Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Oh jongens toch.... gister gezellig bij een goede vriendin langs op de koffie. 'ik heb dinsdagochtend 10.00 weer een bezichtiging, in straat X is een supermooi huis op de markt gekomen!' Waarop vriendin antwoord: 'Oh jee...wij om 11 uur!'



Hoe vervelend kan dat gaan worden als je t allebei fantastisch vindt... Ene kant zitten zij nog met een koophuis dat nog niet eens te koop staat, wij komen vanuit een huurhuis. Maar wij moeten de hypotheek nog rond zien te krijgen als 2 zzp'ers. Zal je zien...gaat een derde ermee weg
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt wel echt als een akward situatie..Je wil helemaal niet dat je beide op hetzelfde huis aast. Anderzijds, wie weet vinden jullie het beide niets of een maar een leuk huis. En jullie hebben wel de betere uitgangspositie Door het huurhuis. Als zzp'er is het ingewikkeld maar niet onmogelijk. Zeker als je weet wat je financiële ruimte is. Een huis nog moeten verkopen klinkt lastiger. Ook in deze (goede) tijd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet ideaal dromenvangert. Jeetje! Heel toevallig. Ik zou vanaf nu het niet meer met haar over het huis hebben. Stel je voor dat je het allebei wil hebben.



Vrienden van ons waren vorig jaar ook op zoek. Ik heb daar bewust niet alle bezichtigingen mee gedeeld omdat ik niet tegenover elkaar wilde komen te staan en er blanco in wilde.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens de bezichtiging in, inderdaad. Wil nog even niet aan opbieden enzo denken

Het neemt de voorpret wel flink weg zeg, kwam echt als een baksteen aan, haha! En we wisten het echt niet van elkaar, zij heeft dezelfde ochtend als ik gebeld, de ochtend dat ie online is gekomen. Zij weet dat we al een tijd op huizenjacht zijn, en zelf vertelde ze wel af en toe op funda te kijken voor 'de volgende stap', maar geen haar op m'n hoofd die eraan dacht dat dat zomaar ineens nu kon zijn!

Het wordt dinsdag een spannende dag!
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
-dubbel-
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Ach.. er zijn naast jullie vast meerdere kijkers. Het moet maar net goed voelen. Ieder heeft zijn eigen mening over een huis. Ik zal me daar niet te druk om maken. Toevallig ken je een kijker maar de rest kunnen wel voor jullie beide zijn.
Bam!!!!
Dromenvangert, Wij hadden dezelfde situatie. Wij hadden de eerste bezichtiging op de eerste dag dat de woning te Koop stond met 1 ander stel, bleken vrienden van ons te zijn. Wij hadden direct die middag erna de makelaar gebeld met ons bod en toen zei hij dat er al een bod was. Uiteindelijk hebben we elkaar succes gewenst en we zien wel Wie er wint. Even goede vrienden. Zij hadden uiteindelijk een onvoorwaardelijk bod, maar wij hadden een hoger bod en hebben het huis gekregen.
Alle reacties Link kopieren
wij zouden vandaag gebeld worden door onze adviseur. Weer niets gehoord. Er moet echt vaart achter nu, anders halen we onze gewenste overdrachtsdatum niet. Maar goed, ja het is zondag..Dus ik wil niet zelf terug bellen. Maar baal wel, want hij zegt wel vaker 'ik bel je dan en dan, beloofd!' En dan hoor je weer niets. Grrr
Alle reacties Link kopieren
quote:Discover schreef op 26 maart 2017 @ 21:30:

wij zouden vandaag gebeld worden door onze adviseur. Weer niets gehoord. Er moet echt vaart achter nu, anders halen we onze gewenste overdrachtsdatum niet. Maar goed, ja het is zondag..Dus ik wil niet zelf terug bellen. Maar baal wel, want hij zegt wel vaker 'ik bel je dan en dan, beloofd!' En dan hoor je weer niets. GrrrWat slecht zeg. Die van ons had ook fouten gemaakt en daar heb ik wel wat van gezegd. Je betaald ze niet voor niets. Je moet zo denken... tis jullie 'probleem' dus ga er maar gewoon vaak achteraan.
Bam!!!!
Discover, je moet ze achter de broek blijven zitten hoor! Eens met Ycjoo dat jij ze betaalt, dus je kunt ze net zo vaak lastig vallen tot ze doen wat ze moeten doen. Als het mis gaat ben jij degene die met de gebakken peren zit.
Alle reacties Link kopieren
Onze adviseur is een goede bekende, dat maakt het soms lastig. De beste man is ontzettend druk en nogal 'chaotisch' te noemen. Hij is nauw verbonden met ons op meerdere vlakken, ook zakelijk gezien. Hij doet enorm zijn best maar neemt meer werk aan dan te behappen is. We betalen hem dus ook maar een fractie van de normale prijs. Maar het is wel vervelend, weet hij ook wel. Gelukkig dinsdag een afspraak, hopelijk komen we weer wat verder. Kan ik hem meteen aangeven dat hij even zijn hoofd erbij moet houden voor ons.
*
anoniem_308981 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 21:04
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je meeschrijft! Ons appartement in het oosten is razendsnel verkocht, en nadat de financiering met koper 1 was mislikt was koper 2 met een paar uur ook weer gevonden. In ons complex staan ook veel appartement te koop. Maar de goed onderhouden stekkies gaan als warme broodjes. De dure opknappers of smaakgevoelige objecten staan soms al jaren te koop. Kwestie van je huis dus op orde hebben en een goede prijs vragen.
Dromenvangert wel balen dat jullie naar hetzelfde huis gaan kijken! Maar wie weet valt het bij (één van) jullie wel erg tegen. Ik zou het er gewoon even niet over hebben met die vriendin en eerst maar eens kijken wat je zelf van het huis vindt. Ben wel erg benieuwd wat jullie er van gaan vinden!



Discover wel lastig dat je die persoon daarom minder op de huid kan zitten voor je gevoel. Maar hem wat extra bij de les trekken kan geen kwaad toch? Ik zou wel gewoon bellen, je hoeft hem ook niet te beschuldigen van het niet terugbellen ofzo. Dan zeg je gewoon we zouden nog even contact hebben vandaag, vandaar dat ik je bel.

Onze makelaar vind ik ook niet altijd even vlot, heb het gevoel dat ik vaak achter hem aan moet bellen. Wel vervelend want voel me soms echt een zeur maar het gedoe met tekenen door de kopers heeft daarom al te lang geduurd.



Elizaar wat balen dat het ene huis tegenviel! Wel goed nadenken of dat andere huis die ton hoger waard is voor jullie. Het is best een heel verschil en lagere maandlasten is toch ook wel heel fijn. Als de verkoop van ons huis inderdaad met deze prijs doorgaat dan kunnen we na wat verbouwen in het nieuwe huis wel alvast een flinke afbetaling doen van de hypotheek. We gaan er al zo'n €100 per maand op vooruit qua maandlasten van de hypotheek maar dan natuurlijk nog een stukje. Geeft toch weer een beetje extra vrijheid.

Hoe denkt je vriend erover?



Dolochips het scheelt wel dat jullie nu in een huurwoning zitten! als jullie dan jullie droomhuis tegenkomen zit je niet met onzekerheid van je eigen huis verkopen en ik denk dat je een meer aantrekkelijke partij dan bent voor verkopers! Ik snap je ongeduld wel

Trouwens, we hebben €5000 toegegeven met als voorwaarde dat de kopers vandaag of morgen tekenen zodat ik morgen na mijn werk het koopcontract kan tekenen. Als het goed is gaat het dus gelukkig toch door voor nog steeds een mooie prijs.



Boekjeswurm welkom! Ik denk inderdaad dat een scherpe vraagprijs best slim is. Een hoge vraagprijs en dan geen kijkers schiet ook niet op... Maar het ligt er ook aan hoe snel je van je huis af wilt en hoeveel financiële ruimte je hebt natuurlijk.
Wij zijn gisteren voor de 2de keer wezen kijken bij het huis. Samen met de aankoopmakelaar.

Het gevoel is er nog steeds en zie onszelf er echt wel wonen. Even contact gezocht met de buren. De meeste mensen in de straat wonen er al zolang de woningen staan (zo'n 25 jaar). Zo langzamerhand vertrekken de mensen naar een kleinere woning en komen er jonge gezinnen.



Enige minpuntje is dat die mensen de overdracht het liefst eind v/h jaar hebben ivm nieuwbouw. Nou daar gaan wij niet op wachten natuurlijk en ze hadden een tussenoplossing.



Donderdag komen ze hier foto's maken dus ik moet flink aan de opruim.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je er jullie helemaal ziet wonen. Ik vond dat een bijzonder gevoel haha.

Leuke buren getroffen? Buren kun je niet (ver)kopen of verplaatsen, dus ze kunnen maar beter leuk zijn. Wij hebben per toeval een van onze toekomstige buren gesproken en ze was hartstikke leuk. Ons dorp is best wel hecht en het zou helpen met integreren als je goed met je buren kunt. Gelukkig steeds meer verjonging in die wijk dus dan vindt je ook wat sneller aansluiting. (hoop ik)



De overdracht moet dan maar een compromis worden voor jullie beide toch. Overdrachtswensen kunnen soms zo ver uit elkaar liggen. En je wens voor de overdracht kan ook per situatie verschillen. Toen wij ons huis verkocht hadden maar nog geen ander huis hadden bekeken naar wens, dan wil je je huis bij wijze van nog een jaar 'achter de hand' hebben. Toen hadden we binnen no time het droomhuis gevonden en dan wil je het liefst volgende week nog verhuizen.



Heel veel succes met opruimen voor de foto's! Het is gelukkig lekker weer, dus dat stimuleert de 'schoonmaak gevoelens'. En als je hard werkt kun je daarna misschien nog even van de zon genieten.
quote:niekjeelastiekje schreef op 28 maart 2017 @ 09:08:



Enige minpuntje is dat die mensen de overdracht het liefst eind v/h jaar hebben ivm nieuwbouw. Nou daar gaan wij niet op wachten natuurlijk en ze hadden een tussenoplossing.



Donderdag komen ze hier foto's maken dus ik moet flink aan de opruim. Maar dat is toch alleen maar mooi? Dan heb je toch nog tijd om je eigen woning te verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Spannend Niekje! Fijn dat de tweede bezichtiging ook goed voelde. Was de aankoopmakelaar nog handig qua tips?

Wachten tot aan het einde van het jaar is wel lang. Begrijp ik goed dat jullie jullie huis nog moeten verkopen?



Criminalminds, een ton meer qua hypotheek is veel, heel veel. We zijn er nog niet over uit, tenminste, het zou de investering waard zijn maar dan hebben we allebei er een ander idee bij. Vriend wil dan nieuwbouw zodat je een A+ woning krijgt qua energie en ik heb gewoon niet zoveel behoefte om in een "sfeerloze" nieuwbouwwijk te gaan zitten waar nog jaren aan gebouwd wordt. Voor mij volstaat een ouder huis ook (maar die hebben max een C label en veel vaker nog een D, E of F label). Dus zolang we het niet eens zijn doen we maar niks



Andere mogelijkheid is om geen hypotheek te nemen bij bank of officiële hypotheekverstrekker maar bij familie van zijn kant. Scheelt hun kosten (nu betalen ze alleen maar belasting over spaargeld) en wij kunnen dan een gunstig tarief afspreken (kleine berekening vertelde ons dat dat 7500 per jaar kan schelen). Dit aanbod ligt er maar de vraag is of we met familie in zee willen. Andere familieleden hebben dit ook gedaan en het gaat goed maar ik wil hier echt goed over nadenken en bespreken met notaris.
dromenvangert: dat is inderdaad niet fijn. wij kennen ook meerdere mensen die op zoek zijn naar een huis die in dezelfde vijver vissen. Op het moment dat er een mooie woning komt, dan mag je tegen elkaar opbieden.

Wij hebben daar geen zin in en overwegen nu serieus om maar een soortgelijke woning terug te kopen. Dan hebben wij in ieder geval een behoorlijke rentevoordeel en dan zien wij het over een paar jaar wel weer.



Elizaar: een ton meer is veel geld. Wij komen uit een nieuwbouwwoning. Alle bestaande woningen die wij tot nu toe bekeken hebben, vallen erg tegen. Er moet dan toch vaak veel aangedaan worden.. En dan heb je inderdaad energieklasse C of minder. Onze voorkeur gaat uit naar nieuwbouw, maar dan moet je wel geluk hebben dat je in aanmerking komt voor een kavel.
@boekjeswurm, ja opzich wel maar ik denk niet dat we kopers voor ons huis zullen treffen die zo lang willen wachten. Mocht het bijvoorbeeld niet binnen de eerst gestelde termijn lukken heb je wel wat speling.



@elizaar: ja klopt, alles is al wel in gang gezet hoor. Vragenlijst en lijst van zaken hebben we ingevuld. Donderdag komt de fotograaf. De verwachting is dat ons huis snel verkocht zal zijn. Vandaar dat we eerst aankopen (onder voorbehoud). Zodra we een overeenstemming hebben over de prijs gaat onze woning online. Dat zal wrs na het weekend zijn.

Ja de aankoopmakelaar was wel handig. Hij heeft bijvoorbeeld gezien dat het dak van de garage niet al te best meer is en dus een keer vervangen zal moeten worden. En omdat hij ook ons verkopend makelaar is blijven de lijntjes kort.
Alle reacties Link kopieren
Paniek om niks geweest. Net terug van de bezichtiging en het wordt hem voor ons niet. Prachtig, superruim huis uit 2009, maar het heeft een paar onpraktische dingen. Gezien mijn man voor zijn bedrijfje een muziekstudio nodig heeft, willen we die graag in een garage of extra slaapkamer beneden realiseren (ivm hopelijk in de nabije toekomst slapende kindjes) en deze garage was erg smal én de enige toegangsweg naar de tuin. Er was geen achterom en als je de garage ombouwt, verlies je ook de ruimte voor fietsen, klusspullen ed. Ruimte voor een klein schuurtje op de oprit was er ook niet echt, want daar wil je echt je auto neerzetten. Er mistte verder ook een voorraadkast of keldertje, om dingen als de stofzuiger te stallen.

Buiten dat... het voelde echt niet als thuiskomen! Voelde echt alsof ik op bezoek kwam. Dus: een nee.



Was te nieuwsgierig om te vragen wat mijn vriendin ervan vond en zij was ook niet overtuigd - mist ook een achterom, vond de keuken niet bijzonder etc. Maar die gaan er denk ik nog over nadenken.



Wij gaan van de week de makelaar bellen om een bouwrapport van het 1 straat verder gelegen, karakteristieke huis uit 1935 (energielabel G ) te laten maken. We krijgen het gewoon niet uit ons hoofd Ondertussen blijven we in hetzelfde piepkleine dorpje wachten op nieuwe(re) huizen, maar ik MOET en ZAL eerst weten hoeveel een eventuele verbouwing zou gaan kosten.
I think I have a problem - I think I think too much.
Alle reacties Link kopieren
Misschien wil ik dit helemaal niet weten en kunnen jullie hier ook helemaal niets mee maar ik ga het toch vragen..



Ik heb (stom!) bij mijn vragen lijst voor de ovr ingevuld dat ik in het verleden last heb gehad van depressieve klachten en daarvoor in behandeling ben geweest. En ook een korte periode opgenomen ben geweest. Dit is echter al ruim 4 jaar terug en ben helemaal hersteld en volg ook geen therapie meer/gebruik allang geen medicatie meer etc.



Kun je op zoiets afgewezen worden voor een orv?!!! Ik ben hartstikke bang dat nu alles in duigen valt..shit. Ik ben veel te eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Discover schreef op 28 maart 2017 @ 21:07:

Misschien wil ik dit helemaal niet weten en kunnen jullie hier ook helemaal niets mee maar ik ga het toch vragen..



Ik heb (stom!) bij mijn vragen lijst voor de ovr ingevuld dat ik in het verleden last heb gehad van depressieve klachten en daarvoor in behandeling ben geweest. En ook een korte periode opgenomen ben geweest. Dit is echter al ruim 4 jaar terug en ben helemaal hersteld en volg ook geen therapie meer/gebruik allang geen medicatie meer etc.



Kun je op zoiets afgewezen worden voor een orv?!!! Ik ben hartstikke bang dat nu alles in duigen valt..shit. Ik ben veel te eerlijk.Je moet ook eerlijk zijn. Ik had vroeger astma maar tot heden geen last en geen medicijnen dus dat heb ik ook erbij geschreven. Want als ze je dossier opvragen bij je dokter en ze komen erachter dat je dingen niet eerlijk opgeschreven hebt dan ben je vies nat denk ik. Ik weet eigenlijk niet wat er dan gebeurd. Waarschijnlijk geen orv bij hun?
Bam!!!!
quote:Ycjoo- schreef op 28 maart 2017 @ 23:08:

[...]





Je moet ook eerlijk zijn. Ik had vroeger astma maar tot heden geen last en geen medicijnen dus dat heb ik ook erbij geschreven. Want als ze je dossier opvragen bij je dokter en ze komen erachter dat je dingen niet eerlijk opgeschreven hebt dan ben je vies nat denk ik. Ik weet eigenlijk niet wat er dan gebeurd. Waarschijnlijk geen orv bij hun?Als je liegt bij de aanvraag en ze komen er achter, dan hoeven ze niet uit te keren, ongeacht of dat waar je over gelogen hebt iets te maken heeft met waar je uiteindelijk aan overlijdt. En al je betaalde premies ben je dan ook kwijt. Ik lieg daarom nooit op dat soort formulieren, want dan zou je nog beter af zijn zonder verzekering.
Oh jongens wat gaat het snel! Ik kan het bijna niet meer bijhouden! Misschien ook omdat we zelf nu druk bezig zijn.

Wij hebben sinds maandag de sleutel! Jeej! Ik heb gisteren zo'n tapijtreinigingsmachine gehuurd en alle kamers met vloerbedekking gedaan. Verder nu ongeveer halverwege klaar met schoonmaken. En omdat we dus ook echt ver weg zijn verhuisd zijn we ook druk bezig met dingen als dagverblijf uitzoeken, inschrijven bij een huisarts en dergelijken. We zijn met de kinderen wezen kijken. De baby vindt alles leuk, maar mijn peuter was niet onder de indruk. Hij vindt het maar niks en wil niet in het nieuwe huis wonen. Toen heb ik hem maar uitgelegd dat het niet leeg blijft en we er straks onze eigen meubels inzetten. Hij was al bang dat hij op de grond zou moeten slapen...



Nog 2 dagen dan komen onze spullen!



Dromenvangert! Julkie zijn toch een beetje verliefd op dat huis hè? Spannend, ik ben benieuwd hoe het loopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven