren
Als we maandag nog niets gehoord hebben gaan we er zeker even achteraan bellen maar we moeten al zoveel regelen dat je liever niet nóg meer werk op je hals haalt. Maar goed, na maandag hebben we lang genoeg gewacht. Ik wil een beetje duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Thnx allemaal voor jullie reacties! Het moet inderdaad goed voelen! Ik kom nu van 200m2 af (we gaan van goedkoop boerengat naar de stad), dus de overstap is wel groot. Maar inderdaad, 100 of 130 maakt al best veel verschil!



Ahh Discover, wat vervelend. Gewoon achteraan gaan hoor! Anders lig je onderop het stapeltje.. even eraan herinneren kan geen kwaad!
Grr ben even helemaal klaar mee. We hadden een heel mooi bod op ons huis, boven de vraagprijs. Wij het voorlopig koopcontract getekend en die mensen hebben nu pas de papieren goed gelezen en vallen over 2 dingen waarvan ik me niet kan voorstellen dat herstel duurder zou zijn dan €3000 (dingen die ook gewoon in de papieren stonden).



Nu ineens willen ze nog maar een bedrag betalen van €10.000 minder. Ik heb de makelaar gezegd dat hij ze €2.500 korting mag geven en anders hoeft het van mij niet. Dan ga ik nog liever in zee met de mensen die ook boven de vraagprijs zaten maar een minder hoog bod deden (maar hier wel heel graag wilden wonen). Vind dit gewoon echt niet netjes.
Discover, ze wel achter hun broek aanzitten hoor! Bij ons is de adviseur nalatig geweest, heeft de aanvraag pas 4 weken na ons akkoord aangevraagd



Oeh Criminalmind, dat is wel lastig. Waren dit dingen die uit de keuring zijn gekomen? Want ik moet zeggen dat wij ook te horen kregen van de verkoper dat er niks mis was met het huis, maar nav de bouwtechnische keuring bleek dat al het houtwerk (kozijnen) verrot waren. Dat is een enorme kostenpost. Kan het zijn dat ze ergens van geschrokken zijn? En anders hebben jullie nog back-up kopers, kan je die heel blij maken
Konijntje deze mensen hebben niet gevraagd om een bouwkundige keuring. Ze beheersen de Nederlandse taal niet goed en zijn dus pas na het bieden de papieren (lijst wat achterblijft en de info over het huis met isolatie etc) samen met iemand goed gaan door kijken. Daarin stonden deze 2 dingen waarvan 1 ding niet eens per sé gedaan hoeft te worden en 1 klein ding wat niet meteen moet maar waar ik me van voor kan stellen dat je het wilt doen. Het zijn echt maar kleine dingen dus niet zoiets als overal houtrot ofzo. Ze zijn inderdaad wat geschrokken maar na veel uitleg van makelaar, hun financiele man en hun hypotheekverstrekker zijn ze dus nog tot dit besluit gekomen. De makelaar vindt het ook belachelijk en is ook niet blij met deze mensen. Ik zou mezelf een aardig bedrag ontzeggen door met andere mensen in zee te gaan maar ben er serieus over aan het denken.
Nee! Oke dat maakt het wel een ander verhaal (en wie vraagt er nou niet om een keuring?) En wie bekijkt er pas papieren na het bod?! En weet je hoe ze reageerden op jouw antwoord? Tot wanneer loopt de bedenktijd?



En een want dit is helemaal niet leuk.
Dankjewel Konijntje. Ja daarom dat ik me ook gewoon pissig voel. Fijn dat ze een goed bod hebben gedaan maar ik ga er dan ook vanuit dat je de papieren hebt bekeken en nagedacht hebt over je bod. En nu ben ik eerst blij met dit goede bod en komen ze er nu dus op terug met redenen die ik dus kul vind, of in ieder geval vooral om dan met €10.000 te zakken.



Mijn makelaar heeft gezegd er waarschijnlijk morgenmiddag op terug te komen, dan zal ik wel horen hoe ze er op gereageerd hebben. Ook of ze bedenktijd nodig hebben (of misschien hebben ze die nu tot morgenmiddag). Maar even afwachten dus en me niet te druk maken. Desnoods moeten we de bezichtigingen maar weer in.
Criminal mind, jeetje zeg! Is de 3 dagen al voorbij? In dat geval zou ik de poot stijfhouden hoor: de afgesproken prijs, of ontbinden en de 10% betalen.

Jullie makelaar heeft er belang bij de Koop kosten wat kost door te laten gaan, dus daar zou ik me in dezen niet te veel door laten Leiden.



Bastogne, Wij komen nu uit een huis van minder dan 90m en wij hebben 2 kleine kinderen. Dat is wel wat krap hoor, maar 100m met 2 is goed te doen imho. Wij hebben zelf gekozen voor lage hypotheeklasten over een super groot huis en daar ben ik altijd blij mee geweest.
Tiramisuusje helaas hadden deze mensen nog niet getekend.... dus voor zover ik weet kunnen ze er nog onderuit. Dat maakt het ook extra zuur anders had ik er zeker op gestaan.

ik ga me ook zeker niet teveel laten leiden door de makelaar. Met deze tegemoetkoming ben ik zelf gekomen en heb ook al tegen de makelaar gezegd dat ik er naar neig om anders met andere mensen in zee te gaan en klaar ben met deze mensen.
Alle reacties Link kopieren
Tiramisuu ik zou het niet weten maar als we dit wisten hadden we niet eens gekeken , de badkamer was ook superklein , 1,10 bij 2 ,douche en wastafel , ik dacht oke dan zet ik een bad boven neer , daar stond een wc en wastafel op zolder , maar die ruimte was zoooo klein, wat bij hun de hele badkamer is , is bij ons de douche ruimte, dus ookal zou je de wc en wastafel weghalen dan kan er nog steeds geen bad in
Wees jezelf
Alle reacties Link kopieren
Gisteren maar eens gebeld over hoe onze hypotheekaanvraag nu verloopt. Omdat wij een nieuwe verkoper hebben moest alles in de berekeningen/documenten worden aangepast en dat heeft de zaak enorm vertraagt. Nu moet de vaart er extra in omdat wij eigenlijk begin mei alles rond moeten/willen hebben. Dus enerzijds baal ik als een stekker dat het wéér een week langer duurt maar het is gelukkig nu vertraagd op een formaliteit. Nu kan het verdere duimendraaien beginnen en hopelijk mogen we snel alle benodigde stukken inleveren..



IK WIL IN MIJN NIEUWE HUIS



@Criminal mind: Jeeetje, wat een stomme situatie. Soms begrijp je echt niet welke 'idioten' er op de huizenmarkt rondwandelen hoor. Sterkte en hoop dat het allemaal snel is opgelost voor je.
Wat goed dat je hebt gebeld Discover! Die duidelijkheid waarom er vertraging is geeft dan ook wel weer rust lijkt me.

Nog even volhouden!

Dankjewel, ik hoop ook dat het snel opgelost gaat worden. Wil ook gewoon lekker vooruit kijken naar het nieuwe huis.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hebt gebeld discover en wat een gedoe criminal Mind! Ik hoop dat er snel toch een akkoord is.



Ik heb gister de bezichtiging gehad. Het was heel druk, we liepen met zijn achten door het huis wat eigenlijk wel fijn was. Zo konden we gewoon rustig rondlopen zonder iemand die achter ons aan rende. Helaas wat het niet wat we hadden verwacht. We wisten dat we door alles heen zouden moeten kijken maar op Funda stond dat het verouderd maar wel goed onderhouden was. Blijkbaar hebben we een andere definitie van onderhouden. Ik denk dat we wel voor een ton zouden moeten verbouwen dat de badkamer uit jaar nul was wisten we maar ook de keuken was vergane glorie (en ik ben best wel creatief qua opknappen qua mogelijkheden zien). Muren scheef en beschadigd dus alles zou moeten worden gestuct, al het houtwerk binnen moest worden gedaan, de originele bouwdeuren uit de jaren 70 zaten er nog in, het was wel een echte domper zeg maar. De zithoek was heel onvoordelig vanwege de deur naar de hal, onze eigen bank zou niet eens passen. Ik heb net nog niet helemaal losgelaten maar mijn vriend is van mening dat we dan net zo goed een huis kunnen kopen wat een ton duurder is en wel opgeknapt en dan heb je meteen een hoger energielabel ipv C bij dit huis. Qua hypotheek zou dat ook kunnen maar ik voelde juist zo'n innerlijke rust bij een lage hypotheek (maarja elk dubbeltje in een verbouwing moeten stoppen geeft ook niet echt rust ) Ik moet het even laten bezinken geloof ik.

Er staat wel net zo'n huis te koop een stuk verderop in de straat dus ik denk er nog even over na.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je hebt gebeld discover en wat een gedoe criminal Mind! Ik hoop dat er snel toch een akkoord is.



Ik heb gister de bezichtiging gehad. Het was heel druk, we liepen met zijn achten door het huis wat eigenlijk wel fijn was. Zo konden we gewoon rustig rondlopen zonder iemand die achter ons aan rende. Helaas was het niet wat we hadden verwacht. We wisten dat we door alles heen zouden moeten kijken maar op Funda stond dat het verouderd maar wel goed onderhouden was. Blijkbaar hebben we een andere definitie van onderhouden. Ik denk dat we wel voor een ton zouden moeten verbouwen dat de badkamer uit jaar nul was wisten we maar ook de keuken was vergane glorie (en ik ben best wel creatief qua opknappen qua mogelijkheden zien). Muren scheef en beschadigd dus alles zou moeten worden gestuct, al het houtwerk binnen moest worden gedaan, de originele bouwdeuren uit de jaren 70 zaten er nog in, het was wel een echte domper zeg maar. De zithoek was heel onvoordelig vanwege de deur naar de hal, onze eigen bank zou niet eens passen. Ik heb net nog niet helemaal losgelaten maar mijn vriend is van mening dat we dan net zo goed een huis kunnen kopen wat een ton duurder is en wel opgeknapt en dan heb je meteen een hoger energielabel ipv C bij dit huis. Qua hypotheek zou dat ook kunnen maar ik voelde juist zo'n innerlijke rust bij een lage hypotheek (maarja elk dubbeltje in een verbouwing moeten stoppen geeft ook niet echt rust ) Ik moet het even laten bezinken geloof ik.

Er staat wel net zo'n huis te koop een stuk verderop in de straat dus ik denk er nog even over na.
ik ga ook maar eens mee schrijven. Afgelopen zomer hebben wij onze woning verkocht. Begin dit jaar wonen wij in onze tijdelijke huurwoning.. Wij wilden eerst verkopen, voordat wij een nieuw huis terug zouden kopen. Maar de markt is totaal omgeslagen. Afgelopen week zijn wij bij een woning wezen kijken. Mooi huis met veel potentie, maar er moet veel aangedaan worden. Begin je met het een, dan verval je direct in het ander. Het is dus lastig om het in delen aan te pakken. In combinatie met de vraagprijs vinden wij het toch wel duur worden. Maar.. een alternatief is er op dit moment ook niet.



De afgelopen maanden komen er amper woning bij in de verkoop. Af en toe heb ik het er best moeilijk mee, omdat onze tijdelijke huurwoning ook niet heel erg goed bevalt. Er komen over een aantal maanden weer een aantal nieuwbouwkavels op de markt, maar dit zijn er erg weinig. De kavels zijn bovendien erg gewild.



Elizaar: ik snap ook heel goed jouw punt. Ik zou ook heel erg veel rust ervaren bij een lage hypotheek. Wij overwegen daarom om maar iets soortgelijk terug te kopen dan wij verkocht hebben. Profiteren wij toch van de lage rente. Het zou ons € 400,- pm schelen in vergelijking met onze oude hypotheek, die wij tegen 5,8% rente hebben gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Dolopchips, wat goed dat jullie eigen huis al verkocht is. Dat scheelt wel want als je wat ziet kan je meteen handelen. Jammer dat de huurwoning niet helemaal naar wens is! Gelukkig is het tijdelijk 400 euro per maand is veel! Gewoon 4800 euro per jaar, wow!



Ja ik ga straks met vriend maar even zitten en kijken hoe en wat. We hebben geen haast want ook huurwoning maar aan de andere kant, nu hebben we ergens gekeken en "kriebelt" het toch weer. De makelaar die er gister was was wel heel fijn. Hij was heel realistisch, ook met betrekking tot de kosten die moeten worden gemaakt en kwam daardoor heel fijn over. Hij gaf wel aan dat de markt waar wij in zoeken op het moment gewoon krap is. En zo voelt het ook de andere mensen die rondliepen kende hij al van een andere soortgelijke woning.
Alle reacties Link kopieren
Oei Elizaar dat klinkt niet al te best. Laat je niet verleiden door leuke details, of leuke buurt... een bouwval kopen is echt niet grappig en kan je ontzettend veel geld gaan kosten (of het is juist de bedoeling om alles te slopen en weer opnieuw op te bouwen, dat is een ander verhaal)! Wij hebben dit ook ooit eens bijna gedaan, maar gelukkig wist iemand ons om te praten.. achteraf zó blij mee dat we niet dat oude krot hadden gekocht! Er komt vast wel weer een ander leuk huis voorbij! Het is een hoop geld en ik ken het emotionele gevoel dat er soms bij komt kijken.. het maakt je een beetje blind
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal gelijk bastogne! Ik bedoelde dat ik vanavond even met mijn vriend wil overleggen of we ook het huis willen bezichtigen wat in aanschaf een ton duurder is. Dan hebben we hogere lasten dus ik wil even berekenen wat dan de kosten per maand zouden zijn. Dat huis is wel helemaal af en heeft alles wat ik in het goedkopere huis zelf wilde doen (parket vloer, open haard, nieuwe badkamer, prima douche, garage zit hier bij -geen must maar zit dus al bij de prijs inbegrepen en ook tuin op zuid-westen).



Ik ga niet puur op emotie het klushuis kopen hoor :-) maar mijn dromen vielen gister wel een beetje in duigen
Alle reacties Link kopieren
Ja dat snap ik! Oeh dat andere huis klinkt wel super goed!! Hoeveel scheelt het in prijs dan?
Alle reacties Link kopieren
96.000 euro scheelt het in aanschafprijs. Zonder kosten koper dan. Dit duurdere huis is dan:

Pluspunten:

-inclusief garage

(bij goedkope huis kon je deze aanschaffen voor 30.000)

-kleine dakkapellen

-15m2 groter

(andere huis was 144m2)

-zelfde straat maar geen parkeervergunningen gebied

-vrij vooraanzicht

-grote achtertuin ook redelijk vrij qua inkijk maar pas zon vanaf uur of 3 in de zomer vanwege de hoge bomen aan de zijkant (ZW)



Minpunten:

-Tuin is de helft kleiner (zw) maar wel zon

-lelijke flat voor de deur, die zie je echt door veel ramen

-grote dakkapellen zolder



Zucht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven