Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Klinkt alsof jij binnenkort iets te vieren hebt d-p!

Balen he DeKenau! Ik word er ook zo chagrijnig van. Maandag horen we meer over een nieuwbouwproject waar we interesse in hebben, maar dat stellen ze ook steeds uit, dus ik durf er al niet meer op te rekenen. We hebben al twee keer echt bijna iets gekocht. Dat we het in gedachte al aan het inrichten waren. Maar twee keer ging het toch op het laatst mis. En nu is er niks meer op de markt. Vandaag weer nul nieuwe huizen :( .

Wat zoeken jullie?
Wij hebben onze huizenjacht weer hervat! Ons zoekgebied flink verkleind, en 4 bezichtigingen aangevraagd. De eerste staat gepland voor maandag over een week, nu wachten op bericht van die anderen (zal wel na het weekend worden, die makelaar is nogal christelijk en doet niks op zondag (en ik geef hem groot gelijk hoor, maar ik ben ongeduldig ))
Spannend matroesjka! Kan me voorstellen dat je ongeduldig bent. Komt me heel bekend voor.

Ik hoop dat we maandag goed nieuws krijgen en dat we een optie hebben op een nieuwbouwhuis. We willen eigenlijk een oud, sfeervol huis. Dit is juist heel modern. Maar verder is t wel wat we zoeken. Nou ja, eerst maar eens afwachten.
quote:Solske schreef op 21 november 2015 @ 23:51:

Spannend matroesjka! Kan me voorstellen dat je ongeduldig bent. Komt me heel bekend voor.

Ik hoop dat we maandag goed nieuws krijgen en dat we een optie hebben op een nieuwbouwhuis. We willen eigenlijk een oud, sfeervol huis. Dit is juist heel modern. Maar verder is t wel wat we zoeken. Nou ja, eerst maar eens afwachten.Spannend! Wij zouden best nieuwbouw willen, maar het hele proces staat ons zodanig tegen dat we nu gewoon bestaande bouw zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solske schreef op 21 november 2015 @ 23:51:

Spannend matroesjka! Kan me voorstellen dat je ongeduldig bent. Komt me heel bekend voor.

Ik hoop dat we maandag goed nieuws krijgen en dat we een optie hebben op een nieuwbouwhuis. We willen eigenlijk een oud, sfeervol huis. Dit is juist heel modern. Maar verder is t wel wat we zoeken. Nou ja, eerst maar eens afwachten.Denk wel heel goed na over nieuwbouw dan, als je eigenlijk gecharmeerd bent van oud en sfeervol. Ik kom uit nieuwbouw (nu bestaande bouw gekocht) en hoewel ik een aantal dingen prettig vond aan een heel nieuw huis, miste ik altijd de sfeer. Ik merk nu ik dus weer in een wat ouder huis woon (en heel oud is dat niet eens) dat ik dat echt wel fijner en knusser vind.
Wat staat je tegen aan het proces Matroesjka? Dat het zo lang duurt? Dat je al betaalt voor je er woont? Dat vinden wij ook wel nadelen. En je hebt een kaal huis, kale tuin, kale vloer, alles moet nog gebeuren.

Wij hebben nu ook nieuwbouw Soleil. Wij zijn juist bang dat het comfort van een oud huis tegenvalt. We vragen ook overal eerst wat de stookkosten zijn. Als die te hoog zijn dan bekijken we een huis niet eens. Op sommige foto's op funda zie je echt een grodijnrails bij de voordeur. Dan weet je gewoon dat daar 's winters een extra gordijn hangt tegen de kou. Ik wil wel graag aangenaam door mijn huis kunnen lopen. Luxe paardje....ik weet het.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat snap ik wel hoor! Ik heb het al wekenlang koud nu. Terwijl dit niet eens een koud of tochtig huis is. Maar vergeleken nieuwbouw... Ik vrees ook wel een beetje voor mijn stookkosten
quote:Solske schreef op 22 november 2015 @ 21:11:

Wat staat je tegen aan het proces Matroesjka? Dat het zo lang duurt? Dat je al betaalt voor je er woont? Dat vinden wij ook wel nadelen. En je hebt een kaal huis, kale tuin, kale vloer, alles moet nog gebeuren.

Wij hebben nu ook nieuwbouw Soleil. Wij zijn juist bang dat het comfort van een oud huis tegenvalt. We vragen ook overal eerst wat de stookkosten zijn. Als die te hoog zijn dan bekijken we een huis niet eens. Op sommige foto's op funda zie je echt een grodijnrails bij de voordeur. Dan weet je gewoon dat daar 's winters een extra gordijn hangt tegen de kou. Ik wil wel graag aangenaam door mijn huis kunnen lopen. Luxe paardje....ik weet het.

Nou dit dus. Als we dan een huis gekocht hebben hebben we eigenlijk geen zin om nog eens een jaar te gaan wachten voordat we er in kunnen Plus...er zijn 2 nieuwbouwprojecten in het dorp waar wij willen wonen. Die huizen zijn of boven budget, of (de huizen die wel in budget zitten) al verkocht, of veel te klein.



De telefoon staat hier roodgloeiend. Volgende week maandag 2 bezichtigingen, en 1 bezichtiging die we afgezegd hadden belde nog even om het eea toe te lichten over het huis mochten we in de toekomst toch interesse hebben.



Ik baal wel dat onze bezichtigingsmogelijkheden door het werk van mijn man zo beperkt zijn. We kunnen in feite alleen op maandagochtend en zaterdagmiddag (maar dan werken de meeste makelaars niet) of op zondag.
quote:Solske schreef op 20 november 2015 @ 08:54:

Klinkt alsof jij binnenkort iets te vieren hebt d-p!

Balen he DeKenau! Ik word er ook zo chagrijnig van. Maandag horen we meer over een nieuwbouwproject waar we interesse in hebben, maar dat stellen ze ook steeds uit, dus ik durf er al niet meer op te rekenen. We hebben al twee keer echt bijna iets gekocht. Dat we het in gedachte al aan het inrichten waren. Maar twee keer ging het toch op het laatst mis. En nu is er niks meer op de markt. Vandaag weer nul nieuwe huizen :( .

Wat zoeken jullie?



Wij zoeken vooroorlogs en met veel oude details. Zo min mogelijk modernisering (want: vaak ontzettend lelijk gedaan)

Lastig hoor, als je van modern houdt heb je veel meer keus. Klussen vinden we dan weer niet erg, dat scheelt.



Woensdag weer een bezichtiging, maar er was al geboden dus afwachten of dat doorgaat..
quote:matroesjka_ schreef op 23 november 2015 @ 09:57:

[...]



Nou dit dus. Als we dan een huis gekocht hebben hebben we eigenlijk geen zin om nog eens een jaar te gaan wachten voordat we er in kunnen Plus...er zijn 2 nieuwbouwprojecten in het dorp waar wij willen wonen. Die huizen zijn of boven budget, of (de huizen die wel in budget zitten) al verkocht, of veel te klein.



De telefoon staat hier roodgloeiend. Volgende week maandag 2 bezichtigingen, en 1 bezichtiging die we afgezegd hadden belde nog even om het eea toe te lichten over het huis mochten we in de toekomst toch interesse hebben.



Ik baal wel dat onze bezichtigingsmogelijkheden door het werk van mijn man zo beperkt zijn. We kunnen in feite alleen op maandagochtend en zaterdagmiddag (maar dan werken de meeste makelaars niet) of op zondag.



Jaa, herkenbaar. Iedere keer vrij nemen voor een bezichtiging kan gewoon niet! En dan heb je een leuk huis gezien en dan kun je twee weken later pas gaan kijken want de agenda van de makelaas zit vol. Gedoe!

Maar veel plezier met kijken, ik vind het zelf ook altijd heel leuk (als ik er eenmaal ben )
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 23 november 2015 @ 13:55:

[...]





Jaa, herkenbaar. Iedere keer vrij nemen voor een bezichtiging kan gewoon niet! En dan heb je een leuk huis gezien en dan kun je twee weken later pas gaan kijken want de agenda van de makelaas zit vol. Gedoe!

Maar veel plezier met kijken, ik vind het zelf ook altijd heel leuk (als ik er eenmaal ben )Mijn verloofde en ik hebben vorige week een briefje gestuurd naar de bewoners van een huis dat wij graag wilden bezichtigen, maar waarvan de makelaar de komende twee weken vol zat. We hebben gevraagd of zij ons het huis willen laten zien. De eigenaar belde diezelfde avond nog, de dag erna zijn wij gaan kijken
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Wij kunnen ook alleen op vrijdag samen, maar bij hele mooie huizen ga ik zo snel mogelijk in mijn eentje. Anders zijn we zo twee weken verder en te laat. Was er maar wat te bezichtigen....

Vandaag zouden de folders van de nieuwbouw uitkomen. Weer niet dus :(. Heb er eigenlijk ook geen zin meer in. Wil ook geen jaar meer wachten. Of nog langer, zou nog bijna twee jaar zijn.
Nouja dat dus. Tegen de tijd dat wij en de makelaar onze 3 agenda's op elkaar afgestemd hebben zijn de echt leuke huizen al weg.



Ik moet wel zeggen dat ik het nu al een best zenuwslopend proces vind. Gaan we iets naar onze wens vinden in ons budget? Wat als het een miskoop wordt? Gaan we ooit de knoop kunnen doorhakken? Gaat het lukken met de financiering? Tegen de tijd dat het huis er is ben ik van de stress waarschijnlijk een aantal grijze haren verder.
Vind het ook wel spart dat veel makelaars alleen tussen 9 en 6 werken. Mensen die huizen kopen werken toch vaak allebei.
Het is ook een zenuwslopend proces! Niets leuks aan! Hier werken sommige makelaars wel in de avonden en op zaterdag. Dat scheelt.

Vandaag weer niks op funda.

Fijne dag!!
Alle reacties Link kopieren
Toch eigenlijk belachelijk dat jullie makelaars geen bezichtiging willen doen in de avonduren... Ze willen toch verkopen??

Merk dat ze hier, in een dorp, wel coulanter zijn... Wij hebben alle bezichtingen savonds of in het weekend gedaan...
quote:elkemow schreef op 24 november 2015 @ 06:59:

Toch eigenlijk belachelijk dat jullie makelaars geen bezichtiging willen doen in de avonduren... Ze willen toch verkopen??

Merk dat ze hier, in een dorp, wel coulanter zijn... Wij hebben alle bezichtingen savonds of in het weekend gedaan...Tja in het dorp waar wij zoeken zijn niet zo veel makelaars actief. Degene die de meeste huizen verkoopt kan het zich permitteren. Hij verkoopt toch wel, en hij wil ook nog tijd met zijn gezin. Nu zijn wij ook wel heel lastig. Ivm werk kunnen wij di-vr op zijn vroegst om half 8 bezichtigen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, mijn vriend en ik zijn ook begonnen met onze huizenjacht. Afgelopen maandag koopovereenkomst van ons huidige huis getekend dus nu tijd om naar iets anders te zoeken. Afgelopen weekend 2 bezichtigingen gehad waar we veel van verwachtte maar die helaas tegen vielen. Aanstaande vrijdag nog 3 bezichtigingen hopelijk zit daar een mooi huis voor ons bij. Anders wordt het wachten op nieuwe huizen op de markt. Spannend allemaal.
Hoi trotsetante, gezellig dat je mee komt kletsen! Jammer he als het zo tegenvalt. Ze kunnen alles zo mooi eruit laten zien op foto's. Snap ik niet, want dan lok je misschien mensen, maar het valt iedereen tegen.

Hier vandaag weer niks nieuws op funda. Ik heb besloten dat ik ons huurhuis ga verven als het nog lang duurt. We zijn er nu zo ingetrokken, maar alles is wit en saai en het voelt niet als thuis. Denk dat de zoektocht aangenamer wordt als ik me hier prettiger voel. Heb nu gewoon haast!
Alle reacties Link kopieren
Wat een hel.. Wat een verschrikkelijke man is die verkoopmakelaar! Ik ben dit spelletje zó beu.



We hebben afgelopen maandagochtend een absoluut eindbod gedaan van ¤206.500, als reactie op hun bod van ¤208.000, en daarbij vermeld: Inclusief alles wat ter overname werd aangeboden, waaronder de eiken vloer in de woonkamer. Onze makelaar ook duidelijk aangegeven dat ze vóór dinsdag 15.00 uur een besluit moesten nemen.

De verkoopmakelaar reageerde erg snel en zei: 'Het bod van ¤206.500 is in orde, maar dan exclusief de eiken vloer'. Wij hebben direct aangegeven dat wij het hier niet mee eens waren. Hij zei: 'Jammer. Ik zal jullie aanbod bespreken met de verkopers en neem morgen weer contact met jullie op.' We hadden het kunnen weten. Voor de 3e keer op rij wachten wij, en horen niets. Om 19.30 's avonds ontvingen wij een bericht van onze aankoopmakelaar. Ze verkoopmakelaar begrijpt kennelijk niet wat de definitie is van een 'eindbod'.



Hij stelt 2 dingen voor, namelijk: ¤207.500 inclusief vloer OF ¤206.000 exclusief vloer.

Ons aanbod blijft echter ongewijzigd: ¤206.500 inclusief vloer. Take it or leave it. Geen discussie en tijdrekken meer. We hebben er nu echt schoon genoeg van. Ik snap dat zo'n vloer duur is, maar zónder die vloer is het huis zeker geen ¤206.000 waard. De vloer moet daarnaast ook nog worden opgeknapt, want hij ziet er gehavend uit. Die kosten komen er ook nog eens bovenop.
Wij hebben inmiddels een huis! Weinig mee gepost hier, het ging nogal snel namelijk. Maar we zijn er erg blij mee.



Het huis staat in de wijk waar we nu wonen, maar wat dichterbij het station en de school van dochter. Hele ruime woonkamer, open keuken, prima badkamer (beide niet helemaal onze smaak, maar wel prima) Vier slaapkamers, twee kleinere en twee van 14m2. En een soort washok, heel fijn, want dat misten we nu.

We hebben een geen eigen tuin, wel een grote gezamenlijke tuin. Die delen we met 7 andere huizen. Voor een huis midden in de stad, vind ik dat een prima optie. (naar aanleiding van de vele reacties op het forum dat ik met kinderen toch niet voor een appartement zou kiezen )

Het is niet ons droomhuis, maar dat idee hadden we wel opgegeven. Maar het is groter dan waar we nu wonen en we gaan nog 500 minder betalen per maand ook. Wij zijn blij
Jeetje, D-purevision, wat een pech heb je ook. Ik hoop dat jullie eruit komen. Lees ik nu goed dat je inmiddels je max ook al omhoog hebt geschoven, eerst wilde je max 2 ton uitgeven toch?



Ik duim voor je!
Alle reacties Link kopieren
Ja, dit is wat ik mij zo'n 3 maanden geleden heb voorgenomen. Het voordeel is: Zolang ik nog thuis woon gaat 't sparen gewoon door. Doordat we nu 3 maanden verder zijn, kunnen we het ons nu permitteren om boven die ¤200.000 te gaan zitten. Het huis is ook zeker meer waard dan ¤200.000, maar zeker niet meer dan dat we nu geboden hebben (inclusief vloer). Dit is dan ook definitief het punt waarop we allen zeggen: 'Tot hier en niet verder'. Hoe graag we het huis ook willen hebben.
Goed dat je voet bij stuk houdt en anders spaar je nog even door. Wel lekker zeg, hier begon ik op mijn 24 met precies 0 euro en een studieschuld. Dus wat dat betreft heb je al een flinke voorsprong



Ik hoop voor je dat dit huis het wordt!
D-purevision, bah, wat vervelend. Ik vrees ook voor dat soort taferelen. Heb al van kennissen gehoord dat de grootste makelaar in het dorp waar wij zoeken ook zo'n type is.



Hier is een van de 3 huizen die wij maandag zouden bezichtigen alweer verkocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven