Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Dingen als badkamer kun je niet meer volledig meefinancieren toch?



Iss, zie je het eventueel wel zitten, zo'n hele verbouwing? Is toch een hoop meer werk en gedoe dan jullie aanvankelijk dachten.

Ik geloof dat ik ook liever de koopprijs naar beneden zou willen en het dan zelf doen, dan het de verkoper laten doen. Als je het zelf doet kun je de controle houden en weet je zeker dat het gaat zoals jij wilt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met soleil.



Verder, hoop niet dat ik iemand beledigd heb met mijn laatste post!
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
Begin oktober overdracht... Begin september moet de financiering rond zijn...

Zo frustrerend... :(
Alle reacties Link kopieren
Wat snel Elke! Moet dat zo ruim van tevoren?
Wij hebben de overdracht op 1 november en de financiering moet rond begin september. Dat ligt niet aan de overdrachtsdatum, maar dan is het 5 weken na het tekenen van het voorlopig koopcontract. Pas dan hebben de huidige eigenaren ook zekerheid (en kunnen ze dus zelf zeker weten wat nieuws kopen).
Alle reacties Link kopieren
Maar er wordt altijd gezegd dat het wel 6 à 7 weken kan duren om het rond te krijgen, dus dan is het krap. Kan me voorstellen dat het dan stressen is.
Alle reacties Link kopieren
Klopt... Bij ons 4 wk na tekenen koopcontract omdat we het koopcontract nog een aantal x hebben moeten wijzigen...

Het is idd krap...

Bankgarantie moet ook begin sept.. Dus de eigenaren weten dan iig zeker dat ze de 10% binnen krijgen mocht er toch een kink id kabel komen...



Hoop toch volgende wk de offerte te kunnen tekenen... Dan kunnen we daarna weer buikpijn krijgen of t allemaal op tijd rond komt... Bij vrienden van mij was het beide pas 1 dag voor de uiteindelijke datum echt akkoord... Het kan dus wel.. maar je hoort de laatste tijd vaker dat t net niet lukt..
Onze hypotheekadviseur is laaiend enthousiast en heeft er het volste vertrouwen in, dus daar ga ik maar in mee . Ons voorbehoud eindigt in de eerste week van september, maar in principe weten wij aanstaande week of het rond is, en ontvangen we dan ook direct de offerte. Zodra die getekend is wordt hier (voor de tweede keer) een fles ontkurkt ;), tot die tijd houden we overal rekening mee. Al moet ik eerlijk zeggen dat we steeds meer fantaseren over wat we allemaal willen doen, en hoe we het gaan inrichten, dus het zou wel een teleurstelling zijn als het afketst.
Alle reacties Link kopieren
@Soleil, wij kunnen de badkamer wel volledig meefinancieren in onze hypotheek. Geen idee wat daar de voorwaarden voor zijn.. De afgesproken prijs van ons huis is wel 70k onder de WOZ waarde (niet dat dat altijd wat zegt..), dus misschien gaf de aankoopprijs vs. de verwachte waarde van het huis de ruimte? Van de bouwkundige kosten kunnen we ook een deel meefinancieren (wel woning verbeterend, geen regulier onderhoud).



Over de hypotheken, om ons heen horen we ook veel mensen die het net aan wel/niet rond krijgen. On the bright side, bij hen is het allemaal goedgekomen, al dan niet met uitstel. Wel echt irritant dat het allemaal niet sneller kan...



Update over ons bouwkundig rapport. Wij hebben er heel goed naar gekeken met mensen die er verstand van hebben. Bouwkundige heeft worst case begroot, wat natuurlijk niet wegneemt dat het ook worst case kan zijn. Maar de kans dat al die posten NU echt aangepakt moeten worden tegen de begrote prijs is klein. Ook 'vervallen' een aantal posten omdat we daar toch al iets aan wilde doen (bijv. badkamer vervangen waardoor iets herstellen in de huidige douche niet meer relevant is) en kunnen we een aantal dingen ook wel zelf / goedkoper laten doen. We zien het nu dus iets positiever in. De echt noodzakelijke dingen/achterstallig onderhoud (houtworm, schimmel, draagconstructie, schuurdakje met mogelijk asbest) gaan we meenemen in nieuwe onderhandelingen. Voor de zekerheid willen we ook een ongedierte bestrijding organisatie een offerte laten maken voordat we tekenen, zodat we echt zeker weten dat er niet nog meer 'lijken uit de kast komen' en zodat we een kostenindicatie hebben. Die offerte vormt dan ook de basis voor de onderhandelingen.



Moet wel zeggen dat het bouwkundig rapport een reality check is voor ons. Wij willen heel graag in een (oud) huis wonen, maar dit vraagt gewoon meer onderhoud dan ons appartementje met VVE. Voor de komende jaren (en het meeste wat gedaan moet worden gaat dan meteen weer 15-30 jaar mee) heeft de bouwkundige dit op een rij gezet en bij elkaar opgeteld wordt dat veel geld. Dure hobby zo'n huis...
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik lees eventjes mee:). Na een tijdje funda in de gaten te hebben gehouden ben ik op een nieuwbouw 2 onder 1 kap gestuiterd die ik als starter graag wil hebben. Nou dus druk bezig met aanvraag voor hypotheek en gegevens doorgestuurd:). Afwachten op de aannemer dus of ik word goedgekeurd!
Alle reacties Link kopieren
Zo. Vanochtend technische keuring gehad, en meneer de keurder was alles wat ik ervan verwacht had. Hele leuke meneer, en we zijn gedrieen het hele huis af geweest. Hij had heel goede ideeen over wat er allemaal moet en kan, en het beste nieuws is dat de constructie van het huis echt heel goed is. Spanten, dakbeschot, gordingen, het hout is in heel goede staat. Enige wat hij nog zag wat wij niet hadden gezien zijn 2 kozijnen die toch echt wat erger waren heengegaan dan wij dachten. Verder is het wat wij ook al dachten, het huis is volledig eigenhandig gerenoveerd door de oude eigenaar, en die heeft dat niet altijd even netjes gedaan. Het zou verstandig zijn om de dakkapel meteen te vervangen, evenals een dakraam. Verder heeeel veel klusjes die we zelf op termijn zouden kunnen doen (alle electra is 20 jaar geleden wel vervangen, maar helaas zonder aarde, dus dat moet nog ns. Er moeten wat goten vervangen worden, die zijn gewoon te klein. En we moeten vormen van ventilatie gaan aanbrengen, anders rot het huis onder je handen weg de komende 40 jaar) Maar geen heel vreselijke dingen die we niet zelf kunnen.

We gaan het rapport nog even afwachten en dan nog eens goed babbelen of we al dat werk zien zitten. En even kijken of we de dingen die meteen moeten (dakkapel, dakraam en oprit aanleggen/schuur afbreken) kunnen betalen. Maar we zijn nog steeds hoopvol
Alle reacties Link kopieren
Shiroi, ik denk niet dan een aannemer veel over je hypotheek te zeggen heeft



Iss, hoe gaat het? Ben je terug in onderhandeling?

Ik denk dat er uit ons rapport ook wel een astronomisch bedrag rolt voor onderhoud en verbeteringen korte termijn hoor, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat je dat ook letterlijk moet uitgeven. Zeker niet als je zelf handig bent. En in ons geval wordt dat bedrag wel een heel mooie stok om de onderhandelingen mee aan te jagen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Moosey! Wat fijn! Wordt het bieden nog spannend of denk je dat er genoeg ruimte is?



Wij gaan morgen met aan aannemer en de bestrijdingsdienst 'ons' huis bekijken. Spannend!
Alle reacties Link kopieren
Bieden wordt sowieso spannend want we willen er echt 20.000 vanaf hebben. Op een vraagprijs van 170 is dat best wat, maar er zijn redelijk wat aanwijzingen dat het zou moeten kunnen. Maar het kan net zo makkelijk zijn dat het afketst, de oude bewoner moet ook iets nieuws gaan kopen, en ik weet niet wat hij in zijn hoofd heeft als bedrag wat hij als absoluut minimum zou willen hebben. Maar als het niet lukt hebben wij ook nog wel even geduld. Want het is echt een lastig verkoopbaar pand, met al het werk wat erin zit. En het ligt in een mal dorp waar ook niet zomaar iedereen wil wonen. Dus we denken dat we het risico wel kunnen nemen om verkoper en makelaar eventueel nog een maand of 3 in hun sop gaar te laten koken Maar voor verkoper is dit natuurlijk ook een goede tijd om iets nieuws te kopen (lage rente, lage huizenprijzen) dus ik kan me ergens ook wel voorstellen dat-ie al lang blij is met een bod... We gaan het zien.
Alle reacties Link kopieren
Hm, rapport al binnen gekregen, en de bedragen vallen me eigenlijk ook nog erg mee. Zijn wel voor een paar dingen geen kostenposten opgenomen, en er zijn natuurlijk ook dingen die we willen doen maar die niet in het rapport staan (oprit maken), maar er staan ook dingen wel in die voor ons niet hoeven (nieuwe keuken). Ik begin voorzichtig an blij te worden over deze actie

Wel bizar iss, jouw huis ziet er zo oneindig veel beter uit op de foto's, maar de beraamde kostenposten bij ons zijn maar ¤20.000 korte termijn en 10.000 lange termijn. Wat een verschil he? Hadden jullie ook een Eigen Huis-keurder?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij voor je!! 20k klinkt wel als een uitdaging.. Ik zal voor je duimen.



Ik snap ook zo niet hoe het bij ons kan 😓 maar helaas klopt het wel. Onze bouwkundige was niet van Eigen Huis maar via de aankoopmakelaar. Geen idee of hij ook voor Eigen Huis keurt. Maargoed, zijn allang blij dat het allemaal of tafel ligt, beter zo dan dat je er achter komt als je er woont. Ben erg benieuwd naar de mening van de aannemer en bestrijdingsdienst morgen!
Alle reacties Link kopieren
En Moosey, al in onderhandeling?

En bij de rest, nog ontwikkelingen?



Wij wachten op de offerte van de bestrijdingsdienst maar tijdens het onderzoek leek het mee te vallen! 😃 houtrot was slapend of wit houtrot ipv bruin houtrot en de schimmel was onschuldig (geen huiszwam 🎉). Even de offerte afwachten en dan opnieuw om tafel..
Alle reacties Link kopieren
Oh, fijn Iss! Wij willen ook nog wel even kijken naar een ongediertebestrijder, er was één balk waar wat minieme houtwormgaatjes in zaten, waarschijnlijk oud, maar de bouwkundige zei dat het toch niet gek was om, als het huis toch leeg staat voor je erin gaat, preventief te spuiten tegen houtworm en boktor. Vonden we wel wat inzitten, maar aan de andere kant is het denkelijk ook niet erg goedkoop, als we alle constructiebalken en het dakbeschot zouden willen doen. Hoewel het dakbeschot misschien niet perse nodig is, constructiebalken lijken met het belangrijkst.



Ik heb afgelopen week nogal een familiedrama voor de kiezen gehad, dus huis was een beetje op de achtergrond geraakt, en na de bouwkundige keuring kreeg ik ook een klein beetje cold feet, gewoon door het werk (en de verantwoordelijkheid!) die je je op de hals haalt. Maar ik begin er toch wel weer veel zin in te krijgen :-)

We hebben nog steeds geen informatielijst van het huis (wel al op veel dingen antwoord, maar liefst wil ik gewoon zo'n ingevulde lijst zwart op wit hebben) dus ik zit nog even in dubio of we daar nu over gaan door zeuren voordat we gaan bieden... Is natuurlijk wel het verstandigst, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het achteraf meevalt!

Wij hebben vandaag de hypotheekofferte getekend... Taxatie is geweest en nu wachten tot de overdracht!:)



Heb er zo onwijs veel zin in!!
Alle reacties Link kopieren
Hadden jullie trouwens een overnamelijst voor het onderhandelen, of komen dat soort dingen later?
Alle reacties Link kopieren
@Moosey: De overnamelijst stond in de brochure en die kreeg ik tijdens de eerste bezichtiging. Dag later tweede bezichtiging gehad en de dag daarna geboden. Daarbij was de overnamelijst wel handig! We wilden graag wandlampen en barkrukjes overnemen en onze verkopers wilden een iets hogere prijs hebben dan dat wij boden voor hun huis. Dus zijn we duizend euro gestegen, maar dan wel inclusief lampjes en krukken.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend Moosey! Hoop dat het familiedrama snel verbetert. Cold feet snap ik heel goed, heb ik hier ook! Ik zal je onze offerte sturen (nog niet binnen), wij gaan ze ook preventief voorbehandelen. De overnamelijst hadden wij voor onderhandelen en wij hebben wat we wilden overnemen ook meteen meegenomen in de onderhandeling. Wellicht dat we in een later stadium nog een kast van hen kopen oid, maar dat weet ik nog niet. Eerst maar zorgen dat we het huis hebben 😉



@elkemow, gefeliciteerd!!!! Allemaal op tijd gelukt dus? Weet je al hoe je het gaat inrichten en verven enzo? Nu begint het leuke gedeelte 😃
Alle reacties Link kopieren
Hebben nog geen akkoord van de hypotheekverstrekker.. Dit was enkel de offerte die we moesten tekenen... Volgens onze hypotheekadviseur kon er weinig mis gaan als we gewoon alles aanleveren wat er in de offerte staat.

Voor september gaat niet lukken, maar omdst t waarsch toch allemaal goed komt (we hebben geen schuld, geen rare constructies qua inkomen/werk, geen problemen met eigen middelen) kunnen we de datum van de ontbindende voorwaarden laten verlopen...



Wederom: ik ben pas helemaal happy als ik de sleutel in handen heb:)



Heb hem in mn hoofd al 100x ingericht:p

Vriendlief is wat voorzichtiger en wil eerst nog een x door het huis voor hij weet wat leuk is... Meubels hebben alleen vaak een levertijd van minimaal 6 weken, dus wil er nu toch wel langzaam mee bezig gaan!:)
Alle reacties Link kopieren
@elkemow wij hebben ook vorige week alle documenten ingeleverd en de offerte ondertekend. Je moet wel oppassen met het verlopen van de ontbindende voorwaarde want de bankgarantie kan pas worden uitgekeerd als je hypotheek akkoord is. Maar met een waarborgsom is dat niet van toepassing.

Ik ben ook nog een beetje voorzichtig met inrichten en spullen kopen tot wij het finaal akkoord hebben. Dat krijgen we komende week te horen maar de papieren zijn in orde volgens de adviseur.



@moosey veel sterkte met je familie en je beslissing over het huis (ik ben even kwijt of jullie al een prijs waren overeen gekomen?)
Alle reacties Link kopieren
Oeps iets te vroeg gejuicht dus.. Een huis kopen is wel een heel proces hè..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven